T 805 Dynamo
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Chjo, to je sice hezký, ale ty rovnice z 58 roku vypadají jinak. Mají trochu odlišnej zápis a sou v tom textu "nenásilně" zakomponovaný. Pokud máte taky knihovnu tak si to porovnejte sami. Všeobecně vzato, ta starší technická literatura mě zaujmě víc, než soudobý texty.
- bazilisak
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 897
- Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Alternátor je přišroubovaný k U profilu , a ten je přišroubován k rámu . Řemen je do trojůhelníku s motorem a ventilátorem , napínání je možné jak řemenicí na ventilátoru , tak alternátorem . 17mm klínak bohatě stačí , na alternátoru mám menší řemenici - na volnoběh to dává 10A.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Pěkná kačena, ovšem ve tvém avataru vidím pro mne zajímavější vozidlo, úplně vzadu, malé, modré. To bych chtěl jako tahač.
- Prílohy
-
- 1525.jpg (11.69 KiB) 15031 zobrazení
- bazilisak
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 897
- Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Modre je, vzadu také - ale zas tak malé není . Taky se mi tahač moc líbí , možná až nebude rentabilní opravovat nádstavbu bude z toho tahač. Jenže v dnešní době , kdy povinné ručení na tahač je balík (případně 1/12 z já nevím 40tis?) , vhodný návěs k tomu je taky problém , no a ( teda u nás mýto na každém kroku) cena nafty je přes 31kč .. začíná takováto hračka být neudržitelná.ladis napísal:Pěkná kačena, ovšem ve tvém avataru vidím pro mne zajímavější vozidlo, úplně vzadu, malé, modré. To bych chtěl jako tahač.
- Honza. S
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 77
- Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
- Tatry, ktoré vlastním: Už mám doma pouze elektrocentrálu s motorem T603
- Bydlisko: Benešovsko CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
To je na té 813 4x4 jeřáb AD12.5 tuny.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Každý přístup má svoje. Ve skriptech se pracuje s modelem obecného elektrického stroje, kterýžto má mnohé výhody - za tu hlavní, obecnost použití, se platí náročnějším matematickým aparátem a poněkud vyššími intelektuálními nároky na pochopení modelu. Takový model je pak snadno použitelný jak na stejnosměrný, tak synchronnní stroj. Sedlácký výpočet je sice našemu intuitivnímu chápání bližší, ale těžko podle něj řešit cokoliv jiného než stacionární stavy. Navíc je nutné učit se každý stroj zvášť.Jerry napísal:Chjo, to je sice hezký, ale ty rovnice z 58 roku vypadají jinak. Mají trochu odlišnej zápis a sou v tom textu "nenásilně" zakomponovaný.
To já jen tak, že jsem si cestou z hospody vzpomněl, že jsem chtěl k tomuto thématu cosi poznamenat.
Re: T 805 Dynamo
....To já jen tak, že jsem si cestou z hospody vzpomněl, že jsem chtěl k tomuto thématu cosi poznamenat...
Tak to jseš šťastnej člověk, páč mám zkušenost, že cestou z hospody se spíš zapomíná
Tak to jseš šťastnej člověk, páč mám zkušenost, že cestou z hospody se spíš zapomíná
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Po delší provozní zkušenosti musím konstatovat, že dynamo funguje na výbornou. Jezdim převážně s rozsvícenejma parkovačkama (ještě sem nepotkal pomáhače a chrániče, nebo mě nezastavili ) a dobíjení se drží kolem 8A při jízdě. Když mám rozsvícený potkávačky, tak do baterky leze něco do čtyř ampér. Počátek dobíjení odhaduju na 1100 ot/min. Baterie si vůbec nevšímam, dal sem jí do auta před rokem a kdykoli přijdu, tak nastartuju. Odběr soustavy v klidu je neměřitelný (krásná stará technika, žádná elektronika). Jsem prostě spokojen.
- bazilisak
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 897
- Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Po delší provozní zkušenosti musím konstatovat, že alternátor funguje na výbornou. jezdím sice převážně s homologovanýma světlama pro denní svícení, ale voltmetr se drží neustále v zeleném poli, at jsou jakékoli otáčky i jakékoli množství spotřebičů ( 4 x 55W halogen, topení BN 4 , vnitřní osvětlení skříně 6x 21W ) . Baterie jsem si všiml nedávno, když jsem do ní dolil 2 L vody z vodovodu . Jsem prostě spokojen...
- bazilisak
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 897
- Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Zapoměl jsem dodat, že počátek dobíjení je kolem 300 ot / min motoru.
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Hm... Tak tady sem tedy druhej.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 73
- Dátum registrácie: 02 Feb 2010, 15:13
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
trosku sa zapojim do diskusie, aj ked som ju neprecital celu, lebo na to nejak nieje casu...Jerry napísal:Já to chci pouze porovnat... Jinak Bazilišáku, to co píšeš, jsou izolovaný uhlíky (od napájecího vodiče, tj. -) a neizolovaný, připojený na hmotu vozidla (kostru tj +). A proud ti klesat nesmí, pokud neroste napětí na akumulátoru. Doba vzniku nemá na konstrukci vliv, běhat to musí. Kdyby ne, tak to přeci nevyráběli... Uhlíky sem měl venku, vyčistil sem je i drážky, aby šli lehce, komutátor je pěknej. Dělal sem to na motoru, tak sem mohl něco přehlídnout (špatnej spoj) i když sem šroubky od uhlíků dotaoval. Jen co dodělam ložiska na převodovce, tak půjdou větráky ven, a pěkně vyčistit, namazat, prohlídnout a umejt motor...
Ladisi stejně mi to přijde nějaký podezřelý, i na netu koukam po diskuzích ale nikde nic (technickýho) o Osmsetkoulích...
Vybádam to sám, ale hodil sem to sem, jestli už někdo nemá zkušenost... Jinak o konstrukci strojů toho taky vim dost, ale setkal sem se pouze s natočením uhlíků vůči statoru (nárůst výkonu, maximálních otáček, zmenšení jiskření... regulace max do 10°) Ale vždy byly uhlíky proti sobě, i při 4 uhlíkách je odebíráno napětí proti sobě...
Pokud je někdo tak znalej, tak mi to klidně můžete vysvětlit. Děkuji
co sa tyka dynama, tak to funguje tak, ze nema usmernenie resp. diody, ktore uz maju dnesne alternatory...
a teraz trosku vysvetlenia: dynamo je vlastne starter...usmernenie je urobene polohou uhlikov voci statoru, a potom nasledna rotacia rotora...a preto velkost nabijania je zavisla od otacok rotora...to znamena, ze ked si chces riadne nabit baterku, tak musis behat na plny plyn...myslim, ze by sa mozno dalo trosku pospekulovat s nastavenim reglera...
ps: o tychto veciach som mal jednosemestralny predmet...zaujimave vecicky...
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
O dynamech mam už další 4 semestry za sebou, v tomhle vlákně mi šlo o umístění uhlíků. Po logické úvaze mě to trklo, protože se jedná o čtyřpólový stroj, jsou uhlíky vůči sobě posunutý o 90° (bejt dvoupólovej, tak musí být proti sobě), rozměry uhlíků stačí pro odběr 12A a proto nemusí být na štítu 4 uhlíky jako je u startéru, kde tečou proudy i 20x větší. Zároveň jsou uhlíky umístěny v ose budící cívky (jejich vychýlení od osy má za následek pokles jiskření, atd.. ale to se dělalo u strojů ze 40. let, nebo v modelářskejch motorech, který mají i 20 tis. ot/min a má to proto své opodstatnění).
Dynamo bych si bůbec nedovolil zaměňovat za startér, protože dynamo má buzení derivační (ideální ampérvoltová char. v poměrně širokym spektru otáček), kdežto startér má buzení sériový (jehož výhodou je právě maximální moment od nulovejch otáček, kdežto ve vysokých otáčkách je moment a i odebíraný proud minimální).
K buzení dynam: jo pokud je to dynamo přímo buzený (derivační), tak ve velikosti indukovanýho napětí hrajou roli otáčky. S roustoucíma otáčkama rotoru můžem odebírat i větší proud, ale do meze zvratu, pak je indukovaný npětí tak malý, že se dynamo odbudí. Pokud je u dynama dobře nastavenej regulátor, tak drží dynamo konstantní napětí od 1500 do 5000 otáček, tudíž jízda s motorem ve vysokých otáčkách nabíjí baterku stejně rychle, kdežto nádrž "vybíjí" neúměrně rychleji. Pokud budu chtít aby mi dynamo dodávalo vyšší výkon, tak upravim budící proud, protože právě on mi určuje okamžitý výkon dynama (spolu s dostatkem mechanickýho příkonu, což už motor při volnoběhu má).
Pokud tedy budu v extrému chtít, tak po instalaci elektroniky do střev regulátoru mohu postavit dynamo, co bude na volnběhu dávat proud 8A a držet napětí na 14V, stačí řídit proud buzení a hlídat si indukovaný napětí a maximální výstupní proud (kvůli zamezení přetěžování). Ale to je asi na jinou diskusi...
Dynamo bych si bůbec nedovolil zaměňovat za startér, protože dynamo má buzení derivační (ideální ampérvoltová char. v poměrně širokym spektru otáček), kdežto startér má buzení sériový (jehož výhodou je právě maximální moment od nulovejch otáček, kdežto ve vysokých otáčkách je moment a i odebíraný proud minimální).
K buzení dynam: jo pokud je to dynamo přímo buzený (derivační), tak ve velikosti indukovanýho napětí hrajou roli otáčky. S roustoucíma otáčkama rotoru můžem odebírat i větší proud, ale do meze zvratu, pak je indukovaný npětí tak malý, že se dynamo odbudí. Pokud je u dynama dobře nastavenej regulátor, tak drží dynamo konstantní napětí od 1500 do 5000 otáček, tudíž jízda s motorem ve vysokých otáčkách nabíjí baterku stejně rychle, kdežto nádrž "vybíjí" neúměrně rychleji. Pokud budu chtít aby mi dynamo dodávalo vyšší výkon, tak upravim budící proud, protože právě on mi určuje okamžitý výkon dynama (spolu s dostatkem mechanickýho příkonu, což už motor při volnoběhu má).
Pokud tedy budu v extrému chtít, tak po instalaci elektroniky do střev regulátoru mohu postavit dynamo, co bude na volnběhu dávat proud 8A a držet napětí na 14V, stačí řídit proud buzení a hlídat si indukovaný napětí a maximální výstupní proud (kvůli zamezení přetěžování). Ale to je asi na jinou diskusi...
- Mojžo
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 4098
- Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 21:46
- Bydlisko: mám
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Vynikajúce poznatky Jerry.
V súčasnosti sa v povoľnom tempe ktoré po ukončení T603 určite rozbehnem... bavím s výmenou starých regulátorov dynama v T603 za niečo moderné. Uvidíme ako dopadnem. Ideálne je, aby som ho dokázal skryť do pôvodných telies regulátora
V súčasnosti sa v povoľnom tempe ktoré po ukončení T603 určite rozbehnem... bavím s výmenou starých regulátorov dynama v T603 za niečo moderné. Uvidíme ako dopadnem. Ideálne je, aby som ho dokázal skryť do pôvodných telies regulátora
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 73
- Dátum registrácie: 02 Feb 2010, 15:13
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
no, tak my sme proti vam len tak "olizli"...Jerry napísal:O dynamech mam už další 4 semestry za sebou, v tomhle vlákně mi šlo o umístění uhlíků. Po logické úvaze mě to trklo, protože se jedná o čtyřpólový stroj, jsou uhlíky vůči sobě posunutý o 90° (bejt dvoupólovej, tak musí být proti sobě), rozměry uhlíků stačí pro odběr 12A a proto nemusí být na štítu 4 uhlíky jako je u startéru, kde tečou proudy i 20x větší. Zároveň jsou uhlíky umístěny v ose budící cívky (jejich vychýlení od osy má za následek pokles jiskření, atd.. ale to se dělalo u strojů ze 40. let, nebo v modelářskejch motorech, který mají i 20 tis. ot/min a má to proto své opodstatnění).
Dynamo bych si bůbec nedovolil zaměňovat za startér, protože dynamo má buzení derivační (ideální ampérvoltová char. v poměrně širokym spektru otáček), kdežto startér má buzení sériový (jehož výhodou je právě maximální moment od nulovejch otáček, kdežto ve vysokých otáčkách je moment a i odebíraný proud minimální).
K buzení dynam: jo pokud je to dynamo přímo buzený (derivační), tak ve velikosti indukovanýho napětí hrajou roli otáčky. S roustoucíma otáčkama rotoru můžem odebírat i větší proud, ale do meze zvratu, pak je indukovaný npětí tak malý, že se dynamo odbudí. Pokud je u dynama dobře nastavenej regulátor, tak drží dynamo konstantní napětí od 1500 do 5000 otáček, tudíž jízda s motorem ve vysokých otáčkách nabíjí baterku stejně rychle, kdežto nádrž "vybíjí" neúměrně rychleji. Pokud budu chtít aby mi dynamo dodávalo vyšší výkon, tak upravim budící proud, protože právě on mi určuje okamžitý výkon dynama (spolu s dostatkem mechanickýho příkonu, což už motor při volnoběhu má).
Pokud tedy budu v extrému chtít, tak po instalaci elektroniky do střev regulátoru mohu postavit dynamo, co bude na volnběhu dávat proud 8A a držet napětí na 14V, stačí řídit proud buzení a hlídat si indukovaný napětí a maximální výstupní proud (kvůli zamezení přetěžování). Ale to je asi na jinou diskusi...
ja som to neprirovnal k startru pretoze je to to iste, ale preto, aby sa pochopilo dynamo...ale dik za par peknych viet...zas som o nieco mudrejsi...ale i tak radsej davam prednost hmatatelnym vetam: do pravej si zoberem starter, do lavej dynamo, a porovnam si to...aby som to chapal aj ked to len vidim...
a este mam otazku: nemas nejake materialy ohladne toho dynama??? myslim schemu, atd...ze kde je budiace vinutie, atd...vsetko...dik..
- Honza. S
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 77
- Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
- Tatry, ktoré vlastním: Už mám doma pouze elektrocentrálu s motorem T603
- Bydlisko: Benešovsko CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Altík mám 55A, je to Pal. Akorát jsem musel si vysoustružit řemeničku na 17 řemen. Původní byla stejného průměru a na šířku řemenu cca 9 mm a nešla upravit. Řemen na něj je 17 x 1170Li, pravý zůstal původní. Dynamo bylo nespolehlivý a jeho relé ještě víc. Dlouho trvalo než aku dobilo 130W. Centrálu používám zřídka při výpadku el. pro RD.
- Honza. S
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 77
- Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
- Tatry, ktoré vlastním: Už mám doma pouze elektrocentrálu s motorem T603
- Bydlisko: Benešovsko CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Na místo kde bylo původně relé dynama jsem namontoval ampérmetr. Po startu chvíli dobijí 25A pak to klesne na cca necelých 10A.
- Honza. S
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 77
- Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
- Tatry, ktoré vlastním: Už mám doma pouze elektrocentrálu s motorem T603
- Bydlisko: Benešovsko CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: T 805 Dynamo
Přidáno elektrické benzínové čerpadlo aby po dlouhé době stání se nemuselo dočerpávat ručně, nebo dlouho točit startérem.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní