Tatra 805 - místo výroby

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 15 Mar 2009, 22:52

Zdravím všechny, doma jsme vedli diskuzi , kdy a kde se tatry 805 vyráběly. To , že byly tři místa, Kopřivnice, Mladá Boleslav, Plzeň, je známé. Ale spor se vedl v jakých letech se kde vyráběly a zda se to nějak dalo poznat na autech. Prošel jsem několik fór a příspěvků na internetu, ale uspokojivou odpověď jsem nenašel. Viděl štítek z roku 1954 a výrobce jsou Automobilové závody a mladší štítek / nevím přesně rok/ byl Tatra Kopřivnice. Logicky bych viděl, že první auta byly z Kopřivnice a k tomu příslušný štítek Tatra a zbytek A.z. ,ale prý to tak není. Takže apeluji na Vaše znalosti, které jsou mnohdy ohromující. Dík.

Užívateľov profilový obrázok
PAVEL64
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 283
Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa PAVEL64 » 16 Mar 2009, 22:33

Nejsem na to machr ,ale mám štítek z r. 57 a je tam Tatra Kopřivnice...

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa Jerry » 19 Mar 2009, 17:32

Na mém autě štítek není, když to bylo na GO ve Zlatovcích, tak je odsekli a pak vyrazili do roury číslo opravy. K autu jsem dostal papíry z roku 1957. Víc o původu asi nezjistim...
Valníky se vyráběly v Kopřivnici a skříňový nástavby sbouchávali u Sodomky ve Vysokém Mítě, ty se pak vozily do Kopřivnice a byly osazovány na podvozky.
V literatuře se mi nepovedlo vyzvědět období, kdy T805 opouštěly kterou bránu továrny. Ale v Plzni se dělaly dlouho, odtut vyjížděly vesměs Třince. Jak zase budu mít volnější období, tak zkusím zjistit další detaily. Neni to zjišťování na 20minut.

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 20 Mar 2009, 12:34

S těmi podvozky- ty si jezdili pro skříně i samy byly to součásti záběhu, motory se vyráběly jednu dobu v Plzni samostatně a převážely se na montáž do aut do Kopřivnice. Příklad, mám valníka s origo TP , tam se píše, podvozek, rok ´výroby 1956 tatra kopřivnice, výr. číslo 98.007 , motor- výroba Závody V.I. Lenina Plzen - výr. číslo 33-56-10/A ...

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 20 Mar 2009, 12:36

Jinak, ve Zlatovcích zřejmě ne vždy odsekávali štítky, ty si každý nechal, a namontoval na vozidlo po opravě.....( štítek je součástí výstroje vozidla, patří k velkému tech. průkazu) , tak se to dělá běžně...

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa Jerry » 20 Mar 2009, 12:44

O tom, že tam T805 jezdily po ose se mi nechtělo moc věřit, ale pokud to bylo součástí záběhu, tak je to reálný.
Ke mě už se štítek nedostal, pokud auto prodali z VÚ hasičům a ti ho poslali na GO, tak kdo ví, kde ten štítek skončil. Když to bude nutný, tak si necham poslat novej a ty čísla mi vyrazí na STK. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 20 Mar 2009, 17:41

Tak o tom, že jezdily po vlastní ose mám i důkaz v podobě svědectví spolupracovníka coby jako malý kluk se vezl s otcem několikrát..... a prý ne vždy do Mýta, ale i někam jinam se jezdilo...a prý záběh - nezáběh ty auta lítaly jako divý...
Na štítek ty čísla Ti vyrazí kde kdo - i já mám přístup k raznicím.... :lol:

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 30 Mar 2009, 14:38

Tak jak čtu, jednoduché to asi není. Mám tři tatry, valník r.v.54, torzo vysoké skříně r.v.57 a radiovůz r.v. 60 a v tech . průkazech je uvedeno vždy AUTOMOBILOVÉ ZÁVODY n.p.. Ani na valníku není uvedena Tatra Kopřivnice.
Vlastně proč to chci vědět. Stalo se mi ,že přišel člověk a ptal se mě jestli valník je boleslavský nebo kopřivnický. Tak jsem se po tom pídil, ale jak už jsem psal, nikde se o tom nepíše. Nehledě na to , že byl v roce 1970, když ho armáda vyřadila, poslán k hasičům na Moravu a ti ho v zápětí poslaly do generálky do Zlatovců. Takže o nějaké původnosti nemůže být řeč.
U radiovozu to je jiné. Ten byl vyřazen v roce 1991 jako uloženka. Já ho koupil až v roce 2007, ale dopátral jsem náhodou, co dělal od roku 1995. Naštěstí zůstal původní, dokonce motor je původní. Jenom vnitřek je změněn na obytný. Údajně má najeto do 20 tis km, možná i méně. Nejvíce najel na Ukrajinu a zpět.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa Jerry » 30 Mar 2009, 17:37

Nejedná se náhodou o expedici z roku 1994 nebo 1997? Pokud ani, tak vím, o jaký auto se jedná.

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 30 Mar 2009, 21:46

Tatra byla letech 95-97 v majetku VHK Erika Brno a ti s ní absolvovali expedici Ukrajina 96. Po návratu ji prodali jednomu pražákovi a ten ji používal na chalupě nad Rokytnicí nad Jizerou. Zchátralou ale pojízdnou jsem ji v roce 2007 koupil a odvezl do Liberce po ose. Letos by jsem se do ní chtěl pustit. Zatím připravujeme motor.
Na klubových stránkách VHK jsou i fotky jak vypadá dnes. Kliknout na odkaz expedice Ukrajina a pod článkem je odkaz Tatra po 10. letech.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa Jerry » 30 Mar 2009, 21:47

Tak je to ona. :) Držim palce při renovaci.

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 30 Mar 2009, 22:57

Oldjan , no ono to ale s těmi vojenskými auty taky není tak jednoduché, protože, ty chodily do oprav ještě pravidelněji, než civilní auta. U armády na to jsou tabulky ... km / roky a jde to do GO než někdo řekne švec .... Nenašel jsem jediný vůz, u kterého by sedělo číslo motoru, s číslem motoru na štítku - ted nemyslím dodělávané štítky .....

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 02 Apr 2009, 22:53

Nevím jak to chodilo na vojně v letech aktivní služby T 805, ale v roce mé služby vlasti v letech 86-88, jsme měli uloženky PV3S ze 60. let a ty nikdy na žádné GO nebyly. Na tachometru měly vesměs par stovek kilometrů. Ani nepamatuji, že by jsme poslaly nějaké auto do GO. Snad auta ,která byla aktivně ve službě, se dočkaly větších oprav. To se týkalo hlavně osobních a Uazů. Hlavně kvůli korozi. Vejtřasky jsme vesměs opravovali samy. Tatry 148 , 813 a Zily chodily občas k vedlejšímu útvaru na tzv. střední opravy- výměny motorů, kabin, náprav, převodovek. To co jsme nezvládly my, dělaly v dílnách s potřebným vybavením.
Takže valníky, sanity a radiovozy, které jezdily se asi nějaké větší opravy dočkaly, minimálně výměny motoru. Ty Tatry co přežily armádu a byly převedeny k dobrovolným hasičům šly, alespoň podle kronik sborů, vesměs do generálky . Potom následovaly další a další opravy.
Radiovozy co byly někde zašity u útvarů a vyřazeny po roce 1990 určitě nikdo do žádné GO neposlal. Nejdřív nebyl důvod a potom už nebylo asi ani kam.
Nemám to nijak podloženo, je to jenom moje úvaha na základě vzpomínek na armádu a to co jsem kde vyčetl.
Navíc když jsem auto prohlížel, přijde mi vše původní, že na tom celkem nikdo nic nešrouboval, stejné šroubky, rovné brzdové trubky, kabely elekroinstalace. Když to srovnám s valníkem, tak je to strašný rozdíl. Křivý trubky, každý šroub jiný, chybějící podložky, perovky. Na něčem se podepsaly hasiči, ale něco evidentně je z dob generálky na Slovensku.
Proto si myslím, že radiovůz je původní, tak jak ho v roce 1960 vyrobily a v roce 1963 osadily skříní. Alespoň podle štítku na skříni.

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 02 Apr 2009, 23:00

Musím se taky trochu pochlubit. Inu mužská ješitnost. :)
Prílohy
P1000605.JPG

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 03 Apr 2009, 00:30

Ano, co píšeš u těch V3S , a osobních vozů byla pravda, ovšem u těch T805, věřím že to bylo jinak, důkazů je spousta. Neviděl jsem žádný radiovůz s původní textilní kabeláží, izolace PVC jistě v 50.letech nebyla, stejně tak interiéry skříní radiovozů jsou vždy ve více vrstvách barev a několikrát se měnily názvy nepriatel počůva a nepřítel naslouchá, přestříkané několikrát přes sebe, základní barvy se objevují zelené - formex, který v těch letech jistě nebyl. Dalšími důkazy mohou být budíky a kontrolky, které u původních provedení byly jiné, než pozdější, a to, že těsnivo těch x let nemohlo vydržet a brzdy ( válečky ) také po x letech zarezly .... posílalo se to do oprav , rozebíral jsem několik aut a vždy byly vidět ( někdy velmi malé ) stopy po demontážích a opětovných montážích. Spousta aut má rozebírané tachometry - přetáčení km , vykazují stopy různých opotřebení , řízení v háji = hodně jeté auto ... a ne 1200 km co je na tachometru. Nechtěl bych vidět auto, které má gufera v diferácích, převodovkách origo r.v. 1956 apod. To by byl dunaj... takže rozebírané to podle mě bylo téměř všechno a přetěsnovalo, znovu lakovalo se to . p Hlach osobně zná nějakého člověka , který jako civilní zaměstnanec vozil tyto 805 ky do celkových oprav. Již jsem zapoměl, kde to bylo, zeptám se a uvidíme ...

Užívateľov profilový obrázok
míla 81
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 14 Máj 2008, 22:19
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 805 valník
Tatra 805 Třinec
Tatra Beta 1.3 CL
Bydlisko: Vysočina
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa míla 81 » 04 Apr 2009, 22:57

Tak třeba radiovozy Třinec se generálkovaly, opravovaly, seřizovaly a vybavovaly, co jsem se dozvěděl, v Červených Pečkách u Kolína. V roce 90-91, kdy byly tyto radiovozy u armády rušeny, byly odváženy nebo odtahovány do Kovošrotu v Kolíně. Vždy ve středu od 8 - 12 hodin byl možný odprodej šrotu pro veřejnost (tedy i třeba celého radiovozu) a slyšel jsem, že tam stáli "zákazníci" už od šesti hodin. Zpočátku se transportovaly do Kovošrotu kompletně vybrakované vozy, později, protože se to prý nestíhalo, zůstávaly ve vozech některé části výbavy, někdy se objevil i kompletní kus, ale samozřejmě s poškozenými přístroji ( rozbité čelní panely, stupnice, měřáky, utrhané kabely, nebo krumpáčem proražený každý díl z radiostanice).
Jednotná cena tehdy byla !! 6.000,-Kčs !!. Kdo měl štěstí na kus, získal pěkný Třinec. Byly tam totiž i kousky nové, ještě nejeté, nebo po GO, se zalepenými okny, zakonzervovanými díly atd......

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 04 Apr 2009, 23:12

Tehdá mít peníze, a vědět, že o 5 let později mě T805 budou zajímat ... to by se nakupovalo .... :cry:

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 05 Apr 2009, 13:07

Bazilišáku, ty nahlodáváš moji jistotu. :D Asi jsem to napsal nepřesně. Chtěl jsem říci, že auto vypadá, že neprošlo GO. Že agregáty jsou původní včetně kabiny. Jinak, protože auto toho asi nejvíc najezdilo v letech 95-98, už tam nejsou původní zapal. kabely včetně rozdělovače, byly vyměněny brzdové hadice, zbytek hydrauliky neumím posoudit, každopádně brzdovka je žlutá. Vrstev laku je samozřejmě několik, ale ne zas tak moc. Možná ta poslední je až po roce 91. Syntetika vyšusuje na sluníčku docela rychle. Jinak červený kyt a základovka. Budíky by mohly odpovídat, ale co mě zaráží, jsou tahací vypínače. Jsou tam ty co se občas používají dodnes, s černým knoflíkem. Taky je to šílená olejnička, když je motor studený, nechává krásnou cestičku. Víc toho nevím, protože zatím jsem na tom nic nedělal. Až začnu s demontáží, tak asi vyplave pravda na povrch. :(

oldjan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 158
Dátum registrácie: 14 Feb 2009, 17:50
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa oldjan » 05 Apr 2009, 13:30

Můžu potvrdit Mílova slova. Když jsem kupoval motor z elektrocentrály od jednoho člověka z Chlumce nad Cidlinou , tak mi to vyprávěl úplně stejně co se týka toho vyřazování a kovošrotu. Jenom se rozcházejí s tím koncem. Údajně legálně nešlo žádné auto koupit, mohlo se jenom na černo za příslušný bakšiš něco odmontovat a třeba jako traverzy vyvézt za bránu. Sám zkoušel získat auto, ale prý si mohl jenom něco odmontovat. Třeba šikovnějším nebo drzejším se povedlo i celé auto. :D
Protože, se jednalo o majetek armády, nemyslím, že by to bylo tak jednoduché, přijet , zaplatit a odtáhnout.
Ještě mi vyprávěl o člověku, který prý prodával kompletní radiovozy i s orig. ec. a zapečetěnými vysílačkami asi za 30 tis. kč. Tehdy se mu to zdálo moc, dnes si nadává do pitomců, že to nekoupil.
Jinak příběhy co člověk mohl koupit a nekoupil, by asi vydalo na samostatné téma. :mrgreen:

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Príspevok od užívateľa bazilisak » 05 Apr 2009, 21:37

oldjan napísal:Bazilišáku, ty nahlodáváš moji jistotu. :D Asi jsem to napsal nepřesně. Chtěl jsem říci, že auto vypadá, že neprošlo GO. Že agregáty jsou původní včetně kabiny. Jinak, protože auto toho asi nejvíc najezdilo v letech 95-98, už tam nejsou původní zapal. kabely včetně rozdělovače, byly vyměněny brzdové hadice, zbytek hydrauliky neumím posoudit, každopádně brzdovka je žlutá. Vrstev laku je samozřejmě několik, ale ne zas tak moc. Možná ta poslední je až po roce 91. Syntetika vyšusuje na sluníčku docela rychle. Jinak červený kyt a základovka. Budíky by mohly odpovídat, ale co mě zaráží, jsou tahací vypínače. Jsou tam ty co se občas používají dodnes, s černým knoflíkem. Taky je to šílená olejnička, když je motor studený, nechává krásnou cestičku. Víc toho nevím, protože zatím jsem na tom nic nedělal. Až začnu s demontáží, tak asi vyplave pravda na povrch. :(
Promiň - omlouvám se , nikomu nechci nic nahlodávat .... nahlodaná jistota - to vůbec není dobrá kombinace ! Agregáty původní včetně kabiny ..... Štítek v kabině před spolujezdcem - obsahuje číslo motoru . Souhlasí číslo motoru s číslem na štítku ? Zajímavé, že nejvíc si myslíš najelo v roce 95-98 .. Bylo by zajímavé , kdyby to, co je na tachometru a to co si např. myslíš, že má auto ujeto ( klidně můžeš přidat něco navíc ) kdybychom porovnali s ložisky v kolech a hnanými koly kolové redukce všech 4 kol ( přední + zadní ) po přeměření na OTK a stanovení ekvivalentních km ... k tomu, pokud by se dalo přirovnat opotřebení řadící páky - jistě by vznikl zajímavý údaj . Možná bychom zjistili, že nejvíce má ujeto ozubené kolo jen jednoho předního kola, které se opotřebovává jen při jízdě se zařazeným pohonem předních kol ...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 30 neregistrovaných