Tatra 130 ;)

Odfotili ste niečo zaujímavé ? Sem s tým !

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 24 Aug 2014, 21:08

Ahoj Michale! Díky za pochvalu.
Když jsem tam to auto zkoumal, vzpomněl jsem si na Tebe ;) .
Díky za potvrzení mé domněnky, že se nejedná o T43, nýbrž o T30.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 31 Dec 2014, 10:56

Na závěr roku jsme podnikli dva výlety za sněhovými radovánkami. Bez lyží, zato s řetězy a devítitunovým vojenským náklaďákem :) . Byl u toho samozřejmě i filmový štáb, tak se pohodlně usaďte a vychutnejte si video.

Jeho první část je úplná idylka - vše jako stvořené k poježdění a focení čistě pro radost. Podařilo se nám perfektně vychytat přesně ty dvě hodiny, kdy se sluníčko vší silou opíralo do nedozírných zasněšených plání. Sotva jsme odjeli, obloha se zase zlověstně zatáhla.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Druhá část sněžných radovánek se odehrává v horské oblasti. Tam už bylo místy i více než metr sněhu a to vyžadovalo dobře volit stopu a do závějí se raději nepouštět. Vytrvale sněžilo, bylo zataženo a hodně mrzlo, ale spolehlivý a dobře seřízený vzduchem chlazený osmiválec opět potvrdil, že bezchybně startuje i při nízkých teplotách. Ani jsme nemuseli dát Tatře "přečíst Rudé právo" :) . Motor se převalil a naskočil jako vždy. Díky zateplovací pokrývce kapoty se motor rychle ohřál a jeho teplo příjemně proudilo do kabiny. Podotýkám, že mi neteče vstřikovací čerpadlo, tedy topení je bez naftového odéru ;) .

Tatra si statečně razila cestu sněhem. Několikrát se sice stalo, že v hlubokém sněhu uvázla, ale vždy se podařilo vycouvat a závěj s rozjezdem projet. Sice bylo kolem spousta stromů, ale vytahovat zmrzlý naviják naštěstí potřeba nebylo.

Zde se můžete podívat na video

Cestou zpět jsme ještě zavítali k divoké horské řece ... ostatně byli jsme tu už loni v únoru .

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Zase se nám do cesty postavil tentýž teréňák :) .

Obrázok

Tak všechno nejlepší v roce 2015!

Obrázok

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 05 Júl 2015, 11:01

První červnový víkend se konal již třetí ročník akce Kopřivnické dny techniky. Předchozí úspěšné ročníky ( první a druhý ) vydobyly akci pěkné renomé a tak i letos bylo možné shlédnou prezentace velkého množství vystavovatelů. Hlavním partnerem byla opět automobilka Tatra.

Pátek

Ano, dorazili jsme už v pátek odpoledne, abychom ve větší pohodě obhlédli a připravili terén na sobotu.

Expozice jednotlivých prezentujících se teprve připravovaly. V jeden okamžik dokonce v tichosti na plochu přistálo malé sportovní letadlo. Pro nás byla nachystána hromada žlutého hlinitého písku (stejného, jako minulý rok), ovšem letos trochu vytuněného o hroudy hlíny.

Hromada byla docela velká a nechtělo se nám na přímém slunci házet lopatou. Bohužel rozhrnutí písku Land Roverem se ukázalo jako skoro neúčinné - nárazníky jsou pro tento účel moc vysoko :) . Tím jsem ovšem získal jasné prvenství v zahrabání-se na hromadě písku, a to jsem ani nenastartoval Tatru :) .

Museli jsme to rozházet ručně. V hrubých rysech jsme připravili modelový terén pro sobotní vyšperkování. Velmi se osvědčil nápad s pískovnou uprostřed pískoviště obehnanou náspy a cestami. Umožňuje to totiž předvést co nejblíže divákům most a automatickou závoru. Za mostem jsme navíc navrhli jeden násep jako nedostavěný, takže celý víkend po mostě jezdila jedna sklápěčka za druhou a navážely materiál na budoucí cestu.

Sobota

Hned po otevření se do areálu polygonu začaly hrnout davy zvědavých návštěvníků. Automobilka Tatra měla letos vlastní stánek s množstvím propagačních materiálů, efektní videí a usměvavých "markeťáků", ochotných leccos vysvětlit a předvést na přistavených vozech.

Obrázok Obrázok

Vedle stánku stály hasičáky...

Obrázok Obrázok

... vojenský vyprošťovák a čtyřkolka T815-7 s pancéřovanou kabinou splňující odolnost třídy STANAG 4569, úrovně 3 - 3a/3b, kterou zatím pro logistické vozidlo s pohonem 4x4 nikdo jiný nenabízí .

Obrázok Obrázok

... známý tatraktor a Phoenixy předchozí generace...

Obrázok Obrázok Obrázok

a hned vedle stanu Tatry bylo možné vidět dakarské speciály partnerského Bonver Dakar teamu.

Obrázok Obrázok Obrázok

Po polygonu se proháněly testovací Tatry a vozily návštěvníky. Zájem návštěvníků o tuto atrakci byl podle očekávání obrovský. Podle toho také bohužel vypadala fronta na 5-minutové svezení v kabině nákladní Tatry - v době největšího zájmu bylo nutné čekat až 2 hodiny.

V době, kdy jsme měli možnost sledovat jízdu skutečných Tater, jezdily po speciálních vozovkách polygonu: vojenský valník T815-7 8x8, T815-7 hasičák 6x6, T158 S1 8x8, T158 S1 6x6, T810 4x4 a SKOT, který letos slaví 50 let od zavedení do výzbroje ČSLA. Mimochodem, jak jsem se dověděl přímo ze stránek Tatry, T810 ve verzi 4x4 je funkční prototyp představený na letošním veletrhu IDET. Verze T810 6x6 už je několik let úspěšně používána armádami České Republiky a Saúdské Arábie.

Nejvíce na polygonu "dováděl" vojenský valník T815-7 8x8. Ohybový a krutový úsek projížděl minimálně dvojnásobnou rychlostí, než Phoenixy. Při bližším zkoumání se ukázalo, že hlavním důvodem rozdílné rychlosti průjezdu je odolnost nikoli vozu, nýbrž aktuálně převážených návštěvníků - v Phoenixech se zrovna vezly maminky s malými dětmi, zatímco v T815-7 seděli urostlí chlapi.

V jeden okamžik se nám dostalo velmi zajímavého srovnání chování různých koncepcí podvozků - to když na krutovém úseku jely těsně za sebou T158 8x8 S1 a T810 4x4. Jak jistě víte, T158 Phoenix má tradiční tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou a kyvnými polonápravami. Phoenix se lehce kolébal v náročném terénu a jediné, co se jemně nahýbalo, byla odpružená kabina. Zbytek linií vozu se nekroutil vůbec.

T810 je ovšem postavena na klasickém obdélníkovém rámu, kterého se také využívá k přizpůsobení vozidla terénu. Tím pádem se kroutila přímo brutálně, jako kdyby se měla každým okamžikem zlomit. Nejvíce to vyniklo práve v přímém srovnání s T158. Neumím si představit, že by se na korbě T810 vezla tabule skla ... snad možná roztavená :) .

A zpátky mezi statické vystavovatele - by tu i stánek Škoda-Auto. Nicméně i Střelené slepice přiznávají, že "Tatra vás dostane dál" :) .

Obrázok

Na spodním parkovišti pak následovala sekce údržby silnic, jeřábů a všelikých zvedacích plošin.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Tento orgán tu vydržel stát celé dva dny. Sen mnohých ... :) .

Obrázok

Mezi jeřáby se hned v pátek odpoledne zařadil i krásně renovovaný a vzácný exemplář Tatry 813 AD125.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Pak tu měly své stánky technické školy, učiliště a firmy zabývající se technickými obory. Vedle nás byl dokonce stánek s motorovými pilami.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok

Svou techniku (nejen na podvozcích Tatra) předvedlo i několik hasičských sborů.

Obrázok Obrázok Obrázok

Sobota, desetiny

Hlavní sobotní událostí byl velký sraz desetin postavených podle Hanysových podkladů. Měli jsme tak možnost vidět na vlastní oči mnohé modely, které známe jen z fotek z fóra. Vsadil bych se, že nemálo jejich autorů/majitelů bylo na takové akci poprvé.

Na Hanysův popud jsem před akcí připravil nejen plakáty A3 v měřítku 1:14, ale také 1:10. Rozdali jsme je všem zúčastněným hned v sobotu ráno. Všichni na rozkaz umístili plakáty na čelní okna svých Tater.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Hojně zastoupené hasičské T815-7

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Jirkova LIWA! Konečně je vidět na veřejnosti, byť ještě ne zcela v kompletní a pojízdné formě. Aspoň už ale všichni víme, o čem Jirka básní :) .

Obrázok

Spolu s desetinami jsme se s T130 zúčastnili jedné expedice k hudebnímu pódiu a zpět. Trochu jsme na desetiny ztráceli, po hrubém asfaltu jsem sto-třicítku na plný plyn nehnal. Na záběrech z Tatry vypadají okolní zástupy lidí skutečně nebezpečně.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

V průběhu dne se pak desetiny rochnily v kopici hlíny hned vedle našeho pískoviště. Podařilo se dokonce natočit několik organizovaných průjezdů po hlíně.

Večer pak byla opět naplánována návštěva DMR arény, tentokrát právě především s desetinami. Škoda, že do DMR arény nejelo víc Tater. Z celé plejády krásných modelů přijel pouze Hanys se svou trialovou T813 a několik trialových/expedičních vozidel. To ale nijak nekazilo pohodovou atmosféru a krásné poježdění.

Při zpracování videa jsem si ale uvědomil, že chlapi jsou s těmito auty zvyklí jezdit úplně jinak, než my. Nějaký dotek nebo odřenina se neřeší, terén většinou uhne. A když to nejde silou, půjde to ještě větší silou. Takže se skoro neřeší volba stopy terénem. V konečném důsledku jízda zvlášť u expedičních vozidel nepůsobí příliš realisticky.

S tím trochu souvisí lehce provokativní dotaz ;) - když se tu pořádají závody RC trialu, jsou RC-trialisté natolik disciplinovaní, že nejezdí po těch krásných kulisách?

Na startu :) ... a zbytek uvidíte na videu...

Obrázok

Pokud vím, v době sepisování této reportáže je již DMR aréna otevřena prvním návštěvníkům z řad veřejnosti. Mělo by zde být možno půjčit si terénní nebo driftovací speciál a tratě si zkusit projet.

A zde je první video - věnované právě modelům v měřítku 1:10. V první části Tatry předvedou, jak se vypořádají s náročným terénem. Pak je opět návštěva DMR arény, tentokrát zaměřená na trialové speciály. Poslední částí videa je venkovní sekce DMR arény. Hanys předvede, že zádný terén není pro Tatru překážkou, a že jeho Tatra nejen vyjede obávaný sráz nahoru, ale při tom ještě zvládne postrkovat další trialový speciál před sebou.

video modely v měřítku 1:10

Sobota, čtrnáctiny

Předně Michal zasluhuje zvláštní pochvalu před nastartovanou Tatrou za přípravu modelového terénu, plán prací a inovace. Zejména nový asfalt (zřejmě kombinace sádry a černého barviva) se ukázal jako výborný nápad. Vozovka pokrytá tímto materiálem byla velmi pevná, sjízdná i pro silniční vozy a nedrolila se, pokud se člověk vyloženě nesnažil.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Ještě by to chtělo lépe oddělit zázemí (a naše nohy) od modelového terénu. Nějakou formu nakresleného pozadí, které by umožnilo dále zlepšit vizuální vjem (videa :) ). Mohlo by to mít několik vjezdů, kterými by do arény vjížděla vozidla.

Takto vypadal náš modelový terén v sobotu.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

"Kozlíku, dej pozor, to bude hustej matroš!"

Obrázok

Připravil jsem opět plakáty v měřítku 1:14.

Obrázok Obrázok

Jak to viděla Tatra 130

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok

Novinka - T815 Terrno1 8x8 S1

Obrázok Obrázok Obrázok

Takhle těsně mi to vyšlo na otočení o 180° na plný rejd.

Obrázok

Štěpán neúnavně vybízel ostatní k větší aktivitě (diplomaticky řečeno ;) ). V paměti mi utkvělo: "Pepo, co ty tu stojíš, koukej bagrovat!" Zato se sklápěčkou Praga V3S sám jezdil často poněkud nerealisticky, jak je ostatně vidět hned na začátku videa. Vrhnout se s naloženým autem ze svahu na jednu stranu sice demonstruje odolnost vozu, ve skutečnosti by ale řidič spíše upřednostnil bezpečný návrat po šichtě domů, takže by jistě volil umírněnější průjezd.

Sériová sklápěčka Liaz nám snad vyrostla do podoby trialového speciálu. Se stejným nasazením razila nové cesty, jak ostatně uvidíte na videu. Nejsem si jist, zda by se při takových průjezdech ve skutečnosti Lijána nerozlámala na kusy. Obvykle takové vylomeniny děláme jen my s Tatrami ;) .

T813 Kolos předváděla funkční uzávěrky diferenciálů. Běžně jezdila bez uzávěrek, ale jakmile kola proklouzla, zařadil její pilot uzávěrky a Tatra bez problémů pokračovala. Záměrně jsem tuto situaci nechal na videu, ten efekt je dokonalý.

Obrázok

Divákům jsme také předvedli hašení skutečných požárů. To na akcích není tak běžné, ale když už se sešly dva funkční hasičáky (a mnoho skutečných dobrovolných i profesionálních hasičů) na jednom místě, nemohli jsme odolat.

Předně - squatteři obývající dřevěné obydlí museli být řádně sjetí, během hodiny dokázali zapálit chajdu třikrát, to se hned tak někomu nepodaří :) . K uhašení požárů spojily své síly dva hasičské vozy - T815-7 6x6 v měřítku 1:10 a T815 6x6 v měřítku 1:14. Doprovod konvoji zpočátku tvořila ještě terénní Toyota.

Vzhledem k tomu, že ovládání vodních děl je v podstatě pouze směrové, klíčem k úspěchu bylo nalezení správného stanoviště, odkud se na zapálenou chajdu daly chrlit proudy vody. Intenzivnější proud má kupodivu T815 v měřítku 1:14, při dalších ohnivých pokusech zvládala uhasit požár během několika sekund.

video hasičáky

Neděle

Ostraha areálu tatrováckého polygonu byla letos "ostražitější" :) . Dokonce jsme v neděli svým poněkud pozdějším příjezdem k bráně (cca 10 minut před otevřením areálu pro běžné návštěvníky) vyvolali zájem strážného natolik, že nás chvilku považoval jen za bezohledně předbíhající. Když však na vlastní oči uviděl T130, uznale pokýval hlavou a pustil nás dovnitř.

Hned ráno Jirka velmi opatrně zalil všechnu zeleň. Všechno to hned o metr povyrostlo :) .

Obrázok Obrázok Obrázok

A samozřejmě vodní radovánky, to je něco pro Tatry

Obrázok Obrázok

V každém správném dole je sklad nebezpečného odpadu. A co tady mácháš pařátou jak ňákej "Džedáj" - já tě varoval, že dole v dole je bláto.

Obrázok Obrázok

Během dne se pokračovalo s dostavbou náspu nové cesty.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Počasí bylo i letos velmi slunečné, po oba dny osvěžovala vzduch jemnou sprchou cisterna projíždějící mezi atrakcemi. Při správném úhlu pohledu vytvářel vějíř kapek nádherné duhové efekty.

Obrázok Obrázok Obrázok

Zrovna v okamžiku, kdy jsem čistil kola T130 o trávu tak, že jsem ji držel za nárazník, mě překvapili pánové z PMHT. Copak, nejede? Ale jede a velmi dobře, jen čistím kola, abych tankistům nezašpinil jejich krásné rekvizity. Murphyho zákony opět zafungovaly, papírovou kabinu T138 jsem nechal doma...

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Sotva byl úspěšně násep cesty dokončen, dokázal z něj Michal s Mercedesem spadnout tak nešikovně, že ho T130 samotná (ani s adhezní zátěží) nedokázala na laně vyrvat nahoru. Museli jsme spojit síly s lanovým bagrem. Vyproštění uvidíte na videu.

video modely v měřítku 1:14

Suchá stopařka, vlhká stopařka a kočka na kyselo :)

Obrázok Obrázok Obrázok

Zrovna když jsem se snažil předvést, že se dokážu vyhrabat z rokle, povolila se Tatře matka na pravém prostředním kole. Zřejmě jsem ji zapomněl dostatečně utáhnout, zde totiž zkouším prototypy nových pneumatik.

Spínání kamery v pořádku, přestože výpadků signálu bylo dost. Tatra najela za všechny 3 dny přesně 5h 46m 16.6s. Tatra byla tentokrát hodně moc úsporná, ani jeden den jsem nevyjel baterku. Dokonce občas popojížděla na volnoběh při zařazené malé jedničce. Přitom původně jsem měl nastavené řízení elektromotoru tak, aby Tatra stála na volnoběh i při zařazené dvojce.

Závěrem bychom chtěli organizátorům Kopřivnických dnů techniky 2015 poděkovat za pozvání a za přípravu skvělého zázemí. Taktéž děkujeme majiteli DMR arény za pozvání a výborné občerstvení.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa ondrej » 10 Júl 2015, 19:40

David - vďaka za obsiahlu a peknú reportáž. Vzhľad modelov 1:10 bol pre mňa trocha sklamaním, obstála by tu iba oranžová 813-ka a s veľkým odstupom od nej požiarnícka Tatra. Práve u väčších modelov by sa dalo predpokladať lepšie vypracovanie detailov, ako aj vernejšie správanie sa modelu počas jazdy. Naopak truck-trialová Tatra 8x8 predviedla perfektnú techniku vrátane realisticky sa deformujúcich pneumatík. Len škoda toho lacného hračkárskeho vzhľadu...
Ten bol naopak o 2 triedy lepší u modelov 1:14. Najvernejšie boli T-130 vrátane úžasného zvuku, malebný lanový bager T-138 a v jednom zábere sa tam mihla aj veľmi pekná T-815 s poľnohospodárskou nadstavou. Tiež veľké Volvo 6x6 bolo nádherné. Trocha ako z krajiny duchov pôsobil striebristý buldozér s prázdnym sedadlom strojníka. Pragy V3S boli trocha nedopracované - aj vzhľadovo, aj technicky, bez typickej deformácie rebrinového rámu pri jazde v teréne.
Zábery spoza volantu T-130 boli tiež veľmi zaujímavé a páčila sa mi aj scénka búrania drevenej búdy a jej nakladania a odvozu vrátane závory pri výjazde z areálu.
Ešte raz vďaka za zaujímavú reportáž.. :)

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 13 Júl 2015, 14:03

Ahoj Ondreji,
díky za pěkný komentář - vlastně konstruktivní kritiku (v pozitivním slova smyslu). V podstatě s Tebou ve všem souhlasím. Jak jsem již naznačil v reportáži, chlapi s desetinami jezdí trochu jinak (méně maketově) a je to prostě vidět. Většina desetin je navíc postavena cíleně jako RC-trialový speciál, takže vzhled karoserií není tím hlavním cílem. Tím cílem je naopak maximální odolnost tatrováckého podvozku a co si budeme nalhávat, do terénu, ve kterém jezdí RC-trialisté, by asi vetšina normálně uvažujících šoférů (včetně trialistů) se skutečnými Tatrami nejela ani omylem.
I my se čtrnáctinami často jezdíme hodně kruté terény, ale tím, že naše modely jsou trochu víc náchylné na poškození, tak si pečlivěji vybíráme cestu terénem, což ve výsledku tvoří realističtější dojem jízdy.
T130 znáš osobně, jen už si nějaký čas nevozí "batůžek" s vývojovou verzí zvukového simulátoru, ale vše je zakomponováno na čisto pod kapotou ;) .
"Agrovka" je velký mazlík a její majitel jí má moc rád. Žádné velké divočiny s ní nejezdí, navíc tam byla tentokrát jen krátce, proto tak málo záběrů.
Stříbrný pásový nakladač je ve fázi výroby a testování, ve finále bude samozřejmě mít odpovídající lak a maketovější vzhled. Na této akci byl poprvé funkční s pohyblivou lžící. A musím pochválit majitele/autora, že fungoval po celé dva dny velmi spolehlivě.
Obě PV3S se trochu kroutí, ale moc se jim nechce. Mně na nich nejvíce chybí portálové nápravy s kolovými redukcemi. A asi nemusím připomínat, že vojenská kabina T805/PV3S/PS5T je natolik zajímavé sochařské dílko, že to od oka skoro žádný modelář nedokáže věrně vymodelovat.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa Jerry » 13 Júl 2015, 18:01

Pěkný počtení, to už nejsou jen modely, ale modelová realita. :lol:

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 18 Mar 2016, 11:46

Z kraje března jsme se opět zúčastnili doprovodného programu "Modely v pohybu" na jarním veletrhu "Pro dítě" na brněnském výstavišti. Letos byla v podstatě skoro třetina pavilonu V vyhrazena různé dálkově řízené technice. V naší reportáži se budeme především věnovat sekci kamionů a tankistů, byť dálkově ovládaných modelů tu bylo několik druhů:
  • kamiony a stavební technika
  • RC trial/expedice
  • modelová železnice společně s tankisty
  • velké modely vojenských vozidel z období druhé světové války
  • bazén pro dálkově ovládanou vodní zvěř
  • vyhrazený prostor pro dálkově ovládanou polétavou zvěř
  • část pavilonu byla vyčleněna dráze, kde si diváci mohli za malý poplatek sami vyzkoušet řízení RC aut (velkých a relativně odolných)
Zbytek pavilonu vyplňovaly stánky prodejců všeho možného na téma "Pro dítě". Převažovaly kočárky, oblečení a hračky především pro ty nejmenší.

Vzhledem k lepšímu rozdělení modelů do různých sekcí jsme tentokrát měli k dispozici menší prostor než v minulosti - cca 6x5m. Byl to de-facto obdélník ohraničený silnicí kolem dokola, rozdělený na 2 poloviny: parkoviště a volná plocha a staveniště. Zvláště v sobotu bylo parkoviště vcelku nutností, modelů se sešlo skutečně hodně a parkoviště bylo značně plné.

Michal s Michalem se opět překonali. Dekorace modelového terénu byly luxusní, cesty byly místy dokonce zapáskovány tak, aby se tam Tatry nerochnily jako čuňata. A je pravda, že v průběhu akce všichni vyhrazené terénní cesty respektovali. Nicméně páni stavbyvedoucí by se měli příště dohodnout, kdo bude mít hlavní slovo. Dále by bylo dobré na začátku akce rozdělit úkoly a stanovit scénář. Už máme slušnou řádku modelů, některé jsou dokonce zastupitelné (sklápěčky, bagry, buldozery/nakladače). Ostatní by pak měli dohodnuté cíle respektovat a naplňovat... Snažíme se z cirkusu udělat staveniště, byť si nejsem zcela jist, zda to tak všichni opravdu chtějí. Sám se často snažím spíš ze staveniště udělat cirkus :) - podobně jako je definován rozdíl mezi Chuckem Norrisem a MacGyverem - zatímco MacGyver umí postavit letadlo z gumy a sponky, Chuck umí stejně dobře udělat z letadla gumu a sponku :) .

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Novinkou byly modelové gabiony jako stabilizace svahu náspu. Dorazily na místo pokládky na korbě Scanie a za pomoci pásového nakladače byly přesně umisťovány na své místo. Mezitím probíhalo postupné navážení písku a betonové drtě. Navezený materiál trpělivě začišťoval Michal s nakladačem do finální podoby budovaného tělesa nadjezdu.

Dokonce se nám zdi staveniště zvenku podepsali grafEťáci.

Obrázok

Na akci se objevily zajímavé nové i inovované modely. Kubova Liazka dostala zcela novou kabinu. Nyní je už i zasklena a celý víkend spolehlivě vozila materiál, často i s vlekem. Tohle auto s každou další akcí vypadá stále realističtěji.

Pak tu byly dokonce dva drtiče suti "zapojené v sérii". Jeden již provozně ověřený a spolehlivý, druhý právě ve stavu funkčních zkoušek. Ještě že nebyly "zapojené paralelně", to už si pak skutečně neumím představit, jak rychle by se musela odvážet vyrobená drť. O přísun zdrojového materiálu se staral střídavě obrovský bagr Liebherr a nakladač stejné značky. V sobotu ráno bylo připraveno cca 10 přepravek hrubě nasekaného betonu. Drtiče pracovaly skoro nepřetržitě a zdrojový materiál vystačil s bídou na sobotní šichtu. Tak obrovský výkon modelové drtiče mají...

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Odvoz drti zajišťovaly v podstatě všechny provozuschopné sklápěčky, které se vešly pod výstupní dopravník, včetně Agrovky. Drť nasypanou mimo sklápěčky občas uklidily malé smykové nakladače. Na videu uvidíte jejich ukázkovou spolupráci při nakládání drti na Agrovku.

Video Modely Brno 2016

Na staveništi i na přilehlých silnicích bylo hodně živo po oba dny a nezřídka docházelo ke kolizím. Větším škodám ale vždy zabránilo hrdinské nasazení a odpovědný přístup všech zúčastněných řidičů.

Obrázok Obrázok Obrázok

Mezi našimi čtrnáctinami byly v sobotu k vidění tradičně i trialové speciály v měřítku 1:10. "Prófa", alias trialový podvozek Tatra 813 8x8 RM70 podle reálné předlohy a například i model Tatry 805, jehož průběžnou stavbu sledujeme na fóru. Musím uznat, že autor modelu od začátku stavby udělal velký pokrok v kvalitě prováděných prací. Dokonce mě na první pohled tvar kabiny ani nijak zvláště neurazil, což je u takto tvarově náročné kabiny skoro zázrak. Ano, našly by se detaily, ale celkově to skutečně působí jako "kačena", což se o mnohých jiných pokusech říci nedá.

Obrázok Obrázok

Agrovka byla po celou dobu spolehlivá, poctivě vozila drť na stavbu nadjezdu. Jako jedna z mála sklápěček se dokázala vyškrábat do budovaného svahu a tam svůj náklad sklopit.

V sobotu dorazil její předchozí majitel. Hladově po Agrovce koukal, tak jsem mu nabídl, ať se projede. Během pár minut se mu podařilo ulomit stupačku u řidiče :) . Pepa byl naštěstí plně vybaven pro polní opravy. Přiletování stupačky zpět zabralo jen pár minut.

T148 upadlo kolo a už zdaleka není v nejlepší kondici. Jak Pepa kdesi poznamenal, někde se 14 let provozu v podstatě prototypového modelu zcela bez údržby podepsat muselo.

Obrázok

Letos byla na akci k vidění dokonce i Tatra 128. Před akcí jsem pro ni zajistil zcela nové baterie (i do vysílačky). Přestože jsem předpokládal, že se výdrž výrazně zvýší, přes 4 hodiny trvalé jízdy po silnici i v terénu jsem ale nečekal. Navíc si myslím, že baterku ani spotřebovat nedokázala. Jen by to při této souvislosti chtělo poladit konstanty v řídicí jednotce a učinit Tatru trochu pomalejší ;) .

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok

K vánocům jsme obdrželi několik modelových prasátek jako dekoraci. To mě inspirovalo ke stvoření dobových transparentů s údernými hesly k zavěšení na korbu Tatry 130 ve stylu: "ze zbytků naší kuchyně by se pár prasátek jistě uživilo...", aneb ráj socialistických vepřů :) .

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Prototypová pneumatika se po celou dobu chovala dobře, za určitých okolností se velmi realisticky deformovala. Drobný problém je pouze s pevností spoje obou půlek, na několika místech nedrží. O tom ale vím a bude se to řešit až s finálními výtisky. Jakmile totiž bude k dispozici pružný Flexfill 92A černé barvy, začne výroba finálních pneumatik. Vše je připraveno a testy opakovaně prokázaly, že vytištěná pneumatika má dobré vlastnosti.

Obrázok

Tatra 84

Důvod, proč byla T130 tentokrát v provozu minimálně, byla premiéra modelu prototypu vojenského tahače Tatra 84, rok výroby 1935 (to není překlep, takhle schopné a konstrukčně zajímavé auto vzniklo v Tatře již před 2. světovou válkou).

Na základě jaké objednávky Tatra postavila v polovině třicátých let tři vzájemně vzhledově odlišné prototypy vojenských tahačů není zcela jasné. Některé údaje hovoří o objednávce Ministerstva národní obrany, jiné o objednávce francouzské firmy Lorraine, která v té době stavěla terénní nákladní vozidla právě dle licence Tatry. Obojí by dávalo smysl a možná bylo pobídek skutečně více. Osobně mám radši tu "francouzskou" variantu :) .

U prototypů často dochovaná dokumentace nebývá kompletní. Stejně tomu bylo i v případě Tatry 130, kde bylo potřeba některé detaily konstrukce prostě vymyslet znovu. U Tatry 84 je situace podobná, v literatuře chybí i naprosto zásadní údaje, jako např. rozvor. Nám se ovšem podařilo v archivu objevit výkres celokovové (!) nástavby druhého prototypu (což je sám o sobě téměř neznámý exemplář, o jehož existenci jsem se dověděl náhodou před několika lety), kde rozvor naznačen je.

Byť se podvozek T84 objevil v Brně již před 2 lety, tentokrát byla Tatra 84 už plně funkční a po celý víkend jsme s Pepou prováděli důkladné funkční testy. Celkově lze říci, že se potvrdily výsledky mých fyzikálních 3D simulací - celý tahač T84 byl navržen výborně a v terénu vykazuje zcela mimořádnou průchodivost. V podstatě by se T84 dala srovnat s moderní Tatrou 815-7 ve stejné konfiguraci 6x6. Velké nájezdové úhly, motor za kabinou, krátký rozvor, trvalý pohon všech kol (model nemá ani vpředu není otevřený diferenciál), pneumatiky se speciálním terénním vzorkem.

Obrázok Obrázok Obrázok

Co se týká pneumatik pro model - podařilo se nám před několika lety ulovit rozměrově téměř přesně odpovídající měkké modelové pneumatiky. Přestože na boku nemají napsáno Michelin 9.75x20", jsou překvapivě velmi podobné těm, které měla obuté skutečná Tatra 84. Dokonce i vzorek je velmi podobný.

Naviják je rovněž plně funkční a lze jej použít ve dvou režimech
  • vyproštění samotného vozu bez zabrždění podvozku a spuštěné záporky
  • se zabržděním a spuštěnou záporkou pro tahání ostatních vozidel
Zcela ojedinělým prvkem je již zmíněná "záporka", neboli horská vzpěra. Ve skutečnosti se jedná o masivní kus železa, který se spustí pod autem na zem a působí jako pomocné zajištění proti pohybu vozu při vytahování ostatních vozidel. V modelovém provedení je záporka sice lehká, ale za určitých okolností překvapivě účinná - třeba když se zapře za nějaký kámen. Přesto je pro dobrou funkci modelu rozhodující i současné zabrždění všech kol podvozku převodovou brzdou.

V sobotu probíhaly především jízdní zkoušky. Začali jsme u tankistů, kteří měli připraveno krásné modelové prostředí doplněné železniční sítí se dvěma vlakovými soupravami. Najetí s T84 na vagón nebyl žádný problém. Dokonce ani přejet z vagónu na vagón nebyl problém, byť se najíždělo ze špatného úhlu a nešlo se koly opřít o nárazníky. Sjetí z vagónu na strmé rampě Tatra také zvládla - nechá si líbit relativně velký boční náklon (podvozek je těžký, zatímco kabina a nástaba jsou relativně lehké).

V této souvislosti by mě skutečně zajímalo, co se Frantíkům (nebo MNO) na prototypu T84 nelíbilo. Papírově to vypadá na malý výkon motoru. Přeci jen 80 poníků benzínového čtyřválce asi krouťákem příliš neoplývalo.

Někde jsem viděl zmínky, že prý špatně překonávala zákopy. Na tom by mohlo být něco pravdy - když si dobře prohlédnete část videa, kde se pokouším přejet z jednoho vagónu na druhý, všimnete si, že se přední kola propadnou do prostoru nárazníků vagónů (protože jaksi při přejezdu mezi vagóny nelze moc aplikovat základní pravidlo překonávání zákopů - tedy najíždět šikmo). Podobný problém mohl být se zákopy, pokud nelze najet k překážce šikmo. Tento problém spolehlivě řeší až osmikolky, tedy v případě Tatry vozidlo T813 8x8 Kolos, ale to jsme o 30 let vývoje dále. Překvapivě se ale už ve třicátých letech řešil problém podobně - montáží předsunutých nájezdových kol, jak je známe např. z Tatry 22. Jen to tehdá ještě nebyla plnohodnotná a poháněná náprava.

V neděli pak pokračovaly testy navijáku. Nejprve T84 předvedla vytažení sama sebe do strmého kopce. Pak následovalo několikero vyproštění zapadlých nebo převrácených vozidel:
  • Liazka s přívěsem - plně naložená souprava. MAN s adhezní zátěží nad zadní nápravou nedokázal s Liazkou ani pohnout. Zato Tatra 84 se mazácky postavila na asfalt, zapřela se horskou vzpěrou a navijákem vytáhla Liazku i s přívěsem. Sice musím přiznat, že jsem zpočátku T84 přidržoval, ale nakonec to vůbec nebylo nutné a zcela sama dokázala zapadlou soupravu vyprostit.
  • Dakarka se převrátila dokonce dvakrát těsně po sobě. Poprvé se Dakarka dokázala převrátit v přímém přenosu, když jsem natáčel výjezd Liazky ze staveniště, podruhé skoro na rovině o kus dál. T84 s tím samozřejmě neměla žádný problém. Dakarka je vybavena úchyty v horní části nástavby (počítá se s možností postavit auto navijákem na kola).
  • T128 uvízla na rouře (klasický problém Tater). Tam jsem ale při vyprošťování nesprávně zvolil bezpečnou vzdálenost od vyprošťovaného vozu (měl jsem stát dál). Přestože se nic nestalo (a ani se vozy po vyproštění nedotkly), na videu to nevypadá příliš profesionálně. Navíc byl trochu problém se zařazením správné rychlosti v T128, tak ji chvilku T84 táhla po smyku.
  • A aby toho nebylo málo, tak se Matesovi následně podařilo T128 převrátit na bok. Zkoušel pověstnou boční (ne)stabilitu Tater 128 a boční náklon tentokrát překročil bezpečnou mez. Ostatně, nebylo to poprvé, že ;) . Vzpomeňme léto roku 2014 pod hradem Zubštejn , kde převrácenou sto-osma-dvacítku na kola postavila T130 pomocí lana. Tentokrát totéž předvedla T84 navijákem i s dodatečným jištěním náklonu T128 při výjezdu z problematické oblasti.
Detaily popsaných vyprošťovacích akcí samozřejmě uvidíte na videu věnovanému přímo testům Tatry 84.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok

Za zmínku stojí i vysílačka, kterou jsme pro T84 zvolili. Původně jsem hledal něco velmi podobného, jako mám k T130 - jednoduché, "hloupé" zařízení, bez zbytečných vychytávek. Bohužel, za 9 let postoupil vývoj vysílaček přeci jen poněkud kupředu a bohužel, dnešní vysílačky nabízejí spoustu (možná) užitečných funkcí, které mně osobně hrubě nevyhovují (diplomaticky řečeno). Skutečně je mi srdečně jedno, v jakém stavu nepoužitých přepínačů vysílačka nastartuje, když ji vytáhnu z tašky a zapnu. Po několika zoufalých pokusech najít produkt, který by nebyl vybaven hektarem kontrol a bezpečnostních pojistek, jsem dostal spásný nápad - když už se nabízejí upgrady firmwaru do vysílaček renomovaných výrobců, jistě někoho napadlo udělat open-source firmware.

A skutečně - open-source vysílačky existují. To by mi případně umožnilo firmware upravit, pokud by mi nějaká jeho vlastnost nevyhovovala. Tak, hlavní kritérium výběru vysílačky jsem měl stanovené...

Zvolili jsme FrSky Taranis s firmwarem OpenTX. Zdrojáky jsem si už samozřejmě stáhnul z githubu ;) .

Zde bych chtěl velmi ocenit přístup dodavatele ( http://rcstudio.cz ). Velmi ochotně pomohli Pepovi vysílačku nastavit. Vysílačka mně navíc výborně padne do ruky a nekecá mi do řízení. Dokonce i Pepa se o této vysílačce vyjádřil velmi pochvalně. Jedinou vadou na kráse je podle mého názoru interní šestičlánková baterie. Sice dle sdělení prodejce s ní nejsou problémy, ale osobně tomu moc nevěřím. Třeba tam ale bude dost místa k instalaci alternativy s jednotlivými AA články.

Vysílačka nabízí poměrně široké možnosti programování (ve smyslu parametrizace funkcí), ale to je asi dnes běžné. Například bezpečnostní pojistka - aby nešla zařadit převodová brzda (se záporkou), dokud není v sestupné převodovce zařazen pohon navijáku. Původně jsem předpokládal, že bych tuto logiku řešil na řídicí jednotce simulátoru benzínového vodou chlazeného čtyřválce Tatra 85 (která samozřejmě je v plánu). Ukázalo se, že tuto podmínku lze přímo naparametrovat ve vysílačce - nedovolí odeslání povelu servu brzdy, dokud není zařazen naviják. V praxi jsem tuto funkci velmi ocenil, několikrát se mi při testech stalo, že jsem zapomněl přeřadit pohon navijáku, zatímco už jsem měl připravený povel k zařazení brzdy.

Navíc přijímače FrSky nabízejí i jakousi funkci telemetrie z modelu zpět do vysílačky. Jistě tedy nebude problém přečíst si open-source dokumentaci použitého protokolu a implementovat vlastní telemetrii na řídicí jednotce.

Zkoušeli jsme také umístění přijímače s anténami na podlaze kabiny. Na tom by nebylo nic divného, pokud by kabina nebyla Farradayova klec - celé je to měděné a svařené do jednoho kusu. Otvory přesto dovnitř vniká dostatek signálu, aby ovládání modelu bylo spolehlivé i na větší vzdálenosti. Umístění přijímače v kabině se tedy osvědčilo.

Video Tatra 84 - testování a vyprošťování

Celkově testy dopadly velmi dobře. Tatra 84 jede velmi lehce, výborně se ovládá. A to jsou převody zcela nové a nezajeté. Velký vliv na to má i převod ozubeným řemenem z motoru do převodovky, který jsme použili z důvodu tvrdošíjného požadavku budoucího majitele, aby motor a převodovka byly umístěny podobně, jako u skutečného vozu.
  • Při terénních testech byl prověřen průjezd členitým terénem, překonávání strmých sjezdů, překonávání ostrých horizontů (ne)uváznutí na rouře díky krátkému rozvoru, výborná stoupavost na pevném podkladu (výrazně vyšší než u skutečné předlohy) a průchodivost v sypkém terénu (hluboký písek). Dále bylo zjištěno, že vozidlo zvládá najet a sjet pomocí rampy ze železničního vagónu, a to jak v přímém směru, tak ve směru šikmém. Schopnost překonat koleje nebo padlé kmeny stromů prakticky v libovolném směru je rovněž vynikající. Vyprošťování navijákem v obou režimech fungovalo zcela spolehlivě.
  • Při silničních testech bylo zjištěno, že maximální rychlost je v tuto chvíli výrazně vyšší, než předpokládaných 40km/h skutečné předlohy. Toto bude doladěno řídicí jednotkou (prostě elektromotor nebude dělat víc otáček na velkou čtyřku, než mu dovolím :) ). Manévrovatelnost vozidla je uspokojivá, sice je patrný vliv trvalého pohonu 6x6 bez diferenciálů na zatáčení (auto poskakuje v ostrých zatáčkách), ale toto chování se výrazněji neliší od ostatních Tater, které sice mají vpředu čelní diferenciály, ale zase mají výrazně delší rozvor.
Zbývá prověřit schopnost překonávání zákopů, vlastnosti vozidla při tažení a vyprošťování polního děla nebo jiného přívěsu a mimo jiné i určit vhodnou adhezní zátěž na korbu tahače.

Action kamera

Trochu jsme doplnili kamerovou techniku. Dnes jsou moderní "action outdoor kamery". Jde o celý segment v zásadě stejného zboží lišícího se zejména cenou. Zvolil jsem kameru Rollei na základě udávaných parametrů. Upřímně jsem neočekával zázraky, nicméně výsledky jsou poměrně zajímavé:
  • Obraz je překvapivě kontrastní a čistý.
  • Samozřejmě nelze kameře dovolit, aby si vyvážení bílé barvy dělala sama. Osobně dávám přednost i v hale režimu "denní světlo". Pokud by výsledek nebyl dobrý, lze provést nějakou dodatečnou korekci při střihu videa, neboť barevná "chyba" bude na celém videu stejná.
  • Světelnost objektivu není nic moc (2.8 ), ale o to příjemnější je na druhou stranu zorný úhel 170° (vertikálně je to o něco méně).
  • Natáčeno 1080 25p, neboť jsem předpokládal, že se výsledek bude ořezávat. Navíc jsem kameru záměrně sklonil, aby bylo vidět maximum z projížděného terénu a méně z přihlížejícího davu diváků, jejichž měřítko příliš neodpovídá měřítku Tatry 130. Obojí se osvědčilo.
  • Kamera má samozřejmě CMOS senzor s hnusným "rolling shutter" režimem vyčítání dat, takže se výsledný obraz natahuje a smršťuje jako želatina. CCD kameru už dnes nekoupím a CMOSy s "global shutterem" pro změnu také ještě běžné nejsou.
  • Z hlediska mechanické konstrukce je kamera vcelku povedená. Mám k tomu jen jednu připomínku - kterého chytráka napadlo navrhnout způsob výměny baterie tak, že se musí sundat celý přední kryt? Ten je samozřejmě vyroben tak diletantsky, že při prvním pokusu o sejmutí praskne aspoň jedna úchytka. Kryt jsem odstranil, pro operativní výměny baterie na akci je značně nepraktický. Baterie v kameře drží dobře i bez krytu.
  • Kapacita baterie vystačí na trvalé nahrávání po dobu 2.5h, což je optimální. Dokonce někdo konečně myslel hlavou - když se napětí na baterii přiblíží kritické mezi, kamera využije zbývající energii k řádnému zápisu všech dat a ukončení nahrávaného souboru na kartě.
  • Kamera produkuje video v MOV kontejneru, video stopa je zakódována v H264 a zvuk je 44kHz 16bit stereo PCM.
  • Kameru jsem nechal v její vodotěsné krabičce. Překvapilo mě, jaký vliv to mělo na nahrávání zvuku. Mikrofon kamery je značně odstíněn od okolí a co hůř - do krabičky se přenášejí i vibrace celého modelu a kamera v krabičce jemně drnčí, což samozřejmě "zajímá" mikrofon víc, než skutečný okolní zvuk.


Celkově by to byla ideální náhrada za kameru v Tatře. Bohužel je to příliš rozměrné a nejde to ovládat servosignálem (nebo jiným externím spouštěčem). Má to sice dálkové ovládání (což je podle všeho bluetooth), ovšem v silně zarušeném pásmu 2.4GHz na akci, kde je najednou několik desítek vysílačů, bylo toto ovládání funkční na vzdálenost cca 10 cm (skutečně centimetrů, ne metrů!). To je ke spolehlivému sepnutí nahrávání zcela nevyhovující. Navíc se jedním a tím samým tlačítkem nahrávání startuje i zastavuje, takže je bezpodmínečně nutné sledovat, zda vůbec kamera na signál reaguje a případně jak.

Pokud má být nasazena na Tatře, je potřeba ji z krabičky vyndat a nechat ji volně, aby měly mikrofony možnost nahrávat především zvuk a vliv vibrací se minimalizoval. Možná to bude vyžadovat nějaké měkké uložení, ale to se ještě uvidí.

Na rozdíl od FlyCamOne to dokonce dodržuje i nastavený framerate. Opět je tu vidět ten pokrok...

Neděle

Nedělní ráno přineslo zajímavé překvapení - nadjezd se podařilo v sobotu v pozdních nočních hodinách zcela dokončit včetně pevného povrchu vozovky. Cílem nedělního snažení bylo naopak násep rozebrat na atomy a odstěhovat :) .

Odstraňování vozovky realizoval nakladač Liebherr. Pan stavbyvedoucí nějak nesouhlasil s tím, abychom vzniklou strž používali pro demonstraci výborných jízdních vlastností Tater.

Samozřejmě, zakázané ovoce nejvíce chutná. Když už jsme to začali skutečně přehánět, vyznačil Michal zákaz vjezdu decentně červenobílými tyčemi. Jejich překonání nebyl problém - ba právě naopak - nová výzva, která bude jistě dobře vypadat na videu. Místní pracovníci mi ale dali jasně najevo, co si o tomto manévru myslí.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Následovala vylepšená varianta blokády silnice instalací betonového bloku. I zde jsem vymyslel, jak ji efektně překonat. V nestřežený okamžik se přiřítil Lukáš s T148 a před betonový blok nasypal celý svůj náklad písku. To stačilo k vytvoření nájezdu, pomocí nějž pak Dakarka dokázala betonový blok přeskočit, opět se dostat do zakázaného prostoru a poškádlit zde stojící pracovníky.

Finální variantou ale byly ocelové štětovnice hluboko zaražené do tělesa vozovky. Vzhledem k tomu, že v tu chvíli byla Tatra 84 po dvou dnech testů vybitá a jiný dobrovolník už pana stavbyvedoucího dráždit nechtěl, zůstala tato forma blokády nepřemožena. Ale příště naložím Agrovku 40 tunami písku (což je taková běžně přepravovaná hmotnost nákladu :) ), na laně spojím s T84 a i ty štětovnice navijákem vyrvu, to si piš :) !

Obrázok Obrázok

Dalším překvapením byl rybníček s potůčkem (samozřejmě s brodem přes potok). Vodu nasávalo čerpadlo v rybníčku a hnalo ji skrytým potrubím do kopce, kde voda vyvěrala na povrch ve formě horské bystřiny, která ústila opět dole v rybníce. Novinkou byly modelové rybky v rybníčku. Tento nápad zaslouží zvláštní pochvalu. Šlo o skutečné živé ryby a hned na úvod nutno zdůraznit, že během akce nebyla žádné rybě způsobena jakákoli újma. Všechny vysazené rybky bez úhony přežily. Žádné vozidlo se v rybníčku nerochnilo, voda byla po celý den čistá, pitná a řádně okysličená. Autor nápadu se o rybky svědomitě staral po celý den. Jedinou vadou na kráse celého funkčního systému byl fakt, že vodu bylo potřeba neustále doplňovat, ale to se jistě při další akci doladí k dokonalosti. Bylo zajímavé sledovat, jak rybky velice rychle pochopily, že se mohou schovat před zvědavými zraky diváků v houští pod modelovými květinami.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Rybky nebyly jedinými modelovými zvířátky, která se vyskytovala v našem prostoru. Ráno k nám zavítal i realistický model psa v měřítku 1:4 :) . Jeho dálkové ovládání trochu zlobilo, majiteli se nedařilo psa naaranžovat a udržet ve strnulém postoji delší dobu. Model psa vyžadoval neustálé korekce pohybu, tak tato fotečka vznikla trochu ve spěchu ;) .

Obrázok

Překvapily mě dotazy od ostatních modelářů na Leguána a ostatní čínské RC hračky . Asi je budu muset vzít s sebou na nějakou z dalších akcí, abyste si mohli udělat představu, z čeho a jak je to vyrobené a jak to jezdí. Tím se tyto hračky samozřejmě nesnažím nikomu vnutit ;) , na požádání jsem však ochoten se podělit o zkušenosti z jejich provozu, údržby a případně konstrukce a spolehlivosti.

Tradiční přesná statistika: T130 za oba dny najela pouze 1h 43m a 34.78s. O to více jsem ale proháněl Agrovku a zejména Tatru 84. V sobotu Agrovka spotřebovala celou baterku, v neděli jezdila o něco méně, měl jsem plné ruce práce s vyprošťováním. Bylo to až neuvěřitelné, sotva jsem s T84 vyprostil jedno auto, jiné už se válelo na boku... Mezitím mi Pepa ještě nakládal Agrovku, tak jsem občas v ruce držel dvě vysílačky zároveň :) .

Na úplný závěr bychom opět chtěli poděkovat organizátorům za pozvání, akci jsme si náležitě užili a věříme, že i diváci byli spokojeni.

PS: Kdyby se někdo chtěl dobrovolně věnovat přestavbě RC Tatry 603 z primitivního neproporcionálního ovládání na proporcionální, kontaktujte mě prosím.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa Jerry » 18 Mar 2016, 19:34

Teda T84 je opravdu vydařená! Akci jsem promeškal díky pohotovosti v práci, určitě bylo na co koukat.
Jinak jako vždy velice povedená reportáž. :)

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 19 Mar 2016, 00:14

Díky, Jerry. Počkej, až bude T84 kompletní, tentokrát to byly skutečně jen jízdní zkoušky!
Stále však váháme nad vhodným odstínem barvy karoserie (podvozek, blatníky a disky samozřejmě budou černé dle dobových fotografií).

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa Jerry » 21 Mar 2016, 01:12

Na to se vážně těšim, až to bude plnohodnotná leštěnka... Ale takhle na tom zase vynikne kumšt a zručnost "automobilky" ;)

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa ondrej » 21 Mar 2016, 23:15

DRracer napísal:Díky, Jerry. Počkej, až bude T84 kompletní, tentokrát to byly skutečně jen jízdní zkoušky!
Stále však váháme nad vhodným odstínem barvy karoserie (podvozek, blatníky a disky samozřejmě budou černé dle dobových fotografií).
Ja som mal z tých fotografií vždy dojem, že auto je šedobiele, niečo ako "slonová kosť". Na väčšine foto vyzerá ako jednofarebné, akurát na tej jednej najkvalitnejšej fotografii, kde je fotené šikmo zpredu sa zdá, akoby korba mala o niečo tmavší odtieň, ako krémová kabína..
Asi by ma sklamalo, ak by mal model nakoniec nejakú inú farbu.. :)

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 22 Mar 2016, 13:06

Jerry: to ano, teď máš ještě možnost vidět kovářskou práci. Ale dle dobových fotek to byla leštěnka, tak takový bude i model.

ondrej: souhlasím, čistě šedé auto vypadá moc smutně. Osobně se také přikláním ke světle krémové nebo pískové.
Viděl jsem i nějaký plastikový model v khaki barvě. To se mi nelíbilo.
Bohužel ani žádné náznaky barevnosti skutečného auta se zatím dohledat nepodařilo, víme jen, že barevnost zejména nákladních vozů (tím spíše prototypů) se řídila tím, co bylo momentálně v plechovkách na dílně :) .

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Mar 2016, 21:49

Aj keď na väčšine dobových obr.vyzerá T-84 jednofarebne, na tomto akoby korba mala o niečo tmavší odtieň, ako plechové časti karosérie.
No a myslím, že by sme Tatru podceňovali tvrdením, že nalakovali auto práve farbou, ktorú mali len tak po ruke..
Prílohy
Tatra 84.jpg

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Mar 2016, 21:56

a ešte drobnosť - kľučka dverí má byť vzadu, nie vpredu, ako na modeli. To by sa tam asi dosť blbo nastupovalo... :(

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 23 Mar 2016, 00:56

Klika dveří tam ještě není. To stříbrné na dveřích je šroubek, který jistí 3D výtisky interiéru. Ve finále bude zakitovaný a klika bude na správném místě ;) .

Užívateľov profilový obrázok
Maxono
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 688
Dátum registrácie: 25 Aug 2006, 21:46
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Krušovce, Topoľčany
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa Maxono » 23 Mar 2016, 21:58

Aký ste našli rozvor náprav na T-84? Mne sa podarilo dohľadať údaj 2500x1150mm.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 24 Mar 2016, 14:21

Ten, co je tady na TP doplněn v technickém popisku: http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t84_sk&lang=sk
tedy 2495x1150mm

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 30 Jún 2016, 20:00

Někteří návštěvníci tohoto fóra si možná vzpomenou, že jsem se zabýval myšlenkou výroby realistických pneumatik na sto-třicítku ... dovolte mi tedy, abych i zde prezentoval v postatě již finální výsledek více než tříletého snažení...

Finální nafocení Tatry na lesklém otočném pódiu proběhlo pozdě v noci. Tatra v tu chvíli stála poprvé na šesti pneumatikách zcela vytvořených metodou 3D tisku. Užijte si neobvykle lesklého vzhledu všech pěti nových pneumatik. První metry v terénu z nich ten lesk spolehlivě odstraní ;) , jak se potvrdilo na prototypové pneumatice.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok Obrázok

Dosažení tohoto stavu předcházely více než tři roky výzkumu, vývoje , výroby a také náročného testování , jak jistě pravidelní čtenáři mého weblogu již dobře vědí.

Co se týká vyhodnocení posledních testů - takto dopadla první prototypová pneumatika po náročných testech v Chorvatsku - definitivně se roztrhla nejen v nedokonalém sváru, ale také v místě, kde nebyla tisková vrstva dokonale položena. Je to dobře patrné na výtisku samotném, bylo to jen otázkou času.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Takové množství písku se z ní ještě vysypalo po sejmutí z disku.

Obrázok

Všechny zkušenosti nabyté při testech jsem pečlivě zohlednil při návrhu a realizaci finálních pneumatik. Základem je kvalitní materiál. Zde bych rád opět vyzdvihl výborné chování tiskového materiálu Flexfill 92A , vyráběného českou firmou Fillamentum . Dále je potřeba pomalý a přesný 3D tisk při správné teplotě. Vrstvičky musí být bezvadně slité, povrch lesklý, nespálený.

Další důležitou, ale dosud ne zcela vyzkoušenou součástí úspěšné realizace, byl co nejlepší postup svařování. Nemělo smysl svařování uspěchat, zvlášť když tisk jedné poloviny pneumatiky trvá 16 hodin (s 80% úspěšností). Věnoval jsem tedy čas a úsilí vývoji a výrobě svařovací stolice, jejíž prototypové díly si můžete prohlédnout na následujících fotkách. Závit samozřejmě nemá smysl v hrubé kvalitě tisknout, závitník svou práci odvede výrazně lépe a rychleji, než 3D tiskárna.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok

Postup svařování je v principu jednoduchý - hlavně je potřeba tavný prostředek, neboť materiál Flexfill je termoplast. V mém případně jsem první prototypovou pneumatiku objel trafopájkou (proto píši o jejím nedokonalém svaření), druhou pneumatiku jsem svařoval pomocí extruderu tiskárny (což bylo hodně náročné a nepříliš přesné). Nakonec jsem se odhodlal koupit 3D pero - nástroj, který jsem dlouhou dobu považoval za pouhou hračku bez významnějšího užitku. Pánové z NC computers mě sice varovali, že Flexfill 92A tím velmi pravděpodobně neprojde, ale já jsem tušil, jak materiál správně "motivovat" k tomu, aby i z trysky 3D pera ochotně vytékal a svařil obě poloviny pneumatiky v jeden pevný a odolný celek. Už první testy na zbytcích po tisku ukázaly, že mé očekávání bude naplněno. Jen se musí k Flexfillu přistupovat stejně, jako u 3D tiskárny - netlačit na něj a nechat ho samovolně roztavený vytékat při správné teplotě.

Obrázok Obrázok

A zde již první svařená pneumatika - nahradila první prototypovou pneumatiku na levém předním kole. Druhá svařená putovala na pravé prostřední kolo, další pak na pravé zadní, levé prostřední a nakonec levé zadní kolo.

Obrázok Obrázok Obrázok

I po svaření je pneumatika ochotna se vcelku použitelně deformovat.

Obrázok

Když jsem měl svařené 3 pneumatiky (neboť na pravém předním kole stále zůstává druhá prototypová pneumatika za účelem porovnávacích testů), vyzval jsem kolegy na fóru, aby vtipnou formou popsali, co asi tak může znamenat následující obrázek:

Obrázok

Odpověď Hanyse byla naprosto nečekaná a zcela výstižná: "pošleš je do Madridu?" s odkazem na článek, že nedaleko Madridu hoří skládka pneumatik :) .

Na závěr je pro všechny čtenáře připraveno krátké video zobrazující některé momenty celého projektu výroby realistických a funkčních pneumatik pro Tatru 130.

Aktuálně zbývá vytisknout dvě poloviny, čímž bude dokončena pneumatika i pro pravé přední kolo (bude namontována po porovnávacích testech) a také rezerva. Se všemi nabytými zkušenostmi a vybavením už by to nemusel být zásadní problém.


No a o minulém víkendu jsme konečně s Tatrou vyrazili do terénu. Dokonce jsem s sebou vzal prezentační točnu z černého skla, aby byla iluze návaznosti na předchozí video dokonalá :) .

Na úvod tedy jedna letní fotečka zachycující Tatru stojící na skleněné točně stále ještě se zcela čistými pneumatikami, na kterých do tohoto okamžiku neujela ani milimetr.

Obrázok

Ujeli jsme pár desítek metrů s cílem pečlivě sledovat chování nových pneumatik. Potvrdilo se, že se pneumatiky deformují dokonce i stranově, což je dokonce patrné i při jízdě do zatáčky na betonu. Při najetí na kámen je deformace samozřejmě výrazná.

Bylo zajímavé pozorovat, jak se Tatra nyní při sklouznutí z nějakého kamene nebo jiné překážky jakoby zavlní vlivem propružení všech šesti pneumatik. To je zcela nový a realistický prvek chování modelu, původní tvrdé silniční pneumatiky toto neumožňovaly.

Obrázok Obrázok Obrázok
Obrázok

Testy však musely být přerušeny, protože se při velkém propružení prostředních polonáprav téměř vždy vyháknula podkovička na zadním listovém peru na levé straně vozu. V době sepisování této části reportáže už je toto nové listové pero opraveno a podkovičky by v něm měly držet výrazně lépe.

V plánu je samozřejmě provedení testů v různých druzích terénu, včetně hlubokého bláta a sněhu (až bude :) ).
Naposledy upravil/-a DRracer v 07 Júl 2016, 09:58, upravené celkom 1 krát.
Dôvod: zvýraznění odkazů v textu

Užívateľov profilový obrázok
Maxono
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 688
Dátum registrácie: 25 Aug 2006, 21:46
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Krušovce, Topoľčany
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa Maxono » 02 Júl 2016, 12:24

Úžasná práca, klobúk dole.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 130 ;)

Príspevok od užívateľa DRracer » 07 Júl 2016, 10:02

Maxono: děkuji :)

Pokračování terénních testů začínáme na tvrdém kamenitém povrchu pod hrází vodní nádrže. Je tu mělký potůček jako stvořený pro oblíbené vodní radovánky.

Obrázok

Jsem překvapen, jak dobře drží mokré pneumatiky na strmém kamenitém svahu. Očekával jsem, že budou kola klouzat a Tatra se nahoru nedostane. Navíc se jako první natáčel strmý sjezd do vodního příkopu a to rovnou s mokrými koly. Teprve v okamžiku, kdy se Tatra přehoupla přes horní hranu svahu, jsem si uvědomil, o jak riskantní manévr se jedná. Nebylo totiž zcela prověřené, zda Tatře nebudou mokré pneumatiky klouzat, tedy zda se udrží v kolmém směru příkrého sjezdu.

Tatra to nejen elegantně zvládla směrem dolů, ale s mokrými pneumatikami dokonce i nahoru a bez většího zaváhání. Připomínám, že skutečný vůz by toto stoupání směrem vzhůru nezvládl kvůli nízkému výkonu motoru.

Když to porovnám s Leguánem na protějším svahu , výsledek Tatry na pneumatikách z termoplastického polyuretanu je překvapivě dobrý, skoro srovnatelný s měkkými gumovými pneumatikami Leguána.

Obrázok Obrázok Obrázok

Tento výjezd také řádně prověřil opravu listového pera. Propérování již nezpůsobuje vyháknutí podkovičky, zavěšení pera v polonápravách bylo již zcela spolehlivé.

Nahoře u vodní nádrže je krásná písková pláž. Platí zde zákaz koupání psů, ale pro náklaďáky tu žádné omezení není :) .

Obrázok

Zatímco do jemného silničního vzorku původních pneumatik se chytaly drobné kamínky do průměru 0.8mm, do nových pneumatik už se umí chytit pořádné šutry :)

Obrázok Obrázok

A co že jsem to psal o nepřirozeném lesku zcela nových pneumatik? Ano, po několika desítkách metrů ujetých v mokrém písku už je vzhled realističtější :) .

Obrázok Obrázok

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 9 neregistrovaných