Dokument o startovani T613 nie-i
-
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 4117
- Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Dokument o startovani T613 nie-i
V tomto fore mate vsetci (registrovani) moznost UPRAVOVAT tento prispevok. Bol by som rad keby sme vsetci spolocnym dielom vytvorili prvy dokument - nestartujuca Tatra.
Pri pisani kludne piste aj POZNAMKY a ZVYRAZNUJTE ICH
TATRA NESTARTUJE
Tento dokument vychadza z nasledujucich faktov:
- motor T613 vo verzii s karburatorom je zabudovany vo vozidle
- v nadrzi je benzin, ktoreho vek nepresajuje 2 roky
- nechybaju mu ziadne zo zakladnych zariadeni na start:
- sviecky
- svieckove kable
- indukcna cievka
- rozdelovac
- palivova pumpa
- ...
Co potrebujeme:
- voltmeter
- skrutkovac
Pokud se točí jen startér, je to k ničemu a startování je potřeba opakovat, případně startér opravit. Startét musí točit motorem.
Baterky mohou být vybité různě, takže při pokusu o nastartování se:
1) neděje vůbec nic
2) rozsvítí se kontrolky a uslyšíme "cvak"
3) startér velmi pomalu a líně otáčí motorem, případně otočí jen několikrát a dost
4) startér otáčí motorem "normálně"
V prvních třech případech je potřeba nejspíš akumulátorům dodat nějakou tu šťávu, buďto:
- připojením na nabíječku (akumulátory co nejrychleji trochu dobít, nabíječku odpojit a znovu se pokusit o start)
- připojením na startovací zdroj
- propojením pomocí kabelů s akumulátorem jiného vozu (pokud zdrojový akumulátor také není out, je možné vypnout motor zdrojového vozu - bude méně jisker )
- výměnou baterie/í za nové či v lepší kondici
- zahřátím baterie/í na pokojovou teplotu
Poté, co toto provedeme, opakujeme start.
V druhém a třetím případě je možné se pokusit o uvedení motoru do chodu i:
- roztlačením
- roztažením druhým vozem
Tento postup ovšem výrobce zakazuje, jsou tu určité obavy z poškození zejména rozvodového mechanismu, takže je potřeba si dát pozor zejména na:
- dobrý stav rozvodových řemenů a jejich dostatečné napnutí
- čisté kladky a ozubená kola
- zda je vůbec osazené a dobře seřízené zařízení proti přeskočení řemene
- zařadit 3 nebo 4 a opravdu opatrně pouštět spojku
Pokud se jedná o případ 4) závada nebude v bateriích. Je potřeba proto ověřit, zda v poloze klíčku 1 je slyšet pískat zapalování. Buďto
4.1) je
4.2) není
Pokud nastane případ 4.2), zkoušejte dokud nenastane bod 4.1) postupně:
- pohýbat všemi dráty co by mohly vést k té černé krabičce nad pravou ríšánkou
- všechny kontakty a spoje odšroubovat/rozpojit, něčím očistit a znovu přišroubovat a spojit
- vyměnit tu černou krabičku za jinou, o které se domníváte, že by mohla být funkční
Pokud jsme se dopracovali k bodu 4.1) vyzkoušíme, zda je funkční indukční cívka. Zapneme zapalování, odpojíme středový kabel od rozdělovače a zkusíme se s ním příblížit na malou vzdálenost k nějaké kostře. Pokud
4.1.1 jiskří, je to v pořádku
4.1.2 nic, řešíme postupně dokud nenastane bod 4.1.1.:
- utřeme hadrem víčko cívky
- očistíme kontakty na cívce
- vyměníme kabel od cívky
- vyměníme cívku (a ten kabel tam můžeme vrátit nebo máme do rezervy)
To už je divné, tak se přesvědčíme, zda jsou v pořádku i svíčky a kabely k nim a to tak, že každou svíčku postupně vymontujeme, s připojeným kabelem položíme někde na kostru a krátce otočíme motorem. Pozn.: pokud nemáte tatru vybavenou startovacím tlačítkem v motorovém prostoru (osazováno u typů T613, T613-2 a bastlů) je nutná součinnost další osoby. Nastanou případy:
4.1.1.1 svíčka jiskří, vše je v pořádku
4.1.1.2 svíčka nejiskří, dokud nenastane bod 4.1.1.1 postupně provádíme:
- výměnu svíčky za jinou
- výměnu VN kabelu s osazenou původní svíčkou
- osazení jiné svíčky
Pokud jsme v bodu 4.1.1.1, není závada v zapalovací soustavě vozu a pokračujeme kontrolou soustavy dodávky paliva. O které až někdy jindy...
Pri pisani kludne piste aj POZNAMKY a ZVYRAZNUJTE ICH
TATRA NESTARTUJE
Tento dokument vychadza z nasledujucich faktov:
- motor T613 vo verzii s karburatorom je zabudovany vo vozidle
- v nadrzi je benzin, ktoreho vek nepresajuje 2 roky
- nechybaju mu ziadne zo zakladnych zariadeni na start:
- sviecky
- svieckove kable
- indukcna cievka
- rozdelovac
- palivova pumpa
- ...
Co potrebujeme:
- voltmeter
- skrutkovac
Pokud se točí jen startér, je to k ničemu a startování je potřeba opakovat, případně startér opravit. Startét musí točit motorem.
Baterky mohou být vybité různě, takže při pokusu o nastartování se:
1) neděje vůbec nic
2) rozsvítí se kontrolky a uslyšíme "cvak"
3) startér velmi pomalu a líně otáčí motorem, případně otočí jen několikrát a dost
4) startér otáčí motorem "normálně"
V prvních třech případech je potřeba nejspíš akumulátorům dodat nějakou tu šťávu, buďto:
- připojením na nabíječku (akumulátory co nejrychleji trochu dobít, nabíječku odpojit a znovu se pokusit o start)
- připojením na startovací zdroj
- propojením pomocí kabelů s akumulátorem jiného vozu (pokud zdrojový akumulátor také není out, je možné vypnout motor zdrojového vozu - bude méně jisker )
- výměnou baterie/í za nové či v lepší kondici
- zahřátím baterie/í na pokojovou teplotu
Poté, co toto provedeme, opakujeme start.
V druhém a třetím případě je možné se pokusit o uvedení motoru do chodu i:
- roztlačením
- roztažením druhým vozem
Tento postup ovšem výrobce zakazuje, jsou tu určité obavy z poškození zejména rozvodového mechanismu, takže je potřeba si dát pozor zejména na:
- dobrý stav rozvodových řemenů a jejich dostatečné napnutí
- čisté kladky a ozubená kola
- zda je vůbec osazené a dobře seřízené zařízení proti přeskočení řemene
- zařadit 3 nebo 4 a opravdu opatrně pouštět spojku
Pokud se jedná o případ 4) závada nebude v bateriích. Je potřeba proto ověřit, zda v poloze klíčku 1 je slyšet pískat zapalování. Buďto
4.1) je
4.2) není
Pokud nastane případ 4.2), zkoušejte dokud nenastane bod 4.1) postupně:
- pohýbat všemi dráty co by mohly vést k té černé krabičce nad pravou ríšánkou
- všechny kontakty a spoje odšroubovat/rozpojit, něčím očistit a znovu přišroubovat a spojit
- vyměnit tu černou krabičku za jinou, o které se domníváte, že by mohla být funkční
Pokud jsme se dopracovali k bodu 4.1) vyzkoušíme, zda je funkční indukční cívka. Zapneme zapalování, odpojíme středový kabel od rozdělovače a zkusíme se s ním příblížit na malou vzdálenost k nějaké kostře. Pokud
4.1.1 jiskří, je to v pořádku
4.1.2 nic, řešíme postupně dokud nenastane bod 4.1.1.:
- utřeme hadrem víčko cívky
- očistíme kontakty na cívce
- vyměníme kabel od cívky
- vyměníme cívku (a ten kabel tam můžeme vrátit nebo máme do rezervy)
To už je divné, tak se přesvědčíme, zda jsou v pořádku i svíčky a kabely k nim a to tak, že každou svíčku postupně vymontujeme, s připojeným kabelem položíme někde na kostru a krátce otočíme motorem. Pozn.: pokud nemáte tatru vybavenou startovacím tlačítkem v motorovém prostoru (osazováno u typů T613, T613-2 a bastlů) je nutná součinnost další osoby. Nastanou případy:
4.1.1.1 svíčka jiskří, vše je v pořádku
4.1.1.2 svíčka nejiskří, dokud nenastane bod 4.1.1.1 postupně provádíme:
- výměnu svíčky za jinou
- výměnu VN kabelu s osazenou původní svíčkou
- osazení jiné svíčky
Pokud jsme v bodu 4.1.1.1, není závada v zapalovací soustavě vozu a pokračujeme kontrolou soustavy dodávky paliva. O které až někdy jindy...
Naposledy upravil/-a etienne v 28 Nov 2005, 11:06, upravené celkom 1 krát.
Štartovanie Tatry nie a nie.
Už som písal v predchádzajúcom článku. Všetko bolo v poriadku len voz nie a nie naskočiť. Batéria nová, iskry skáču ako divé, ale chýba lávky - nie je kostra. Nie je cesta od bezkontaktného zapaľovania cez valček kostry na telese rozdeľovača a odtiaľ na statorok rozdeľovača. Prekontrolovať celú cestu či je schodná a nie sú také prechodové odpory, že nedovoľujú pevne uzatvoriť obvod cez kostru. Ošemetná a neskutočne zradná vec.
RNDr. František Juhás , 0907 46 46 00
RNDr. František Juhás , 0907 46 46 00
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný