Tatra 157

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 157

Príspevok od užívateľa DRracer » 09 Feb 2006, 20:25

Zahadna Tatra 157 ... jeji kabina se zcela jiste stala predlohou pro T815. Podvozek zase vypada jako seriovy (nebo upraveny) z T148.

Piste prosim, co vite, protoze ja skoro nic ;)
Kdy a kolik se jich vyrobilo ?
Jaky je v tom motor ?
Podvozek T148 ?
Dochovala se nejaka ?
Existuje vice obrazku ?

Pokud vubec netusite, co to je, zde je foto z roku 1972
Prílohy
t157_01.jpg
t157_01.jpg (76.74 KiB) 14055 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 09 Feb 2006, 21:58


Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 09 Feb 2006, 22:04

Lubos: super !
v sekci o T815 je jeden clanek
http://www.tatraportal.sk/data/clanky/t ... 974_19.jpg
kde se pravi, ze "dosavadni typ T148 mel byt nahrazen T157 a T813 nahrazena T815. V dusledku unifikace ... bla bla bla ... z toho je jen T815"
Obrazek v tom clanku bych povazoval za T157, ma to jeste takovy divny naraznik...

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 09 Feb 2006, 22:17

No víš jak to chodilo, ty plány z roku 1974 se nakonec realizovaly v podstatně pozměněné podobě o 5 a více let později...

To označení T157 se velmi rychle vytratilo a pak už bylo všechno T815. Ten prototyp mi trochu připadá jako podvozek NTčka 813 s novou kabinou, ale nevím...

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 09 Feb 2006, 22:43

takze asi takto ;) :
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t157_sk&lang=sk

Dalsi obrazky a vysvetleni vyvoje T157 jsou samozrejme vitany.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 10 Feb 2006, 17:25

pár fotek
Prílohy
T157 3.jpg
T157 3.jpg (230.86 KiB) 13961 zobrazení
t 157 2.jpg
t 157 2.jpg (217.45 KiB) 13970 zobrazení
T-157 1.jpg
T-157 1.jpg (249.85 KiB) 13974 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 10 Feb 2006, 18:19

Zda se mi to, nebo ma ta prvni napravy z T813? Kola urcite ... proste prototyp :)

Zatim mame obrazky 4 ruznych exemplaru:
T157 S1, S3, NT a Z
Tipoval bych, ze jich celkem o moc vic nebylo...

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa michal heky » 10 Feb 2006, 20:03

Mně zaujalo to vzduchové odpružení zadních náprav. Jaké důvody vlastně vedly Tatru k tomu, že se místo toho používaly (a stále používají) klasické listové pružiny (s nepříjemným tatraefektem kol do V)?

A odkdy měla vzduchové odpružení vyvinuté? Mimochodem, všiml jsem si letos v muzeu v Kopřivnici, že prototyp tatry T162 má vzduchové pérování i na přední nápravě!

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 10 Feb 2006, 20:28

michal heky: uz T813 NT 4x4 uz ma vzduchove vaky (vzadu urcite, ted nevim, jestli i vepredu). Jednim z hlavnich duvodu zavedeni vzduchoveho perovani jiste byla moznost regulovat odklon kol v zavislosti na zatizeni vozu.

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 10 Feb 2006, 20:51

T813 NT měla přední nápravu odpruženou torzními tyčemi.
Michal Heky: Se vzduchovým pérováním Tatra experimentovala už ve 20tých letech T24 a T17.Kola do "V"jsou u Tater minulostí již od roku 1997-98.Myslím,že uvedení systému pérování zadních náprav King Frame do výroby patří ke klíčovým mezníkům historie Tatry.Podívej se na http://www.tatra.cz a obrázky Ti napoví víc.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 10 Feb 2006, 21:01

Matyjas: mas naprostou pravdu s temi T17 a T24, ted uz jsem si na to taky vzpomnel :oops:

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa michal heky » 11 Feb 2006, 00:41

Matyjasi, právě, že jsem se na stránky Terex-Tatry podíval a u namátkou vybraného modelu TATRA T 815-2 21EP11/40 je pérování zadních náprav zajištěno listovými pružinami. Jinými slovy, u vozidla Tatra vyrobeného v roce 2006 bude mít zákazník ohoblované zadní gumy na vnějším okraji, aneb kola do V stále ještě minulostí nejsou.

Ptám se, co k tomu výrobce vede. Cena? Nebo některé nevýhody vzduchového vypružení, o kterých na svých stránkách taktně mlčí? Nebo to zákazníci nevyžadují? Nebo mají plnou stodolu listových pružin a je jim líto to vyhodit?

A pokud je mi známo, tak u přední nápravy se stále u podvozků 4x4 a 6x6 používají výhradně torzní tyče. Pouze Loprais a Tomeček mají vzduchové vaky. Což mi přijde také podivné, když oba dva už léta svorně tvrdí, že jízdní vlastnosti se výrazně změnily k lepšímu, a uvážím-li, že v muzeu mají 20 let staré auto se vzduchovým vypružením přední nápravy.

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 11 Feb 2006, 14:43

Také jsem se byl podívat na stejný podvozek jako Ty.Skutečně Tatra dodnes nabízí řadu i s pérováním pouze list. pružinami. Tahle skutečnost je vynucena zákazníky pro které je tohle provedení stále dobrý kompromis mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Kdyby ses však na podvozek podíval pozorněji,všimneš si,že je nabízen s motorem EURO1 -to znamená prodejný v Indii,Rusku a v jistě i dalších zemích býv.SSSR.
Před nedávnem jsem např.viděl provedení T815-2 8*8 pro Ruského zákazníka .Kabina byla staršího provedení včetně interiéru a vzadu pouze list.pružiny. Jedná se přání zákazníka.
Vzduchovým pérováním přední nápravy se podle tiskových zdrojů bude vybavena nová řada(815-7,817??) Tater pro armádu.Myslím,že je to otázka času kdy se objeví i v civílní produkci.
Setrvávání u torzních tyčí přední nápravy má určitě důvody v dobrých zkušenostech tohoto řešení a určitě i to ,že až donedávna jiné možnosti nebyly. Typ 162 má sice odpruženou přední nápravu vzduchem ,ale můžeme jen tušit jak se na prototypu osvědčilo.

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 11 Feb 2006, 20:35

Ja som už tú novú radu videl...moc otom nemožem kecat(auto k nám prišlo po tme a odišlo v noci) malo vzducháče všade a v khaki farbu...

Tomek

Príspevok od užívateľa Tomek » 11 Feb 2006, 23:32

a vy si myslite ze zadni naprava do V je nejaka vlastnost listovych per? je to konstrukcni zamer... vzdyt prece u prazdne tatry se sjizdeji jen krani gumy a vnitrni jsou nad vozovkou... nenapadlo to nekoho? u balonu, tedy ne na dvojmontazi ten V efekt neni, proc taky, kdyz tam je jen jedna guma...

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 12 Feb 2006, 14:13

Souhlasím s Tomkem,že se nejedná o vlastnost listových per,ale o typickou nectnost výkyvných polonáprav.
Vysokotlaké vzduchové odpružení zadních náprav King Frame je příčinou kolmého postavení kol k vozovce i při pohotovostní hmotnosti.U verzí s největší celkovou hmotností je použito kombinované pérování-vzduch +listové pružiny.Zde je sklon kol k vozovce při pohotovostní hmotnosti 1°40'.
Ü původního provedení měla kola sklon 6°40'.

Užívateľov profilový obrázok
tatracyber
Diskutujúci
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 18 Okt 2005, 13:45
Bydlisko: Liberec
Kontaktovať užívateľa:

Rozdil

Príspevok od užívateľa tatracyber » 15 Feb 2006, 11:50

Kdyz tak koukam na ty obrazky T-157. Jakej je rozdil mezi prototypama t-815 a t 157? Ja v tom nevidim zadnej rozdil. Mozna je v prednim narazniku (rizny typy svetel) a tvary blatniku.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 15 Feb 2006, 12:12

tatracyber: to je dobra otazka ;)
Jedina T157S3 (u popisku) ma jine celni sklo a predni blatniky.

Na druhou stranu obrazky T157 Z (u popisku) zobrazuji jedno a totez auto - v ruznych clankach v dobovych casopisech je oznacovano T157 Z i T815 Agro ;). Myslim, ze to ma neco do cineni s timto:
"V důsledku schváleného rozvoje celé výrobní základny n.p. Tatra bylo rozhodnuto v roce 1974 o unifikaci T157 a T815 do jediné typové řady T815, která měla mít 2 kategorie - lehkou a těžkou. Označení T157 tak rychle mizí a i prototypy jsou nadále označovány jako T815."

PS: Aha, tady je ten treti obrazek T157S3:
http://www.volny.cz/tatracyber/ :)

Užívateľov profilový obrázok
tatracyber
Diskutujúci
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 18 Okt 2005, 13:45
Bydlisko: Liberec
Kontaktovať užívateľa:

:)

Príspevok od užívateľa tatracyber » 15 Feb 2006, 13:35

jo, to bude asi ono. Jeste me zarazi ta fotka toho tahace 4x4. Rekl bych ze je to ten samej tahac jako 813 4x4 se sklopnou kabinou, akorat to ma kabinu z t157 (nebo 815)

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných