Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Rosta
Diskutujúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Nov 2009, 12:45
Tatry, ktoré vlastním: T57a,T57b
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Rosta » 03 Apr 2010, 11:51

Dobrý den,potíž s prokluzováním spojky mám když si neohlídám hladinu oleje v motoru a doleji na horní okraj rysky.Většinou v prvním větším stoupání,kdy se zvětší kroutící moment na spojce mi začne prokluzovat.Stačí ji chvíli nechat protočit,olej se vypálí a je pokoj(nebo dřív přeřadit,ale tím se to neodstraní).Raději dolévám na třičtvrtě měrky,častěji kontroluji a mám pokoj.Samozřejmě labyrint na setrváku a kroužek v zadním víku,včetně stavu válců motoru(kvůli spodní kompresy) mám v pořádku.S tím guferem bych si to ještě rozmyslel,protože je zapotřebí myslet na to,že čím víc bude mít Tatra najeto tím víc bude potřebovat spodkem "dejchat"a úplně ji zavřít by mohlo znamenat,že půjde olej třeba přes měrku,jako u mého kolegy.Co se týká převodovky,tak zcela stejně jako Karel.Nechci se opakovat,tak jen můj krátký poznatek z provozu:Když udělám výměnu 1,25 L,časem část okolo hřídele pedálů vyteče(přes ložisko stromečku),někdy i druhou stranou pod seřizovacím šroubem spojky na brzdová vahadla.Tím to končí.Časem tu převodovku budu muset udělat,ale když to zatím tak pěkně šlape.. :) :)
Karel napísal:Tatra je stavěná na neustálý průtok čerstvého oleje :lol: .

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 03 Apr 2010, 22:44

Karle, mohl bys, prosím, popsat, jak seřizuješ packy spojky na voze? Já jsem si kvůli tomu koupil malou ráčnu, zkracoval ořech a přesto mi s tím nešlo pohnout. Mám original spojku - tuším Mecano - a ty matičky mají špičky, které zapadají do pacek a tím se fixují. Jak zároveň okénkem povoluješ matičku a odtlačuješ packu, aby se matka uvolnila? Já jsem asi na to asi levej... Díky za radu! Vašek

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 04 Apr 2010, 00:36

Já tedy se seřizováním vypínacích páček až tak moc zkušeností nemám, dělal jsem to zatím vlastně 3 x a pokaždé při odpojeném motoru, ale obávám se že tím okénkem páčky neseřídíš, protože šroub je v matce proti protočení pojištěn zaklepnutím vrchní části matic do závitu šroubu. Takže v tom malém manipulačním prostoru s tím asi nepůjde hnout. Já jsem šrouby povolil a rozpohyboval (při spojce venku z motoru) až při stažení spojkového kotouče svěrkou, tak aby se páčky viklaly, pak to teprve opatrnými pohyby šroubováku sem tam šlo uvolnit. Vlastní seřízení už jsem dělal při spojce namontované na setrváku a rovnoběžnost kontroloval pravítkem přes ty kalíšky s pružinami. Pak jsem zase zajistil šrouby zaklepnutím a pojistil to ještě kapkami vteřiňáku do závitu. Teď (předevčírem) se mi podařilo myslím seřídit spojku velmi pěkně, neprokluzuje, zabírá, kdy má, a rovnoběžnost vypínacího kroužku téměř dokonalá. Ale nevím nevím, jak bych to dělal skrze okénko.
Dneska jsem absolvoval asi 60 km výlet a všechno bylo v nejlepším pořádku, řekl bych, že tatra jela jak nikdy předtím. Olej neunikal (jen jsem po té poslední příhodě dotáhl zadní ložisko, dotěsnil kolem silikonem, pročistil odvětrávací komínek a trochu snížil hladinu oleje ve skříni), respektive jen pár kapek.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 04 Apr 2010, 08:38

Packy spojky se seřizují jen při kompletaci spojky po její opravě (např. výměna pružin či poškozené packy,...), tudíž při vyndaném motoru. V průběhu provozu již není potřeba packami hýbat. Vůle vypínacího ložiska se seřizuje šroubem na spodku převodovky.
Prílohy
seřízení spojky.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 04 Apr 2010, 09:02

K předešlému obrázku:

Seřízení spojky.
Seřizování vůle vypínacího ložiska pojky se dělá při namontovaném motoru.
Vzdálenost vypínacího ložiska spojky od tlačného kroužku se seřizuje šroubem na spodku převodovky, který je hned nad prostředním spodním šroubem příruby motoru.
Povolí se pojistná kontramatka 5 a otáčením za čtyřhran 7 vytvořený na šroubu 4 se tento vyšroubovává směrem dozadu a svou hlavou táhne dozadu spodní konec vypínací vidličky 3, která se přes vypínací tyčku 2 která je opřena o vypínací vačku 1 hřídele pedálu spojky překlápí dopředu a přibližuje tak svým horním koncem vypínací ložisko 6 k vypínací plošce na spojce.
Naopak při zašroubovávání šroubu 4 dopředu (samozřejmě při povolené kontramatce 5) povoluje jeho hlava spodní konec vypínací vidličky 3, která jde svým spodním koncem rovněž dopředu a přes vypínací tyčku se její horní konec s vypínacím ložiskem překlápí dozadu (je tam přitahován vratnou pružinou) a tak se zvětšuje vůle mezi vypínacím ložiskem a vypínací ploškou spojky.
Vzdálenost mezi vypínacím ložiskem a protikusem na spojce se měří (no těch 1,5mm se dá odhadnout) kontrolním okénkem na boku převodovky.

Při seřizování vypínacích pacek je ale už nutné motor vyndat. Jak jsem ale psal, dost často se jen některá packa trochu špatně vrací do volné polohy (vázne v nečistotě, má slabší vratnou pružinku,atd...), ale při vypínání pak mohou jít všechny packy dobře.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 04 Apr 2010, 12:57

Ještě bych doplnil že na obrázku je řez převodovkou T-57 čistá (Žehlička).
Áčko, Béčko a Káčko mají ozubená kola v převodovce trochu jinak, ale pro zobrazení funkce a seřízení vypínání spojky to není podstatné.

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 04 Apr 2010, 13:51

Takže to je jasné, s motorem musím vyjet. Zkolabovala mi jedna packa spojky - možná je špatní pružina, zatím nevím. Naivně jsem si myslel, že ji povolím a demontuji na voze. Co by člověk neudělal pro úsporu práce, že? Díky všem! VK

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 06 Apr 2010, 12:46

Ked ze sa teraz debatovalo o technike.Ja som sa chcel ties spytat.Tie bubny sa po case pri brzdeni opotrebuvaju.Ked sa uz nebude dat na sustruhu zobrat ako riesite nove?Nema ziadne novsie auto podobne bubny ako T57a?
Prílohy
P6202682.JPG

Petr-Plzeň
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 199
Dátum registrácie: 30 Dec 2008, 17:41
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57a 1937
Bydlisko: Brněnská 28 Plzeň
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Petr-Plzeň » 06 Apr 2010, 17:27

Zdravím tatrováky.Občas bývá problém když mezi těleso zadního ložiska se dá silikon.těsnéní které zateče do otvoru mezi blokem motoru a tělesem a přestane odtékat olej zpět do skříně.Otvor je ve spodní části ložiska.Pokud odtut nejde zpět do skříně vytláčí se přes ložisko vně a odkapává přes otvory v setrvačníku dospod spojky.Pokud je tlak oleje větší olej se rozhodí po spojce a zamastí lamely.Gufero je sice řešení ale odebere se část zadního ložiska.Chce to nechat i tak 1-1,5mm vůli aby se gufero nepoškodilo.Mám to na 1 béčkovém motoru,ale neviděl jsem ho dosud běžet,tak nemám zkušenost.Osobně mám jen gufero v zadní části převodovky ve výstupu na kardan a u ventilátoru motoru.Tam jsem umístil duralový domeček s dvojtým guferem.A olej nekápne,super. :D

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 06 Apr 2010, 18:59

Jen bych připoměl že těch vík zadních ložisek je víc druhů.
Na obrázcích vlevo je menší víko ložiska (o tom zřejmě píše Petr) které má stírací plochu labyrintu odlitou v kuse s víkem. Toto víko bych na gufero nedoporučoval předělávat. Je tam málo materiálu a pro gufero by se opravdu muselo ubrat i část ložisková.
Na obrázcích vpravo je masivnější víko ložiska, které má vložený samostatný stírací kroužek labyrintu. Do tohoto víka se gufero bez problému vejde aniž by se muselo zasahovat do ložiskové části (pouze se zvětší otvor po litinovém stíracím kroužku).
Na posledním obrázku zcela vpravo je masivní víko ložiska samodomo předělané pro kuličkové ložisko.
Prílohy
zadní ložisko 3.jpg
zadní ložisko 2.jpg
zadní ložisko 1.jpg
zadní ložiska.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 06 Apr 2010, 19:24

V zásobě náhradních dílů mám i zadní ložisko,kde je tělo odlité nikoli z litiny, ale zřejmě z elektronu, či jiné aluminiové slitiny.
Pro DJSS: Bubny jsou tu a tam někde na inzerci, já mám už nashromážděnou slušnou náhradní sadu. Vyrábějí se i nové - pan Buček v Kopřivnici - viz inzerát:
http://www.veterantatra.com/inzerce/vse ... e-litinove

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 06 Apr 2010, 19:55

Ty bubny od pana Bučka mám a jsem s nima celkem spokojený. Jsou o dost silnější a tak kolové šrouby drží na menší ploše, ale kolo mi zatím neupadlo :D . Silnější litinový materiál ale zaručuje že se bubny při delším brzdění tolik nedefermují a brzdy tak rychle nevadnou jako s původními podstatně tenčími ocelolitinovými bubny. Bohužel jsou díky žebrování na první pohled rozeznatelné od originálů, ale vzhledem k tomu že mám plné disky, nejsou vidět a tak si toho málokdo všimne (ostatně kdo ví jak mají vypadat originály).

Užívateľov profilový obrázok
Rosta
Diskutujúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Nov 2009, 12:45
Tatry, ktoré vlastním: T57a,T57b
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Rosta » 06 Apr 2010, 20:56

To zatečení silikonu do odpadové díry oleje mezi stěnami by bylo neproveditelné,nebot mezi skříní a odlitkem pro zadní ložisko je pouze díra pro tlakový kanál a při jeho překrytí by po pár kilometrech bylo ložisko vylité.Odpadní olej z kluzného ložiska vytéká bez překážek velkou dírou rovnou z tělesa (u novějšího třemi dírami)přímo na vačkový hřídel.Co se mne týká,asi bych tam moc silikonu nedával,už kvůli axiálu na klice,snad jen jemnej film.Prostě když se Tatřička s labyrintem pod kopcem při plně nalitém motoru "rozpumpuje "na osmdesát,tak se vyjímečně stane,že se na lamelu trochu oleje zatoulá :wink: :wink:
Prílohy
Ložiska 57.JPG
Blok 57.JPG

Užívateľov profilový obrázok
lukas.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 01 Máj 2009, 23:03
Tatry, ktoré vlastním: samá T75
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa lukas. » 06 Apr 2010, 20:57

Karle, originalitu bubnů neřeš u tak stařičkého auta jako Tvoje Tatra :D

Dnešní auta už po 10 letech nemají skoro žádné originál bubny nebo kotouče ....

...kdyby někdo rejpal , tak můžeš namítnout ,že je to dobová druhovýroba.. :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 07 Apr 2010, 11:43

Tak vdaka Ivo za tie info o tie bubne.A Karel osobne odporuca tie bubny. :D Vdaka

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 07 Apr 2010, 15:37

Rozmyslam na tapacirom a potreboval by som tento otvor ako je na fotke..Dufam ze sa nebude hnevat ten co urobil tuto fotku a ze som ju docmaral. :D Odmera my to niekto?vdaka
Prílohy
Tapacir znacenie.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 08 Apr 2010, 00:14

A hrubka toho smrekolitu ma byt asi aka?dik

lukostrelec
Diskusný nováčik
Príspevky: 3
Dátum registrácie: 07 Apr 2010, 21:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Moravsko slezský kraj
Kontaktovať užívateľa:

Re:

Príspevok od užívateľa lukostrelec » 08 Apr 2010, 21:31

Tak ten má asi opravdu velkou půdu. To je nějaký muzeum nevíte????

lukostrelec
Diskusný nováčik
Príspevky: 3
Dátum registrácie: 07 Apr 2010, 21:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Moravsko slezský kraj
Kontaktovať užívateľa:

Re:

Príspevok od užívateľa lukostrelec » 08 Apr 2010, 21:37

co tam dělá pan Komárek??? Už sem o něm slyšel hodně zajímavých věcí! prý dělá super renovace Tater je prý jeden z nejlepších na Moravě . Nevíte někdo co je na tom pravdy???

lukostrelec
Diskusný nováčik
Príspevky: 3
Dátum registrácie: 07 Apr 2010, 21:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Moravsko slezský kraj
Kontaktovať užívateľa:

Re:

Príspevok od užívateľa lukostrelec » 08 Apr 2010, 21:53

Karel napísal:Tak pro potěšení :wink:
Výměna oleje v difer. aneb ,, co se v mládí naučíš.......,, :lol:
je to fuška,ale co ty světla ty to poněkud hyzdí

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 24 neregistrovaných