Tatra 57 "Čistá"
Re: Tatra 57 "Čistá"
Seřízení spojky
Vzdálenost vypínacího ložiska spojky od tlačného kroužku se seřizuje šroubem na spodku převodovky, který je hned nad prostředním spodním šroubem příruby motoru.
Povolí se pojistná kontramatka 5 a otáčením za čtyřhran 7 vytvořený na šroubu 4 se tento vyšroubovává směrem dozadu a svou hlavou táhne dozadu spodní konec vypínací vidličky 3, která se přes vypínací tyčku 2 která je opřena o vypínací vačku 1 hřídele pedálu spojky překlápí dopředu a přibližuje tak svým horním koncem vypínací ložisko 6 k vypínací plošce na spojce.
Naopak při zašroubovávání šroubu 4 dopředu (samozřejmě při povolené kontramatce 5) povoluje jeho hlava spodní konec vypínací vidličky 3, která jde svým spodním koncem rovněž dopředu a přes vypínací tyčku se její horní konec s vypínacím ložiskem překlápí dozadu (je tam přitahován vratnou pružinou) a tak se zvětšuje vůle mezi vypínacím ložiskem a vypínací ploškou spojky.
Vzdálenost vypínacího ložiska spojky od tlačného kroužku se seřizuje šroubem na spodku převodovky, který je hned nad prostředním spodním šroubem příruby motoru.
Povolí se pojistná kontramatka 5 a otáčením za čtyřhran 7 vytvořený na šroubu 4 se tento vyšroubovává směrem dozadu a svou hlavou táhne dozadu spodní konec vypínací vidličky 3, která se přes vypínací tyčku 2 která je opřena o vypínací vačku 1 hřídele pedálu spojky překlápí dopředu a přibližuje tak svým horním koncem vypínací ložisko 6 k vypínací plošce na spojce.
Naopak při zašroubovávání šroubu 4 dopředu (samozřejmě při povolené kontramatce 5) povoluje jeho hlava spodní konec vypínací vidličky 3, která jde svým spodním koncem rovněž dopředu a přes vypínací tyčku se její horní konec s vypínacím ložiskem překlápí dozadu (je tam přitahován vratnou pružinou) a tak se zvětšuje vůle mezi vypínacím ložiskem a vypínací ploškou spojky.
Re: Tatra 57 "Čistá"
Ještě rozdílná zajištění vypínacích šroubů pacek ve spojkách Mecano a Wartburg.
Vypínací šroub Mecana má hladkou kuželovitou hlavu, která není ve vypínacím kotouči proti protočení nijak zajištěna. Šroub je proti protočení zajištěn rozseknutím nálitku na matici do příčné drážky na šroubu. Matice je zajištěna proti pootočení tím že má na spodní straně kolébkovité výstupky které zapadají do vybrání ve vypínací pacce.
Vypínací šroub Wartburg má na hlavě drážky (tisícíhran) který zapadá do protikusu ve vypínacím kotouči, čímž je zajištěn proti protočení. Pod ,,obyčejnou,, (trochu nižší)maticí která je proti povolení zajištěná plechem je samostatná ,,kolébka,,.
P O Z O R dost často docházelo později k prolínání jednotlivých dílů a tak se může stát že v kotouči s tisícíhranem je hladký šroub, či místo matice s výstupky je obyčejná matice se samostatnou kolébkou, atd......
Vypínací šroub Mecana má hladkou kuželovitou hlavu, která není ve vypínacím kotouči proti protočení nijak zajištěna. Šroub je proti protočení zajištěn rozseknutím nálitku na matici do příčné drážky na šroubu. Matice je zajištěna proti pootočení tím že má na spodní straně kolébkovité výstupky které zapadají do vybrání ve vypínací pacce.
Vypínací šroub Wartburg má na hlavě drážky (tisícíhran) který zapadá do protikusu ve vypínacím kotouči, čímž je zajištěn proti protočení. Pod ,,obyčejnou,, (trochu nižší)maticí která je proti povolení zajištěná plechem je samostatná ,,kolébka,,.
P O Z O R dost často docházelo později k prolínání jednotlivých dílů a tak se může stát že v kotouči s tisícíhranem je hladký šroub, či místo matice s výstupky je obyčejná matice se samostatnou kolébkou, atd......
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Jen doplním pár poznatků. Ta spojka z Warťase se pozná také podle nápisů RENAK , který je vyražen na všech částech spojky. Také jsem měl problém se spojkou a až na rady od Karla, který jako jediný zde příspívá neocenitelnýma radama jsem to dal dohromady.
Nevím přesně od kdy do kdy se používaly spojky Comet Mecano K8 a K10 .
Odlišnosti tam jsou a jakkoliv to kombinovat i s Renakem dle mých zkušeností není dobré.
Pro K8 a K10 jsou i rozdílné setrváky s výškou vnitřní kluzné plochy.
Nevím přesně od kdy do kdy se používaly spojky Comet Mecano K8 a K10 .
Odlišnosti tam jsou a jakkoliv to kombinovat i s Renakem dle mých zkušeností není dobré.
Pro K8 a K10 jsou i rozdílné setrváky s výškou vnitřní kluzné plochy.
Re: Tatra 57 "Čistá"
No vidíš na ty rozdíly mezi Mecano K8 a K10, a rozdílnou výškou kluzné plochy u setrváků jsem zapoměl. Holt už je to nějaký pátek co jsem se v tom hrabal.
Také bych ještě doplnil že to seřizování spojky o kterém jsem psal se dělá při namontovaném motoru. Vzdálenost mezi vypínacím ložiskem a protikusem na spojce se měří (no těch 1,5mm se dá odhadnout) kontrolním okénkem na boku převodovky.
Při seřizování pacek je ale už nutné motor vyndat. Jak jsem ale psal, dost často se jen některá packa trochu špatně vrací do volné polohy (vázne v nečistotě, má slabší vratnou pružinku,atd...), ale při vypínání pak mohou jít všechny packy dobře.
Také bych ještě doplnil že to seřizování spojky o kterém jsem psal se dělá při namontovaném motoru. Vzdálenost mezi vypínacím ložiskem a protikusem na spojce se měří (no těch 1,5mm se dá odhadnout) kontrolním okénkem na boku převodovky.
Při seřizování pacek je ale už nutné motor vyndat. Jak jsem ale psal, dost často se jen některá packa trochu špatně vrací do volné polohy (vázne v nečistotě, má slabší vratnou pružinku,atd...), ale při vypínání pak mohou jít všechny packy dobře.
- Veterantatra
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 50
- Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
- Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Tak podle Karlových fotek mám spojku Mecano, zda typ 8 nebo 10 zatím nevím. Můj problém je v té jedné pacce, která se nevrací a přítlačný kroužek nasedá na grafitový kroužek šikmo. Tomu jsem přičítal, že pak spojka škube. Obložení potrhané ani sjeté nebude, montovala se tam lamela s novým obložením. Čili možná to škube proto, že je spojka zatím málo sjetá, s hrubým povrchem a při záběru se chytí skokem. Myslíte, že by pomohlo mírné namazání? A co s tou jednou "mrtvou" packou, mám se tím zabývat a sundavat motor? Díky! Zdraví Vašek
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Asi bych se pro začátek pokusil pohnout s tou vidličkou jak popisuje Karel. Když se nic nezmění, bude muset motor ven.
Obložení jak bylo psáno snad nebude popraskané, ale byly tím jistě myšleny obě kluzné kovové plochy na které dosedá obložení lamely. Vnitřek setrváku a přítlačák.
Pokud je lamela dobře nanýtovaná (není dokřivená) ,správný průměr a tlouštka, tak bych v ní problém nehledal. Spíš to asi vypadá na ty dojebané dosedací plochy, špatně nastavený mechanismus vypínaní a nebo se ti povolil jeden z trojce šroubů na packách.
Obložení jak bylo psáno snad nebude popraskané, ale byly tím jistě myšleny obě kluzné kovové plochy na které dosedá obložení lamely. Vnitřek setrváku a přítlačák.
Pokud je lamela dobře nanýtovaná (není dokřivená) ,správný průměr a tlouštka, tak bych v ní problém nehledal. Spíš to asi vypadá na ty dojebané dosedací plochy, špatně nastavený mechanismus vypínaní a nebo se ti povolil jeden z trojce šroubů na packách.
Re: Tatra 57 "Čistá"
Měl jsem samozřejmě na mysli kovové kluzné plochy setrváku a přítlačáku, které jsou po těch letech vyhřáté a dost často i popraskané.
Pokud má lamela nové obložení může to být příčinou cukání, ale časem by si měla sednout.
Vypínací packy lze zkontrolovat kontrolním okénkem v převodovce. Chce to jemně vypnout spojku do polohy kdy začínají ,,táhnout,, packy (tzn. vymezit mrtvý chod pedálu) a pedál v této poloze zajistit vzepřením něčeho mezi svislou páku pedálu spojky a mezistěnu motorového prostoru. Pak už jen stačí zkontrolovat zda všechny 3 packy začínají ,,táhnout,, stejně.
Pokud má lamela nové obložení může to být příčinou cukání, ale časem by si měla sednout.
Vypínací packy lze zkontrolovat kontrolním okénkem v převodovce. Chce to jemně vypnout spojku do polohy kdy začínají ,,táhnout,, packy (tzn. vymezit mrtvý chod pedálu) a pedál v této poloze zajistit vzepřením něčeho mezi svislou páku pedálu spojky a mezistěnu motorového prostoru. Pak už jen stačí zkontrolovat zda všechny 3 packy začínají ,,táhnout,, stejně.
- Veterantatra
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 50
- Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
- Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Chtěl bych se poradit: před časem jsem našel na i-veteran inzerát na tubus na ventilové tyčky. Ten tubus není zajímavý, ale zajímavé jsou na něm plechy, které patrně směrovaly chladící vzduch na žebra válců. Ale s těmi plechy jsem ještě nikdy nesetkal - přitom mi připadají celkem autentické. Ostatně na tom tubusu ventilových tyček je na nějaký takový plech zářez. Nesetkali jste s tím někdo? Přemýšlím, zda to koupit. Díky Vašek
- Julo600
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 165
- Dátum registrácie: 19 Okt 2006, 04:31
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Kosice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Veterantatra napísal:Chtěl bych se poradit: před časem jsem našel na i-veteran inzerát na tubus na ventilové tyčky. Ten tubus není zajímavý, ale zajímavé jsou na něm plechy, které patrně směrovaly chladící vzduch na žebra válců. Ale s těmi plechy jsem ještě nikdy nesetkal - přitom mi připadají celkem autentické. Ostatně na tom tubusu ventilových tyček je na nějaký takový plech zářez. Nesetkali jste s tím někdo? Přemýšlím, zda to koupit. Díky Vašek
Na 75 to tak mam a patria tam urcite, ale 57 nepoznam tak neviem, myslim si vsak, ze tiez tam byt maju
- Ivo
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 215
- Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
- Bydlisko: Praha
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Nevím, jak u čisté, ale na áčku tyto plechy samozřejmě jsou a vytvářejí společně s protikusy, které jsou svrchu válců, uzavřený celek, jakýsi obal na válce, kterým potom proudí chladící vzduch. Myslím, že to tak musí být u všech typů, proud chladícího vzduchu by jinak nebyl efektivně využit.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 147
- Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
- Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
- Bydlisko: Jablonec n.N.
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Mohu potvrdit, na Áčku je mám taky...,
Re: Tatra 57 "Čistá"
Pozor Žehlička a krátké Áčko mají jiné vrchní krycí plechy válců (navazují na úzkou skříň ventilátoru). V katalogu ND pro Žehl. a krátké A je tubus uváděn bez těchto plechů a jako univerzál pro pravou i levou stranu. V katalogu pro dlouhé A (B,K) je uváděn zvlášť pravý a zvlášť levý tubus i s těmito plechy (liší se právě pouze umístěním těch plechů z jedné či druhé strany tubusu). U žehliček jsem tento plech dost často postrádal, nebo byl vyroben amatérsky (neměl to zahnutí okrajů dovnitř. Přičítal jsem to tomu že plechy byly původně do drážky v tubuse pouze zalisovány (u dlouhých A, B, K je ,,heftnutý,, svářečkou) a časem vypadly a majitelé je pak museli vyrobit. Je to ale jen moje domněka. Je možné že se začaly montovat opravdu až na dlouhá A a na předchozí provedení se dodávali dodatečně. Odpovídalo by to i dodatečnému topení, které se k Žehl. dodávalo. V případě zadních spodních plechů by totiž bylo nefunkční (resp. problematicky funkční).
Mmch. pokud ti jde jen o ty plechy je skoro zbytečné kupovat celé tubusy (jedině že by byly za výhodnou cenu). Vystřihnou, ohnout, vytvarovat a zalisovat (či jinak upevnit) potřebný kus plechu je jednodušší než vyměňovat celé tubusy.
Mmch. pokud ti jde jen o ty plechy je skoro zbytečné kupovat celé tubusy (jedině že by byly za výhodnou cenu). Vystřihnou, ohnout, vytvarovat a zalisovat (či jinak upevnit) potřebný kus plechu je jednodušší než vyměňovat celé tubusy.
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Ty tubusy o kterých píšeš mám na krátkém áčku hliníkové. Podle toho co píšeš, tak to na žehličkách a krátkých áčkách nebylo. Jak to má řešené majitel žehličky z fota s přimazáváním domečku vahadel a ventilů ?
Jinak také pěkné kapance ze zadní části motoru . Co příjezd, jeden kapanec. Jsem na tom podobně..
Jinak také pěkné kapance ze zadní části motoru . Co příjezd, jeden kapanec. Jsem na tom podobně..
Re: Tatra 57 "Čistá"
To že to na Žehličkách a krátkých A asi nebylo je jen moje domněnka, podle toho co jsem dosud viděl (viz. foto krátk. A).
Majitel vyfocené žehličky nemá mazání vahadel a ventilů nijak dořešené (taky už jeden ventil přidřel). Původní ventilové domečky mají vydřené hřídelky vahadel a tak tam prostě namontoval jiné domečky, na kterých pouze zaslepil dírky pro přívod oleje do ,,kapátka,,.
Majitel vyfocené žehličky nemá mazání vahadel a ventilů nijak dořešené (taky už jeden ventil přidřel). Původní ventilové domečky mají vydřené hřídelky vahadel a tak tam prostě namontoval jiné domečky, na kterých pouze zaslepil dírky pro přívod oleje do ,,kapátka,,.
- Veterantatra
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 50
- Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
- Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Karle, pro mne je mnohem snazší to koupit a přemontovat, s plechem si tak nerozumím. Jde mi o to, abych nemontoval na čistou něco, co tam nepatří. A nyní to vypadá, že tyto plechy tam patrně nebyly. Rozebral jsem už několik motorů čisté žehličky a je pravda, že jsem na tyto spodní zadní plechy ještě nenarazil. Ale vykládal jsem si to tím, že je majitelé postupně poztráceli, pokud byly jen zasunuté do hrany tubusu. Je ale zajímavé, že se s nimi patrně počítalo od počátku výroby motoru T57 (spára na tubusu je od počátku výroby) a montovat se zřejmě začaly až po několika letech - jak píšeš, od dlouhého Áčka. Zdraví VašekKarel napísal: Mmch. pokud ti jde jen o ty plechy je skoro zbytečné kupovat celé tubusy (jedině že by byly za výhodnou cenu). Vystřihnou, ohnout, vytvarovat a zalisovat (či jinak upevnit) potřebný kus plechu je jednodušší než vyměňovat celé tubusy.
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Ty tubusy jak jsem psal mám hliníkové. Proč byly i litinové nevím. Myslím, že je to z pozdějších áček. Tam kde ten plech někdo heftnul k litině , tam to zůstalo. U hliníkových pokud to tam byla , tak to upadlo nebo to tam nebylo a nebo při první demontáži se to sudnalo a pak už to již nedrželo nebo se to tam nedalo nazpět.
Ta sací potrubí mě dlouho ležela v hlavě. Na Karlovo fotce je také jednoduché a je vidět Solex nebo Jikov. Ta demontáž karbece je vžy obtížná a jde sundat jen celý karburátor a je to vždy šílená operace. Tohle se zdá , že je ještě o něco nižší než mám já a je zcela jisté , že na tohle potrubí nelze namontovat Zenith ohledně jeho výšky.
Ta sací potrubí mě dlouho ležela v hlavě. Na Karlovo fotce je také jednoduché a je vidět Solex nebo Jikov. Ta demontáž karbece je vžy obtížná a jde sundat jen celý karburátor a je to vždy šílená operace. Tohle se zdá , že je ještě o něco nižší než mám já a je zcela jisté , že na tohle potrubí nelze namontovat Zenith ohledně jeho výšky.
- Veterantatra
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 50
- Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
- Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Na Karlově fotce je, myslím, čistá se sáním předehřívaným olejem - to je to zelená tlustá trubka. A o tu je tam ještě méně místa. Plechy vedoucí topný vzduch jsou už z áčka - čistá to měla bez topení. Ty hliníkové odlitky topného výměníku, které se prodávají jako repliky, nebyly tovární úpravou, ale dobové jsou.
Já mám sání s předehříváním výfukovými plyny přes mohutný litinový výměník nad karburátorem. Když chci něco dělat s karburátorem, pokaždé musí dolů celé sání a ještě, abych protáhl karburátor kolem trubiček předehřevu, tak musím odmonotovat na Solexu modul sytiče.
Já mám sání s předehříváním výfukovými plyny přes mohutný litinový výměník nad karburátorem. Když chci něco dělat s karburátorem, pokaždé musí dolů celé sání a ještě, abych protáhl karburátor kolem trubiček předehřevu, tak musím odmonotovat na Solexu modul sytiče.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 21 neregistrovaných