Drezina Tatra

Odfotili ste niečo zaujímavé ? Sem s tým !
etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Drezina Tatra

Príspevok od užívateľa etienne » 06 Dec 2005, 15:22

NIECO TAKETO SOM DNES NASIEL V MOJICH STARYCH MAILOCH:

Obrněná drezína Tatra československé armády
Výroba motorových drážních drezín automobilkou Tatra v Kopřivnici pro ČSD je vcelku známou historickou skutečností. Již méně známou historií je produkce obrněných drezín Tatra pro polskou i československou armádu v roce 1925.
Asi první podnět vznikl ze strany vojenských zástupců polské armády, kteří v první polovině 20. let 20. století hledali průzkumný prostředek pro své obrněné vlaky. V Tatře tehdy zakázku přijali, využili ke konstrukci obrněné drezíny tehdy vzniklého a moderně řešeného podvozku motorového vozíku označeného Tatra T –14. Opancéřováním tohoto podvozku tak vzniká obrněná drezína nesoucí typové číslo Tatry T –18.
V roce 1925 Tatra skutečně do Polska dodala sérii šesti kusů těchto obrněných drezín. Tato vozidla zasáhla i do bojů proti německým okupantům při přepadení Polska v září 1939.
Skutečnosti, že bylo vyvinuto toto vozidlo pro Polsko, využila i československá armáda, která v roce 1927 zařadila, byť jen jedinou drezínu, ke svým obrněným vlakům jako průzkumný prostředek. Po okupaci zbytku Československa v březnu 1939 byla obrněná drezína Tatra spolu s další kořistí zařazena do výzbroje německé armády. Na své válečné pouti se spolu s německým obrněným vlakem dostala na Ukrajinu, ale ve víru války její stopa končí.
Po skončení druhé světové války se ve stavu znovu obnovených železničních obrněných jednotek objevuje i obrněná drezína Tatra, není známo, zda se jednalo o skutečně původní československou nebo některou z dodaných do Polska. V seznamu se mezi stavy vojenských vozidel objevuje až do zrušení obrněných železničních jednotek v roce 1950.
V případě obrněné drezíny Tatra T- 18 se jednalo o epizodní a počtem vyrobených vozidel málo významnou záležitost. Význam vozidla spočívá v unikátnosti konstrukce, která ve 20. a 30. letech neměla obdoby a bylo by tedy chybou, aby upadla historie drezíny v zapomnění.
Prílohy
pancdrez02.jpg
pancdrez02.jpg (29.52 KiB) 1953 zobrazení
pancdrez.jpg
pancdrez.jpg (21.07 KiB) 1952 zobrazení

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 06 Dec 2005, 15:26

A este jeden bonus :-)
Prílohy
volby1946.jpg
(35.02 KiB) 229 stiahnutí

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 06 Dec 2005, 18:12

Kdyby to někoho zaujalo, tak o tom v nedávné době vyšla docela pěkná knížka s názvem asi "Obrněná drezína Tatra T18" nebo tak nějak.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 11 neregistrovaných