Renovacia TATRY 57B

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 09 Feb 2007, 19:29

žebi som mal podvozok z "ačka"akaroseriu z "bečka"?aj rychlostna pakanie je vyhnuta do hora,ale rovno ako u"aška"aj taku nadrž som vydel u "ačka"
Prílohy
P1010004.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Feb 2007, 19:50

Krátké Áčko, jinak také zvané ,,přechodový typ,, má podvozek ( i nádrž) podobnou Čisté žehličce. Proto se jí říká přechodový typ, protože má ještě starý (žehličkový )podvozek, ale kastle už má nové (áčkové) tvary.
Máš k tomu autu nějaké doklady? Jaký je na štítku uveden rok výroby ?
Domnívám se že to byla původně žehlička (nebo krátké áčko) a když shnila kastle sehnal si majitel zachovalou Béčkovou kastli (nebo celý vůz bez SPZ) a přehodil ji na žehličkový podvozek (nebo jen přehodil motor se štítkem a přidělal SPZ). Možné ja také to že mu jen odešel motor ,nebo vůz neprozřetelně odhlásil a když chtěl s vozem opět jezdit musel tam dát motor a štítek z vozu který měl SPZ. Ja to v našich končinách dosti obvyklé řešení jak dostat již jednou odhlášený vůz opět na čísla (kolik Trabantů, nebo Škodovek je takto překopáno).

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 09 Feb 2007, 20:41

Majitel mi k nej nedal žiadne papiere a vraj je z roku 1938 na štitku som nikde nevidel rok výrobi.A čo je lepšie s tým urobiť,zháňať ku karoserii podvozok na typ B a na tento karoseriu typu A,alebo to nechať ako je teraz a zrenovovať?Aešte motor.
Prílohy
janci 3.jpg

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 09 Feb 2007, 20:44

...a dalši.
Prílohy
P1010005.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Feb 2007, 22:40

Béčkový podvozek se sežene asi lépe než dobrá Áčková nebo Žehličková kastle. Jak jsem již psal možná máš jen jiný motor (a štítek) a podvozek je možná opravdu Béčkový. Takto na fotkách se to těžko posuzuje, bylo by potřeba podvozek rozebrat a posoudit každou součástku. Ty součástky jsou za určitých podmínek snadno záměnné a už jsem viděl spoustu vozů složených z dílů ze všech typů T-57. Žehlička a krátké Áčko má náboj zadního kola přichycený k poloose jednou maticí, protože má poloosy na kuličkových ložiskách. Dlouhé Áčko a Béčko (i Káčko) má náboj kola přichycený dvěma (kontra) maticemi, protože má poloosy na kuželových ložiscích. Žehlička a krátké Áčko má pomalejší diferák, hruška má 10 zubů a talíře jsou silnější než u dlouhého Áčka,Béčka a Káčka. Ty mají slabší talíře, aby se tam vešly větší hrušky s 11 zuby.
Jak jse již psal ty díly jsou záměnné a proto můžeš mít klidně Béčkové poloosy a Žehličkové soukolí, či naopak.
Podle volantu vpravo se jedná asi opravdu o vůz z roku 1938 (jedno z prvních Béček).

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Feb 2007, 22:53

To topení od pravých válců (po směru jízdy) je pozdější dodělávka (původně má být jen u spolujezdce). Ten nožní spínač startéru mě připadá moc vysoko, ale to může zkreslovat fotka. Zdá se mi že výfuk je svedený na levou stranu, tak to měli Žehličky a krátká Áčka, dlouhá Áčka a Béčka ho mají svedený doprostřed, ale to už mohl někdo předělávat (u málokterého vozu se dochoval původní výfuk).

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 09 Feb 2007, 23:05

Zatial sa na renovaciu nechistam,auto je zatial u otca v garaži ja ešte garaž len začinam stavať.Zatial sa len pokúšam zohnať čo mi očividne treba,ak bude garaž hotova tak sa do toho pustim.Preto som zadal novu tému,aby som sa na to pripravil až to bude reálne.Nemá niekto prístrojovku?

Užívateľov profilový obrázok
JiF
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 111
Dátum registrácie: 07 Mar 2006, 17:33
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57A
Tatra 97
Bydlisko: Ceske Budejovice, CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JiF » 11 Feb 2007, 12:18

Chci se zeptat na detaily karoserie. Má popisované béčko dopředu přesahující lem nad předním oknem? Má klapku větracího otvoru nahoře před středem předního okna? Jaké jsou okapničky na bocích třechy? Jsou plechové ve tvaru U, nebo jsou přišroubovaným profilem z hliníku? Kde je umístěna klika přední kapoty a jaký má tvar?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Feb 2007, 14:26

Napadl mě další způsob jak toto auto mohlo vzniknout. Kromě výše uvedené ,,samo-domo,, skládačky ze všeho co bylo po ruce je také možné že původní Žehlička (či krátké Áčko) bylo profesionálně překarosováno již před válkou (či těsně po ní), buď přímo v Tatře, nebo v nějakém smluvním servisu, a to z důvodu nějaké větší nehody, nebo z důvodu (vzhledové) modernizace.
Tatra brala také starší vozy jako protiúčet při koupi nového vozu a tyto pak po repasi a někdy i po překarosování na novější tvary, opět prodávala. Osobně se ale domnívám že to překarosování přicházelo v úvahu většinou jen u větších a dražších vozů, případně u vozů s karoserií poškozenou např. při nehodě.
Vzhledové modernizace byly tehdy dosti časté, neboť tvary karoserií se tehdy rychle měnily a co bylo moderní jeden rok bylo už příští rok zastaralé. Vzhledem k tomu že podvozek byl většinou dražší než kastle, dalo se modernizací karosérie přijít k vzhledově modernějšímu vozu levněji, než kupovat celý nový vůz, zvláště v případě, kdy byla původní karoserie poškozena nehodou a stejně by se musela opravit. Dost často se tedy stávalo že některý vůz měl na starším podvozku novější kastli.
Prílohy
T57a-b bez SPZ.jpg
T-57A polokabrio s modernějším Béčkovým předkem

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 11 Feb 2007, 17:00

Ten lem tam asi nieje klapku som tam tiež nevidel,okapničky su zrejme plechove v tvare U,nie su nitovane,a kľuka bola len tak položena na motore.čislo na motore je*168726* na pravood od toho čisla je čislo 137 ktore je dole hlavou,na pravej strane pod perami je č.670170to je to čislo asi karoserie čo spomínal Karol.Na prednej kapote som nenašiel žiadne čislo,ani na dverach a blatnikoch neviem kde bi sa mali nachádzať.Tu je fotka okapničky.
Prílohy
Pa1010040.JPG

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 11 Feb 2007, 17:02

...a kľuka.
Prílohy
Pa1010044.JPG

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 11 Feb 2007, 17:04

...naboj zadneho kola.
Prílohy
Pa1010045.JPG

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 11 Feb 2007, 17:05

...tu ma biť asi ta klapka?
Prílohy
Pa1010041.JPG

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 11 Feb 2007, 17:45

Pristrojovku nemam žiadnu ale mam aspoň tachač,neviem či je pôvodny čo tam mal biť ale ešte som taky nevidel ani na ačku ani na bečku.čislo na ňom je 000029.
Prílohy
Pa1010039.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 11 Feb 2007, 19:24

Takový tachometr sem u tatry ještě neviděl.Typl bych to tak na pragovku.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Feb 2007, 19:28

Číslo karoserie neexistuje. Na kastli je pouze 4 místné kompletační číslo, které je ale většinou schované pod nánosy berev a vzhledem k tomu že nemá žádnou vypovídací hodnotu je celkem zbytečné (a složité) je hledat. To číslo motoru *168726* je na Béčko dost nízké. Jak jsem již psal já mám na Áčku z roku 1937 číslo podstatně vyšší. Ostatní čísla jsou zřejmě jen technologická čísla odlitků (nejsou vyražená, ale vystouplá).
Podle krytky náboje zadního kola by mohlo jít o poloosy Béčkové (nebo z dlouhého Áčka). Ta krytka je tam přichycena kulatým rozpínacím pérem (kroužek z ocelového drátu, který se rozpíná do drážky v náboji).
Tachometr není původní (podobný má Praga Baby).
Tou kličkou měl JiF na mysli kliku uzavírání kapoty, která se u různých výrobních ročníků liší nejen svým tvarem, ale i umístěním.
Prílohy
Béčko 2 klika haubny.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Feb 2007, 20:52

U starých aut nebylo rozhodující číslo karoserie, ale číslo podvozku. Automobilky dodávali podvozky i soukromým karosárnám, které na ně stavěli svoje karoserie a proto byly vozy evidovány podle čísla podvozku.
U Žehličky a krátkého Áčka je číslo podvozku na výrobním štítku a na ploše na přední straně ventilátorové skříně. Dlouhé Áčko a Béčko má číslo podvozku na levé straně motoru (po směru jízdy) za předním pérem z boku (viděl jsem ale i odlišný blok motoru, který měl to číslo zvrchu) Číslo motoru je na pravé straně z vrchu (těsně před rozšířením pro setrvák). Obě čísla jsou u Béčka (a dlouhého Áčka) rovněž uvedena na výrobním štítku. Jak jsem již psal náhradní bloky se dodávaly bez čísel, které se na ně vyrazily až po zamontování do konkrétního vozu. Pokud ale výměnu neprováděl autorizovaný servis mohlo se stát že čísla vyrazili jinam (nebo je vůbec nevyrazili).

Perlička ze současnosti :
Kolegovi při přepisu údajů do nového TP (za ztracený) napsali číslo podvozku do kolonky VIN čísla karoserie. Samozřejmě že s tím měl obrovské problémy na STK a tak si nechal na mosazný štítek vyrazit číslo podvozku a mosaznými šroubečky ho přišrouboval na mezistěnu za nádrží. Od té doby má na STK pokoj.
Prílohy
motor.jpg
čísla u dlouhého Áčka (a Béčka)
T-57 číslo podvozku.jpg
číslo podvozku u Žehličky (a krátkého Áčka)

jan štancel

Príspevok od užívateľa jan štancel » 11 Feb 2007, 21:12

Ospravedlňujem sa,nepochopil som.Mam take ako dole na fotke,ale take som na bečku nevidel,na ačkach áno.Tak neviem.
Prílohy
cT 57 A MOTOR.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 11 Feb 2007, 21:31

Tatra 57b namá čísla na prsách ventilátoru,ale enom za horním listovým pérem.Já mám výrobní číslo motoru 191823 a mělo by to byt z roku 1940.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Feb 2007, 21:41

Však jsem také psal že číslo podvozku na ventilátorové skříni má Žehlička a krátké Áčko :!: :idea:

Také jsem měl Béčko z roku 1940 :wink:
Prílohy
Štítek.jpg

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 45 neregistrovaných