TATRA 75

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 03 Jan 2014, 21:55

Moje znalosti jsou velmi chabé, získávané dlouhodobým ,,samostudiem,, stylem pokus-omyl. V době kdy jsem si koupil Tatru (v r. 1986) jsem neznal nikoho kdo by mi poradil a tak jsem na všechno musel přijít sám. Vzhledem k tomu že nejsem ani automechanik a ani strojař, jsou některé mé rady dost nepřesné. Dnes už vím že existují opravdoví odborníci, ale ti své znalosti neposkytují zadarmo a už vůbec ne na internetu. Poslední dobou nemám čas ani na svou Tatru, natož abych radil někomu jinému.
:mrgreen: U zážehového motoru jsou možné pouze dva problémy. Buď není CO zapálit, nebo není ČÍM zapálit :mrgreen:
Prostě si zjisti jestli jde směs do válců (jsou mokré svíčky) a jestli svíčky pálí jak mají. Zkontroluj zda je správně sesazený a osazený karburátor, zda sání někde nepřisává faleš. Zjisti zda mají všechny válce alespoň nějakou kompresi. Překontroluj časování všech ventilů a zážeh všech svíček v závisloti na poloze pístu Stalo se mi že jsem seřizoval motor který měl špatně nasazený setrvák a tak jsem nemohl použít stupnici na setrváku a musel improvizovat. Pokud víš jak funguje 4 dobý zážehový motor, neměl by být problém ho rozchodit. Horší už to bude s vyladěním výkonu.

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 03 Jan 2014, 22:37

motor jsem viděl šlapat na videu,předchozí majitel ji startoval 12v baterkou.Já dal novou 6ku a moc se tomu nechce točit. Jinak první pokus jsme Tatru zapálili ale ne ve valcích ale pod karburátorem.Jak auto nechytalo tak začal téct přes karburátor benzin ven .Nemam tam filtr takže vše vyteklo pod motor a nějakou nešťastnou náhodou ještě vyskočil kabel od rozdělovače a vše zapálila jiskra :-D no prostě horor jak bejk . Taky jsme zkoušeli štelovat hladinu plováku na zenithu ale bud teče moc nebo vůbec nic mezi.Ale je normální že po pár zatočeních se začne benzin vracet zpátky potrubím přes sání zpět do karburátoru a vytéká ven ? Proto je origo filtr zvedlej šikmo vzhůru aby to neteklo ven s tim že se pak hltne zpátky do sání? Bohužel na ni nemam moc asu takže na ní dělám tak 2-3hodky do měsíce :-( Karburator jak Zenith tak fungl Jikov ,přes oba chcalo beno přes filtr (ten nemam) ven takže tohle bude asi normal. Ted kterej karbec si nechat? Ale asi radši oba že :-)

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 03 Jan 2014, 22:50

Máš jí startovat klikou a ušetříš si baterku :D

http://www.youtube.com/watch?v=8aasGg8s7-w

Originál je samozřejmě Zenith, ale přesvěč se že je osazen pro motor T-75 (viz tabulka na předchozí stránce). Občas z karbecu něco ukápne, ale nemělo by to být moc. Asi máš vysokou hladinu, ale to takto po netu asi nevyřeším. Pokud dlouho točíš sráží se palivo difuseru, nebo na klapce a pak stéká dolů. Jak je na tom motor s kompresí?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 04 Jan 2014, 10:51

Překontroluj zda jsou dobře utěsněné emulsní trubice, zda dobře těsní destička sytiče, zda těsní volnoběžná tryska v horním dílu karbecu. Původně to tam bylo jen na kónus, ale po těch letech už je to vymačkané. Já tam mám přidaný dost silný fíbrový kroužek abych ji utěsnil.
Studený motor startuju vždy na sytič. Vždy ho nejdřív 2-3x protočím s vypnutým zapalováním aby si nasál směs. Kliku si připravím před některou HÚ, zapnu zapalování a pak už stačí jen škubnout. Samozřejmě že to občas nevyjde a já pak musím točit déle, ale nesmíš se toho bát. Pokud k tomu budeš přistupovat se strachem že tě kopne, tak tě určitě kopne. Pokud to ale budeš mít ,,pevně,, v ruce (a budeš mít dobře seřízený předstih) není to nic hrozného.
Prílohy
zenith 4.JPG
Zenith II.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 04 Jan 2014, 10:54

Tak ještě Jikov a Solex.
Prílohy
Jikov.jpg
Solex II.jpg

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 04 Jan 2014, 12:26

jj děkuju až bude chvilka času tak to zkusim,komprese je dobrá .na vindeu frčel jak fik :-) ja mam ten zenith mosaznej.dle našeho detektivního bádání jsme došly k závěru že se delší dobu asi sekala jehla plováku.Vrchní dekl se štítkem je obouchanej od kladívka či čeho. Jehlu jsme zalapovali a zdá se že ted běhá tak jak má ale ta hladina ne a ne ji udělat aby to šlo tak jak má .Tak slabounký podložky nemam abych to vyšteloval .Jikov jsem koupil jako funglovku a benzin taky se vracel přes filtr ven . :-(

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 04 Jan 2014, 20:18

Obrázok

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 04 Jan 2014, 23:10

Není ta základní destička sytiče (1) nějaká popraskaná? Doléhá a těsní otočná destička (2) sytiče na pevnou destičku celou plochou? Není pružina (3) přitlačující otočnou destičku prasklá?
Prílohy
Zenith na mot. sytič.jpg

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 05 Jan 2014, 18:19

čoveče to netušim, až se k němu dostanu tak na něj kouknu.Mam ho venku a je tam ted Jikov .Ale nejdřív v pátek.... Ten čas je hroznej...

Užívateľov profilový obrázok
lukas.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 01 Máj 2009, 23:03
Tatry, ktoré vlastním: samá T75
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa lukas. » 05 Jan 2014, 18:54

Golfkillere, já si osobně myslím, že v tom tvém autě už Zenith určitě nebyl a teprv ne ten mosazný černý lakovaný, tyhle karburátory byly ve vozech Tatra spíše v první polovině třicátých let. Do tvý T75 jedině SOLEX...

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 508
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa JáPavel » 05 Jan 2014, 19:44

Jak jsi přišel na ten SOLEX ???

lukas. napísal:Golfkillere, já si osobně myslím, že v tom tvém autě už Zenith určitě nebyl a teprv ne ten mosazný černý lakovaný, tyhle karburátory byly ve vozech Tatra spíše v první polovině třicátých let. Do tvý T75 jedině SOLEX...

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 05 Jan 2014, 19:57

no tak od roku 37 uběhla dlouhá doba a když ho tam někdo dal a jezdil mu tak co ? :-) Já ted sehnal ten Jikov bo ta mosaz je prostě mosaz . apropo, z jakýho matrošemáte nádrže na benzin??

mato075
Diskutujúci
Príspevky: 34
Dátum registrácie: 03 Dec 2012, 19:26
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám T 75 cabrio 1936 T 75 Limosine 1938 a T 603 - 2 1970
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa mato075 » 05 Jan 2014, 20:01

Kluci v cabriu rok 36 mam solex 30 a v limusine z roku 34 mam take solex 30 udajne by tam mnel byt Zenith 30 T myslim rok 34 :D po roku 35 a výš bych dal solex a jikov jako nahraška ale take se učím nejsem 100 % znalec :D

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 05 Jan 2014, 20:15

koukali jste prosim na foto budíku? Je tam nějakej ruskej ampermetr. Origo tam jsou hodinky nebo i ampérmetry?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 05 Jan 2014, 20:27

Já mám v T-57A r.v. 1937 zaručeně originální Zenith 30T. Dochovali se mi poznámky prvního majitele z roku 1938 když se na něm snažil snížit spotřebu. T-57A mu žrala přes 10 litrů a tak se to snažil snížit montáží jiného difuseru a trysek. S vozem jsem dostal plnou krabičku náhradních trysek a difuserů.
:twisted: Dost problémů také dělalo tehdejší povinné míchání lihu do benzínu. To byl totiž výmysl vládních úředníků pro oživení hospodářství a auta s tím měla občas problémy. :evil:
:!: Znovu upozorňuju že ty karburátory byly univerzální a podle toho na jaký motor byly namontovány osazovaly se příslušným difuzerem a tryskama. Doporučuji tedy kontrolu všech komponentů. V pozdějších letech (vzhledem ke spotřebě, nebo jiné kvalitě benzínů) docházelo dost často k jejich dalšímu ,,samo-domo,, ladění. :!:

Mám dojem že nádrž mám z pozink plechu, ale je natřená, tak to nevím jistě.

V tachometru mají být hodinky.

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 05 Jan 2014, 21:28

nádrž mam nemagnetizující a vevnitř měděnku jak cyp. Musim to nějak efektně vyčistit. Jinak na tachometru mam dvě ručičky asi se ptám jako niemand ale proč tam jsou dvě?? Není to jakože hodinovka?

golfkiller
Diskutujúci
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 13:59
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 75 1937 ex Wehrmacht,Sd.Kfz 221,Horch P2M,BMW R71
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa golfkiller » 05 Jan 2014, 21:33

jinak tuplaky bi ji šikly :-) Obrázok

Užívateľov profilový obrázok
lukas.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 01 Máj 2009, 23:03
Tatry, ktoré vlastním: samá T75
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa lukas. » 05 Jan 2014, 21:36

Právě spotřeba je ten problém...v druhé polovině třicátých let jsou v dobových časopisech i jiné motoristické literatuře celkem hojně zastoupeny reklamy a inzerce dílen zastupujících firmu SOLEX na výměnu karburátorů, kvůli úspoře paliva. Firmy montující do vozidel úspornější karburátory SOLEX dokonce nabízely protiúčet za starý ZENITH. Proto pochybuji, že by fabrika do vozů ke konci třicátých let montovala už tehdy z provozních důvodů nevyhovující a zastaralé karburátory ZENITH. Mám někde prospekt na chassis T75 z roku 38 a je tam SOLEX. Berte to s rezervou...je to jen moje úvaha. Po válce se Solex 30 dělal pod značkou PAL-SOLEX, později už jenom PAL. Jsou to prakticky totožné výrobky lišící se často kvalitou. Hodně motorů bylo takto osazeno těmito SOLEX (PAL) karburátorama, později ještě modernějšími karburátorami JIKOV, které šly se spotřebou ještě níž.

Třeba takové béčko - Dával se do něj ZENITH? Troufám si říct, že už ne - a to o tom vím kulový ...kdyžtak mne opravte.

Suma sumárum...z dobového hlediska lze SOLEX 30 26 apod použít na čtyřválcových běžných vozech Tatra vyrobených ve třicátých letech a nikdo proti tomu nemůže nic namítat.

Například u T75 z roku 39 bych ale například použití mosazného ZENITHu zvážil...

Berte to jen jako úvahu...příspěvek do diskuse

mato075
Diskutujúci
Príspevky: 34
Dátum registrácie: 03 Dec 2012, 19:26
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám T 75 cabrio 1936 T 75 Limosine 1938 a T 603 - 2 1970
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa mato075 » 05 Jan 2014, 21:41

no lukasi napsal si to velice rozumne do 39 roku asi zenith ne otom dost pochybuji solex ale samozrejmne každy si dela sve auto ja s kabrošem 36 jezdim se solexem 30 spotreba tak 12- 13 litru benzínu :D

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: TATRA 75

Príspevok od užívateľa Karel » 05 Jan 2014, 21:47

No tak mosazný by už být neměl. Měl by být ze Zintalu (nebo co to je za slitinu). Podle prospektů se Zenith 30T montoval i na první Béčka. Tu reklamu nemůžeš brát tak vážně. Každá firma se snažila vydělat. Je pravda že Zenith je žíznivější, ale domnívám se že to s ním lépe jede. Zkoušel jsem Solex i Jikov, ale nepodařilo se mi dosáhnout takového výkonu jako s tím Zenithem (ale netvrdím že to nejde).

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 12 neregistrovaných