Brzdy T2-603 model69
- Jozef
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 87
- Dátum registrácie: 11 Nov 2005, 15:20
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 603 model 68
Tatra 603 72
Tatra 603-1 1960 - Bydlisko: Jablonica
- Kontaktovať užívateľa:
Brzdy T2-603 model69
Vlastním Tatru2-603 rok výroby 1969 číslo karosérie 4828-02, číslo motora 7734-50-75-69. Za tie roky sa na nej podpísalo už viac mechanikov. Na prednej náprave sú bubnové brzdy a na zadnej kotúče. Všetky kolesové disky sú z malím zálisom. V knihe T 603 Rosenkranz píše na strane 185, že kotúče sa sérijovo montovali od poloviny roku 1969. Vedel by mi niekto poradiť do ktorého polroka patrí moja Tatra?Možno by situáciu osvetlil,,Technický katalog Tatra2-603, model 1969-70. Rád by som takúto knihu kúpil, alebo aspoň vypožičal na scan.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
ako máš auto otypované? ak Tatra 2-603, model ´69, tak tam patria kotúčové brzdy, ak je označené inak, tak bubnové,
vzájomná kombinácia obidvoch systémov je neprípustná a nebezpečná a tak, ako je to na tvojom voze, vpredu bubnové, vzadu kotúčové - je vrchol diletantizmu!
Ja by som tipoval, že na tvojom aute boli asi bubny a niekto neskôr vymenil prevodovku aj so zadnou nápravou...
Asi by som sa ho snažil prerobiť na kotúčové brzdy - brzdí to o hodne lepšie a hlavne rovnomernejšie.
vzájomná kombinácia obidvoch systémov je neprípustná a nebezpečná a tak, ako je to na tvojom voze, vpredu bubnové, vzadu kotúčové - je vrchol diletantizmu!
Ja by som tipoval, že na tvojom aute boli asi bubny a niekto neskôr vymenil prevodovku aj so zadnou nápravou...
Asi by som sa ho snažil prerobiť na kotúčové brzdy - brzdí to o hodne lepšie a hlavne rovnomernejšie.
Kombinace brzd je nebezpecná? Uz jsem videl na T603 kombinaci trochu normalnejsi a to jest kotouce vpredu a bubny vzadu. Co by mohlo byt na tehle kombinaci zavadneho? Na autech je tahle kombinace bezna dodnes - je sice fakt ze brzdy na T603 v tehle kombinaci nebyly nikdy konstruovany, ale zas na druhou stranu buben mi prijde na udrzbu snad i lepsi preci jen auto ktery toho v roce moc nenajezdi by mohlo mit i fungujici rucni brzdu a i prasatka se na bubny lepe shaneji...
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Myslím, že sa to v minulosti už rozoberalo, ale asi iba okrajovo, tak dobre:
Brzdy sú dôležitou súčasťou vozidla vzhľadom na bezpečnosť a preto každý neoriginálny zásah do nich môže byť veeľmi nebezpečný. Aby bol u vozidla zaistený dostatočný brzdný účinok, prechádzajú brzdy pred schválením sériobej výroby náročnými testami. Napr. pri schvaľovaní kotúčovej brzdy pre T603 boli z viacerých dostupných druhov obložení schválené k použitiu tuším iba 2. Ostatné materiály pri rovnakých rozmeroch nevyhoveli práve kvôli nedostatočnému brzdnému účinku pri vyššom zaťažení (mechanické vlastnosti, hlavne pri vyšších tlakoch a teplotách, trecie vlastnosti, oteruvzdornosť, atď...). Ak by sme na jednu nápravu namontovali brzdové obloženie rozdielnej kvality, účinok si vieme predstaviť. K ešte väčším rozdielom však dochádza pri kombinovaní rozdielnych brzdových systémov bez ich vzájomného zosúladenia.
Treba si uvedomiť niektoré zásadné odlišnosti medzi bubnovými a kotúčovými brzdami. Brzdové sytémy bubnové pracujú so zvyškovým tlakom v systéme, aby sa predišlo jeho zavzdušňovaniu, kotúčové bez zvyškového tlaku, inak hrozí trvalé pribrzďovanie. Bubnový systém potrebuje spravidla väčší zdvih pedálu (iný prevod), ako kotúčový, a to hlavne v prípadoch , kedy nie je ideálne nastavený. Zároveň pre vyvodenie požadovaného účinku potrebuje spravidla menší brzdný tlak. Toto sa u jednotlivých systémov kompenzovalo napr. rozdielnymi priemermi hlavného brzdového válca.
Nakoľko má T603 jednookruhový brzdový systém, nie je možné všetky tieto požiadavky zosúladiť a pri kombinácii obidvoch typov bŕzd bez zásadnejších dodatočných zásahov nie je možné garantovať rovnomerné, resp. požadované rozdelenie brzdného účinku na obidve nápravy, dôsledkom čoho býva prebrzdenie jednej z náprav s následným predĺžením brzdnej dráhy. Veľmi nebezpečné by bolo, ak by blokovala skôr zadná náprava. Takéto vozidlo by bolo pri intenzívnejšom brzdení neovládateľné!
Hlbšie to rozoberať nechcem, ale kombinácia bubnových a kotúčových bŕzd na jednom vozidle T603 bola výrobcom vyslovene zakázaná.
Brzdy sú dôležitou súčasťou vozidla vzhľadom na bezpečnosť a preto každý neoriginálny zásah do nich môže byť veeľmi nebezpečný. Aby bol u vozidla zaistený dostatočný brzdný účinok, prechádzajú brzdy pred schválením sériobej výroby náročnými testami. Napr. pri schvaľovaní kotúčovej brzdy pre T603 boli z viacerých dostupných druhov obložení schválené k použitiu tuším iba 2. Ostatné materiály pri rovnakých rozmeroch nevyhoveli práve kvôli nedostatočnému brzdnému účinku pri vyššom zaťažení (mechanické vlastnosti, hlavne pri vyšších tlakoch a teplotách, trecie vlastnosti, oteruvzdornosť, atď...). Ak by sme na jednu nápravu namontovali brzdové obloženie rozdielnej kvality, účinok si vieme predstaviť. K ešte väčším rozdielom však dochádza pri kombinovaní rozdielnych brzdových systémov bez ich vzájomného zosúladenia.
Treba si uvedomiť niektoré zásadné odlišnosti medzi bubnovými a kotúčovými brzdami. Brzdové sytémy bubnové pracujú so zvyškovým tlakom v systéme, aby sa predišlo jeho zavzdušňovaniu, kotúčové bez zvyškového tlaku, inak hrozí trvalé pribrzďovanie. Bubnový systém potrebuje spravidla väčší zdvih pedálu (iný prevod), ako kotúčový, a to hlavne v prípadoch , kedy nie je ideálne nastavený. Zároveň pre vyvodenie požadovaného účinku potrebuje spravidla menší brzdný tlak. Toto sa u jednotlivých systémov kompenzovalo napr. rozdielnymi priemermi hlavného brzdového válca.
Nakoľko má T603 jednookruhový brzdový systém, nie je možné všetky tieto požiadavky zosúladiť a pri kombinácii obidvoch typov bŕzd bez zásadnejších dodatočných zásahov nie je možné garantovať rovnomerné, resp. požadované rozdelenie brzdného účinku na obidve nápravy, dôsledkom čoho býva prebrzdenie jednej z náprav s následným predĺžením brzdnej dráhy. Veľmi nebezpečné by bolo, ak by blokovala skôr zadná náprava. Takéto vozidlo by bolo pri intenzívnejšom brzdení neovládateľné!
Hlbšie to rozoberať nechcem, ale kombinácia bubnových a kotúčových bŕzd na jednom vozidle T603 bola výrobcom vyslovene zakázaná.
- Stevo
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1180
- Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
- Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
- Bydlisko: Garáž
- Kontaktovať užívateľa:
No v takych 20ich rokoch minuleho storocia by ta konstrukteri za tuto vetu asi strasne vysmialiondrej napísal: Veľmi nebezpečné by bolo, ak by blokovala skôr zadná náprava. Takéto vozidlo by bolo pri intenzívnejšom brzdení neovládateľné!
Kto si uz raz ale vyskusal nefunkcny rozdelovac brzdnej sily medzi napravami, ten to esteraz dobrovolne skusit isto nechce.
brzdove systemy chapu myslim dobre, ale faktem zustava ze z generalnich oprav z Koprivnice, ackoliv treba neoficielne, ale presto prichazely vozidla i s kombinaci brzd (potvrzeno predchozim majitelem me t603). a proto by me zajimalo jak tahle kombinace v praxi funguje a jestli ji nekdo na aute ma. Problemy mechanicky serizovanych bubnu znam, jezdim mb 1000 a znam i dodatecne kombinace brzd na tomto aute ktere byly jedine ku prospechu. Beru v potaz samozrejme i to ze t603 je vetsi, tezsi a rychlejsi.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 14 neregistrovaných