Dřevoplyn

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Dřevoplyn

Príspevok od užívateľa DRracer » 03 Máj 2006, 20:41

V obdobi druhe svetove valky se pro nedostatek benzinu hledala alternativni paliva. Jednim z nich byl i drevoplyn.
Co se tyka vozidel Tatra, drevoplynem byly pohaneny zejmena tyto typy: T27bh, T81h a v neposledni rade take T57b, jak jsem se prave dovedel zde:
http://www.tatraportal.sk/forum/viewtopic.php?t=1336

Vozidla pohanena drevoplynem jsou charakteristicka rozmernym valcovym generatorem, pridavnym chladicem plynu, a usazovaci nadrzi.

Takze, let's go!

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 03 Máj 2006, 21:28

Dnes už se mi to nechce skenovat... zítra :wink:

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 04 Máj 2006, 08:22

Protože se mi opět nezobrazil dialogový box pro přidávání obrázků, dám sem něco jen tak přes odkazy. Vše pochází z časopisů Auto ročník 1937.

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 13:37

Ceník přestaveb na dřevoplyn.
Večer přidám další info.
Prílohy
ceník 4.jpg
ceník 3.jpg
ceník 2.jpg
ceník 1.jpg

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 04 Máj 2006, 14:46

To je velmi zajimave - mimo jine to asi vysvetluje, proc je nekdy motor Tatra 64 udavan jako vznetovy a nekdy jako ze ma zapalovani a svicky :idea: viz. cenik 3 a cenik 4.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 15:46

V těchto textech je to celkem dobře popsáno.
Prílohy
text p 10.jpg
text p 9.jpg
text p 8.jpg
text p 7.jpg
text p 6.jpg
text p 5.jpg
text p 4.jpg
text p 3.jpg
text p 2.jpg
text p 1.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 15:53

....
Prílohy
text p 19.jpg
text p 18.jpg
text p 17.jpg
text p 16.jpg
text p 15.jpg
text p 14.jpg
text p 13.jpg
text p 12.jpg
text p 11.jpg

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 04 Máj 2006, 16:10

Michael: Wow :shock:
to je presne, co jsem chtel vedet :!:

moc moc dekuji :)

Teda ale narocnost udrzby drevoplynoveho generatoru je plne srovnatelna s parni lokomotivou ...

pozn.: je zajimave, ze v clanku se pise "nassavani" pripadne "ssani" se dvema "s" ;)

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 16:57

DR, to jsem rád, že to nebyla zbytečná práce :wink: .

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 04 Máj 2006, 17:17

Michael: to tedy rozhodne ne ;)

Je zajimave, ze na prvni strance v clanku od AT dole reklama hlasa, ze se usetri az 70% pri prestavbe vozu na drevoplyn.
Z dnesniho pohledu, kdy "cas jsou penize", uz to jako zasadni vyhoda nevypada, zejmena prave kvuli casove narocnosti obsluhy a udrzby:
"Benzinove" auto se jednoduse postavi do garaze, vypne a dost.
Drevoplynovy generator se musi spravne odstavit, zajistit, vycistit, aby byl rano opet vubec schopen funkce. Navic se k nemu nesmi moc cichat, jinak se na cervene krvinky navaze vyvijeny oxid uhelnaty a bude to vase posledni udrzba v zivote :).
Dale nutne velmi caste servisni zasahy - nejbeznejsi cisteni uz po 300km; spravny styl jizdy, zejmena sjizdeni kopcu (aby mel generator spravne mnozstvi vzduchu) a spoustu dalsich drobnosti, na ktere je nutne davat pozor - no proste parni lokomotiva s volantem :) .
Vozy na svitiplyn to mely vyrazne jednodussi, asi jako dnesni LPG. Jen svitiplyn neslo "narezat v nejblizsim lese" :).

Ovsem v kontextu zejmena 2.sv.v., kdy dostupnost benzinu byla velmi omezena, byla alternativni paliva jiste prinosem, ne-li jedinym resenim...

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 17:52

Na fotech je vůz Wikov 35 a traktor neznámé značky, který byl pužíván ve Vítkovických železárnách ( mostárně ) jako tahač mostních konstrukcí.
Oba stroje jsou upraveny na pohon svítiplynem ve Vítkovicích.
Prílohy
traktor - svítiplyn.jpg
Wikov 35 svítiplyn.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 18:04

Na http://www.cng.cz jsou zajímavé fotky.... hmm nestlačený svítiplyn :shock:

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 04 Máj 2006, 18:23

...zajimavy tuning - balon na strese :)

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 04 Máj 2006, 18:52

Tatra 27b valník na pohon dřevoplynem stál v roce 1941 - 100.437,-K.
Prílohy
T-27b Imbert.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 04 Máj 2006, 21:01

DRracer napísal:pozn.: je zajimave, ze v clanku se pise "nassavani" pripadne "ssani" se dvema "s" ;)
Takhle se to tehdy psalo, to si někdy všimni, že "ssání" najdeš ve všech manuálech až do konce 40. let...

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 08 Máj 2006, 22:00

Hmm, festovní kotel...
Prílohy
T-52 dřevoplyn.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Jerry » 30 Aug 2006, 22:52

Je to velice hezky a podrobně popsaný, děkuju Vám za snahu. Už delší dobu se o toto zajímám a tady je to všechno pohromadě :D

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 65 neregistrovaných