

Modre je, vzadu také - ale zas tak malé neníladis napísal:Pěkná kačena, ovšem ve tvém avataru vidím pro mne zajímavější vozidlo, úplně vzadu, malé, modré. To bych chtěl jako tahač.
Každý přístup má svoje. Ve skriptech se pracuje s modelem obecného elektrického stroje, kterýžto má mnohé výhody - za tu hlavní, obecnost použití, se platí náročnějším matematickým aparátem a poněkud vyššími intelektuálními nároky na pochopení modelu. Takový model je pak snadno použitelný jak na stejnosměrný, tak synchronnní stroj. Sedlácký výpočet je sice našemu intuitivnímu chápání bližší, ale těžko podle něj řešit cokoliv jiného než stacionární stavy. Navíc je nutné učit se každý stroj zvášť.Jerry napísal:Chjo, to je sice hezký, ale ty rovnice z 58 roku vypadají jinak. Mají trochu odlišnej zápis a sou v tom textu "nenásilně" zakomponovaný.
trosku sa zapojim do diskusie, aj ked som ju neprecital celu, lebo na to nejak nieje casu...Jerry napísal:Já to chci pouze porovnat... Jinak Bazilišáku, to co píšeš, jsou izolovaný uhlíky (od napájecího vodiče, tj. -) a neizolovaný, připojený na hmotu vozidla (kostru tj +). A proud ti klesat nesmí, pokud neroste napětí na akumulátoru. Doba vzniku nemá na konstrukci vliv, běhat to musí. Kdyby ne, tak to přeci nevyráběli... Uhlíky sem měl venku, vyčistil sem je i drážky, aby šli lehce, komutátor je pěknej. Dělal sem to na motoru, tak sem mohl něco přehlídnout (špatnej spoj) i když sem šroubky od uhlíků dotaoval. Jen co dodělam ložiska na převodovce, tak půjdou větráky ven, a pěkně vyčistit, namazat, prohlídnout a umejt motor...
Ladisi stejně mi to přijde nějaký podezřelý, i na netu koukam po diskuzích ale nikde nic (technickýho) o Osmsetkoulích...
Vybádam to sám, ale hodil sem to sem, jestli už někdo nemá zkušenost... Jinak o konstrukci strojů toho taky vim dost, ale setkal sem se pouze s natočením uhlíků vůči statoru (nárůst výkonu, maximálních otáček, zmenšení jiskření... regulace max do 10°) Ale vždy byly uhlíky proti sobě, i při 4 uhlíkách je odebíráno napětí proti sobě...
Pokud je někdo tak znalej, tak mi to klidně můžete vysvětlit. Děkuji
no, tak my sme proti vam len tak "olizli"...Jerry napísal:O dynamech mam už další 4 semestry za sebou, v tomhle vlákně mi šlo o umístění uhlíků. Po logické úvaze mě to trklo, protože se jedná o čtyřpólový stroj, jsou uhlíky vůči sobě posunutý o 90° (bejt dvoupólovej, tak musí být proti sobě), rozměry uhlíků stačí pro odběr 12A a proto nemusí být na štítu 4 uhlíky jako je u startéru, kde tečou proudy i 20x větší. Zároveň jsou uhlíky umístěny v ose budící cívky (jejich vychýlení od osy má za následek pokles jiskření, atd.. ale to se dělalo u strojů ze 40. let, nebo v modelářskejch motorech, který mají i 20 tis. ot/min a má to proto své opodstatnění).
Dynamo bych si bůbec nedovolil zaměňovat za startér, protože dynamo má buzení derivační (ideální ampérvoltová char. v poměrně širokym spektru otáček), kdežto startér má buzení sériový (jehož výhodou je právě maximální moment od nulovejch otáček, kdežto ve vysokých otáčkách je moment a i odebíraný proud minimální).
K buzení dynam: jo pokud je to dynamo přímo buzený (derivační), tak ve velikosti indukovanýho napětí hrajou roli otáčky. S roustoucíma otáčkama rotoru můžem odebírat i větší proud, ale do meze zvratu, pak je indukovaný npětí tak malý, že se dynamo odbudí. Pokud je u dynama dobře nastavenej regulátor, tak drží dynamo konstantní napětí od 1500 do 5000 otáček, tudíž jízda s motorem ve vysokých otáčkách nabíjí baterku stejně rychle, kdežto nádrž "vybíjí" neúměrně rychleji. Pokud budu chtít aby mi dynamo dodávalo vyšší výkon, tak upravim budící proud, protože právě on mi určuje okamžitý výkon dynama (spolu s dostatkem mechanickýho příkonu, což už motor při volnoběhu má).
Pokud tedy budu v extrému chtít, tak po instalaci elektroniky do střev regulátoru mohu postavit dynamo, co bude na volnběhu dávat proud 8A a držet napětí na 14V, stačí řídit proud buzení a hlídat si indukovaný napětí a maximální výstupní proud (kvůli zamezení přetěžování). Ale to je asi na jinou diskusi...
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní