Je to prototyp nemeckej polopásovej 18 tonky FAMO F3(delostrelecký ťahač) s motorom TATRA z WWII.DRracer napísal:To prvni myslim neni T809, to je neco z valky ale nevim, co. Mozna to bude vedet nekdo jiny ?
Tatra 128 a spol.
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
brano: diky za doplneni FAMO F3
TV809: v letech 1940-42 byly postaveny 3 ruzne prototypy vojenskeho terenniho automobilu:
1. cumak jako podobne jako T92, nachazi se v muzeu v Koprivnici:
http://www.republic.cz/fotky/obr.php?na ... idth=460,5
2. velmi podobny vuz, nema vsak na bocich nahradni kola, obrazek momentalne nemam po ruce
3. tzv. vajicko
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm
Tatra 809
4. zmineny povalecny kolopasak, vyrobeny ve 3 exemplarich.
http://www.tatraportal.sk/popisky/t809/t809_06.jpg
Vychazi z nemeckeho transporteru, ze :
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/11835
hm, tak nakonec jsou asi "jen" 4 ty osmset-devitky
TV809: v letech 1940-42 byly postaveny 3 ruzne prototypy vojenskeho terenniho automobilu:
1. cumak jako podobne jako T92, nachazi se v muzeu v Koprivnici:
http://www.republic.cz/fotky/obr.php?na ... idth=460,5
2. velmi podobny vuz, nema vsak na bocich nahradni kola, obrazek momentalne nemam po ruce
3. tzv. vajicko
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm
Tatra 809
4. zmineny povalecny kolopasak, vyrobeny ve 3 exemplarich.
http://www.tatraportal.sk/popisky/t809/t809_06.jpg
Vychazi z nemeckeho transporteru, ze :
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/11835
hm, tak nakonec jsou asi "jen" 4 ty osmset-devitky
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
brano: koukam, ze tady mate spoustu zajimavych obrazku :
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654
Ani neviem odkiaľ ich mám,tuším mi ich niekto prihral.Kľudne ich pripojte k svojím.DRracer napísal:brano: koukam, ze tady mate spoustu zajimavych obrazku :
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654
A vďaka za objasnenie 809-tok.
Mimochodom,skláňam poklonu Vášmu portálu... Navigoval som naň kamoša a ten sa asi uslintá k smrti.
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Motor TV809 byl shodny s TV799:
vrtani x zdvih : 80 x 109mm, udajne z TV809 zkousen i motor prevrtany na 85 x 109mm
nezda se mi, ze by to byla primo pulka T92:
T92: 80 x 99mm
Navic, pro zmateni nepritele: v TV809 "vajicko" byl asi motor T87, viz. obrazky a poznamka na konci stranky zde:
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm
vrtani x zdvih : 80 x 109mm, udajne z TV809 zkousen i motor prevrtany na 85 x 109mm
nezda se mi, ze by to byla primo pulka T92:
T92: 80 x 99mm
Navic, pro zmateni nepritele: v TV809 "vajicko" byl asi motor T87, viz. obrazky a poznamka na konci stranky zde:
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
podle meho nazoru ty ventilatory na "Romelu" nejsou ze zadne seriove Tatry z te doby. Otazka by spis mela znit, cemu je zbytek motoru na "Romelu" blizsi - jestli T92 nebo T87.
Nejak si ale neumim predstavit, kam by se podel ventilator z T92, rovnez viditelny "predek" motoru mi vice pripomina T87
Michael: nenasel bys obrazek motoru T92 pri pohledu zepredu, v lepsim pripade bez ventilatoru ?
Nejak si ale neumim predstavit, kam by se podel ventilator z T92, rovnez viditelny "predek" motoru mi vice pripomina T87
Michael: nenasel bys obrazek motoru T92 pri pohledu zepredu, v lepsim pripade bez ventilatoru ?
- Michael
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1514
- Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
No jo, ale ventilátor umístěný v přední části mot. T-92 i 93 patří k chladiči oleje.
Ventilátory pro chlazení jsou umístěny po obou stranách motoru.
Jsou schované v plechové skříní ze které je vzduch vháněn a přiváděn k válcům.
Na fotech to nejde vidět...
Tak samo je to i u T-87.
Motor "Romelu" má ventilátory umístěné např. jako T-111.
Ventilátory pro chlazení jsou umístěny po obou stranách motoru.
Jsou schované v plechové skříní ze které je vzduch vháněn a přiváděn k válcům.
Na fotech to nejde vidět...
Tak samo je to i u T-87.
Motor "Romelu" má ventilátory umístěné např. jako T-111.
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Dotaz - jak je udelana bocni sajtna T130
Predpokladam, ze je stejne jako u vojenske T111 ze dvou hlavnich kusu - spodniho a horniho. Horni je "derovany", do der se zaklapnou sklopne drevene sedacky pro vojaky (viz. prilozeny obrazek T813).
Ten horni kus sajtny - je cely sklopny Myslim, ze je jen nasazen do spodniho dilu, da se pouze sundat, nikoli sklopit.
Muze me domenky nekdo potvrdit Diky
odkaz na technicky popisek T130:
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t130_sk&lang=sk
Predpokladam, ze je stejne jako u vojenske T111 ze dvou hlavnich kusu - spodniho a horniho. Horni je "derovany", do der se zaklapnou sklopne drevene sedacky pro vojaky (viz. prilozeny obrazek T813).
Ten horni kus sajtny - je cely sklopny Myslim, ze je jen nasazen do spodniho dilu, da se pouze sundat, nikoli sklopit.
Muze me domenky nekdo potvrdit Diky
odkaz na technicky popisek T130:
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t130_sk&lang=sk
- michal heky
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 719
- Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
- Tatry, ktoré vlastním: T613-3
- Bydlisko: Praha, Kobylisy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 128 a spol.
Mohu vědět, z jakých pramenů čerpal autor popistku k Tatře T128 v seznamu jednotlivých modelů zde na portále? Jde mi o tento text:
Osobně si myslím, že to tak asi bylo, už od pohledu je T128 těžkopádné auto, vychází z T111, tedy má spoustu konstrukčních celků zcela zbytečně předimenzovaných. A koneckonců Praga V3S slouží dodnes, což se o T128 říci rozhodně nedá.
V knize o konstruktérovi Oldřichu Medunovi (J. Králík - Utajené projekty Škoda) jsou informace zcela jiné. V kostce: ČSLA skutečně vznesla požadavek na výrobu vojenského valníku, avšak neměl se vyrábět v Kopřivnici, nýbrž ve Škodovce. V době, kdy měla Škodovka připravenu výrobu V3T, Tatra, řekněme zákulisním pletichařením , začínala teprv tlačit na to, aby se valník vyráběl v Kopřivnici. Došlo k několika schůzkám generálů, tatrováků a právě ing. Meduny. Ten se zcela marně bil za Škodovku, marně předpovídal, že tatra bude o tunu těžší (nakonec skoro o dvě) a nevhodná. Nakonec mu bylo naznačeno, že je již rozhodnuto jinde a vojáci objednali tatry T128. Věc ale skončila naprostým fiaskem, náklaďáky byly nepoužitelné, armáda ztratila dva roky a cca 2 miliardy korun, rozzuření generálové si rvali vlasy a narychlo se rozběhla výroba Pragy V3S, která v mnohém vycházela právě z nerealizovaného typu V3T.Tatra 128 vznikla za velmi zajímavých okolností. Na základě požadavku ČSLA se měl v Tatře začít vyrábět nový vojenský speciál V3T. Ten ovšem nevznikl v Tatře, nehodil se zde z technologických důvodů do výroby a měl i značné nedostatky. Proto se v Tatře rozhodli k razantnímu kroku - přes jedinou noc navrhla asi desítka konstruktérů předběžný projekt a za 72 dní vznikl první prototyp. Jak se to podařilo zvládnout ? Za vším stála Tatra 111 a její modularita. Tatra 128 využívá její podvozkové skupiny, větší část karosářských dílů, tři čtvrtiny motoru i obě převodovky.
Během armádních porovnávacích zkoušek se ukázalo, že Tatra 128 předčí svými vlastnostmi nejen prototyp V3T, ale mnohdy i samotnou Tatru 111 díky značným nájezdovým úhlům, velké světlosti a stoupavosti 58%. Jedinou nevýhodou T128 byla její značná pohotovostní hmotnost - je to pochopitelné, většina dílů byla předimenzována pro vozidlo výrazně těžší. V málo únosném terénu se tak velmi boří a přichází ke slovu naviják. Tento neduh se kontruktéři pokusili odstranit u prototypů T130 a T131.
Osobně si myslím, že to tak asi bylo, už od pohledu je T128 těžkopádné auto, vychází z T111, tedy má spoustu konstrukčních celků zcela zbytečně předimenzovaných. A koneckonců Praga V3S slouží dodnes, což se o T128 říci rozhodně nedá.
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: Tatra 128 a spol.
To jsou ale subjektivní a tendenční pohledy - z obou stran . V nedávno vydané monografii PV3S od J. Neumanna na stranách 11 a 12 vyznívá celá story "tendru" logicky a bez emocí:
Po 2. světové dostávala armáda především dodávky nových T111. Z čehož vyplývá, že na ně měla (jak skladové, tak od výrobce dostupné) ND. Proto se naprosto rozumně rozhodla pro odvozený typ (T128). Provozní zkušenosti ale ukázaly, že auto se příliš boří, a s tímto poznatkem byl následně vyvinut speciál V3S. Auto stavěné primárně na maximální průchodnost terénem, cílené: 1. na armádu, 2. na zemědělce ("unimog"), 3. na civilní sektor. Protože se skutečně podařilo, slouží i po 5 desetiletích.
Po 2. světové dostávala armáda především dodávky nových T111. Z čehož vyplývá, že na ně měla (jak skladové, tak od výrobce dostupné) ND. Proto se naprosto rozumně rozhodla pro odvozený typ (T128). Provozní zkušenosti ale ukázaly, že auto se příliš boří, a s tímto poznatkem byl následně vyvinut speciál V3S. Auto stavěné primárně na maximální průchodnost terénem, cílené: 1. na armádu, 2. na zemědělce ("unimog"), 3. na civilní sektor. Protože se skutečně podařilo, slouží i po 5 desetiletích.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní