Strana 1 z 1

Tatra 157

Napísané: 09 Feb 2006, 20:25
od užívateľa DRracer
Zahadna Tatra 157 ... jeji kabina se zcela jiste stala predlohou pro T815. Podvozek zase vypada jako seriovy (nebo upraveny) z T148.

Piste prosim, co vite, protoze ja skoro nic ;)
Kdy a kolik se jich vyrobilo ?
Jaky je v tom motor ?
Podvozek T148 ?
Dochovala se nejaka ?
Existuje vice obrazku ?

Pokud vubec netusite, co to je, zde je foto z roku 1972

Napísané: 09 Feb 2006, 21:58
od užívateľa Luboš

Napísané: 09 Feb 2006, 22:04
od užívateľa DRracer
Lubos: super !
v sekci o T815 je jeden clanek
http://www.tatraportal.sk/data/clanky/t ... 974_19.jpg
kde se pravi, ze "dosavadni typ T148 mel byt nahrazen T157 a T813 nahrazena T815. V dusledku unifikace ... bla bla bla ... z toho je jen T815"
Obrazek v tom clanku bych povazoval za T157, ma to jeste takovy divny naraznik...

Napísané: 09 Feb 2006, 22:17
od užívateľa Luboš
No víš jak to chodilo, ty plány z roku 1974 se nakonec realizovaly v podstatně pozměněné podobě o 5 a více let později...

To označení T157 se velmi rychle vytratilo a pak už bylo všechno T815. Ten prototyp mi trochu připadá jako podvozek NTčka 813 s novou kabinou, ale nevím...

Napísané: 09 Feb 2006, 22:43
od užívateľa DRracer
takze asi takto ;) :
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t157_sk&lang=sk

Dalsi obrazky a vysvetleni vyvoje T157 jsou samozrejme vitany.

Napísané: 10 Feb 2006, 17:25
od užívateľa Michael
pár fotek

Napísané: 10 Feb 2006, 18:19
od užívateľa DRracer
Zda se mi to, nebo ma ta prvni napravy z T813? Kola urcite ... proste prototyp :)

Zatim mame obrazky 4 ruznych exemplaru:
T157 S1, S3, NT a Z
Tipoval bych, ze jich celkem o moc vic nebylo...

Napísané: 10 Feb 2006, 20:03
od užívateľa michal heky
Mně zaujalo to vzduchové odpružení zadních náprav. Jaké důvody vlastně vedly Tatru k tomu, že se místo toho používaly (a stále používají) klasické listové pružiny (s nepříjemným tatraefektem kol do V)?

A odkdy měla vzduchové odpružení vyvinuté? Mimochodem, všiml jsem si letos v muzeu v Kopřivnici, že prototyp tatry T162 má vzduchové pérování i na přední nápravě!

Napísané: 10 Feb 2006, 20:28
od užívateľa DRracer
michal heky: uz T813 NT 4x4 uz ma vzduchove vaky (vzadu urcite, ted nevim, jestli i vepredu). Jednim z hlavnich duvodu zavedeni vzduchoveho perovani jiste byla moznost regulovat odklon kol v zavislosti na zatizeni vozu.

Napísané: 10 Feb 2006, 20:51
od užívateľa Matyjas
T813 NT měla přední nápravu odpruženou torzními tyčemi.
Michal Heky: Se vzduchovým pérováním Tatra experimentovala už ve 20tých letech T24 a T17.Kola do "V"jsou u Tater minulostí již od roku 1997-98.Myslím,že uvedení systému pérování zadních náprav King Frame do výroby patří ke klíčovým mezníkům historie Tatry.Podívej se na http://www.tatra.cz a obrázky Ti napoví víc.

Napísané: 10 Feb 2006, 21:01
od užívateľa DRracer
Matyjas: mas naprostou pravdu s temi T17 a T24, ted uz jsem si na to taky vzpomnel :oops:

Napísané: 11 Feb 2006, 00:41
od užívateľa michal heky
Matyjasi, právě, že jsem se na stránky Terex-Tatry podíval a u namátkou vybraného modelu TATRA T 815-2 21EP11/40 je pérování zadních náprav zajištěno listovými pružinami. Jinými slovy, u vozidla Tatra vyrobeného v roce 2006 bude mít zákazník ohoblované zadní gumy na vnějším okraji, aneb kola do V stále ještě minulostí nejsou.

Ptám se, co k tomu výrobce vede. Cena? Nebo některé nevýhody vzduchového vypružení, o kterých na svých stránkách taktně mlčí? Nebo to zákazníci nevyžadují? Nebo mají plnou stodolu listových pružin a je jim líto to vyhodit?

A pokud je mi známo, tak u přední nápravy se stále u podvozků 4x4 a 6x6 používají výhradně torzní tyče. Pouze Loprais a Tomeček mají vzduchové vaky. Což mi přijde také podivné, když oba dva už léta svorně tvrdí, že jízdní vlastnosti se výrazně změnily k lepšímu, a uvážím-li, že v muzeu mají 20 let staré auto se vzduchovým vypružením přední nápravy.

Napísané: 11 Feb 2006, 14:43
od užívateľa Matyjas
Také jsem se byl podívat na stejný podvozek jako Ty.Skutečně Tatra dodnes nabízí řadu i s pérováním pouze list. pružinami. Tahle skutečnost je vynucena zákazníky pro které je tohle provedení stále dobrý kompromis mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Kdyby ses však na podvozek podíval pozorněji,všimneš si,že je nabízen s motorem EURO1 -to znamená prodejný v Indii,Rusku a v jistě i dalších zemích býv.SSSR.
Před nedávnem jsem např.viděl provedení T815-2 8*8 pro Ruského zákazníka .Kabina byla staršího provedení včetně interiéru a vzadu pouze list.pružiny. Jedná se přání zákazníka.
Vzduchovým pérováním přední nápravy se podle tiskových zdrojů bude vybavena nová řada(815-7,817??) Tater pro armádu.Myslím,že je to otázka času kdy se objeví i v civílní produkci.
Setrvávání u torzních tyčí přední nápravy má určitě důvody v dobrých zkušenostech tohoto řešení a určitě i to ,že až donedávna jiné možnosti nebyly. Typ 162 má sice odpruženou přední nápravu vzduchem ,ale můžeme jen tušit jak se na prototypu osvědčilo.

Napísané: 11 Feb 2006, 20:35
od užívateľa MarekK
Ja som už tú novú radu videl...moc otom nemožem kecat(auto k nám prišlo po tme a odišlo v noci) malo vzducháče všade a v khaki farbu...

Napísané: 11 Feb 2006, 23:32
od užívateľa Tomek
a vy si myslite ze zadni naprava do V je nejaka vlastnost listovych per? je to konstrukcni zamer... vzdyt prece u prazdne tatry se sjizdeji jen krani gumy a vnitrni jsou nad vozovkou... nenapadlo to nekoho? u balonu, tedy ne na dvojmontazi ten V efekt neni, proc taky, kdyz tam je jen jedna guma...

Napísané: 12 Feb 2006, 14:13
od užívateľa Matyjas
Souhlasím s Tomkem,že se nejedná o vlastnost listových per,ale o typickou nectnost výkyvných polonáprav.
Vysokotlaké vzduchové odpružení zadních náprav King Frame je příčinou kolmého postavení kol k vozovce i při pohotovostní hmotnosti.U verzí s největší celkovou hmotností je použito kombinované pérování-vzduch +listové pružiny.Zde je sklon kol k vozovce při pohotovostní hmotnosti 1°40'.
Ü původního provedení měla kola sklon 6°40'.

Rozdil

Napísané: 15 Feb 2006, 11:50
od užívateľa tatracyber
Kdyz tak koukam na ty obrazky T-157. Jakej je rozdil mezi prototypama t-815 a t 157? Ja v tom nevidim zadnej rozdil. Mozna je v prednim narazniku (rizny typy svetel) a tvary blatniku.

Napísané: 15 Feb 2006, 12:12
od užívateľa DRracer
tatracyber: to je dobra otazka ;)
Jedina T157S3 (u popisku) ma jine celni sklo a predni blatniky.

Na druhou stranu obrazky T157 Z (u popisku) zobrazuji jedno a totez auto - v ruznych clankach v dobovych casopisech je oznacovano T157 Z i T815 Agro ;). Myslim, ze to ma neco do cineni s timto:
"V důsledku schváleného rozvoje celé výrobní základny n.p. Tatra bylo rozhodnuto v roce 1974 o unifikaci T157 a T815 do jediné typové řady T815, která měla mít 2 kategorie - lehkou a těžkou. Označení T157 tak rychle mizí a i prototypy jsou nadále označovány jako T815."

PS: Aha, tady je ten treti obrazek T157S3:
http://www.volny.cz/tatracyber/ :)

:)

Napísané: 15 Feb 2006, 13:35
od užívateľa tatracyber
jo, to bude asi ono. Jeste me zarazi ta fotka toho tahace 4x4. Rekl bych ze je to ten samej tahac jako 813 4x4 se sklopnou kabinou, akorat to ma kabinu z t157 (nebo 815)