D.A.: Z dnešního pohledu tragické jízdní vlastnosti 603ky potvrzuji

T 603 je vďaka svojej koncepcii v extrémnych prípadoch skutočne pretáčavá, za čo vďačí motoru za zadnou nápravou v kombinácii so skrátenými výkyvnými polonápravami, ktoré vytvárajú značný odpor proti nakláňaniu vozidla, takže v zákrute sa ešte viac zaťažuje vonkajšie koleso a odľahčuje vnútorné. Toto skutočne vedie k stavu, kedy smerová odchýlka vonkajšieho zadného kolesa dosiahne hranicu schopnosti pneumatiky prenášať sily na vozovku a dochádza ku jeho šmyku. Tento jav je podporovaný zväčšovaním odklonu zadných kolies, zmenšením ich rozchodu a následným zvyšovaním ťažiska (viď obr.), čo v extrémnych prípadoch na adhéznej vozovke môže viesť až k prevráteniu vozidla.D.A. napísal:..Vpředu jedna mediálně známá T603 (super stav, nové obutí, zadní náprava v pozici "velký odklon")..
D.A. napísal:To není vtipné, to je rozdíl mých let dřiny a odříkání u různých simulátorů navíc oproti Jackovi. Jízdní vlastnosti T603 a Š105-130 znám totiž (v prvním případě bohužel, ve druhém zaplaťbůh) jen jako pozorovatel zvenčí.
A hlavní rozdíl obou oproti T613 vidím v ovladatelnosti a jízdním projevu daných koncepcí. Zatímco se 613kou je zábava na suchu, na mokru i v zimě (detaily už obásnil MM ze všech úhlů), jsou kyvadla ve značné nevýhodě. Kdysi jsme se vraceli zatáčkovitou cestou z jedné akce na Slovensku. Vpředu jedna mediálně známá T603 (super stav, nové obutí, zadní náprava v pozici "velký odklon"). Vzadu já se Simcou (53 klokanů na 950kg, motor vpředu, zadní náhon). Oba jsme na to docela šlapali, tak na(d) hranicí povolenou zákonem. Nebýt toho, že jsem se kochal ladnými tvary tmavé kastle v kontrastu s perfektním chromem, asi bych brzo vytekl a předjel. V sériové konfiguraci se se 603 svižně a sportovně jezdit nedá. Když už byla plně ve smyku zadních kol, moje diagonálky chemlonky si ani nepískly, měl jsem rezervu ještě minimálně 20 kmh. A to si představte, že bych jel něčím o 40 let mladším.![]()
Stodvácy jsem řídil občas v autoškole (uzoun, celkem asi 90km) a jednou 105Sp v práci - projížďka po Zlíně. Celkový dojem: fujtajbl, nula bodov. Jo, a ještě dvakrát jsem kočíroval stofku. To už byla fakt recese. Řev na všechny rychlostní stupně a nepatrný výkon, ani můj moskál 1300 nebyl takové kopyto.
Abych nevyprovokoval i ty, které nechci, opakuji, že u T603 obdivuji eleganci, originalitu, zvuk a pohodlí. Jízdními vlastnostmi ale patří mezi koráby 50. let.
koušák napísal:No nedá mi to a musím i já přispět do mlýna:
S t603 jsem se dost na svůj věk najezdil. Řídím se heslem auto žije když jezdí, platí i pro zimní období.
Já mám na své 603ce radiální pneu 195/80 R15 a bubnové disky. Plně podpořím Jackův postřeh s T603 v levém pruhu. Já sám jezdím většinou v levém pruhu. Není pro mě problém do ní sednout v Źilině a do Brna to v noci po prázdných silnicích dát za dvě a půl hodiny. Stabilita v zatáčkách???? Auto krásně říká kdy má dost, rovnání smyků balada... Přiznám se, že mnohem radši jedu 603kou než 613kou. To pohodlí, posez, řazení, zvuk motoru a jeho plynulý zátah, krásné a precizní ovládání.
Jezdím s bratrem, s Jerrym, s Pyrem svědci jsou.
Před Novým rokem jsme si s bratrem a jedním kamarádem dali 1200 km výlet s T603. Na silnici mezi Pelhřimovem a Humpolcem jsem trošku závodil s bavorem a některé úseky jsme projíždeli ve 160.
Ono totiž záleží na tom kdo má co s tím autem najeto a zažito. Kdo vytáhne 603ku párkrát za rok a vyjede na sraz, tak s tím nebude asi moc umět...
ondrej napísal:T 603 je vďaka svojej koncepcii v extrémnych prípadoch skutočne pretáčavá, za čo vďačí motoru za zadnou nápravou v kombinácii so skrátenými výkyvnými polonápravami, ktoré vytvárajú značný odpor proti nakláňaniu vozidla, takže v zákrute sa ešte viac zaťažuje vonkajšie koleso a odľahčuje vnútorné. Toto skutočne vedie k stavu, kedy smerová odchýlka vonkajšieho zadného kolesa dosiahne hranicu schopnosti pneumatiky prenášať sily na vozovku a dochádza ku jeho šmyku. Tento jav je podporovaný zväčšovaním odklonu zadných kolies, zmenšením ich rozchodu a následným zvyšovaním ťažiska (viď obr.), čo v extrémnych prípadoch na adhéznej vozovke môže viesť až k prevráteniu vozidla.D.A. napísal:..Vpředu jedna mediálně známá T603 (super stav, nové obutí, zadní náprava v pozici "velký odklon")..
Tieto dedičné vlastnosti sa nedajú úplne odstrániť, dajú sa však výrazne potlačiť - znížením odklonu zadných kolies podľa možnosti na neutrálnu, alebo mierne zápornú hodnotu pri nezaťaženom vozidle (konštrukcia nápravy toto nastavenie umožňuje a pre T 2-603 bolo takéto nastavenie aj predpísané), montážou stabilizátora prednej nápravy (T 2-603 má sériovo), čo napomáha väčšiemu dynamickému zaťaženiu vonkajšieho predného kolesa a výrazne tak obmedzuje pretáčavosť (má ho aj T-613, aj Škodovky s motorom vzadu, ale nemá ho T 603), použitie pneumatík modernej konštrukcie (úzke originálne diagonálky majú na tak ťažkom vozidle katastrofálne nedostatočné jazdné vlastnosti, atypické radiálne superbalóny 180/90 SR 15 OR 17 sú na tom iba o niečo lepšie), a pomôže aj mierne zväčšenie rozchodu o 35 mm použitím diskov staršieho prevedenia u vozov s kotúčovou brzdou. Samozrejmosťou, na ktorú je T-603, ako aj Škodovky s motorom vzadu (a značne aj T-613!!) veľmi citlivá, je správne hustenie pneumatík, ktoré by vzadu malo byť pri ostrejšej jazde 250 kPa, čo však majitelia T-603 dosť často podceňujú. Tlmiče pruženia v dobrom stave tiež považujem za samozrejmosť.
Pokiaľ sú dodržané horeuvedené podmienky a T-603 máme obutú do moderných pneumatík, jej jazdné vlastnosti v zákrutách sa výrazne zlepšia a hranica pretáčavosti sa posunie k dosť vysokým dostredivým zrýchleniam, umožňujúcim svižnú jazdu aj na zákrutovitých cestách. Podobne je to aj so Škodovkami a ostatnými vozidlami s takouto konštrukciou podvozku. Nepatria sem však už napr. vozy Škoda s uhlovou zadnou nápravou (Š-120LX, Š-130, Š-135 a Š-136, a to ako sedany, tak aj coupé Rapid a Garde), ktoré v zákrutách sedia až prekvapivo dobre a jazda s nimi v zákrutách sa dá skutočne vychutnávať.
Čo sa týka jazdných vlastností na nerovných cestách, tu je myslím T-603 vynikajúca a hravo prekonáva hádam všetky moderné vozidlá. Jej podvozok dokáže neuveriteľne pohlcovať nerovnosti a terénne vlny a predčia ho snáď iba vozy s hydropneumatickým pružením.
Mojžo napísal:Hlasuj, toto je kvalitný názor!
Pridám sa k debate. Snáď len že T613 má veľmi kvalitné a čitateľné jazdné vlastnosti a na hrane už dáva o sebe vedieť. Mne ako adrenalínovému jazdcovi vadí, že T613 sa sama snaží vyrovnať šmyk s tým, že mierne odhodí aj prednú nápravu pri odtrhnutí tej zadnej, ale to sa dá prežiť.
T603 staviam presnie pre dôvody, ktoré Koušák a Ondrej spomenuli. Pretáčavosť a jazdu bokom. Ak to nebude fungovať podĺa mojich predstáv, predávam ju. Verím že 603-ka bude odvaz. Aspoň taký ako 613.
Lebo 613-ka je super....
Ptáš se na můj subjektivní názor a prosím abys ho taky tak bral. Mně se prostě T613 nelíbí. A ano, připomíná mi Š120, například designovým provedením volantu a ovladačů na palubovce. Karosérie pak ve mně evokuje dojem krabice od bot. Nesnažím se nijak hanit tuto kopřivnickou dámu, jednoduše není mým šálkem kávy, tak proč bych měl lhát sám sobě. Pro mně skončila výroba "svojských" osobních vozů v Kopřivnici v roce 1975.Matyjas napísal:Jacku: Nechci srovnávat jízdní vlastnosti T603 ani T613 mezi sebou ani s jinými vozy ,ale stále mně uniká analogie mezi T613 a Š120 kromě čtyř kol čtvero dveří a zavazadlového prostoru v přídi vozu. Nebo se pletu?
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný