http://ekonomika.ihned.cz/c4-10112070-2 ... ri-miliony
Staronové tatry mohou stát i čtyři miliony
Repliky limuzín z kopřivnické Tatry, které chce její šéf Ronald Adams do dvou let začít vyrábět, mohou stát sedm set tisíc nebo i čtyři miliony korun.
Praha, 3. 4. 2008
reklama V tomto rozmezí se pohybují odhady fanoušků tatrovek i automobilových odborníků. Samotná firma zatím nedokáže výrobní náklady ani konečnou cenu stanovit.
Ekonomika.iHNed.cz 3. 4. 2008 13:31 (aktualizováno: 3. 4. 2008 10:47)
AUTOMOBILOVÝ TRH
Staronové tatry mohou stát i čtyři miliony
Repliky limuzín z kopřivnické Tatry, které chce její šéf Ronald Adams do dvou let začít vyrábět, mohou stát sedm set tisíc nebo i čtyři miliony korun.
Praha, 3. 4. 2008
reklama V tomto rozmezí se pohybují odhady fanoušků tatrovek i automobilových odborníků. Samotná firma zatím nedokáže výrobní náklady ani konečnou cenu stanovit.
Čtěte více
Kopřivnická Tatra bude vyrábět osobní auta ve stylu retro (UVNITŘ FOTOGALERIE)
Legendární Tatraplan čeká výrobní comeback
"Tatra zatím analyzuje jak výrobní možnosti, tak možnosti budoucí poptávky. Nic ještě není rozhodnuto, o ceně se ani nespekuluje," uvedl mediální zástupce automobilky Vladimír Bystrov.
Tatra podle vyjádření Ronalda Adamse uvažuje o výrobě replik vozů tatraplán, T603 a T613 na podvozcích fordů, škodovek nebo subaru. Zájem o takové vozy, bez ohledu na cenu, podle něj mají Američané.
Replika nebude veterán
Originální vůz Tatra T603 lze v současné době sehnat za 130 až 600 tisíc korun, cena závisí na zachovalosti automobilu. Novější model Tatra T613 přijde na sto až dvě stě tisíc korun.
Sběratel veteránů a poslanec ODS Vlastimil Tlustý je přesvědčen o širším cenovém intervalu.
"Shnilou šestsettrojku, kterou někde na venkovském dvorku prorůstají břízy, koupíte za deset tisíc. Takovou mám taky. Naproti tomu pojízdný a dobře udržovaný vůz, který má historii, stojí i milion korun," řekl Tlustý.
Pokud bude Tatra vyrábět původní modely s jiným podvozkem, jinými motory a jinou výbavou, jak plánuje, půjde o designové repliky bez sběratelské hodnoty. Jejich cena se tedy bude odvíjet od nákladů a poptávky na trhu. "Cena takových vozů by se mohla pohybovat mezi sedmi sty tisíci až půldruhým milionem korun," dodal Tlustý.
Sběratel starých aut Petr Stejskal soudí, že při malosériové výrobě budou nové tatrovky ještě dražší. "Mám více veteránů, u tatry 603 jde o srdeční záležitost, kvalitou to příliš dobré auto není. Pokud bude někdo chtít vyrábět auta ve stovkách kusů a ve kvalitě, srovnatelné třeba s BMW, bude cena vysoká. Vůz typu Tatra 700 je podle mne v kusovce možné vyrobit za čtyři miliony," řekl Stejskal.
Zemanova tatra je v muzeu
Jeden z posledních vozů Tatra 700 s výrobním číslem 012077 je od března 2006 exponátem Národního technického muzea. Byl vyroben v roce 1997 pro Úřad vlády, vozil se v něm tehdejší premiér Miloš Zeman. Tehdejší pořizovací cena vozu byla 1 775 822 korun.
"Tatra 700 je jen obchodní název, je to vlastně model T613.4. Nemá airbagy, nevyhovuje emisním limitům," řekl kurátor automobilových sbírek muzea Petr Kožíšek. Po tomto automobilu Tatra během dvou let vyrobila už jen sedm kusů "sedmistovek". Zcela poslední z roku 1999 má číslo 012084.
"Šestsettrojka byla ve své době dobrým autem, ale šestsettřináctka byla už při svém vzniku zastaralá. Pokud by se měly teď vyrábět, musí být zcela jinak vybavené, musí projít nejméně deseti testy. Netuším, zda by to bylo prodejné," řekl Michal Hradský, majitel firmy Kaipan. Ta staví ve Smržovce pod názvem Kaipan 57 repliky roadsterů Lotus Seven za cenu 1,2 milionu korun. Loni jich firma prodala patnáct a k tomu osmdesát levnějších vlastních roadsterů Kaipan 14 průměrně za 450 tisíc korun.
Autor/ři: Vladimír Kaláb
http://www.ihned.cz/kalab