Tatra 57 "Čistá"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 27 Sep 2008, 13:31

Karel napísal: Budeme muset jezdit na Natural a přidávat náhradu olova.
Karle, kolega Host, který má T75 tady tu diskusi možná trefně smáznul jednoduchou poznámkou, že totiž ve 30. letech se k mazání ventilů (sedel) taky do benzínu žádné olovo nedávalo... takže proč by tam nějakou náhradu dnes dával.
Co o tom soudíš?
Vašek

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Karel » 27 Sep 2008, 19:30

No já bych měl strach že brzo vytluču ventilová sedla (před válkou se musely ventily zabrušovat po cca. 5tis. km). Předválečný benzín měl úplně jiné složení než ten dnešní. Např. onen diskutovaný ,,lihobenzín,, se skládal z benzínu, benzolu a lihu (říkalo se tomu ,,trojsměs,,).

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 27 Sep 2008, 23:41

Karle, jak by sis vysvětlil, že na jedné straně mám u obou válců krásně šedou, čili pěkně pálící svíčku a na druhé straně jsou obě svíce černé. Elektrody úplně černé nejsou, ale rozhodně rámeček závitu i krček izolantu. Motor je po GO. Kdyby nebyl, myslel bych si, že na jedné straně hůř stírají kroužky a olej proniká do komor. Nebo - kdyby to nebyla blbost - jakoby jedny válce jely na sytič a druhé ne. Napadá tebe nebo někoho něco? Než to začnu rozebírat..., ale to je mi líto, protože běží velmi pěkně a vyrovnaně. Vašek

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Sep 2008, 08:36

Když běží pěkně tak proč ho rozebírat ? Kolega jezdil s černýma svíčkama několik let, než vyměnil původní Amal za Jikov.
Zkus dotáhnout sací potrubí (příp. vyměnit těsnění), třeba ta jedna strana bere někde falešný vzduch.
Nezapomeň že motor nemá termostat a tak ne vždy pracuje za optimálních teplotních podmínek. Zkus ji pořádně prohnat, třeba se to ještě vypálí.
Kolik km máš najeto od GO. Chvilku to trvá než si to všechno sedne.
Samozřejmě je možná i jistá ,,výrobní,, tolerance, kdy prostě jednu stranu přebrousili kapánek jinak, ale časem by si to mohlo sednout. Také to mohou být o něco více opotřebená vedení ventilů, nebo jejich dříky.

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 28 Sep 2008, 11:04

Ahoj, jsem asi 700km po GO, což není nic. Před měsícem jsem s ní jel Zbraslav-Jíloviště, je to slušný kopec a jeli jsme ve třech, takže se prohřála až moc. Proboha nezávodili jsme, aby si někdo nemyslel, ale bylo 30st C a nahoře v cíli se mi dokonce trochu chytily ventily. Hned jsem vyhodil svíčky a protáčel motor klikou, aby se to ochladilo a za půl minuty spadla teplota a ventil se uvolnil. Ale zavinil jsem ti si to sám. V první jízdě nebylo takové horko, krásně se jelo a před cílem jsem tam už jen v mírném kopci měl čtyřku. Ve druhé jízdě bylo větší horko, a tak jsem tam měl nechat trojku, aby se to lépe chladilo a neudělal jsem to. Byl tropický den.
Po ochlazení jsem zase v pořádku nastartoval a dobře jsme dojeli. No a tehdy jsem si všiml toho opravdu výrazného rozdílu na svíčkách. Na té straně, kde se chytily venitly nebo spíš jeden ventil, byly právě ty svíčky, které byly tak "pěkně" vypálené. Vašek

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Sep 2008, 12:29

Těch 700 km je opravdu ještě málo.
To že se chytly ventily na straně kde jsou vypálené svíčky by mohlo znamenat že ta strana se více ohřívá (až přehřívá) než ta druhá. Mohlo by to být chudší směsí (netěsnost sání) nebo špatným předstihem (viz. předchozí poznámka o možném rozdílu v předstihu jednotlivých válců).
Samozřejmě to mohou být i jiné mechanické vady jako např. těsnější vodítka ventilů (jsou také po GO ?), či těsnější písty ve válcích.
Doufám že svíčky jsou na obou stranách stejné.

Jinak u Žehliček bez mazaných ventilových komor se ty ventily občas přidíraly a proto se potom zavedlo to mazání.

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 28 Sep 2008, 14:28

Je pravda, že při GO (která proběhal už před 10 lety! Opravdu dlouho jsem to dával dohromady!) se nedělala vodítka - tvrdili, že jsou OK. Totéž pravili o vačce. Evidentně se báli vačku zpochybnit, protože neměli nikoho, kdo by zvládl vyrobit novou. (Mimochodem pan Buček z Kopřivnice to umí!) To, že by po GO bylo v každém válci trochu jiné vrtání a nebo při stejném vrtání trochu jiné písty, mi přijde hodně neprofesionální, ale u té práce jsem skutečně osobně nebyl. Ještě se podívám na ventilové vůle. Před GO jsem dával 0,20 sací a 0,25 výfukový, na jaké vůle jezdíš ty? V jaké fázi nastavit nejlépe vůli. Sací, když je otevřený výfukový a naopak nebo to má komplikovanější podmínky? Už jsem to dlouho nedělal...jak se zdá víc jak 10let! Vašek

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Sep 2008, 18:28

V příručce je psaná ventilová vůle 0,15 V a 0,10 S, ale od starých tatrováků mi bylo vždy doporučováno dávat víc, zvláště pokud už nejsou v motoru původní ventily (při GO se dost často dávaly škodovácké, které nejsou na takovou teplotu stavěné) a tak dávám 0,20 na všechny (tedy pokud to měřím, dost často to jen kontroluju od oka). S autem jsem dostal spoustu dílů a speciálního nářadí mezi kterým byly i měrky 0,20 a 0,25, tak bych typoval že to tak nastavoval i předchozí majitel. Já mám jakousi opravovanou vačku, která příliš neodpovídá původnímu časování (kdysi jsem to tu s kýmsi řešil) a tak když náhodou měřím vůli točím motorem dokud ventil nezavře a pak udělám ještě jednu otáčku klikou a pak ten ventil změřím.

Ten výbrus slepých válců je dost problematický a málo kdo to umí dobře. Přeci jen je to ruční práce a o odchylky tu není nouze. Kolegovi dělali GO v jednom známém servisu a dost to zmršily (byly vybroušené do elipsy). No musím se jich trochu zastat neboť oni ten motor jen poskládali. Výbrusy a ostatní odborné práce jim dělali někde jinde. Po kolegově kritice se přiznali že už tam měly motor který po 500km prostě ,,sežral kroužky,,. Kolegovi pak sehnali jiné válce (ty jeho už byly nepoužitelné) a zaplatily mu nový výbrus v Kopřivnici.

Pokud ta vodítka nebyl dělaná je možné ža tam bude větší vůle (tam kde jsou černé svíčky) nebo naopak malá vůle (tam co se to kouslo).
Znovu ale opakuji že najetých 700 km je na nějaké závěry velmi málo.

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 28 Sep 2008, 20:15

No, trochu jsi mne vylekal informací o té brusírně a opravně, kde to dávali dohromady tvému kamrádovi - v tom samém servisu, to dělali i mně! Po deseti letech bych to asi reklamovat nemohl!
Netuším, jak se válce brousí, ale myslel jsem, že je na to nějaká vertikální - profesionální - bruska. Že by se to dělalo "ručně" - netuším, jak jsi to myslel.
Tomu měření ventilových vůlí jsem tedy věnoval vždy hodně pozornosti, mám různé mírky a někdy to dobře změřit není lehké. Že bys to trefil jen zkusmo skoro nevěřím.
Když si to tak všechno uvědomuji, tak ta moje GO neobsahovala ani opravu vahadel, tam se naberou také další falešné vůle. Skoro si říkám, jestli to byla GO...

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Sep 2008, 20:35

Kolega s tím motorem nenajel ani 7km, zatím co ty už máš 700 km a to už by se něco projevilo.
Válce se samozřejmě brousí strojem, ale ten stroj se musí ručně nastavit. U průchozích válců ta bruska projede skrz a tak je zaručeno že je to vrtání stejné na začátku i na konci válce, ale u slepých válců to skrz nejde a tak je potřeba pořádně přesná bruska která to vybrousí stejně na začátku i na konci. Nejsem odborník, ale vím že je to dost náročné na přesnost. Když jsem sháněl brusírnu (počátkem 90tých let) bylo jich hodně, ale když jsem řekl že potřebuji vybrousit slepé válce a ještě k tomu dva v jednom bloku nikomu se do toho nechtělo. Dnes už je to asi jiné. Existuje určitě spousta nových a přesných strojů.

Netvrdím že ty ventily nastavím od oka tak přesně, jen jsem prostě lajdák, který tu údržbu moc nepřehání :oops:

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 508
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa JáPavel » 28 Sep 2008, 21:38

Karel napísal:Kolega s tím motorem nenajel ani 7km, zatím co ty už máš 700 km a to už by se něco projevilo.
Válce se samozřejmě brousí strojem, ale ten stroj se musí ručně nastavit. U průchozích válců ta bruska projede skrz a tak je zaručeno že je to vrtání stejné na začátku i na konci válce, ale u slepých válců to skrz nejde a tak je potřeba pořádně přesná bruska která to vybrousí stejně na začátku i na konci. Nejsem odborník, ale vím že je to dost náročné na přesnost. Když jsem sháněl brusírnu (počátkem 90tých let) bylo jich hodně, ale když jsem řekl že potřebuji vybrousit slepé válce a ještě k tomu dva v jednom bloku nikomu se do toho nechtělo. Dnes už je to asi jiné. Existuje určitě spousta nových a přesných strojů.

Netvrdím že ty ventily nastavím od oka tak přesně, jen jsem prostě lajdák, který tu údržbu moc nepřehání :oops:
Zde ještě před časem dělali výbrusy:
Vanep s.r.o.
Kozinova 43
344 01 Domažlice
Tel.: +420379722231
E-mail:brusirna@vanep.cz

Vlastní zkušenost nemám. Motor na mém áčku byl před časem nejpsíš dělán v nějakém komunálu,dle modrého čísla štětcem barvou na bloku. Jen jsem to překroužkoval ,ale je mě jasné,že na věky to nebude.Problémů tam ovšem bylo více,ale díky Karlovi a jeho neocenitelným zkušenostem jde motor již velmi dobře. Ty tyčky vahadel jsem musel nechat dělat nové,byly vydřené.Co se týče seřizování vůle ventilů,dle mého opravdu velmi laického názoru,návod by měl být právě na vačce pokud máš nějakou po ruce.

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 08 Apr 2009, 22:46

Tak jsem si chtěl připravit před víkendem baterku, abych o Velikonocích trochu prohnal svou žehličku, ale odporoučela se. Přestože jsem jsem ji průběžně dobíjel, jeden z článků se zakalil a zřejmě rozpadl. Budiž řečeno, že jde o baterii ještě socialistickou, vojenskou úloženku, kterou jsem před 6 lety koupil za pět set. No, chvíli vydržela.
Jáké máte kdo baterie a co byste mi doporučili? Na WEBu jsem našel VARTU 77Ah za cca 1500,-Kč. Kdosi mi doporučoval Banner, ale v kategorii 6V jsem od nich nic do 2000,- Kč neobjevil.
S čím jezdíte vy?
Zdraví VK

Užívateľov profilový obrázok
David ABA
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 117
Dátum registrácie: 12 Júl 2008, 21:33
Tatry, ktoré vlastním: T623(S)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa David ABA » 09 Apr 2009, 08:55

my sme koupili do trabanta 6V Varta za nejakych 700-800 (77Ah) Hrusovany u brna Autobaterie Jelinek

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Apr 2009, 13:51

Já mám v jedné ještě černou klasiku a v druhé už Vartu. Ta Varta je rozměrově lepši. Je sice širši,ale je nižší a lépe se vejde pod sedačku.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Richard » 09 Apr 2009, 17:27

Mám taky Vartu 77Ah, stála přes 2 tisíce, ale teď šla cena hodně dolů. Myslím, že moc jiných 6V na trhu nebude. Kupoval jsem ji asi před rokem a půl a v té době jsem nic jiného nikde nenašel.

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Djss » 12 Apr 2009, 23:08

Prílohy
57 cista.jpg

cambi
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 56
Dátum registrácie: 23 Feb 2009, 20:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa cambi » 14 Apr 2009, 09:51

Na tu čistou jsme taky volali :)...

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 07 Jún 2009, 22:42

Tak mám jet za týden na Klecanskou rallye a tatra se odporoučela. Sotva jsem dnes konečně napasoval na žehličku jikovácký karburátor (Solex musím doladit - mám tam špatnou sestavu trysek a vzdušníků, kouřilo to) a pěkně to běželo, tak jsem zkontroloval ventilové vůle. A když po novém nastavení auto spustím, začalo v něm neuvěřitelně klepat! Celý večer jsem s tím laboroval, ale neobjevil nic konkrétního. Mám podezření na vačku. Zvuk vychází ze středu skříně - při protáčení bez svíček má motor v jedné poloze jakoby větší odpor (jakoby se napínala nějaká pružina) a pak to uvnitř klapne. Je to přesně v místě, kde a kdy vačka vysouvá tyčku k výfukovému ventilu 2. válce - z čelního pohledu vpravo vepředu. Když sáhnu na vahadlo a tyčku, to "napínání" a posléze klapnutí je přímo cítit. Měl jsem dole vahadla vpravo - tyčky drží v miskách u vačky dobře a vysouvají se také dobře. Fakt netuším, co by to mohlo být. Napadá někoho něco, prosím? Díky!
Vašek

cambi
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 56
Dátum registrácie: 23 Feb 2009, 20:26
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa cambi » 07 Jún 2009, 22:51

to klepani si myslim ze je normalni, po slozeni me to taky delalo, ale pak se to uklepalo a ztratilo, rekl bych ze to dela kdyz je motor v mrtve poloze.

Užívateľov profilový obrázok
Veterantatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 50
Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Príspevok od užívateľa Veterantatra » 07 Jún 2009, 23:12

cambi napísal:to klepani si myslim ze je normalni, po slozeni me to taky delalo, ale pak se to uklepalo a ztratilo, rekl bych ze to dela kdyz je motor v mrtve poloze.
Tak jednoduché to nebude. Motor samozřejmě před tím neklepal a to klepání po nahození motoru je velmi hlasité, je to mlácení kov na kov. Ty zvuky, které jsem popsal před tím, nebyly tak hlasité, protože vznikaly při protáčení klikou. Při běhu motoru to byl rachot - hned jsem motor zhasnul.
Ale díky za názor.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných