T805-cvrček v motoru

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
68110
Diskutujúci
Príspevky: 24
Dátum registrácie: 15 Okt 2010, 18:50
Kontaktovať užívateľa:

T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa 68110 » 15 Okt 2010, 19:44

Ahoj, mám následující problém - při volnoběhu je z prostoru spojky/převodovky slyšet skřípavý zvuk, který se se zvyšujícími otáčkami stupňuje. Nejdříve jsem myslel, že je to spojkové ložisko, ale to těžko, protože to by skřípalo při sešlápnuté spojce. Pokud sešlápnu spojku, zvuk utichne. Takže si myslím, že by to mohlo být jedno z úplně horních ložisek v převodovce - ložisko hnacího kola stálého záběru. Je mi jasné, že musím vyndat motor a ten domeček přes ložisko. Jak ale dál? V příručce na to mají speciální stahovák s dvěma nástavci. Ten samozřejmě nemám. Jak vyndat přední ložisko, hnací kolo a hlavně zadní ložisko? Myslím, že jsem tu někde četl, že to už někdo dělal, ale nemůžu to najít. Má s tím někdo zkušenosti? Díky za rady.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa Jerry » 15 Okt 2010, 22:58

Dělal sem to já. Zkus dolít olej do převodovky, aby se "chytlo" čerpadlo a pak olej upust na předepsanou hladinu. Pokud to chceš rozebrat, tak po vysunutí motoru se dostaneš na převod. Na vytažení zřídele a předního ložiska sem si udělal reverzní kladivo, našel sem si tušim dvanáctku matku a udělal do ní zářezy aby prolezla drážkováním, na šroub sem si dal závaží a po pár úderech mi hřídel i s ložiskem vyjela. Zadní ložisko (vnější část) se nepokoušej vyndavat, nepovede se Ti ho dostat ven kvůli spodnímu (sekundárnímu) kolu, ani když ho vysadíš z ložiska. Abys vyměnil celý zadní ložisko, musí převodovka ven... :? Takže i já mám nový zadní ložisko jen na pastorku a přední celý nový... A doporučuju si přeměřit vůle a hned vypodložit správnejma podložkama. Já tam vrátil ty co sem tam měl a po zaběhnutí mam v ložiskách vůli, takže mě čeká rozborka a dodatečný vypodložení.
Původní diskuse je zde.

Užívateľov profilový obrázok
chupacabra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 113
Dátum registrácie: 24 Dec 2005, 20:56
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 805 valník
Tatra 603; 603-2
Tatra 613-2
Bydlisko: mam
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa chupacabra » 16 Okt 2010, 10:29

Ja som mal podobný problém, škripot zo spojky. Zistil som, že sa mi nemaže spojkový hriadeľ, pri vyšlapnutí to prestalo. Jednoducho sa mi stratil olej z čerpadla prevodovky. Jednoduché riešenie - vymontoval som štartér a cez dieru do spojkového priestoru som sa dostal k prívodnej hadičke oleja ku hriadelu, odpojil som ju a dolial pomocou striekačky do čerpadla olej, to sa chytilo a začalo mazať - problém vyriešený.

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 16 Okt 2010, 15:10

čoveče- to tě obdivuji ,tos musel mít na pažích aspoň osm kloubů ne?? :wink: a na čerpadle je origo trubička s očkem -ne hadička...ale jinak všechna čest ,jestli se to takto podařilo..já musel vyndat motor a jakoby -zaolejovat -naplnit olejem-čerpadýlko a potom motor zpátky po ježdění přes sezónu-zase ven a zjistil jsem ,že je tam opět sucho...v chytré knize je -že se může dát na konec sací trubky kulový ventil..a olej nespadne dolů...ale to je vše od tématu -jde o výměnu ložiska- to jsem měl rezaté jak liška a nechal jsem to jak bylo...jenom opravil mazání a funguje to radši jsem do toho nelez a když se to rozsype začnu řešit...kolik km se s tím ročně najede??
http://www.youtube.com/watch?v=NxDDaUVeh5M
http://www.youtube.com/watch?v=702hvCQlg40

Užívateľov profilový obrázok
chupacabra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 113
Dátum registrácie: 24 Dec 2005, 20:56
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 805 valník
Tatra 603; 603-2
Tatra 613-2
Bydlisko: mam
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa chupacabra » 16 Okt 2010, 18:41

no už si nepamätám, či to bola hadička alebo trubka, bolo to dávno, ale viem, že sa mi to zázrakom podarilo. Inak miesta tam bolo docela dosť, robil som to odspodu. Myslím, že tam už mám ten zlepšovák so spätným ventilom, len sa asi nejaká nečistota dostala pod tú guličku a olej stiekol z čerpadla. Inak toto je najlepší spôsob ako ulomiť spojkový hriadeľ, keď to nemaže, prehreje sa v uložení a pukne. Aj to som už robil po predchádzajúcom majiteľovi a hriadeľ bol v mieste zlomu pekne fialový od prehriatia, takže odporúčam nejazdiť, ale hneď opraviť.

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 16 Okt 2010, 19:04

To je pravda -pokud je čas a prostředky- tak opravit ,ale pokud je to už moc "přerostlé" tak toto opravit v polních domácích podmínkách je složitější...my teď už opravujem i totok-
http://www.youtube.com/watch?v=702hvCQlg40
takže vyndat motor z 805ky je hračka..

Užívateľov profilový obrázok
68110
Diskutujúci
Príspevky: 24
Dátum registrácie: 15 Okt 2010, 18:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa 68110 » 16 Okt 2010, 22:02

Diky za rady.Motor vyndam stejne,chci menit tesneni na chladicich a jelikoz jsem tam dal vetsi chladice z centraly,na aute je prakticky nemozne ty tesnici krouzky vymenit.Moc jsem teda nepochopil to reverzni kladivo,co psal Jerry.Jak by to presne melo fungovat?Jinak oleje mam ve skrini dost a nechapu jak muze cerpadlo nedavat olej,kdyz je ho dost.V prirucce od Kleinhampla je uvedeno,ze v techto pripadech se dela uprava tak,ze se zavede trubicka z cerpadla na horni prevod a tim se maze i ta hridel.Z vasich odpovedi mam pocit,ze nekteri uz tuto upravu mate?Ja nevim,jestli ja ji mam,ale mam jednu z uplne poslednich kacen z roku 1960.Treba to tam od nejakeho roku delali v tovarne.Nebo se to delalo az dodatecne?

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 16 Okt 2010, 22:12

To mazání je od počátku-(trubička na horní hřídel) co já vím, ale úprava spočívala v tom,že se udělal dodatečně zpětný ventil na sání oleje, aby při delším stání a nečinnosti čerpadla olej samospádem nevytekl...aspoň tak je to v chytré knížce...a proč nedává?? protože je asi suché a tak nenabere ten olej..když dáš oleje do převodovky více až mnoho- tak čerpadlo může snáž nasát ten hustý olej který je pod ním...a potom to zase upustíš...když to nepomůže tak vyndat ten motor a rozebrat či je suché ...
kladivo si myslím, je stejné jak na sundávání pneu...v duté trubce létá kus železa -při nárazech-(zjednodušeně)

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa bazilisak » 16 Okt 2010, 22:13

Co se týče toho roku výroby Tvé Duhy , podle čeho usuzuješ , že se jedná o 1960 ? Papíry možná ano , ale vozidlo tomu nenasvědčuje ....

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa Jerry » 16 Okt 2010, 22:47

Obrázok
Tohle sem si vyrobil, na konci byla matka, která se protahla drážkováním a zanim se pootočila, takže si mohl klepnout tou posuvnou částí a kolo i s ložiskem pomalu vylejzalo ven. :wink:
Myslim že auta do 56 roku neměli mazání z čerpadla na horní ložiska, dodělávalo se to v opravnách při Go. V příručce je popsaná úprava, ale já nemam nahoře holendr, jen vyvrtanou díru, tou prondanou trubičku a za plechem rozšířenou. Olej teče do předního ložiska a na hřídel, po tej se protlačí do kola pastorku (je celý dutý) a nakonci vytéká do zadního ložiska. Po opravě sem točil soukolím rukou a z čerpadla se na mě vyvalila černá pasta, až dlouho po tom normální olej, po složení sem auto projel, ohřál převodovku a po vypuštění toho humusu sem do převodovky nalil PP90. Jak se smíchal se zbytkama původního, tak zezačátku pěnil, teď už je to OK.
Pokud dává čerpadlo málo oleje, tak stačí sundat víčko a místo původního těsnění udělat tenčí (měl sem tam ze čtvrtky, tak sem ho dělal z listu papíru, nikdy ne silikon :!: )

Užívateľov profilový obrázok
68110
Diskutujúci
Príspevky: 24
Dátum registrácie: 15 Okt 2010, 18:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa 68110 » 17 Okt 2010, 03:43

bazilisak napísal:Co se týče toho roku výroby Tvé Duhy , podle čeho usuzuješ , že se jedná o 1960 ? Papíry možná ano , ale vozidlo tomu nenasvědčuje ....
Usuzuju dle stitku v kabine kde je to vyrazeno a podle puvodnich dokladu,kde je to napsano.Papiry jsou z r.1975 kdy slo auto z ulozeni u utvaru s 1000km najetymi rovnou hasicum.Jak by mela vypadat Duha z roku 1960?

Užívateľov profilový obrázok
68110
Diskutujúci
Príspevky: 24
Dátum registrácie: 15 Okt 2010, 18:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa 68110 » 18 Okt 2010, 09:40

Jerry napísal:
Myslim že auta do 56 roku neměli mazání z čerpadla na horní ložiska, dodělávalo se to v opravnách při Go. V příručce je popsaná úprava, ale já nemam nahoře holendr, jen vyvrtanou díru, tou prondanou trubičku a za plechem rozšířenou.
Já bych skoro řekl, že to z výroby neměla žádná kačena. V katalogu dílů, který mám z roku 1960 o tom není ani zmínka a v příručce je to uvedeno jako následná úprava, takže spíš se to asi pak dodělávalo na útvarech při opravách. Uvidíme, až to rozeberu. První, co zkusím, je jestli vůbec dává čerpadlo olej. Předpokládám, že se to zjišťuje sundáním toho obdélníkového deklíku a pozorováním, jestli ostřikuje olej. Pak zkusím ten olej vyměnit za čistý a podle tvé rady tam naleju víc toho oleje, jestli se chytne. Nicméně až vyndám motor, stejně horní ložiska zkontroluju. Viděl jsem jedno auto, u kterého se ta hřídel kousla právě v tom horním ložisku a motor nešel od převodovky roztrhnout na autě a muselo se to sundat i s převodovkou a složitě pak opravovat. Jak to rozeberu, udělám fotky a dám to sem, akorát to bude chvíli trvat, musím si na to vyhradit volný víkend a to bude asi až v listopadu.
Prílohy
uprava.JPG

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa bazilisak » 19 Okt 2010, 16:19

68110 napísal:Viděl jsem jedno auto, u kterého se ta hřídel kousla právě v tom horním ložisku a motor nešel od převodovky roztrhnout na autě a muselo se to sundat i s převodovkou a složitě pak opravovat. .
Tak to je dílo . To bych chtěl vidět . Kdyby snad tam v té převodovce ta hřídel držela , tak by přece šla vytáhnout ze spojky , tedy z lamely a z maličkého ložiska na konci hřídele v setrvačníku .......? Proč demontovat i s motorem převodovku ... :?

Užívateľov profilový obrázok
chupacabra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 113
Dátum registrácie: 24 Dec 2005, 20:56
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 805 valník
Tatra 603; 603-2
Tatra 613-2
Bydlisko: mam
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa chupacabra » 19 Okt 2010, 19:33

Ja som mal problém, keď sa mi hriadel zlomil, nemohol som ho vytiahnuť z prevodovky (nemal som ho za čo zachytiť). Tak som z druhej strany prevodovky vyvŕtal dierku a vyrazil som ho. Do dierky som potom narezal závit a uzavrel skrutkou. Vybavená vec..

Užívateľov profilový obrázok
68110
Diskutujúci
Príspevky: 24
Dátum registrácie: 15 Okt 2010, 18:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa 68110 » 19 Okt 2010, 20:02

bazilisak napísal:
68110 napísal:Viděl jsem jedno auto, u kterého se ta hřídel kousla právě v tom horním ložisku a motor nešel od převodovky roztrhnout na autě a muselo se to sundat i s převodovkou a složitě pak opravovat. .
Tak to je dílo . To bych chtěl vidět . Kdyby snad tam v té převodovce ta hřídel držela , tak by přece šla vytáhnout ze spojky , tedy z lamely a z maličkého ložiska na konci hřídele v setrvačníku .......? Proč demontovat i s motorem převodovku ... :?
Už si přesně nepamatuju, proč to nešlo roztrhnout, je to dávno a jenom jsem se k tomu přichomejt, možná se sundvala jen kabina, aby k tomu byl lepší přístup, už fakt nevím. Ale to je jedno, hlavně abych to nedojebal na mém autě. Takže zatím nejezdím.
Bazilisaku, jeste jsi mi neodpovedel na ten rok výroby. Opravdu bych chtěl vědět, jaký mám skutečný rok výroby. Jestli máš nějaké poznatky, jak by ta Duha měla vypadat, sem s nimi. Do vlákna Kačena dám nějaké další foto a fotky z renovace.

Luboš.T
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 157
Dátum registrácie: 23 Sep 2005, 21:34
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa Luboš.T » 23 Okt 2010, 21:15

Ja som mal podobný problém, škripot zo spojky. Zistil som, že sa mi nemaže spojkový hriadeľ, pri vyšlapnutí to prestalo. Jednoducho sa mi stratil olej z čerpadla prevodovky. Jednoduché riešenie - vymontoval som štartér a cez dieru do spojkového priestoru som sa dostal k prívodnej hadičke oleja ku hriadelu, odpojil som ju a dolial pomocou striekačky do čerpadla olej, to sa chytilo a začalo mazať - problém vyriešený.
Můžu potvrdit, že to funguje. Dnes se mi to podařilo.
Jen pro doplnění: Převodovka musí mít úpravu pro přimazávání horního ložiska, jak je tu ten obrázek z dílenské příručky.
Sundat startér, nemusí se odpojovat od elektriky, stačí ho položit mezi rám a výfukovou trubku na tlumič pérování. V kabině vyndat sedačky, kryt motoru a malý boční plech u spolujezdce.
Boční plech u řidiče stačí nadzvednout. Odpojit u benzínových ventilů benzínovou trubku. Pak jde vyndat plechový tunel motoru.

Z místa od spolujezdce přes díru za startérem je celkem dobrý přístup k tomu šroubu přimazávání. Malou ráčnou jde povolit.
20 ml injekcí přes hadičku z bužírky nalil 100ml oleje do prostoru čerpadla.
Pak jsem to lehce poskládal zpátky a otevřel boční kryt převodovky. Nastartoval a z kol předlohového hřídele krásně stříkal olej.
Ještě jedna vychytávka. Pod tím víčkem převodovky jsou dvě pružinky pro blokování řadících tyčí. Takže když je víčko sundané, tak mi tam i při malém pohybu řadící páky skočila nějaká rychlost! Víčko se musí přimontovat, rychlost vyndat (na neutrál) a pak se může pokračovat na laborování. Takže pozor na nechtěné drcnutí do řadící páky ať vás to nepřejede.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa Jerry » 24 Okt 2010, 03:17

bazilisak napísal:Tak to je dílo . To bych chtěl vidět . Kdyby snad tam v té převodovce ta hřídel držela , tak by přece šla vytáhnout ze spojky , tedy z lamely a z maličkého ložiska na konci hřídele v setrvačníku .......? Proč demontovat i s motorem převodovku ... :?
Mě se hřídel ze setrváku vytahnout nepovedla.

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa bazilisak » 24 Okt 2010, 18:18

Jerry napísal:
bazilisak napísal:Tak to je dílo . To bych chtěl vidět . Kdyby snad tam v té převodovce ta hřídel držela , tak by přece šla vytáhnout ze spojky , tedy z lamely a z maličkého ložiska na konci hřídele v setrvačníku .......? Proč demontovat i s motorem převodovku ... :?
Mě se hřídel ze setrváku vytahnout nepovedla.
Musím přiznat , že tuto odpověd jsem od Tebe čekal ...

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 24 Okt 2010, 18:45

Luboš.T napísal:
Ja som mal podobný problém, škripot zo spojky. Zistil som, že sa mi nemaže spojkový hriadeľ, pri vyšlapnutí to prestalo. Jednoducho sa mi stratil olej z čerpadla prevodovky. Jednoduché riešenie - vymontoval som štartér a cez dieru do spojkového priestoru som sa dostal k prívodnej hadičke oleja ku hriadelu, odpojil som ju a dolial pomocou striekačky do čerpadla olej, to sa chytilo a začalo mazať - problém vyriešený.
Můžu potvrdit, že to funguje. Dnes se mi to podařilo.
Jen pro doplnění: Převodovka musí mít úpravu pro přimazávání horního ložiska, jak je tu ten obrázek z dílenské příručky.
Sundat startér, nemusí se odpojovat od elektriky, stačí ho položit mezi rám a výfukovou trubku na tlumič pérování. V kabině vyndat sedačky, kryt motoru a malý boční plech u spolujezdce.
Boční plech u řidiče stačí nadzvednout. Odpojit u benzínových ventilů benzínovou trubku. Pak jde vyndat plechový tunel motoru.

Z místa od spolujezdce přes díru za startérem je celkem dobrý přístup k tomu šroubu přimazávání. Malou ráčnou jde povolit.
20 ml injekcí přes hadičku z bužírky nalil 100ml oleje do prostoru čerpadla.
Pak jsem to lehce poskládal zpátky a otevřel boční kryt převodovky. Nastartoval a z kol předlohového hřídele krásně stříkal olej.
Ještě jedna vychytávka. Pod tím víčkem převodovky jsou dvě pružinky pro blokování řadících tyčí. Takže když je víčko sundané, tak mi tam i při malém pohybu řadící páky skočila nějaká rychlost! Víčko se musí přimontovat, rychlost vyndat (na neutrál) a pak se může pokračovat na laborování. Takže pozor na nechtěné drcnutí do řadící páky ať vás to nepřejede.
luboš- díky, příště to tak taky vyzkouším.....jednoduché a je to

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: T805-cvrček v motoru

Príspevok od užívateľa oldjan » 26 Okt 2010, 18:17

Jerry napísal:
bazilisak napísal:Tak to je dílo . To bych chtěl vidět . Kdyby snad tam v té převodovce ta hřídel držela , tak by přece šla vytáhnout ze spojky , tedy z lamely a z maličkého ložiska na konci hřídele v setrvačníku .......? Proč demontovat i s motorem převodovku ... :?
Mě se hřídel ze setrváku vytahnout nepovedla.
Ta spojková hřídel bude asi zakletá, když jsme tahali motor, nešlo nám to od sebe, nakonec se to povedlo, ale vytáhli jsme to i s hřídelí. Byl to docela boj a to přitom byla demontovaná kabina. Museli jsme potom demontovat setrvák a hřídel vytáhnout i s ložiskem z klikovky. Ložisko potom srazit ve svěráku. Přitom ložisko bylo v pořádku, na hřídeli se neprotočilo, jenom tam drželo víc než li bylo zdrávo. U šestsettrojky se mi to nikdy nestalo .

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 20 neregistrovaných