Kde teče olej z motoru 613?

Technické problémy s našimi tatrovkami

Je pravděpodobnější únik oleje z chladiče, nebo z ložisek ventilátoru? (T613)

chladič
11
69%
ventilátor
5
31%
 
Celkom hlasov: 16

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Kde teče olej z motoru 613?

Príspevok od užívateľa Štěpán » 10 Júl 2007, 13:45

Rači zakládám nové téma, ať s tím jinde neotravuju.

Teče mi olej z motoru. Vyskytuje se všude na motoru, už po krátké jízdě 5km.
Trošku tekl celou dobu, ale nikdy to nevadilo a když sem jednou za čas utřel motor bylo to v pohodě.
Nedávno jsem jel po dálnici, pohoda 3200ot/min na 4° a po 60km sem zastavil u benzínky abych zkontroloval dotažení nových kol a všiml sem si že se z motoru kouří. Pár kapek oleje po zastavení steklo na tlumič, nebo se kapky oleje nasály ventilátorem na válce.
Zjistil sem že to teklo guferama sacích váčkových hřídelů, opraveno. Teče to ještě jinde - olej se objeví na krycím plechu motoru hned za ventilátorem na pravé straně (když stojím za autem). Jinak se dělají kapky na matkách pod motorem, špinavý je olejový filtr (zvrchu). Ještě sem se nedostal pořádně pod auto abych znovu zkontroloval je li olej na startéru. Už jsem ho jednou utíral a trochu od oleje byl. Jinak sdandardně je kapka oleje na ruční páčce palivového čerpadla.
Předpokládám že to může téct z olejového chladiče, nebo z ložisek u ventilátoru. Nebo někde jinde.
Nevím co bylo dříve v motoru za olej, nalil sem tam M8AD výrobce Hekra.

Užívateľov profilový obrázok
tomas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2325
Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 23:06
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa tomas » 10 Júl 2007, 15:11

Este su gufera na kluke a na vackach a tesnenia medzi valcami a vackovymi komorami. Moze to byt hocico.

ondrej.

Príspevok od užívateľa ondrej. » 10 Júl 2007, 15:37

ako to popisuješ, to vyzerá najskôr na chladič,
však demontuj ten plech nad ventilátorom a pozri, odkiaľ olej presakuje, prípadne nahmataj rukou,
samozrejme sú možné aj iné miesta, ale podľa tvojho popisu by som preveril najprv tieto 2 možnosti

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Príspevok od užívateľa D.A. » 10 Júl 2007, 15:53

Odpověď na hádanku: všude. :lol:

Podle příznaků sázím 70% na prasklý chladič.

Dobrá zpráva: Konzervuješ vše okolo ...

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 10 Júl 2007, 15:58

Chladič nemusí být rovnou prasklý, teoreticky může být i málo dotažený nebo někdo mohl dát místo silikonových O kroužků nějaké méně vhodné těsnění.

Co víčka na vačkových komorách, zejména ta podlouhlá?

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 10 Júl 2007, 16:16

Kdyby byl chladič prasklý, teklo by to asi hodně. Dolil jsem za posledních 500km 0,5l oleje. Spotřeba 1l oleje na 1000km je normální?

Sedo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1429
Dátum registrácie: 02 Júl 2004, 16:11

Príspevok od užívateľa Sedo » 10 Júl 2007, 16:18

Ja som mal chladic prasknuty a olej neunikal nejakym zavratnym tempom. Akurat vzdy rano som pod autom nasiel malilinku kaluz.

Užívateľov profilový obrázok
tomas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2325
Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 23:06
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa tomas » 10 Júl 2007, 16:21

Ja mam inak podobne spravanie u mojho Mi. ALe este som sa na to poriadne nekukol, asi ani tak skoro to nebude. Som teda zvedavy aky bude vysledok patrania.

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 10 Júl 2007, 17:06

No mě by naopak zajímalo, jestli existuje na T613 motor, ze kterého opravdu neteče olej a pokud ano, tak mám dvě otázky pro zkušené:

1. jak dlouho trvá, než začne někde téct olej u funglovky motoru

2. jak dlouho trvá, než začne někde téct olej u motoru po opravě a kvalitním přetěsnění

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa michal heky » 10 Júl 2007, 17:09

No když prdne chladič, tak bych očekával, že olej bude unášen chladícím proudem vzduchu od ventilátoru směrem k setrvačníku a bude pak stékat dolů na ramena. Toto jsem si potvrdil i prakticky. Pod autem byla pak louže jak kráva.

Ovšem také se mi stalo, že chladič praskl tak ,,šikovně", že z něj stříkal olej nahorů na filtr a motor pak vypadal, jako by ho někdo polil konví. Olej byl nastříkaný na lautr všem. Situace pod vozem se opakovala, jen těch louží bylo víc a menších.

Čím to bylo, že mi praskaly chladiče, Luboši, nevím. Motor (momentálně je u Havrlovy babičky na zahradě:-) ), který měl tuto zálibu, hodlám letos rozebrat, tak se pak, pokavaď na něco přijdu, pochlubím.

sudetak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 93
Dátum registrácie: 27 Nov 2006, 12:09
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa sudetak » 10 Júl 2007, 20:46

Když je od oleje zadní strana plech.chladiče-u setrváku-od spodku do výšky cca1-2cm většinou chčije gufero ventilátoru.
Chladiče z Mukařova,ikdyž jsou nové,tak po namontování údajně tečou,neboť prý cín po létech skladování už nedrží.
Může to někdo potvrdit?Nebo používáte tyto chladiče bez problému?

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 10 Júl 2007, 21:44

Dneska byl rozebran ventilator, gufero bylo podezřele od oleje. Vyměněno za nové, dána vrtule s méně opotřebovanou plochou dosedající na gufero. Olej. chladič byl ze strany od ventilátoru ve vrchní části zašpiněný od oleje, vrchní část sacích potrubí pod plechama taky. Doufám že to teklo jen z toho gufera a bude už klid. Musím umýt motor a vyzkoušet.
Za kolik se dají sehnat nové přední blatníky plastové na 613-3?

Užívateľov profilový obrázok
Tatros
Diskutujúci
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 20 Feb 2007, 19:51
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Tatros » 10 Júl 2007, 22:43


Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 10 Júl 2007, 23:39

Plastové blatníky? :shock: Já bych tam dal kovové, ale dělají se i laminátové: http://www.mende.cz

Užívateľov profilový obrázok
Robert
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 236
Dátum registrácie: 30 Jan 2007, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Robert » 11 Júl 2007, 01:11

Tak měl sem ( valstně ještě mám ) motor (chromka ) několikrát GO ale
opravdu Go né taková ta samo domo .
No nepouštělo to nikde v motorovém prostoru bylo vše krásně čisté,
ale zato vana a filtr tam to chcalo řádně.

PS. Nevěřili by ste kolik oleje je schopno protékat jedním uvolněným víčkem nad vačkou opravdu móóc :-) ( jinej motor )

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 13 Júl 2007, 06:12

Tak další vývoj situace: po umytí motoru a krátké projížďce byla kapka oleje zezadu na nejnižším bodě krytu ventilátoru. Může to téct z místa kde trubka odvádí olej od mazání ventilátoru. Předpokládám, že je tam těsnění nevíte někdo rozměr, případně kde se dá koupit? Když to rozdělám vyteče moc oleje?

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1604
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Jerry » 13 Júl 2007, 13:51

Ahoj štěpáne, když ti bude motor stát den a tu trubbku odšroubuješ, tak ti už nic nevyteče. A rozměry (popř. tvary) těsnění sou v katalogu náhradních dílů, pokud ho nemáš tak si to starý obkresli na kladívkovou čtvrtku a vystřihni, před montáží ho potrři z obou stran olejem a spoj dotahni. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 18 Júl 2007, 06:33

Těsnění trubky mazání ventilátoru vyměněno (musel sem ho vyrobit z lignátu nebo jak se to menuje), z těch míst už olej neteče. Ještě se dělají kapky na krytech ventilů. Zkontroloval sem dotažení a bylo to všechno dotažené dobře. Asi to bude chtít vyměnit těsnění pod víčkama. Pod těma podlouhlýma je taky těsnění? Vyrábí se to ještě?
Jinak po projížďce po dálnici se z motoru zase trochu kouřilo, předpokládám že sou to poslední zbytky oleje co zústali na válcích i po umytí. Ještě musím odstranit olej z tlumiče výfuku.
Je normální že na plechu nad tlumičem nejde udržet ruka jak je horký - po 20km projížďce, motor(olej) zahřátý na standardní jednu tenkou čárku nad 80°C.
Už sem kvuli tomu zjišťování a postupnému odstraňování uniků projel skoro celou nádrž!

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 18 Júl 2007, 11:33

Těsnění pod víčka ventilů po 2,6kč ks předpokládám že je to cena bez DPH http://www.kalina.cz
na netu je nemají, ale telefonicky jsem je objednal.

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ziza » 18 Júl 2007, 11:42

Až přijedeš po jízdě do garáže, strč pod motor noviny. Jestli olej kape hlavně z pravé strany motoru, přečti si znovu a důkladně přispěvky od Ondreje, Agenta a Seda. Ušetříš tím dost krupice za bencíín a práci s opracováním lignátu . :wink:


P.S. S šikovně prasklým chladičem se někdy dá jezdit léta. Viz moje Liška Bystrouška. Dneska je olej levnější než bencííín. Jen se musíš pečlivě vyhýbat militantním enviromentalistům a tatrovkářům. :wink:

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní