Strana 1 z 2

Zeme Zivitelka 2006

Napísané: 25 Aug 2006, 15:24
od užívateľa DRracer
Jako kazdy rok, i letos se kona v C.Budejovicich vystava Zeme Zivitelka. Jde vesmes o vystavu zemedelske techniky a zemedelske malo- i velko-vyroby.
Sve zastoupeni tu ma i budejovicky PARMAservis, specializujici se na prodej a opravy nakladnich vozidel Tatra. Tradicne venkovni expozice letos zahrnovala 3 vozy T815:
podvozek 6x6, vzadu KingFrame
podvozek 8x8, listova pera vsude
komplet sklapecka S3 rovnez s KingFramem
a T163 v provedeni stavebni stroj s obrimi pneu a nosnosti az 40tun - ma slouzit jako lakadlo. Ma zesileny pridavny ram a redukce v kolech. Trubka i podvozkove skupiny jsou shodne s ostatnimi provedenimi, stoupavost az 80%. Je i dost rychla, ale pri 90 uz ma spotrebu jako tank :)

Varovani: nasledujici radky se pochvalne vyslovuji o produkci koprivnicke Tatry. Mohou tak zpusobit mnozstvi chorobnych stavu mysli i tela :) .

Udelal jsem par fotek a pak jsem zamiril k zastupci servisu (mimochodem velmi pohodovy a pratelsky chlapik) se zaludnymi otazkami:
Nove motory Euro 4, tedy vlastne Euro 5 :idea: : vystavovane T815 mely "pouze" Euro 3, ze pry jejich nova "euro ctyrka" je v Nemecku na homologacich. Motor je pry vicemene totozny s Euro 3, jen pribylo vstrikovani reducniho cinidla (mocoviny) do vyfuku (uz to tu nekde popisoval Matyjas) v pomeru 1:5. Elektroniky je na motoru stale minimum, vesmes ridi chlazeni.
Odklon zadnich kol u starsich vozidel: je to pry zejmena kvuli listovym perum, resi se to otocenim posledniho listu vzhuru nohama :) . Dnes bezny "tuning" za ucelem lepsiho sjizdeni pneu pri jizde s prazdnym vozem.

Pak prisla samozrejme rec na "vydrz". Probrali jsme oblibene historky o nedostiznosti a neznicitelnosti Tater a jejich nezdolne schopnosti vydrzet i to nejhrubsi zachazeni. Obvyklym nesvarem je pretezovani - neni vyjimkou, kdy Tatra s nosnosti 13.5t veze 20tun :shock:. V prubehu naseho rozhovoru se dostavilo nekolik byvalych ridicu z povolani, kteri po nezbytnem vyjadreni hlubokych sympatii znacce Tatra, se dobrovolne a bez jakychkoli vycitek pochlubili, co vsechno ta jejich Tatra uvezla. Pak prisel borec z nejakeho lesniho zavodu - ze pry Tatry pouzivaji zasadne na stahovani drivi z lesa k silnici, kde maji Scanii. Tu pry do lesa pustit nemuze, tam by se hned znicila :)

----

Nahodou jsem take narazil na stanek s produkci vselijakych stresnich oken do automobilu firmy Webasto. Patricne poucen z diskusi o T57 jsem se jal zjistit, zda jde o stejnou firmu, ktera dodavala jiz ve tricatych letech posuvne strechy k osobnim Tatram. Pritomni zastupci z historie neco malo sice tusili - vedeli, ze jejich firma vznikla uz pred valkou - ale bylo na nich videt, ze znacka Tatra jim nic nerika. Porad jen opakovali Mercedes, Mercedes :twisted:

Napísané: 25 Aug 2006, 17:37
od užívateľa Zdenek
Zajímavé... Jenom drobná poznámka k tomu přetěžování - jeden můj známé mi nedávno vykecal, že při stavbě dálnice kousek od nás (u Huléna) je běžně nakládáno na osmikoly přes 35 tun a že rekord je cca 41 tun !!! A potom jak mají vypadat (nejen) naše silnice..... :( :(

Re: Zeme Zivitelka 2006

Napísané: 28 Aug 2006, 07:32
od užívateľa ondrej
DRracer napísal:
....Varovani: nasledujici radky se pochvalne vyslovuji o produkci koprivnicke Tatry. Mohou tak zpusobit mnozstvi chorobnych stavu mysli i tela :) ....
To sa ti podarilo :D dúfam ale, že všetci prežili... :wink:
DRracer napísal:
...Pritomni zastupci z historie neco malo sice tusili - vedeli, ze jejich firma vznikla uz pred valkou - ale bylo na nich videt, ze znacka Tatra jim nic nerika. Porad jen opakovali Mercedes, Mercedes :twisted:
Mercedes? - nechápem... prečo neopakovali Webasto, Webasto...!?

Střecha

Napísané: 28 Aug 2006, 08:32
od užívateľa Karel
Střecha Webasto se většinou montovala až dodatečně na přání zákazníka (u prodejce nebo v odborném servisu), z výroby ji mělo jen velmi málo vozů (T-77) a tak u Webasta mnohdy ani netušili na jaký vůz střechu dodávají.
V neposlední řadě je nutno si přiznat že v ostatních částech světa (a nejen tam :( ) je Mercedes přece jen známější než Tatra :cry:

Napísané: 28 Aug 2006, 08:36
od užívateľa Ambiciózní tajemníček
A není to spíš tak, že pochvalné vyjadřování o produkci kopřivnické Tatry je důsledkem a nikoliv příčinou chorobných stavů mysli?

A jak je to s tou močovinou? To se tedy bude kromě nafty teď tankovat i močovina?

Re: Zeme Zivitelka 2006

Napísané: 28 Aug 2006, 16:32
od užívateľa DRracer
ondrej napísal:Mercedes? - nechápem... prečo neopakovali Webasto, Webasto...!?
ptal jsem se konkretne na Tatry, jmenoval jsem T77. Oni rikali, ze maji ve firme nejake knihy, kde je popsana historie firmy Webasto a ze je tam spousta Mercedesu... pokusy o pokracovani diskuse skoncily vzdy u Mercedesu :)

Karel: diky za vysvetleni, z diskuse o T57 jsem nabyl dojmu, ze stahovaci strecha Webasto byla pomerne bezna zalezitost :oops:
Ambiciózní tajemníček napísal: A není to spíš tak, že pochvalné vyjadřování o produkci kopřivnické Tatry je důsledkem a nikoliv příčinou chorobných stavů mysli?
Navrhuji pozadat evropskou unii o grant na vyzkum, co je pricinou a co nasledkem :lol:. Bude z toho paradni dizertace, mozna i na docenturu by to stacilo... kdyz se to podlozi dostatkem odpornych publikaci... Navic vzorek pro experimentalni overeni je pomerne rozsahly :)
Ambiciózní tajemníček napísal: A jak je to s tou močovinou? To se tedy bude kromě nafty teď tankovat i močovina?
Ano, je na to zvlast nadrz, spotreba mocoviny je 1:5, jak jsem psal vyse. Asi se to bude prodavat u pump a v servisech...

Napísané: 28 Aug 2006, 16:43
od užívateľa Palo
Čo je presne tá močovina a ako sa získava?

Re: Zeme Zivitelka 2006

Napísané: 28 Aug 2006, 17:12
od užívateľa ladis
DRracer napísal:
Ambiciózní tajemníček napísal: A jak je to s tou močovinou? To se tedy bude kromě nafty teď tankovat i močovina?
Ano, je na to zvlast nadrz, spotreba mocoviny je 1:5, jak jsem psal vyse. Asi se to bude prodavat u pump a v servisech...
Fakt se myslí diamid kyseliny uhličité, H2N-CO-NH2 ? Potěš koště... Co když ji tam nenaleju a překročím emisní limity? Doufám, že na to vznikne zvláštní kontrolní orgán... Pokud jde o emise je methanol mnohem zajímavější palivo. Škoda jen, že jej lze tak snadno vyrobit, stát nerad vidí, když se někdo dokáže obějít bez spotřební daní zatížených produktů :evil:

Napísané: 28 Aug 2006, 17:36
od užívateľa MarekK
tzv. močovina vstrekovaná do výfukových plynov(nad 200°C) + príslušný katalizátor je už nejaký ten piatok známa vec, ja som o tom počul už na strednej škole...
Tá " močovina" je bežne vyrábaná chemikália používaná pri výrobe hnojív, kosmetickom, farmaceutickom a papírenském priemyslu . Pre naftové motory sa najčastejšie označuje AdBlue alwebo NOxcare. ináč platí norma DIN 70070...

Pre tých čo sa im nechce čítat príloha...:

Základní chemická reakce močoviny SCR probíhá následovně:

AUS 32 je vstřikován do horkého výfukového plynu a hydrolyzován při teplotě přesahující 180°C, přičemž se vytváří čpavek (NH3) dle následující reakční rovnice:

Hydrolytická reakce: (NH2)2CO + H2O -> 2 NH3 + CO2

V tomto homogenním extrudovaném SCR katalyzátoru kovové báze probíhá konverze NOx a NH3 z hydrolytické reakce na dusík a vodu.

SCR reakce: 4 NH3 + 4 NO + O2 -> 4 N2 + 6 H2O

8 NH3 + 6 NO2 -> 7 N2 + 12 H2O

Pro zachování účinnosti technologie následné úpravy SCR je nezbytné předejít jakékoli kontaminaci AUS 32, způsobené vlivem cizích složek a látek nebo fyzikálními podmínkami, které nevyhovují stanoveným mezím.

....

Napísané: 28 Aug 2006, 17:46
od užívateľa MarekK
ten pomer 1:5 je dost nepravdepodobný bude to tak cca 1:10 a aj menej, a ešte komu to znižuje sporebu o nejaké to percento.

Žiadny grant od EU nato nikdo nedostane, basic výskum a aplikovaný výskum je ukončený. Možno by sa dal získat grant na distribúciu močoviny ...

Napísané: 28 Aug 2006, 18:11
od užívateľa Palo
Mna ako zakaznika by asi dost odradzovala od kupi vozidla potreba plnit dalsiu nadrz "chcankami"...

Napísané: 28 Aug 2006, 18:47
od užívateľa Maxono
Do Tatier sa nedáva obyčajná močovina ale ako spomenul MarekK je to koncentrát ktorý podľa mna ani ako močovina nesmrdí. Preto kúpa týchto Tatroviek nemusí odrádzať.

Napísané: 28 Aug 2006, 18:53
od užívateľa MarekK
No ono v niektorých štátoch majú danové úlavy ked si kúpiš tahač ktorý splnuje Euro V ešte predtým, než vstúpy vplatnost. :wink: , a ono to žerie tiež o nejaké to percento menej nafty...
Ináč ak sa nemýlim, tak ten kat + vstrekovanie na AdBlue sa dá (do)kúpit zvlášt ako tunning... :wink:

Napísané: 28 Aug 2006, 18:57
od užívateľa MarekK
...

Napísané: 28 Aug 2006, 19:21
od užívateľa Maxono
Tie daňové úlavy majú len vo vyspelých štátoch takže nás si tam predstaviť neviem. Keby niekto navrhol úlavy bolo by to blýskanie na lepšie časy. :lol:

Napísané: 28 Aug 2006, 19:57
od užívateľa Zdenek
Btw, v posledním nebo předposledním Truckeru bylo m.j. psáno o tom, že pokud se nedoplní kapalina AdBlue a motor je provozován bez tohoto "aditiva", tak jeho emise jsou na úrovni normy Euro, resp. Euro I. Což si na na východ a jih od cs hranic dokážu velmi realisticky představit... :? :cry:
A u nás by AdBlue měla mít jen Aral na D1.....

Napísané: 28 Aug 2006, 19:57
od užívateľa jack
Tyto slova nemám rád..vyspělé státy´´a my chudáci z východní Evropy..v čem jsou vyspělé, že snad mají uměle udržovanou ekonomiku..??

Napísané: 28 Aug 2006, 20:10
od užívateľa MarekK
jasne, tie vyspelé štáty robia "aspon niečo", tie ostatné sa nato vysrali... že to "aspon niečo" by mohli robit lepšie (vid ladisov príspevok) je podla mna len tým, že sa robia kompromisy... a ladis sa dočká, už som niečo počul a čítal...

Napísané: 28 Aug 2006, 20:41
od užívateľa Maxono
Prepac jack ak som ťa urazil, ja tiež nevnímam Slovensko a Čechy ako zapadákov, ale chcel som len povedať (teda napísať), že na západe majú každú vymoženosť ktorá chráni životné prostredie daňovo zvýhodňované, zatial čo tý naši politici chcú zo všetkého vyťažiť. Nemám pravdu? :cry:

Napísané: 28 Aug 2006, 21:15
od užívateľa Jerry
Maxono, v tom máš pravdu. I když je to smutný, s těmahle politikama to ale asi lepší ani nebude. :(