Tatra 128 a spol.

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
brano
Diskutujúci
Príspevky: 32
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa brano » 12 Máj 2006, 20:56

DRracer napísal:To prvni myslim neni T809, to je neco z valky ale nevim, co. Mozna to bude vedet nekdo jiny ?
Je to prototyp nemeckej polopásovej 18 tonky FAMO F3(delostrelecký ťahač) s motorom TATRA z WWII.
Prílohy
t809-1.jpg

brano
Diskutujúci
Príspevky: 32
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa brano » 12 Máj 2006, 20:58

DRracer napísal:
T809: jak uz se tady nekde nakouslo, pod oznaceni T809, popr. TV809 se vyskytuje asi tak 5 navzajem dost odlisnych vozidel. Mozna mas pravdu, ze to je taky T809. Kazdopadne, mohl by to nekdo potvrdit ??
Môžete mi pls objasniť,aké všetky typy sa pod týmto označením vyskytovali ?

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 12 Máj 2006, 21:32

brano: diky za doplneni FAMO F3 ;)

TV809: v letech 1940-42 byly postaveny 3 ruzne prototypy vojenskeho terenniho automobilu:

1. cumak jako podobne jako T92, nachazi se v muzeu v Koprivnici:
http://www.republic.cz/fotky/obr.php?na ... idth=460,5

2. velmi podobny vuz, nema vsak na bocich nahradni kola, obrazek momentalne nemam po ruce

3. tzv. vajicko
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm

Tatra 809
4. zmineny povalecny kolopasak, vyrobeny ve 3 exemplarich.
http://www.tatraportal.sk/popisky/t809/t809_06.jpg
Vychazi z nemeckeho transporteru, ze ;) :
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/11835

hm, tak nakonec jsou asi "jen" 4 ty osmset-devitky :)

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 12 Máj 2006, 21:37

brano: koukam, ze tady mate spoustu zajimavych obrazku :shock: :
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654

brano
Diskutujúci
Príspevky: 32
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa brano » 13 Máj 2006, 21:03

DRracer napísal:brano: koukam, ze tady mate spoustu zajimavych obrazku :shock: :
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654
Ani neviem odkiaľ ich mám,tuším mi ich niekto prihral.Kľudne ich pripojte k svojím.

A vďaka za objasnenie 809-tok. :)

Mimochodom,skláňam poklonu Vášmu portálu... :D Navigoval som naň kamoša a ten sa asi uslintá k smrti.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 13 Máj 2006, 23:03

809 - velitelský vůz 4x4 r.v. 1939 - tento vůz měl údajně půl motor T-92.
809 - verze "Romel" r.v. 1941.

T-809 - kolopásový transportér r.v. 1953.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 14 Máj 2006, 00:30

Michael: TV809 4x4 otevreny vuz byly ale 2 ruzne, ne? Jedna ma nahradni kola na boku (v muzeu), druha je nemela.

TV809 4x4 "vajicko" byly navic pry objednany 2 ks, vyrobena patrne jen jedna

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 14 Máj 2006, 00:47

Motor TV809 byl shodny s TV799:
vrtani x zdvih : 80 x 109mm, udajne z TV809 zkousen i motor prevrtany na 85 x 109mm

nezda se mi, ze by to byla primo pulka T92:
T92: 80 x 99mm

Navic, pro zmateni nepritele: v TV809 "vajicko" byl asi motor T87, viz. obrazky a poznamka na konci stranky zde:
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 14 Máj 2006, 12:15

809tky jsou podle mne jen dvě.
Velitelský vůz a "Romel-vajíčko".
Velitelská 809tka je v muzeu a Romel se pravděpodobně nedochoval.

Motor v "Romelu" je spíše z T-92(93) než T-87!
Motor T-87 je tvarově podobný motoru T-92, ale moc dílů pasovat nebude.
Možná vačkové komory...
Prílohy
809 a.jpg

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 14 Máj 2006, 13:00

Michael:

Ale motor T92/93 ma pouze jeden ventilator... Na obrazku podvozku "Romela" ma motor ventilatory 2 (umistene jako ma treba T603).

treti TV809, ktera nema kola na boku:
Prílohy
tv809-2.jpg

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 14 Máj 2006, 13:11

TV809 s koly na bocich, nyni se nachazi v Tatramuzeu

na fotografii ma jinou SPZ nez TV809-2 bez kol na bocich: neco jako S-0204...
Prílohy
tv809-1.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 14 Máj 2006, 13:52

Ha, tak na tu 809tku bez kol jsem zapomněl!
809tky budou teda tři.

Motor v "Romelu" nebude ani z T-92 ani T-87.
Motor T-87 má ventilátory jinde.
Konstrukce skříně rozvodů je také jiná...

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 14 Máj 2006, 14:20

podle meho nazoru ty ventilatory na "Romelu" nejsou ze zadne seriove Tatry z te doby. Otazka by spis mela znit, cemu je zbytek motoru na "Romelu" blizsi - jestli T92 nebo T87.
Nejak si ale neumim predstavit, kam by se podel ventilator z T92, rovnez viditelny "predek" motoru mi vice pripomina T87

Michael: nenasel bys obrazek motoru T92 pri pohledu zepredu, v lepsim pripade bez ventilatoru :) ?
Prílohy
porovnani_t93-t87.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 14 Máj 2006, 15:20

No jo, ale ventilátor umístěný v přední části mot. T-92 i 93 patří k chladiči oleje.
Ventilátory pro chlazení jsou umístěny po obou stranách motoru.
Jsou schované v plechové skříní ze které je vzduch vháněn a přiváděn k válcům.
Na fotech to nejde vidět...
Tak samo je to i u T-87.

Motor "Romelu" má ventilátory umístěné např. jako T-111.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 14 Máj 2006, 15:35

Vlastně i motor "Romelu" má chladič oleje.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 01 Okt 2006, 19:25

Dotaz - jak je udelana bocni sajtna T130 :?:

Predpokladam, ze je stejne jako u vojenske T111 ze dvou hlavnich kusu - spodniho a horniho. Horni je "derovany", do der se zaklapnou sklopne drevene sedacky pro vojaky (viz. prilozeny obrazek T813).

Ten horni kus sajtny - je cely sklopny :?: Myslim, ze je jen nasazen do spodniho dilu, da se pouze sundat, nikoli sklopit.

Muze me domenky nekdo potvrdit :?: Diky ;)

odkaz na technicky popisek T130:
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t130_sk&lang=sk
Prílohy
t813_039.jpg

Study

Príspevok od užívateľa Study » 23 Dec 2007, 23:27

Zdravím, nemáte někdo k dispozici nějaký bokorys autobusu T500HB? Klidně i ten, co je na předešlých prospektech, jen kvalitnější. Díky za odpověď.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa DRracer » 22 Apr 2008, 16:34

Nemate prosim nekdo detailni fotografii boku pneumatiky na T128 s timto vzorkem?
Obrázok
(obrazek je klikaci...)

Jsou na boku nejake napisy (treba "Barum", rozmer, tlak apod.)?

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa michal heky » 25 Dec 2008, 21:59

Mohu vědět, z jakých pramenů čerpal autor popistku k Tatře T128 v seznamu jednotlivých modelů zde na portále? Jde mi o tento text:
Tatra 128 vznikla za velmi zajímavých okolností. Na základě požadavku ČSLA se měl v Tatře začít vyrábět nový vojenský speciál V3T. Ten ovšem nevznikl v Tatře, nehodil se zde z technologických důvodů do výroby a měl i značné nedostatky. Proto se v Tatře rozhodli k razantnímu kroku - přes jedinou noc navrhla asi desítka konstruktérů předběžný projekt a za 72 dní vznikl první prototyp. Jak se to podařilo zvládnout ? Za vším stála Tatra 111 a její modularita. Tatra 128 využívá její podvozkové skupiny, větší část karosářských dílů, tři čtvrtiny motoru i obě převodovky.
Během armádních porovnávacích zkoušek se ukázalo, že Tatra 128 předčí svými vlastnostmi nejen prototyp V3T, ale mnohdy i samotnou Tatru 111 díky značným nájezdovým úhlům, velké světlosti a stoupavosti 58%. Jedinou nevýhodou T128 byla její značná pohotovostní hmotnost - je to pochopitelné, většina dílů byla předimenzována pro vozidlo výrazně těžší. V málo únosném terénu se tak velmi boří a přichází ke slovu naviják. Tento neduh se kontruktéři pokusili odstranit u prototypů T130 a T131.
V knize o konstruktérovi Oldřichu Medunovi (J. Králík - Utajené projekty Škoda) jsou informace zcela jiné. V kostce: ČSLA skutečně vznesla požadavek na výrobu vojenského valníku, avšak neměl se vyrábět v Kopřivnici, nýbrž ve Škodovce. V době, kdy měla Škodovka připravenu výrobu V3T, Tatra, řekněme zákulisním pletichařením :wink:, začínala teprv tlačit na to, aby se valník vyráběl v Kopřivnici. Došlo k několika schůzkám generálů, tatrováků a právě ing. Meduny. Ten se zcela marně bil za Škodovku, marně předpovídal, že tatra bude o tunu těžší (nakonec skoro o dvě) a nevhodná. Nakonec mu bylo naznačeno, že je již rozhodnuto jinde a vojáci objednali tatry T128. Věc ale skončila naprostým fiaskem, náklaďáky byly nepoužitelné, armáda ztratila dva roky a cca 2 miliardy korun, rozzuření generálové si rvali vlasy a narychlo se rozběhla výroba Pragy V3S, která v mnohém vycházela právě z nerealizovaného typu V3T.

Osobně si myslím, že to tak asi bylo, už od pohledu je T128 těžkopádné auto, vychází z T111, tedy má spoustu konstrukčních celků zcela zbytečně předimenzovaných. A koneckonců Praga V3S slouží dodnes, což se o T128 říci rozhodně nedá. :lol:

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 25 Dec 2008, 23:19

To jsou ale subjektivní a tendenční pohledy - z obou stran ;-). V nedávno vydané monografii PV3S od J. Neumanna na stranách 11 a 12 vyznívá celá story "tendru" logicky a bez emocí:
Po 2. světové dostávala armáda především dodávky nových T111. Z čehož vyplývá, že na ně měla (jak skladové, tak od výrobce dostupné) ND. Proto se naprosto rozumně rozhodla pro odvozený typ (T128). Provozní zkušenosti ale ukázaly, že auto se příliš boří, a s tímto poznatkem byl následně vyvinut speciál V3S. Auto stavěné primárně na maximální průchodnost terénem, cílené: 1. na armádu, 2. na zemědělce ("unimog"), 3. na civilní sektor. Protože se skutečně podařilo, slouží i po 5 desetiletích.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní