Kniha "Automobily Tatra"
Napísané: 28 Dec 2011, 21:56
Od ježiška som dostal knihu „Automobily Tatra“ od autorov Hubert Procházka a Jan Martof. Prelistoval som ju len tak zbežne a bol som dosť sklamaný. Zaujímam sa hlavne o T603 a T613, tak pri týchto modeloch som si všimol hrubé nedostatky a miestami až nezmysli. Staršie Tatri až tak do detailov nepoznám, ale ruku by som do ohňa nedal za to, že stránky pojednávajúce o týchto modeloch sú vierohodné.
Napríklad na strane 125 je fotka trojsvetlovej T603 s rovným lištovaním. Údajne je z roku 1963. V roku 1962 začali vyrábať T-2 603, štvorsvetlovú Šilhavku. Ale je možné že starý model sa vyrábal súčasne s novým? Dnešné automobilky to bežne robia, napríklad sa vyrábala spolu stará a nová Octavia a tá stará dostala meno „Octavia Tour“. Možno tento marketingový ťah poznal vrcholový menežment v Koprivnici a vyrábala sa Tatra 603 Tour. Som zvedavý, že koľko takých exemplárov sa dochovalo.
Na str.139 je sériová chromka z roku 1973. Tak tu som sa veľmi sklamal. Doteraz som si myslel, že moja chromka z roku 1975 je z prvého roku výroby týchto krásnych áut, ale vidím, že som sa mýlil. Utekám do Tatra Shopu a dokúpim si opierky hláv, keď už mám auto z takého pokročilého roku výroby.
Na tej istej strane sa píše o Specialoch, autorov knihy nezaujímajú tie dve vyrobené v roku 1979, Special sa vyrábal od 1980 a bodka! A aby táranie bolo úplné, tak si milý páni buchli po bruchu a podľa nich sa vyrobilo 148 kusov. Ale čo ma strašne potešilo, je zistenie, že vlastním jeden unikát. V knihe sa píše, že Speciali vyrábali s elektrickými zrkadlami. Kto chce vidieť raritného Speciala s mechanickými zrkadlami a elektrickými oknami, nech sa hlási u mňa. Ale za taký unikát sa platí v tvrdej mene, za obhliatku beriem 5Kčs.
Na str.142 básnik poukazuje na zázračné schopnosti pracovníkov vo fabrike. Dokázali v roku 1981 prestavať trojku plasťák na záchranára a v roku 1982 ďalšiu trojku na RZP, hoci T613-3 sa vyrábala od roku 1986. Nech mi ešte niekto povie, že zázraky sa nedejú.
A zase tu máme ročik hore dole. Podla autorov sa trojka vyrábala do roku 1990 a v tom istom roku sa začala vyrábať štvorka. Chyba, bolo to o rok neskor.
Na str.150 máme vyobrazený jeden skutočný unikát, na prvý pohľad vyzerá ako T700, ale v skutečnosti je to podla básnikov T613/2 mod. 97 a počet vyrobených kusov je 62. Žeby to bola chromko-sedemstovka? Asi áno, lebo z T613-4 mod. 96 a 97 bolo vyrobených 69 kusov a tie mali názov T700. Rád by som vedel kde sa skrýva tých 62 chromko-sedemstoviek…
Ale žarty bokom, myslím si že je smutné, že niekto bez hambi vidá niečo také a chce na tom aj zarobiť. Možno presedlanie na Sci-fi žáner stojí za úvahu, tam je dovolené si vymýšlať. Podľa tytulnej strany je táto kniha určená pre tých, ktorý tieto autá renovujú. Ja dúfam, že všetci čo sme sa dali na renovácie týchto naozaj vynímočných vozov, budeme preciznejší a budeme viac dbať na detaily, ako páni ktorý sa dali na písanie tejto knihy a že v Čechách a na Slovensku bude vela pekne zrenovovaných Tatier.
Napríklad na strane 125 je fotka trojsvetlovej T603 s rovným lištovaním. Údajne je z roku 1963. V roku 1962 začali vyrábať T-2 603, štvorsvetlovú Šilhavku. Ale je možné že starý model sa vyrábal súčasne s novým? Dnešné automobilky to bežne robia, napríklad sa vyrábala spolu stará a nová Octavia a tá stará dostala meno „Octavia Tour“. Možno tento marketingový ťah poznal vrcholový menežment v Koprivnici a vyrábala sa Tatra 603 Tour. Som zvedavý, že koľko takých exemplárov sa dochovalo.
Na str.139 je sériová chromka z roku 1973. Tak tu som sa veľmi sklamal. Doteraz som si myslel, že moja chromka z roku 1975 je z prvého roku výroby týchto krásnych áut, ale vidím, že som sa mýlil. Utekám do Tatra Shopu a dokúpim si opierky hláv, keď už mám auto z takého pokročilého roku výroby.
Na tej istej strane sa píše o Specialoch, autorov knihy nezaujímajú tie dve vyrobené v roku 1979, Special sa vyrábal od 1980 a bodka! A aby táranie bolo úplné, tak si milý páni buchli po bruchu a podľa nich sa vyrobilo 148 kusov. Ale čo ma strašne potešilo, je zistenie, že vlastním jeden unikát. V knihe sa píše, že Speciali vyrábali s elektrickými zrkadlami. Kto chce vidieť raritného Speciala s mechanickými zrkadlami a elektrickými oknami, nech sa hlási u mňa. Ale za taký unikát sa platí v tvrdej mene, za obhliatku beriem 5Kčs.
Na str.142 básnik poukazuje na zázračné schopnosti pracovníkov vo fabrike. Dokázali v roku 1981 prestavať trojku plasťák na záchranára a v roku 1982 ďalšiu trojku na RZP, hoci T613-3 sa vyrábala od roku 1986. Nech mi ešte niekto povie, že zázraky sa nedejú.
A zase tu máme ročik hore dole. Podla autorov sa trojka vyrábala do roku 1990 a v tom istom roku sa začala vyrábať štvorka. Chyba, bolo to o rok neskor.
Na str.150 máme vyobrazený jeden skutočný unikát, na prvý pohľad vyzerá ako T700, ale v skutečnosti je to podla básnikov T613/2 mod. 97 a počet vyrobených kusov je 62. Žeby to bola chromko-sedemstovka? Asi áno, lebo z T613-4 mod. 96 a 97 bolo vyrobených 69 kusov a tie mali názov T700. Rád by som vedel kde sa skrýva tých 62 chromko-sedemstoviek…
Ale žarty bokom, myslím si že je smutné, že niekto bez hambi vidá niečo také a chce na tom aj zarobiť. Možno presedlanie na Sci-fi žáner stojí za úvahu, tam je dovolené si vymýšlať. Podľa tytulnej strany je táto kniha určená pre tých, ktorý tieto autá renovujú. Ja dúfam, že všetci čo sme sa dali na renovácie týchto naozaj vynímočných vozov, budeme preciznejší a budeme viac dbať na detaily, ako páni ktorý sa dali na písanie tejto knihy a že v Čechách a na Slovensku bude vela pekne zrenovovaných Tatier.