Tatra 613 - rozvodka 3,90

Čo jednému chýba, iný môže mať...
Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa michal heky » 22 Júl 2007, 23:53

Problém je v tom, že čtyři kvalty jsou málo, to se sebelepším diferenciálem nedožene. Já si nemůžu pomoct, ale připadal bych si jak blbec, kdybych na dálnici při rychlosti 130km/hod točil s osmiválcem skoro 4000ot/min.:roll: Navíc na agresivní dynamicou jízdu nejsem stavěný ani já, ani tatra. Jo takhle automat, to by bylo bájo...

Nicméně pravda je, že si naopak jako blbec připadám, když se se studeným motorem snažím vycouvat do kopce a ono to nejede a nejede...

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 23 Júl 2007, 02:31

Mně se nejlépe jezdí s novějšími tatrami s dlouhými převody, ty chromky nejsou zase o tolik živější a když je člověk zvyklý na moderní tichá auta, tak tam tu pětku při vyšších rychlostech opravdu hodně postrádá.

Užívateľov profilový obrázok
Eda
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 989
Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
Bydlisko: Moravská Ostrava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Eda » 23 Júl 2007, 02:41

RADEK: Toto se událo v rámci "ekonomických opatření"
A za tím bych napsal VELKÝ vykřičník,
vždyť ač přihlédneme ke kurevskému krouťáku 3,5 motoru (hlavně stříkačky), tak se stejně dostanu s tím preklatým 3,15 na 11l/100km dálnice do 140 km/h. A to je na motor V8 s vůlema jak z ruska přeci pěkná spotřeba! Nesrovnávám,konstatuji.
Vždyť dnes a denně okolostojícím vysvětlujeme že né 20/100 :-D

Užívateľov profilový obrázok
arcibalt
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 121
Dátum registrácie: 01 Okt 2006, 16:01
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: SK: RK, DK
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa arcibalt » 23 Júl 2007, 07:23

Takže optimal bude niekde uprostred...t.z. 1:3,54..:D
Aj ja by som jeden taky zobral za rozumnu cenu.

ondrej.

Príspevok od užívateľa ondrej. » 23 Júl 2007, 08:19

Tiež som už hodne premýšľal o tom, ktorý stály prevod je pre T613 najvýhodnejší - neviem to však jednoznačne povedať. Treba tu zvážiť jednak často výrazne odlišné požiadavky majiteľov, jednak výrazne rozdielny priebeh krútiaceho momentu u karburátorových (medzi ktorými sú tiež určité rozdiely) a vstrekových motorov, ako aj to, či se jedná o krátky, alebo dlhý voz.
Pri prevažujúcich jazdách vyšími rýchlosťami je prevod 3,15 veľmi príjemný a dá sa s ním trvalo jazdiť v rozsahu 3 - 3,5 tis. ot. so slušnou spotrebou pri rýchlostiach okolo 130 - 160 km/h, čo je myslím plne postačujúce. Vďaka plochému priebehu krútiaceho momentu motora sa dá tolerovať aj 4° prevodovka bez nejakej výraznej ujmy na dynamike vozidla, pričom v prípade potreby sa pri zrýchľovaní dajú nižšie prevodové stupne využiť až prekvapivo dlho. Dobre to vystihol Radek: "..Výsledkem jsou ekonomické, plynule se pohybující 613.." A pokiaľ je motor v poriadku, tieto vozy v pohode zvládajú pri citlivom ovládaní plynu na štvorku aj mestskú premávku.
Naproti tomu vozy s prevo dom 3,9 disponujú pri bežných prevádzkových pomeroch prebytkom hnacej sily aj na najvyšší prevodový stupeň, takže väčšinu cestných stúpaní v pohode zvládajú na štvorku. Toto auto je preto ako stavané aj na ťahanie prívesu. V diaľničnom režime však tento motor zbytočne moc točí, pri predpisovej 130 už okolo 3700, pri 160 však už cez 4500, pričom u dnes používaných menších pneu 205/70 je to ešte o niečo viac. Pýta si to preto ešte jeden dlhší prevod.
Podobne ako Luboš, tiež nemám u týchto vozov pocit výrazne lepšej dynamiky voči prevodu 3,15. Motor síce rýchlejšie vybehne do otáčok, treba však potom skorej radiť, a to u T613 aj pri maximálnej snahe chvíľku trvá, zatiaľ čo u dlhého prevodu sa predbiehanie spravidla stihne bez preraďovania na dvojku, alebo trojku.
Pre karburátor by som preto asi ako najvýhodnejšiu kombináciu vybral prevod 3,15 s päťstupňovou prevodovkou.
U Mi, kde je odspodu k dispozícii citeľne menej krútiaceho momentu, motoru trocha pomáha prevod 3,54, pri vyšších rýchlostiach však musíme rátať s tým, že aj ručička otáčkomera sa bude pohybovať vo vyšších otáčkach, ako sme zvyknutí u 3,15, čo sa tiež trocha prejaví aj na spotrebe. Pri 130 motor točí okolo 3250, pri 160 už okolo 4000. Vtedy má však Mi k dispozícii najlepší krútiaci moment, preto sú tu tieto otáčky opodstatnené. Mi skrátka vyžaduje viacej radiť, viac využívať nižšie prevodové stupne, a preto je tu 5° prevodovka plne opodstatnená. Tento motor nepozná ten plynulý ťah odspodu, aký je typický pre dobre nastavený karburátorový motor, a pod 1500 už evidentne nie je vo svojej koži, avšak na 3000 začne ožívať a pri 4000 už spolupracuje veľmi ochotne až do maximálnych otáčiek. Asi najvýhodnejšie riešenie je tu preto prevod 3,54.
Takže - každý si musí zvážiť svoje priority a podľa toho si vybrať, aké sprevodovanie by bolo pre neho optimálne. Na druhej strane výmena stáleho prevodu, príp. montáž 5° prevodovky, je úprava dosť náročná na čas, aj na financie, nehovoriac o odbornej zdatnosti mechanika, každý si preto musí zvážiť sám, či sa mu to naozaj oplatí...

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 23 Júl 2007, 09:36

No ona ani kombinace 5Q + 3,15 není pro karburační motor zrovna ideální, pokud je nedejbože zatížen přídavnými zařízeními, jako je čerpadlo servořízení a zejména kompresor klimatizace, neboť při rozjezdech vozidla a následném pohybu v nízkých rychlostech je nevýhoda nevhodného stálého převodu opět zřetelně řidiči takového vozidla známa, a v tomto případě je lhostejno jakou převodovku má.....

Užívateľov profilový obrázok
Lucián
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 219
Dátum registrácie: 17 Sep 2004, 19:55
Tatry, ktoré vlastním: T2-603 1972
T613-4MiLong M'95 1995
Bydlisko: Brno
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Lucián » 23 Júl 2007, 12:37

Osobně u MiLong s dif. 3,54 postrádám 6-tý rychlostí stupeň (nezapomínejte, že u 4Q se 4. stupeň = 5. stupni u 5Q), chtělo by to něco na ustálenou vyšší rychlost. V nízkých otáčkách problém nikterak necítím, dost často se rozjíždím na 2. rychlostní stupeň, nějak mě nebaví furt kvedlat s tou pákou. Po městě co nejrychleji řadím 4 a odjezdím téměř vše kromě kopců a při 50 km/h to točí do 1500 ot./min.

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 23 Júl 2007, 12:49

Luciáne, to je drsný požadavek, už takhle v té bedně nebylo místo na "pětku" takže soukolí navíc museli udělat na předloze (a tím dosáhnout vpravdě enormního snížení životnosti do výskytu prvních zásadních poruch), ještě "šestku", to tak...... :lol:

ondrej.

Príspevok od užívateľa ondrej. » 23 Júl 2007, 13:22

Lucián, u 5Q sa pôvodne uvažovalo aj s rozjazdom na 5. stupeň, vieme však, že aj na 1. to u bežných Mi vyžaduje určitú prax, a aj preto sa prístúpilo k 3,54 namiesto 3,15. Tvoje auto je v tomto trocha nadštandardné, také sú ale iba 4, veď vieš... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Robert
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 236
Dátum registrácie: 30 Jan 2007, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Robert » 23 Júl 2007, 13:27

Tak teď nevím ale vypadá to že tam asi ponechám stávající převod ikdyž je to motor chromka a dokonce je zřejmě osazen původními vačkami ještě s původním časováním.
Převod 3,15 tam zřejmě někdo dal při generálce.
Budu ho muset dát do Adamovky protože ta E1/I zaboha nemaže zato tečou skoro všechny gufera.
Njivně sem vyněnil olej a filtr s nadějí že se to zlepší ale zlepšení je zanedbatelné.
Když to vidím chápu antipatie k majitelům ohnilých trojek co za vrchol údržby považují projetí myčkou, ale nikomu se nazapomenou pochlubit že to jede woe 200km/h.

A ještě na závěr máte také pocit že s převodem 3,15 je mezi 2a3 "díra"
Myslím tí případ jedu 50-60km na 2-ku už je to moc a 3-ka to úplně nebere většinou to dopadne tak že tam dám trojku rozjedu se a pak vyřadím což je dos kravský způsob možná je to ale tím že motor v adamovce to už vzdává.

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 23 Júl 2007, 13:35

No právě poměrně "zajímavé" chování mezi II. a III. rychlostí v kombinaci se stálým převodem 3,154 mnoha znalým evokuje vzpomínky na podobně blbě odstupňovanou převodovku vozů Avia..... :D

Užívateľov profilový obrázok
Eda
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 989
Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
Bydlisko: Moravská Ostrava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Eda » 23 Júl 2007, 14:06

ondrej. napísal:Lucián, u 5Q sa pôvodne uvažovalo aj s rozjazdom na 5. stupeň, vieme však, že aj na 1. to u bežných Mi vyžaduje určitú prax, a aj preto sa prístúpilo k 3,54 namiesto 3,15. Tvoje auto je v tomto trocha nadštandardné, také sú ale iba 4, veď vieš... :wink:
nechápu...

ondrej.

Príspevok od užívateľa ondrej. » 23 Júl 2007, 14:48

Robert napísal:...A ještě na závěr máte také pocit že s převodem 3,15 je mezi 2a3 "díra" Myslím tí případ jedu 50-60km na 2-ku už je to moc a 3-ka to úplně nebere....
S týmto odstupňovaním som denne jazdil mnoho rokov a nikdy som si nevšimol medzi 2. a 3. nejakú dieru. Pri 50-60 km/h som hlavne v meste, pokiaľ nebolo treba nejako zrýchľovať, u zohriateho motora už bežne radil štvorku. Pokiaľ je motor v poriadku, tak ťahá už od znížených voľnobežných otáčok a nemá problém. Nebude teda príčina niekde inde?

Sedo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1429
Dátum registrácie: 02 Júl 2004, 16:11

Príspevok od užívateľa Sedo » 23 Júl 2007, 17:10

Mne išla 60 pri prevode 3,15 na styrku celkom v pohode, aj to zrychlovalo, jemne ale dalo sa.

Užívateľov profilový obrázok
Robert
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 236
Dátum registrácie: 30 Jan 2007, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Robert » 23 Júl 2007, 17:35

No možná je to můj suběktivní pocit, ale zkoušeli ste takto na trojku jet v koloně která se právě pohubuje v rozmezí 50-60 km/h ?

Ikdyž motor táhne dobře a běží jak má přeci se mi zdají otáčky poněkud nízké.

Sedo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1429
Dátum registrácie: 02 Júl 2004, 16:11

Príspevok od užívateľa Sedo » 23 Júl 2007, 18:37

Robert - suhlas, je to tak, na tej 60ke to bolo take, ze no no, ale islo to. To v kolone, by som volil trojku :)

Užívateľov profilový obrázok
Lucián
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 219
Dátum registrácie: 17 Sep 2004, 19:55
Tatry, ktoré vlastním: T2-603 1972
T613-4MiLong M'95 1995
Bydlisko: Brno
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Lucián » 23 Júl 2007, 21:18

Edo nějak zapomínáš: http://www.tatraklubbrno.cz/phorum/read ... eply_12885

Ano, mám v MiLongu Ondrejem navrhnuté úpravy EPROM, a právě proto jde lépe v nízkých otáčkách.

Ondreji, budeme někdy pokračovat v úpravách?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 23 Júl 2007, 22:09

ja mám kombináciu 5q+3,15+karb+klima a je tak ako radek píše, musí sa stým počítat.... a 5qsom si vybral práve kvoli absencii diery medzi 2a 3prevod stupna .... ale nakonie som zistil, že efektné a docela rýchle rozbehnutie je aj 1,3,5, a súčasne je k dispozícii 4° do mesta, ktorý zabespečí krásnu elasticitu. Ale adrenalín ,e poriadne na to dupnút a sádzat ich tam tak ako sa má, to sa cítim ako fitipaldy.... Rád by som tam narval 3,54+LPG, manželke by nevadil box na steche, tak čo, ani mne.....

ondrej.

Príspevok od užívateľa ondrej. » 23 Júl 2007, 22:15

Eda asi neporozumel kvôli tomu mojemu preklepu - rozjazd na 5. stupeň je samozrejme somarina, malo tam byť na 2. stupeň :oops:

Lucián - nejaké ďalšie kroky mám už premyslené, je to ale náročné na čas, a toho mám teraz akosi veľmi málo, takže zatiaľ to musí počkať...

Sedo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1429
Dátum registrácie: 02 Júl 2004, 16:11

Príspevok od užívateľa Sedo » 23 Júl 2007, 22:18

Ondro tak mas malo casu, ze sa ti neda ani prihlasit :( ?

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 19 neregistrovaných