Opalování nátěrů automobilových karoserií

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa Zdicho » 11 Máj 2010, 09:33

Zdravím vespolek. Kamarád si staví repliku závodní škodovky 120S a nechával sundat nátěry z karoserie ve spalovací peci o rozměrech 3x3x5 metrů. Dle jeho popisu, cituji:

"Opálí to uplně vše a odevšad, plech je po opalu tmavě našedlý. Pasivace není třeba protože se nejedná o chemické loužení, možno je to ošetřit nástřikem proti korozi s účinkem cca 1 měsíc, pokud to nejde hned na nástřik základem. Pec s kastlí se napustí nějakou směsí plynu a ten pak za vysoké teploty cca 800 st. začne reagovat s materiály nanesenými na kovu (termické odlakování). Ze všech nátěrových a tlumících hmot včetně těsnění zbyde cca po 5 hodinách tohoto procesu pouze prach, který se omyje ve finále tlakovou vodou. Kapoty a rovné plechy bez výztuh se nedoporučují takto odlakovat, mohly by se zkroutit - nicméně se střechou na té stovce to neudělalo nic,takže to nebude asi zas tak horké. Pokud to má výztuhy, mělo by to být OK. Blatníky a kapoty je ale lepší nechat chemicky louhovat. Odlakování té stovky vyšlo na 8 000,-. Tatra by byla asi dražší."

Zajímá mě názor na věc, hlavně co se týká degradace plechu karoserie vlivem teploty a tedy vhodnost pro použití na karoserii, která nebude vybavena ochranným rámem pro posádku a bude se pohybovat v běžném provozu.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa ondrej » 11 Máj 2010, 23:12

Zdicho - začrel si do hlbokých vôd...
Je to otázka hlavne na odborníka z metalurgie, napriek tomu však uvediem dosť pravdepodobný dopad:
ak predpokladáme, že na výrobu karosérií sa používajú hlavne hlbokoťažné karosárske plechy s nízkym obsahom uhlíka (asi tak so 0,1%) a pevnosti okolo 350 MPa, u zohriatia takejto karosérie na teplotu okolo 800°C (prekročenie teploty rekryštalizácie) a výdržou asi 5 hod. sa približujeme podmienkam žíhania, dokonca ich teplotne prekračujeme, čím veľmi pravdepodobne dôjde ku odstráneniu spevnenia materiálu vzniknutého tvárnením za studena (lisovanie karosárskych dielov) a k celkovému zjemneniu štruktúry zrna. Obnoví sa tak schopnosť oceľového materiálu k opätovnému plastickému deformovaniu a teda k zníženiu pevnosti.
Uvedené platí hlavne pre karosérie starších konštrukcií, kam ale Škoda 100 plne spadá. U karosérií súčasných vozidiel zaznamenávame výrazný príklon k používaniu vysokopevných ocelí (až 600MPa, často dokoca až 800MPa!!) tvárnených za studena a s výrazným sklonom k spevneniu, ktoré sa používajú na vybrané nosné prvky karosérie (napr. "A" stĺpik karosérie). Tu by mohlo mať uvedené zohriatie karosérie ešte väčší negatívny dopad, závisí to však hlavne od chemického zloženia takýchto materiálov, ktoré sú sami o sebe dosť náchylné k výraznému spevňovaniu pri tvárnení za studena a žiaľ tiež k tvorbe trhlín.
Okrem toho dosť silne pochybujem, že karoséria zohriata na 800°C si zachová svoj pôvodný tvar.
To by platilo iba o zohrievaní karosérie v "čistom" prostredí. Pokiaľ však pri tom procese bude ešte dochádzať aj k opaľovaniu náterových hmôt, kedy budú vznikať chemické zlúčeniny neurčitého zloženia, dosť pravdepodobne môže dôjsť aj k tvorbe rôznych uhlíkových zlúčenín. Karosárske plechy majú vzhľadom na svoj nízky obsah uhlíka výrazné cementačné sklony, kde určitým nauhličením povrchu môže dôjsť ku strate plasticity a vzniku určitej krehkosti a náchylnosti k lomu.
Takže - asi by som radšej uprednostnil iné metódy odstraňovania starých náterových hmôt, pričom naozaj nevidím dôvod čistiť takúto karosériu za každú cenu až na holý plech..

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Re: Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa MarekK » 12 Máj 2010, 09:27

5hodín na 800°C je brutálne pre karoseriu... Ondrej to popísal pekne.

čo s plechami na karosérii , čo sa nastriekat nedaju = dutiny?

Zdicho: máš nejaký odkaz na firmu čo sa tým zaoberá?

Užívateľov profilový obrázok
Kontráš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 505
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Ostrava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa Kontráš » 12 Máj 2010, 17:27

docela by mě zajímalo, na co tu pec používají standardně. S ohledem na změnu vlastností oceli (viz Ondrejův reálný text) je to pro většinu ocelových konstrukcí a jiných výrobků s požadavkem na určitou pevnost nepoužitelné.

Užívateľov profilový obrázok
kovoo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 316
Dátum registrácie: 30 Dec 2005, 18:37
Bydlisko: TT
Kontaktovať užívateľa:

Re: Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa kovoo » 12 Máj 2010, 22:04

môj dohad: myslím že takéto pece sa používajú (tak ako napísal Ondrej) na žíhanie, kalenie a iné tepelné spracovanie....
zohriatie ocelovej konštrukcie na takúto teplotu (to je kaliaca teplota ocele s obsahom uhlíka 0,3%) by znamenalo automaticky oxidáciu povrchu....

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Re: Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa Zdicho » 13 Máj 2010, 06:36

Kovoo: pec je naplněna plynem, právě proto, abvy nedocházelo k oxidaci.

Marek: Pokud bys tam zavolal a zjistil více, tak prosím zavěs informace sem do vlákna. http://kaf-facility.cz/odlakovani-dilu- ... .php?fot24

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Re: Opalování nátěrů automobilových karoserií

Príspevok od užívateľa Zdicho » 13 Máj 2010, 06:37

Ondreji dík za odborný náhled.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný