Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
... dovolím si užít Matějovo oblíbené rčení. Protože občas se (při reorganizaci archivu kupříkladu) najde z technického hlediska zajímavá věc a když se řádně zdokumentuje, náhodnému čtenáři třeba pomůže při rozhodování, jestli si domů pořídit to "jedinečné" přibližovadlo z nejmenovaného kombinátu, nabité dle mínění některých lidí přímo vesmírnými technologiemi......asi je fakt nabité, když se ty technologie derou ven i v místech, kde by to člověk absolutně nepředpokládal......
Pozoruhodné fotky....
Jenom Radku taktéž by bylo pěkné tyto fotografie upřesnit, protože mi není jasné, jestli se jedná o např. únavové lomy po cca 0,5 mil. km proběhu ( teda mimo foto č. 1, tam je to jasné ) nabo jestli se jedná o špatný matroš, nadměrné opotřebení z provozu, chybu povrchové úpravy nebo třeba špatné řešení konstrukčního celku. V každém případě je to síla.
Takže můžeš k tomu napsat něco více
Jenom Radku taktéž by bylo pěkné tyto fotografie upřesnit, protože mi není jasné, jestli se jedná o např. únavové lomy po cca 0,5 mil. km proběhu ( teda mimo foto č. 1, tam je to jasné ) nabo jestli se jedná o špatný matroš, nadměrné opotřebení z provozu, chybu povrchové úpravy nebo třeba špatné řešení konstrukčního celku. V každém případě je to síla.
Takže můžeš k tomu napsat něco více
- hammer
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 60
- Dátum registrácie: 03 Okt 2005, 21:38
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Teplička nad Váhom
- Kontaktovať užívateľa:
Aj ja som už zažil niečo podobné a bola to viac menej korózia. Všimol som si to na zmene geometrie /odklonu/ kolesa a následná kontrola odhalila niečo podobné ale na inom mieste. Stretol som sa už aj s tým / nie na vlastnej / , že pružina prebehla cez tú hornú časť ramena / aj na tej fotke je vidieť už pokročilé štádium.
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
Mno, studiem provedení ramen zadní nápravy za dobu produkce T613 lze rozumně usoudit, že prapůvodním projevem této "závady" je "ojebání" konstrukce (pardon za ten termín, ale ve spojení s kombinátem mě trefnější nenapadá). Nevím jestli jste někdo studoval zadní ramena nějak blíže, pokud ano víte to, pokud ne, vězte, že ramena provedení "A" použitá u max T613-2 se konstrukčně liší od ramen "B" užívaných dále.
Ramena "A" - pro zjednodušení označíme "chromková" (ačkoli vím o "chromkách", která je montována nemají) - obsahují ve své konstrukci jeden významný prvek - nasvislo provařenou silnostěnnou trubku, vedoucí skrze rameno od lemu pro dosednutí pružiny na "dno" ramene. U těchto ramen je tato provařená trubka viditelná zepodu - od vozovky. Svařenec této svislé trubky s horní a dolní půlkou ramene + jeho následné provaření trubkou vodorovně loženou (ve které se točí vnější kloub poloosy, a odkud je přístup k upevňovacím maticím kolové části) tvoří celé rameno coby velmi tuhý komplex.
Oproti tomu ramena "B" - následovníci ramen "A" (zřejmě konec výroby chromek a pokračující výroba plastových mutací) - jsou čistě obvodově svařena jen z horní a dolní půlky + vorovné trubky. Poznat to lze jednoduše - opět zespodu - od vozovky - "dno" ramene je celistvé a je v něm kruhový prolis jako místní vyztužení plochy, avšak po "studiu" provedení ramen se kloním spíše k tomu, že je to pozůstatek místa, kde se měl ve spodní části ramene udělat otvor pro jeho svaření se svislou vloženou trubkou. Rameno "B" tedy neobsahuje vůbec nosný element mezi jeho horní a spodní půlkou právě v místě, kde je to potřeba, tedy kde se opírá pružina a působí drtivá většina sil.
Prvotní akcí vyfoceného ramena bylo fyzické prasknutí vrchní poloviny výlisku ramene, a to v oblasti od přivařeného držáku brzdových hadic směrem k místu přibodování misky pro uložení pružiny. Následně se prasklina rozšířila po obvodě misky pro uložení pružiny směrem "dozadu" - k motoru a zastavila u sváru patky pro tlumič. Následný provoz vozidla už jen zaručil ( vzhledem k nevhodnému tvaru ramene, kdy na jeho horní straně, a to nejvíce právě mezi držákem brzdových hadic a uložením pružiny, zůstává veškerý sajrajt cestou nabraný - bláto, voda, sníh, posypové materiály, zbytky asfaltu - a který přitom nejde běžným mytím vozidla prakticky odstranit) postupné korozní působení v místě prasklin až do konečného stadia. No a to prvotní prasknutí bych viděl na souhru dvou základních dějů - zvýšené namáhání horní plochy ramene působením sil zde uložené pružiny, která nemá po obvodě jejího uložení stabilní výztuhu jako v případě výše zmíněných ramen "A" + oslabení plechu místní bodovou korozí, podpořenou značně omezeným "samočistícím" účinkem nápravy za provozu vozidla.
Ano Luboši, fakt to nešlo povolit, raději ce celý gumový silentblok protočil v oku ramene, čímž zhatil další pokusy o povolení excentru. Navíc obecně vzato, určitě by nebylo příliš produktivní snažit se X hodin rozhýbávat přímo na úrovni molekul srostlý excentr se silentblokem u ramene, které se stejně vyhodí, praktičtější a vůči zákazníkově peněžence je vhodnější v co v relativně nejkratším čase prostě tu věc vysochat ven a hotovo.
Ramena "A" - pro zjednodušení označíme "chromková" (ačkoli vím o "chromkách", která je montována nemají) - obsahují ve své konstrukci jeden významný prvek - nasvislo provařenou silnostěnnou trubku, vedoucí skrze rameno od lemu pro dosednutí pružiny na "dno" ramene. U těchto ramen je tato provařená trubka viditelná zepodu - od vozovky. Svařenec této svislé trubky s horní a dolní půlkou ramene + jeho následné provaření trubkou vodorovně loženou (ve které se točí vnější kloub poloosy, a odkud je přístup k upevňovacím maticím kolové části) tvoří celé rameno coby velmi tuhý komplex.
Oproti tomu ramena "B" - následovníci ramen "A" (zřejmě konec výroby chromek a pokračující výroba plastových mutací) - jsou čistě obvodově svařena jen z horní a dolní půlky + vorovné trubky. Poznat to lze jednoduše - opět zespodu - od vozovky - "dno" ramene je celistvé a je v něm kruhový prolis jako místní vyztužení plochy, avšak po "studiu" provedení ramen se kloním spíše k tomu, že je to pozůstatek místa, kde se měl ve spodní části ramene udělat otvor pro jeho svaření se svislou vloženou trubkou. Rameno "B" tedy neobsahuje vůbec nosný element mezi jeho horní a spodní půlkou právě v místě, kde je to potřeba, tedy kde se opírá pružina a působí drtivá většina sil.
Prvotní akcí vyfoceného ramena bylo fyzické prasknutí vrchní poloviny výlisku ramene, a to v oblasti od přivařeného držáku brzdových hadic směrem k místu přibodování misky pro uložení pružiny. Následně se prasklina rozšířila po obvodě misky pro uložení pružiny směrem "dozadu" - k motoru a zastavila u sváru patky pro tlumič. Následný provoz vozidla už jen zaručil ( vzhledem k nevhodnému tvaru ramene, kdy na jeho horní straně, a to nejvíce právě mezi držákem brzdových hadic a uložením pružiny, zůstává veškerý sajrajt cestou nabraný - bláto, voda, sníh, posypové materiály, zbytky asfaltu - a který přitom nejde běžným mytím vozidla prakticky odstranit) postupné korozní působení v místě prasklin až do konečného stadia. No a to prvotní prasknutí bych viděl na souhru dvou základních dějů - zvýšené namáhání horní plochy ramene působením sil zde uložené pružiny, která nemá po obvodě jejího uložení stabilní výztuhu jako v případě výše zmíněných ramen "A" + oslabení plechu místní bodovou korozí, podpořenou značně omezeným "samočistícím" účinkem nápravy za provozu vozidla.
Ano Luboši, fakt to nešlo povolit, raději ce celý gumový silentblok protočil v oku ramene, čímž zhatil další pokusy o povolení excentru. Navíc obecně vzato, určitě by nebylo příliš produktivní snažit se X hodin rozhýbávat přímo na úrovni molekul srostlý excentr se silentblokem u ramene, které se stejně vyhodí, praktičtější a vůči zákazníkově peněžence je vhodnější v co v relativně nejkratším čase prostě tu věc vysochat ven a hotovo.
- Eda
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 989
- Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
- Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
- Bydlisko: Moravská Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Zbývá si však položit otázku, proč rameno "chromkové" vzpěrnou tyč má a proč "plasťákové" ne. . . o -ojeb- si myslím nikomu v tatře nešlo. Jinak od doby co jsem majitelem škodné rapid z roku 89´ musím poznamenat že Tatra je na tom - alespoň co se tlouštky plechů týče - na špici o.a. made in Varšavská smlouva.
Lze bezbolestně onu "chromkovou" trubku popř. jiný suport na ramena aplikovat? totéž by si zasloužila podle mně nápravnice v místě uchycení excentrů a spodní části celho kolmého dílu.
Lze bezbolestně onu "chromkovou" trubku popř. jiný suport na ramena aplikovat? totéž by si zasloužila podle mně nápravnice v místě uchycení excentrů a spodní části celho kolmého dílu.
- MartinD
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 92
- Dátum registrácie: 14 Máj 2005, 17:54
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Klimkovice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
Rád bych se zeptal MarkaK nebo ostatních, kteří už nějakou zkušenost s panty dveří mají, jak se ty čepy dají shodit? Po sundání závlačky jsem vše důkladně několik krát promazal a přes kus hliníku zkoušel vyklepnout kladivem. Po chvíli jsem do toho bil docela silou, ale je to marné, čep drží neustále na svém místě. Zkoušel jsem totéž i na jiných dveřích, bohužel se stejným výsledkem. Mám to jenom přirezlé nebo je tam ještě nějaká finta? Díky.
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 41
- Dátum registrácie: 15 Jún 2012, 22:13
- Tatry, ktoré vlastním: T603/2 r.v.1972,T613 r.v.1976,T613 r.v.1988
- Bydlisko: Karvinsko
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
Pokiaľ budeš mať tie dvere na aute tak to dole moc nejde.Demontuj dvere a potom to skús.
- MartinD
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 92
- Dátum registrácie: 14 Máj 2005, 17:54
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Klimkovice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
Dveře jsou samozřejmě sundané. Mám zcela holou karoserii. Karoserie půjde na vyvaření, ale panty jsou posledním rozebíratelným dílem (i když to tak nevypadá). Navíc rezavým, chtěl jsem to nazinkovat, zkontrolovat čepy pantů, případně je vyměnit.
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
Mě pomohlo to nahřát a 5 kg palicí přes podložku nesčetně ranama vydolovat. Jak se "utrhne" je vyhráno. I tak sem musel konusy na konci čepu obrousit, protože se je povedlo roztemovat, než se to hnulo. Pak už jen vyrobit nový čepy a popasovat je s pantama. Hodně štěstí a málo štěnic, ještě tejden Tě budou brnět prsty.
- MartinD
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 92
- Dátum registrácie: 14 Máj 2005, 17:54
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Klimkovice
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Z bohaté servisní praxe 613, aneb "hrubý štýl"....
Díky Jerry, bál jsem se, že tam bude ještě něco. Když totiž koukám na panty, jsou tam ve dvou místech díry, které nevím k čemu slouží. Když jsem z nich vyházel bordel a rez, zdá se, že vedou až k čepu, který chci vytáhnout. Nastříkal jsem tam alespoň olejík...
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 17 neregistrovaných