Tatra 613-3
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Ne, Radinko, to si namlouváš něco, co nikdy nebude pravda. Velkou hodnotu má původní jednička z roku 1956, ale pokud je na tom autě 90% součástí z jiných období a jiných typů, tak už to zdaleka taková sláva není...
Originální automobil je automobil v takovém složení v jakém vyjel v roce výroby z bran výrobního závodu. Pokud vyměníte nějakou základní součást (zejména tu evidovanou - motor, karosérii) za jinou, tak tu originalitu ztrácí do doby, dokud tam tu původní součást nevrátíte, co může být kolikrát neřešitelný problém a to auto už nikdy originální nebude. Bastl sbaslený v servisu přece nemůže nikdo označovat za originál, vždyť je to směšné.
Originální automobil je automobil v takovém složení v jakém vyjel v roce výroby z bran výrobního závodu. Pokud vyměníte nějakou základní součást (zejména tu evidovanou - motor, karosérii) za jinou, tak tu originalitu ztrácí do doby, dokud tam tu původní součást nevrátíte, co může být kolikrát neřešitelný problém a to auto už nikdy originální nebude. Bastl sbaslený v servisu přece nemůže nikdo označovat za originál, vždyť je to směšné.
- Radinko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 535
- Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
- Tatry, ktoré vlastním: svoje
- Bydlisko: doma
- Kontaktovať užívateľa:
Luboš, ti snáď tie príspevky ani nečítaš.
S tým čo si teraz napísal na 100% súhlasím. O tom niet pochýb.
Celý čas som sa snažil vysvetliť rozdiel medzi originalitou a historickou hodnotou. Nie to, čo je viac alebo menej (vyjadrené v peniazoch).
Auto, tak ako zišlo z výrobného pásu a 100% zachovalé po dnešok má obrovskú (maximálnu) hodnotu (peňažnú, zberateľskú...), lebo je 100% originálne a 100% historicky hodnotné. Auto použité ako príklad má tiež nejakú peňažnú hodnotu (samozrejme o dosť nižšiu), lebo je iba na 10% originálne, ale pritom na 99% historicky hodnotné. Presne ako píšeš, lebo stratilo originalitu, ale zase si zachovalo historickú hodnotu, lebo je "svedkom" histórie podniku Tatra. Najhoršie sú na tom (peňažne) domáce prerábky.
Môže byť?
S tým čo si teraz napísal na 100% súhlasím. O tom niet pochýb.
Celý čas som sa snažil vysvetliť rozdiel medzi originalitou a historickou hodnotou. Nie to, čo je viac alebo menej (vyjadrené v peniazoch).
Auto, tak ako zišlo z výrobného pásu a 100% zachovalé po dnešok má obrovskú (maximálnu) hodnotu (peňažnú, zberateľskú...), lebo je 100% originálne a 100% historicky hodnotné. Auto použité ako príklad má tiež nejakú peňažnú hodnotu (samozrejme o dosť nižšiu), lebo je iba na 10% originálne, ale pritom na 99% historicky hodnotné. Presne ako píšeš, lebo stratilo originalitu, ale zase si zachovalo historickú hodnotu, lebo je "svedkom" histórie podniku Tatra. Najhoršie sú na tom (peňažne) domáce prerábky.
Môže byť?
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
T603 z roku 1956 by bylo opravdu vzácné auto, ale žádné takové se nedochovalo. Dokonce se nedochovalo v původním stavu ani žádné auto z té první stokusové série, všechny byly do 60. let představěny na novější provedení. Tak nevím, k čemu vztahuješ ten poměr historické hodnoty, ale k těmhle autům asi ne, ta by byla podstatně vzácnější.
- tomas
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2325
- Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 23:06
- Kontaktovať užívateľa:
Tiez sa priklanam k nazoru, ze najhodnotnejsie su vozidla povodne. Kedysi to ale bolo bezne a nielen u nas, ze sa auta prerabali, ako sa vyvyjala moda.
Ja si myslim, ze nieje originalita ako originalita. Ak zoberiem hitroricky verne auto do posledneho sroba, tak ako vyslo prvy krat z vyroby, potom je originalny stav prave ten. No pokial tomu odrezem strechu, tiez je to svojim sposobom original, pretoze som zobral nieco a upravil som to, cize som vytvoril nieco a to sa prave stalo originalom.
Lubos, ak by sme prilis meditovali nad originalitou, prisli by sme isto k zaveru, ze pokial vymenis tlmic vyfuku, alebo nejaky srobik, originalita je fuc, pretoze si vymenil diel.
Neviem ako sa to berie pri atestacii HV, ale zrejme to, aby vyzor hostoricky korespondoval s modelovym radom, ktory sa vyrabal v danom roku vyroby Tak nejak by som postavil tuto dilemu. Ci to vozidlo zodpoveda vzhladu danemu dobe. To ale podla mna nema nic s originalitou, to by bolo tych originalnych aut velice malo.
Ja si myslim, ze nieje originalita ako originalita. Ak zoberiem hitroricky verne auto do posledneho sroba, tak ako vyslo prvy krat z vyroby, potom je originalny stav prave ten. No pokial tomu odrezem strechu, tiez je to svojim sposobom original, pretoze som zobral nieco a upravil som to, cize som vytvoril nieco a to sa prave stalo originalom.
Lubos, ak by sme prilis meditovali nad originalitou, prisli by sme isto k zaveru, ze pokial vymenis tlmic vyfuku, alebo nejaky srobik, originalita je fuc, pretoze si vymenil diel.
Neviem ako sa to berie pri atestacii HV, ale zrejme to, aby vyzor hostoricky korespondoval s modelovym radom, ktory sa vyrabal v danom roku vyroby Tak nejak by som postavil tuto dilemu. Ci to vozidlo zodpoveda vzhladu danemu dobe. To ale podla mna nema nic s originalitou, to by bolo tych originalnych aut velice malo.
Tatra model 613 není až tak vzácná aby se její exponáty daly počítat na prsetch jedné ruky jedince který si příliš často hraje s cirkulárkou. Proto bych řekl, že reálná historická hodnota (tj. to co za ni bude někdo ochoten vysolit) Tatry dejmetomu chromky 1 bude vždy vyšší když bude prosta tovární přestavby v origo stavu. Mírně zbalastěná chromka bude mít cenu nižší a cokoliv, ačkoli třeba přestavované fabrikou bude mít reálnou peněžní hodnotu nejnižší.
Teď pár slov o historické hodntě řekěme "morální":
V prvním případě, nejvyšší. ve třetím druhá nejyšší neboť se jedná o takové svědectví doby.....
Teď pár slov o historické hodntě řekěme "morální":
V prvním případě, nejvyšší. ve třetím druhá nejyšší neboť se jedná o takové svědectví doby.....
- Radinko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 535
- Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
- Tatry, ktoré vlastním: svoje
- Bydlisko: doma
- Kontaktovať užívateľa:
Len pre zaujímavosť: to auto na obrázku pochádza skutočne z roku 1956, skutočne existuje, a bolo (tak ako tvrdíš a ako vidno ? na obrázku) skutočne prestavané na novšie prevedenie. Nie je vymyslené. Reálny príklad.
Ak by sa zachovalo neprestavané, naozaj si jeho cenu neviem predstaviť. Áno, bolo by najvzácnejšie zo všetkých.
Tej poslednej vete bohužiaľ nerozumiem.
Ak by sa zachovalo neprestavané, naozaj si jeho cenu neviem predstaviť. Áno, bolo by najvzácnejšie zo všetkých.
Tej poslednej vete bohužiaľ nerozumiem.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
To je práve to neštastie, že nechápeš , že hodnota sa nevyjadruje v peniazoch.V peniazoch sa totiž vyjadruje cena a to je pekný rozdiel.Luboš napísal:No hodnota se odjakživa vyjadřuje v peněžních jednotkách, pokud chceš používat procenta, musíš to k něčemu vztáhnout - k jinému, třeba zachovalejšímu vozu, k ceně nové šestsettrojky v roce 1956 atp.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Hodnota se převážně vyjadřuje v penězích, je to praktické a mnohdy to ani jinak nejde. Je pravda, že i některé ekonomické teorie uznávají tento ordinalistický přístup přímé neměřitelnosti, ale to pak musíte být schopni pro každou libovolnou dvojici automobilů vždy jednoznačně říci, který z nich je hodnotnější, jinak nikdy nic správně neohodnotíte.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
- Radinko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 535
- Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
- Tatry, ktoré vlastním: svoje
- Bydlisko: doma
- Kontaktovať užívateľa:
Chápanie hodnoty ako nejakej peňažne vyjadriteľnej sumy (viď Lubošov príspevok) je naprosto nesprávne (súhlas s Romanom). Hodnota je abstraktný pojem. Preto môže byť hodnota vyjadrená iba ako napr. nevyčísliteľná (ako uvádza Tomas), značná, zanedbateľná a podobne. Nikdy nie ako suma v peniazoch, napr. 965,- Sk. To je už cena. V cene môže ale nemusí byť potom premietnutá aj hodnota danej veci. Zámerne som sa preto vyhýbal peňažným sumám. Tie % boli iba pre lepšie predstavenie celej situácie. Nepomohlo.
V odbornej literatúre sa uvádza takáto definícia historickej hodnoty:
Historická hodnota - vlastnosť vypovedať o minulosti, napomáhať pri pochopení predchádzajúcich javov a udalostí.
Presne takto som sa ju snažil prezentovať (pozri moje príspevky). Hodnoty môžu byť rôzne: napr. už zmienená historická, ďalej napr. zberateľská, pamiatková atď .
Teraz jeden jasný (reálny) príklad na HODNOTU: Tlačiareň cenín vytlačila a rozdistribuovala sériu nových poštových známok, ale zrazu zistila, že je na nich pravopisná chyba. Rýchlo ich stiahla z obehu, ale niektoré už boli predané. Tie čo zostali medzi ľuďmi, majú teraz ZNAČNÚ zberateľskú a historickú hodnotu, aj keď z technologického hľadiska sú to nepodarky.
Nespájať tento príklad s autami Tatra. Slúžil iba na vysvetlenie.
Tomas - cena je vždy vyčísliteľná, nevyčísliteľná môže byť iba hodnota.
Takže ešte raz: hodnota sa nevyjadruje v peniazoch. Je to totiž nemožné, vlastnosť sa nedá penažne vyjadriť.
V odbornej literatúre sa uvádza takáto definícia historickej hodnoty:
Historická hodnota - vlastnosť vypovedať o minulosti, napomáhať pri pochopení predchádzajúcich javov a udalostí.
Presne takto som sa ju snažil prezentovať (pozri moje príspevky). Hodnoty môžu byť rôzne: napr. už zmienená historická, ďalej napr. zberateľská, pamiatková atď .
Teraz jeden jasný (reálny) príklad na HODNOTU: Tlačiareň cenín vytlačila a rozdistribuovala sériu nových poštových známok, ale zrazu zistila, že je na nich pravopisná chyba. Rýchlo ich stiahla z obehu, ale niektoré už boli predané. Tie čo zostali medzi ľuďmi, majú teraz ZNAČNÚ zberateľskú a historickú hodnotu, aj keď z technologického hľadiska sú to nepodarky.
Nespájať tento príklad s autami Tatra. Slúžil iba na vysvetlenie.
Tomas - cena je vždy vyčísliteľná, nevyčísliteľná môže byť iba hodnota.
Takže ešte raz: hodnota sa nevyjadruje v peniazoch. Je to totiž nemožné, vlastnosť sa nedá penažne vyjadriť.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných