Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 19 Máj 2010, 15:48

To ucpané víčko nádrže mě také pozlobilo. Také může být ucpané sítko v nádrži či u karburátoru. Onehdy jsem psal o šlupičce korku z kohoutku, která plavala v kanálku karburátoru a při plném výkonu se přicucla k trysce a ucpala ji, po ubrání plynu a zmenšení průtoku v kanálku klesla šlupička na dno a zase bylo chvíli vše v pořádku. Než jsem ji našel dost jsem se natrápil.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 20 Máj 2010, 16:16

Díky všem za rady :D . Většinu toho jsem už vyzkoušel (zátka nádrže, sekundární jiskřiště mezi fajfkou a svíčkou, odtrh u Scintilly - nezmizel, vůle na hřídeli není tak velká). Jediné co se zdá trošku pomohlo je náhrada vyrovnávací trysky 125 za 110, - svíčka je jen lehce navlhlá :idea: . Zatím jsem neměl čas Tatru znovu projet, zkusím zítra s nevyběhaným rozdělovačem Pal a dám vědět, jak to dopadlo :idea:

jirkac
Diskutujúci
Príspevky: 21
Dátum registrácie: 25 Jún 2009, 21:15
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa jirkac » 20 Máj 2010, 21:30

dobrý večer, vlastním také tatrovku,57 sport, čtu tady vaše rady a problémy, měl jjsem podobné problémy, vyřešila to výměna svíček.V loni když jsem prováděl go motoru, sehnal jsem origo nové 18, ale pořád to jelo na tři, tak jsem u koupil redukce na soudobé svíčky a začalo to jet,vsadil bych na to, nebo kabel či cívka. Mě zase trápí vysoká spotřeba -kolem 15l, už jsem zkusil snad všechno, letos dokonce novou vačku,/ventily otevíraly nepravidelně/, ale pořád stejný, při menší trysce110 to nejede, při 115 to žere.To jsou ty krásný věci kolem vetánů.jirka

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 22 Máj 2010, 06:44

Tak bohužel, musel jsem to vzdát asi po 500 metrech, všechny 3 ostatní válce fungují jak mají jsou horké, (že vydržím tak 2 vteřiny se jich dotýkat prstem), ale tento 4. je studený jako psí čumák a svíčka zvící vodníka... :roll:

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 22 Máj 2010, 07:43

Tak ještě jeden pozitivní dodatek, zkusil jsem přehodit svíčku z vedlejšího válce, který prokazatelně funguje - co kdyby? No a světe div se po 2 úplně nových svíčkách - zmetcích :twisted: se 4. válec normálně rozběhl, kdežto ten 1. vedle se svíčkou ze 4. studený...
Jezdit jsem předtím zkoušel jen po výměně za novou a válec byl vždy studený (vzdálennost elektrod je na všech svíčkách stejná, takže 2 zmetci po sobě - no i takové věci se jak se vidět dějí :P ). Svíčku Pal 18-5 jsem pak zkoušel jen v garáži a na rozdíl od ostatních 3 byla taky mokrá...
Tatra sice při jízdě občas škubne, ale tam bude na vině asi karbec, kdežto samotný výkon je teď úplně o něčem jiném :wink:
Ještě doplním, že všechny ty špatné nové svíčky pokud byly vyndané z válce normálně silně jiskřily.. :idea:

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 22 Máj 2010, 09:38

Od samého začátku mám na áčku tento typ. Odpovídá to podle tabulek svíčce Pal 5.
I přes počáteční problémy s předstihem, kdy svíčky byly jak bota,velká bohatost atd. svíčky fungují pořád.
Prílohy
Boška.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Rosta
Diskutujúci
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 22 Nov 2009, 12:45
Tatry, ktoré vlastním: T57a,T57b
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Rosta » 22 Máj 2010, 10:51

Kdysi jsme měli v práci takový udělátko s okýnkem a zkoušeli zda pálí pod tlakem.Je pravda,že některá nejiskřila vůbec,nebo se její kapacita rapidně zhoršila,ale že by rovnou dvě nové svíčky po sobě... :? Možná by stálo za úvahu dát všechny osmnáctky pryč(ikdyž jsou nové,30 let,kdoví jakým způsobem skladované)vyrobit vložky a dát tam nové čtrnáctky.Přeci jen už jsou moderní svíčky někde úplně jinde a riskovat,že mi na srazu v tu nejméně vhodnou chvíli odejde další... :( :( Na mém áčkovém motoru už mám béčkové válce,ale kdybych tam měl původní asi bych to takhle vyřešil.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 22 Máj 2010, 11:05

Samozřejmě , že nahradit bez jakýchkoliv ohledů. Ty sice staré a snad původní jsou dobré tak do musea při otevřené kapotě, pokud na ně bude vidět nebo tak na okrasu do držáku rezervních svíček u motoru.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 22 Máj 2010, 15:13

No ono to s těmi svíčkami je tak, že právě 2 úplně nové Brisky selhaly. Tedy jedna ta první a pak ještě náhradní. Dále to nejelo ani s Pal 18-5, která ale byla už lehce použitá v jiném autě. Zabrala až třetí v pořadí Brisk z vedlejšího válce.
Bohužel problém s motorem stále trvá. Jak je vidět kumulovaly se 2 závady najednou. Tatra teď sice jde na 4 válce, ale vydrží jen chvíli, když jede, jede velmi dobře. Bohužel občas motor vynechá, pak zase chvíli jede a pak zase škytá, vydá to takový praskavý zvuk (střílení do karburátoru ?) a někdy se i motor zastaví. Pak stačí zatočit klikou, 500 metrů jede dobře a problém se pak opakuje.
Není to rozdělovačem ani cívkou (oboje jsem zkoušel nahradit jinými), takže zbývá karbec, žádný problém v něm však není vidět, i když jsem ho několikrát úplně rozebíral... :?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 22 Máj 2010, 17:22

Pokud prská do karbecu (a předstih je správně) je to chudá směs. Nemáš nízkou hladinu? Není to někde přicpané? Vyndej plovákovku a dej tam místo ní nějakou nízkou skleničku, aby si viděl jak rychle to přitéká (může být přicpaný i jehl. ventil). Jak si nakonec osadil karbec? Jak vypadá emulzní trubička vyrovnávací trysky? Má na svém okraji zůžení, nebo je v plném průměru v celé délce (když jsem dal původní ,,kalibrovanou,, kousl jsem motor).
Prílohy
zenith III.JPG
Zenith II.jpg

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 22 Máj 2010, 18:30

Benzín do karburátoru teče normálně a rychle, hladinu jsem ustavil asi 20 mm pod okraj, při vyndané plovákovce, když jsem se ji pokusil ještě snižovat (letovat další plíšky na plovák) situace se zhoršila a motor ne jen že vynechával, ale vždy chcípl a bylo nutno startovat. Pokud by byla výš než teď, zase by nedovřela jehla. Jehlový ventil má tak tupý kužel, že zaseknout se nemůže, a pokud je jehla nahoře, dovírá těsně. Dal jsem teď ještě nové těsnění (0,5)do dělící roviny, čímž se hladina ještě nepatrně zvýšila. Předtím tam bylo 0,3, pak jsem ho vyndal úplně (to kupodivu Tatra jela nejlépe - žádné otvory - trysku sytiče jsem těsněním nezaslepil).
Emulzní trubička má stejný průměr v celém průřezu, stejný jako trubička hlavní trysky...

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 22 Máj 2010, 19:14

Abych řekl pravdu, vůbec jsem nepochopil proč letuješ ty plíšky na plovák, samozřejmě pokud je tam plovák co patří k Zenitu.
Mě Tatra prskala když byl motor v "tahu" po rovině ,když jsem ji držel naplno, nestačil dotékat benzin.
Dále již jen prská když je motor studený a když dochází benzin.
Ale nevím přesně jak je to na T54/30 ,ale já mám sací potrubí nakloněné, tudíž i karbec. Předek karburátoru je výš a také jsem laboroval s podložkama pod ventilem plnění.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 22 Máj 2010, 19:46

Přidávat těsnící podložky pod jehlový ventil mě nakonec taky napadlo, ale až po tom letování :( . Popravdě řečeno mě dost překvapilo, že Zenithový plovák nemá žádný jazýček na přihýbání... :roll: U T57A mám Jikov, a ani neuvažuju o náhradě, Tatra s ním jede celkem dobře a tu původnost zde tolik neřeším, protože neoriginál je zde skoro vše. U T54 bych, se ale nerad Zenithu zbavoval, protože i ostatní věci jsou tu origoš :wink:
Pokud by benzín netekl tak rychle, taky bych uvažoval o tom, že nestačí dotékat, tomu by odpovídalo i to, že prvních 500 metrů je bez problémů a pak teprv začne prskat. Ani průměr trysek na to nemá žádný vliv, když dám vyrovnávací 110 místo 125 pouze se sníží výkon, ale prskat začne taky.
Pokud jedu na čtyřku tak to cukání je skoro neznatelné, ale na trojku, dvojku nebo i jedničku cukat začne vždy a je úplně jedno kolik přidávám plynu, pouze po úplném ubrání se to trošku vyrovná a zase kousek jede...
I tak už to bude snad řešitelný problém, s těmi svíčkami to byly větší pecky :P

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 24 Máj 2010, 13:07

Ještě k těm svíčkám na áčko. Tento typ svíček Bosch má již odpor proti odrušení ,jelikož mám jednoduché bodky bez odporu.
A vzhledem k tomu, že jsem neměl na Zenitu sítko a na burze za něj chtěli moc pěněz ,vyrobil jsem vlastní .Je to piplačka na hlavu ,ale funguje to. Záhlad je spodek maznice .
Prílohy
sítko.jpg
svíčky.jpg

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 24 Máj 2010, 15:08

Pěkná práce, nakonec proč kupovat drahé věci, když se to dá vyrobit... :), dnes není ale jednoduché sehnat ani tu mosaznou tkaninu :?
Já stále ještě problém nevyřešil, spíše naopak. Ukázalo se že všechny svíčky byly původně vždy v pořádku, ale velmi rychle odešly, nejlepší vydržela 20 km, nejhorší odešla už po minutě chodu v garáži. Někde jsem se dočetl, že to může být bohatou směsí na volnoběh, ale dost dobře nechápu, proč by se pak mělo jednat jen o 1 a navíc stále stejný válec :(
Každopádně jsem ale zkusil seřídit volnoběh tak jak to má být s úplně zavřenou škrtící klapkou. Bohužel úspěch se nedostavil, motor zhášel okamžitě po úplném zavření klapky. Utěsnil jsem tedy volnoběžnou trysku vůči víčku a hřídel škrtící klapky (aspoň boční vůli pod maticemi) a jediným výsledkem je, že motor vydrží běžet na volnoběh asi 20 vteřin ve velmi nízkých otáčkách ale o regulaci otáček šroubkem vzduchu nemůže být ani řeč - otáčky zvýšit nelze, pouze po úplném dotažení šroubku motor zhasne, ale jinak otáčení šroubkem nemá na otáčky žádný vliv... :(

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 24 Máj 2010, 15:39

Máš tu volnoběžnou trysku dostatečně utěsněnou? Já na ní mám docela silný fíbrový kroužek aby to těsnilo. Zkontroloval jsi zda jsou všechny kanálky průchozí? Pod tou záslepkou na čele karburátoru (nad šroubkem bohatosti) jsou malé kanálky. Máš je průchozí? Těsní ta záslepka? Je trubička pod volnoběžnou tryskou průchozí? Jsou průchozí všechny (3) dirky co do ní ústí? Těsní sytič? Nemáš otočenou škrtící klapku (při přidávání plynu jde přední okraj dolu a zadní nahoru)? Zkontroluj vše podle řezu kaburátorem který jsem sem dal (mohu ti ho poslat ve větším rozlišení). Neotáčíš šroubkem bohatosti příliš rychle? Na otáčkách motoru se to projevuje s jistým zpožděním. Také by mohla být špatně vycentrovaná škrtící klapka, která třeba na jednom konci dosedne, ale na druhém přisává faleš.
Takto po netu se blbě radí. Potřeboval bych to vidět a slyšet.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 24 Máj 2010, 17:05

Karle díky, ale fakt vše co jsi vypsal jsem prověřil, zkoumám všechny možné příručky o Zenithech, kanálky jsem pro jistotu všechny protáhl drátkem (viděl jsem drátek procházet na druhém konci) a profoukal kompresorem. Konec volnoběžné trysky jsem lehce nacínoval a pak usadil do otvoru ve víčku (těsnilo to) a pro jistotu jsem ještě nasadil na trysku 3 kroužky z membránové gumy, tak aby bylo znát že to těsní a přitom nevznikala mezera v dělící rovině.
Po větším prohřátí motoru se motor udrží v chodu, ale otáčky jsou stále velmi nízké. Jak velké max. otáčky docílíš na volnoběh regulací šroubku vzduchu ? Škrtící klapka přivírá úplně těsně, hřídel je sice vyběhaný, ale dotěsnil jsem boky lehkým zpilováním a přesnými podložkami, tak že tudy se falešný vzduch dovnitř nedostane...
Obávám se ale, že problém bude komplikovanější. Když položím ruku na válec při střídavém přidávání a ubírání plynu jsou znát vibrace, což na ostatních válcích není. Napadla mě vůle v pístním čepu, jenže když sundám fajfku ze svíčky a motor protáčím na 3 válce, vibrace zmizí. Takže to spíš vypadá na detonační spalování, časování i předstih jsem ale několikrát kontroloval a vše je OK. Tak leda že by to bylo karbonem co se mezitím stihl ve válci usadit, ale to už je dost divoká teorie... :roll:

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 24 Máj 2010, 17:24

No podle mě bys měl tu klapku měl mít nastavenou regulačním šroubkem tak, aby byla lehce pootevřená a držel ti pro začátek motor v určitých otáčkách .
Až pak po zahřátém motoru seřizovat bohatost regulačním šroubkem.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 24 Máj 2010, 17:52

To by možná šlo, ale jde o to jestli potom po opětovném uzavření klapky motor poběží dál, každopádně to mohu zkusit.
Bez utěsnění volnoběžné trysky to nešlo vůbec, teď je aspoň nějaký pokrok, ale myslím, že tryskou benzín téct musí, jinak by motor s uzavřenou klapkou asi neběžel.
Ze začátku jsem volnoběh asi podcenil, protože, když šroub vzduchu nereagoval, nastavil jsem to pootevřením klapky a myslel, že to stačí.
Teď ještě jde o to, zda to s tím válcem opravdu souvisí... :?: :? :?:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 24 Máj 2010, 18:31

Motor se seřizuje zásadně v zahřátem stavu. Správné volnoběžné otáčky se nakonec stejně korigují lehkým pootevřením škrtící klapky.

Otázkou je zda je válec v dobrém technickém stavu.
Když jsem kdysi dávno nechal dělat výbrus motoru kouslo se mi to v jednom válci. Po rozebrání motoru a proměření válců a pístů zjistil soustružník který to dělal že ten kousnutý píst byl o nějakou tu setinku větší než ostatní písty. Upnul píst do soustruhu, roztočil a trochu ho líznul. A bylo po problému :mrgreen: .
Kolega měl v motoru T-30 jeden válec vrtání 80mm a ostatní 75mm. Předchozí majitel s tím několik let normálně jezdi :mrgreen: l.

O takové ,,příhody,, není u starých aut nouze. :twisted:

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 21 neregistrovaných