Tatra 128 a spol.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
Neviem, či sú všetky údaje v popiske k T-128 presné, o názoroch Ing. Medunu publikovaných v spomínanej knižke tu však už bola reč. Je to škodovácky pohľad na celú kauzu, tatrovácky je spomenutý vo viacerých knižkách, prvýkrát bližšie tuším v brožúrke "Od Neutitschein k T-813" od Lj. Szpuka. O vtedajších zákulisných ťahoch je už dnes sa ťažko dohadovať, každá strana má iste svoju pravdu. Čo sa však dá objektívne zhodnotiť aj dnes sú technické parametre T-128, ktorá má skutočne nepriaznivú vysokú pohotovostnú hmotnosť, ako aj fakt, že jej výroba bola pomerne skoro zastavená a vyrobilo sa nie veľa kusov. Tie však, čo sa zachovali, slúžia aj dnes - nie je mi známe, či mali nejaké kritické stránky ohľadom životnosti.
Naopak o prototype V3T sa zachovalo pomerne málo údajov, takže zhodnotiť toto vozidlo si netrúfam. Aj tvrdenie, že V3S v mnohom vychádza z V3T je dosť odvážne a neviem, či by sa dalo dokázať. Nejaké údaje z tohoto obdobia sú letmo spomenuté v nedávno vyšlej monografii o P-V3S, kde je ak sa dobre pamätám aj nejaká nie veľmi kvalitná reprodukcia výkresu tajomného V3T.
Skôr si myslím, že pri vývoji V3S boli zohľadnené hlavné nedostatky T-128 (vysoké merné tlaky na terén a z toho vyplývajúce zadné dvojmontáže, inak vzhľadom na únosnosť pneumatík úplne zbytočné), ako aj koncepcia podvozku niektorých amerických nákladných vozov znýmych už z nasadenia počas vojny, čo Prage vzhľadom na jej koncepciu podvozku určite hralo viacej do kariet. Nedostatok vhodného motora bol narýchlo vyriešený pomerne ľahkým a trvanlivým, aj keď nie veľmi výkonným motorom T-912, takže na spevnených komunikáciách V3S zďaleka nedosahovala jazdných výkonov, akých bola schopná T-128.
Naopak o prototype V3T sa zachovalo pomerne málo údajov, takže zhodnotiť toto vozidlo si netrúfam. Aj tvrdenie, že V3S v mnohom vychádza z V3T je dosť odvážne a neviem, či by sa dalo dokázať. Nejaké údaje z tohoto obdobia sú letmo spomenuté v nedávno vyšlej monografii o P-V3S, kde je ak sa dobre pamätám aj nejaká nie veľmi kvalitná reprodukcia výkresu tajomného V3T.
Skôr si myslím, že pri vývoji V3S boli zohľadnené hlavné nedostatky T-128 (vysoké merné tlaky na terén a z toho vyplývajúce zadné dvojmontáže, inak vzhľadom na únosnosť pneumatík úplne zbytočné), ako aj koncepcia podvozku niektorých amerických nákladných vozov znýmych už z nasadenia počas vojny, čo Prage vzhľadom na jej koncepciu podvozku určite hralo viacej do kariet. Nedostatok vhodného motora bol narýchlo vyriešený pomerne ľahkým a trvanlivým, aj keď nie veľmi výkonným motorom T-912, takže na spevnených komunikáciách V3S zďaleka nedosahovala jazdných výkonov, akých bola schopná T-128.
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
Ještě bych se rád, v reakci na DRracerův dotaz z Ne, 01 Okt 2006 18:25, zeptal na přesnou definici slangových výrazů bortna a sajtna.
Ve výkladech jsem u obou našel, jak jsem se předem domníval, že se jedná o "postranice valníku". Je mezi nimi nějaký rozdíl, nebo jde o synonyma? A znamenají "postranice" skutečně jen bočnice, nebo mohou označovat i přední a zadní (zhusta sklopné) čelo? Jaký by pak měl smysl obrat "boční sajtna"?
Předem prosím o shovívavost ze strany zdejších ostřílených truckerů, kachnařů a podobných brachů, já to mám tak maximálně na vozíku a s jeho fošnami si nepovídám .
Ve výkladech jsem u obou našel, jak jsem se předem domníval, že se jedná o "postranice valníku". Je mezi nimi nějaký rozdíl, nebo jde o synonyma? A znamenají "postranice" skutečně jen bočnice, nebo mohou označovat i přední a zadní (zhusta sklopné) čelo? Jaký by pak měl smysl obrat "boční sajtna"?
Předem prosím o shovívavost ze strany zdejších ostřílených truckerů, kachnařů a podobných brachů, já to mám tak maximálně na vozíku a s jeho fošnami si nepovídám .
- michal heky
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 719
- Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
- Tatry, ktoré vlastním: T613-3
- Bydlisko: Praha, Kobylisy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
Díky za postřehy. Vámi zmiňované knížky se ke mně nedostaly, stavím se časem v knihovně;-)
V té knížce o Medunovi je výkres vozu V4,5T s poznámkou, že se jedná o konstrukčně i vzhledově analogický typ se zvýšenou nosností na 4,5 tuny. V3Sku to trochu připomíná, nicméně chybí mi tu třeba ty pro vejdu typické kolové redukce, které umožnily zvýšit světlou výšku podvozku.
Mimochodem, opravdu se vyrobilo 4060 kusů T128?
V té knížce o Medunovi je výkres vozu V4,5T s poznámkou, že se jedná o konstrukčně i vzhledově analogický typ se zvýšenou nosností na 4,5 tuny. V3Sku to trochu připomíná, nicméně chybí mi tu třeba ty pro vejdu typické kolové redukce, které umožnily zvýšit světlou výšku podvozku.
Mimochodem, opravdu se vyrobilo 4060 kusů T128?
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
ak ťa problematika V3S zaujíma bližšie, oboznám sa s koncepciou podvozku GMC CCKW 352,
aj keď som to nikde nečítal myslím, že do značnej miery nainšpiroval tvorcov V3S,
koncepcia bola pozmenená hlavne priestorovo výhodnejším polokapotovým usporiadaním
a použitím pre tento účel výhodnejšieho vznetového (a vzduchom chladeného ) motora,
kolesové redukcie zase zabezpečili zvýšenie svetlej výšky a ťažnej sily vozidla..
aj keď som to nikde nečítal myslím, že do značnej miery nainšpiroval tvorcov V3S,
koncepcia bola pozmenená hlavne priestorovo výhodnejším polokapotovým usporiadaním
a použitím pre tento účel výhodnejšieho vznetového (a vzduchom chladeného ) motora,
kolesové redukcie zase zabezpečili zvýšenie svetlej výšky a ťažnej sily vozidla..
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
Rád bych viděl fotečku (nákres, výkres, filmík) buď V3T, nebo V4,5T, ale ať guglím, jak guglím, tak nikde nic, jenom neznalci za to prohlašují mnohem mladší prototypy z Avie.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
V3T bol asi hlavne škodovácky vojenský (=tajný) projekt, ktorý sa do sériovej
výroby nedostal, takže fotografie postaveného prototypu (-ov?) budú skryté
niekde v hlbinách tajných archívov - nikdy som nevidel fotografiu, ani výkres...
auto malo byť údajne dosť ťažkopádne a neohrabané (z podania Tatry), takže V3S,
ktorá vynikala určitou ľahkosťou konštrukcie a aj funkcionalistickou eleganciou, z neho
asi veľa neprebrala.
Podľa určitých indícií mohlo V3T vyzerať podobne ako T-81, s predsunutým motorom,
ale rebrinovým rámom a tuhými nápravami. Či bola použitá dvojmontáž neviem, ale asi
nie. Berte to však len ako veľmi orientačné..
Výkres V4,5T nájdeš v knižke, ktorú spomína Heky. Dobové texty však zase V4,5T nespomínajú..
Takže si vyberte...
výroby nedostal, takže fotografie postaveného prototypu (-ov?) budú skryté
niekde v hlbinách tajných archívov - nikdy som nevidel fotografiu, ani výkres...
auto malo byť údajne dosť ťažkopádne a neohrabané (z podania Tatry), takže V3S,
ktorá vynikala určitou ľahkosťou konštrukcie a aj funkcionalistickou eleganciou, z neho
asi veľa neprebrala.
Podľa určitých indícií mohlo V3T vyzerať podobne ako T-81, s predsunutým motorom,
ale rebrinovým rámom a tuhými nápravami. Či bola použitá dvojmontáž neviem, ale asi
nie. Berte to však len ako veľmi orientačné..
Výkres V4,5T nájdeš v knižke, ktorú spomína Heky. Dobové texty však zase V4,5T nespomínajú..
Takže si vyberte...
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 207
- Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Šumperk
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
Z výše zmiňované knihy J.Králíka V4,5T. Vůz je prý identický s V3T,ale má zvýšenou nosnost. Omlouvám se za nekvalitní foto.
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
Dík, pro představu je to dostatečné.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
V3T ale bolo myslím iba 4-kolesové..
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
Pre záujemcov prikladám nejaká scany z kopřivnických paperback-ov ("Automobily Tatra posledních 20 let 1945-1965" a "Od Neutitscheinek k T-813") pojednávajúcich o T-128 a V3T/V3S..
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
ondrej: v tomto textu je take zajimava strana 39. Autor se tam zminuje o ruznych uvazovanych variantach T130
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
A osmsetsedmička vypadala jak, prosím?
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
áno, bolo o obdobie hľadania ďalšej cesty a určitým spôsobom tam zarezonoval už aj predobraz T-138DRracer napísal:ondrej: v tomto textu je take zajimava strana 39. Autor se tam zminuje o ruznych uvazovanych variantach T130
T-807 VOŽ - pásový vojenský obojživelník..
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
Děkuju, Ondro. A dovolím si hnidorýpnout - kdyby ve zdejších popisech nebyly takové "krátery" (na počátek by stačila i podobně strohá větička, jenom to podle čísel typů roztřídit - osobní luxusní / nákladní terénní / vojenský kolopásový / letadlo / lednice...), kolikrát bych se ani neptal . Nedávno jsem měl šok po zjištění, že "sedmistofka" se tam nevyskytuje ani jako samostatný model (pro příchozí offce), ale kupodivu ani na konci vyjmenovaných modelů T613. Bez jediné fotky. Proč to? Někomu leží v žaludku? Zapomnělo se? Nebo má jistý okruh lidí na tyto informace monopol?
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
Mirku - popisky robí pár ľudí cez svoj voľný čas, preto myslím, že poznámka o "informačnom monopole" bola trochu nevďačná a zlomyseľná..
určite by uvítali, ak by im niekto potrebný text spracoval a poslal - zapojiť sa môže určite každý, veď - ako som tu už
pred časom spomenul - je to naše spoločné dielo, tento portál..
Viem, že ako agent máš sklon byť prezieravo opatrnický a za všetkým vidieť nejaké bočné úmysly, tieto tu sa však volajú "nedostatok času" a ťažko možno na niekoho naliehať a mu vytýkať, že to, alebo to tu ešte chýba.. nemyslíš?
určite by uvítali, ak by im niekto potrebný text spracoval a poslal - zapojiť sa môže určite každý, veď - ako som tu už
pred časom spomenul - je to naše spoločné dielo, tento portál..
Viem, že ako agent máš sklon byť prezieravo opatrnický a za všetkým vidieť nejaké bočné úmysly, tieto tu sa však volajú "nedostatok času" a ťažko možno na niekoho naliehať a mu vytýkať, že to, alebo to tu ešte chýba.. nemyslíš?
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
V případě "sedmistovky" - zde absolutně profláknuté, opravdu nerozumím, proč za propracovaný článek o T613 právě tito lidé nenapsali alespoň jednu holou větu, např. "V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700". Co jsi uvedl výše, to absolutně nevysvětluje. Sám chodíš na tatra-club.com a jistě sis všimnul, že tam jsou ta auta prakticky kus po kuse jmenovitě popsaná a zobrazená. Něco za tím je !
Pro různé prototypy nebo rarity to chápu a vysvětlení přijímám.
Pro různé prototypy nebo rarity to chápu a vysvětlení přijímám.
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
Vzkaz pro pár ľudí na Ondrejovu výzvu:
Prosím Vás, zařaďte do popisků, až budete mít čas, alespoň tyto stručné zmínky:
T700 a/nebo T613 model 1996
V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700.
T-807 VOŽ:
pásový vojenský obojživelník
Děkuju!
Prosím Vás, zařaďte do popisků, až budete mít čas, alespoň tyto stručné zmínky:
T700 a/nebo T613 model 1996
V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700.
T-807 VOŽ:
pásový vojenský obojživelník
Děkuju!
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní