Zvuk od torzního tlumiče
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Zvuk od torzního tlumiče
Zdravím pánové.
řeším nepříjemný zvuk pravděpodobně torzního tlumiče řemenice na klice. Když měl motor původní řemenici (najeto cca 300 tisíc), k "zdravému" zvuku při volnoběhu (za provozní teploty, při studeném motoru ne) se přidával trvalý zvuk charakteru kolísavého hučení. Údajně tento zvuk vychází z torzního tlumiče řemenice, která když má už hodně za sebou, má kovová tělíska uložená v pryži volnější a vlivem kmitů, které mají tlumit, vyluzují charakteristický zvuk. Po výměně řemenice za novou tento trvalý zvuk sice zmizel, ale objevil se jiný zvuk, ne sice trvalý, ale možná ještě více nepřehlédnutelný, a to opět při volnoběhu teplého motoru, zpočátku jen při návratu do volnoběžných otáček po předchozím jejich zvýšení a po delším volnoběhu již i k trvalému zvuku. Ten bych připodobnil ke kolísavému "kňourání". Zvuk nepůsobí (alespoň pro mne) dobře, v lepším případě jde jen o "kosmetickou" vadu, v horším případě si představuji nežádoucí vibrace, které by mohly vyvolat únavový lom. Odborníci profesionálové mě uklidnili, že to některé Tatry dělají a že to ničemu nevadí a není důvod se znepokojovat. Doplnil bych, že s výměnou řemenice byly vyměněny i všechny klínové a rozvodové řemeny a že pro vyloučení jejich případného vlivu jsem zkoušel jejích namazání za účelem změny tření. Dále jsem zkoušel během volnoběhu motoru vyvolat zátěž elektrickým odběrem od spuštěných všech spotřebičů a dále zapnutím klimatizace a točením kol pro zatížení serva. Předpokládal jsem, že kdyby eventuálně zvuk vycházel např. z alternátoru, kompresoru nebo čerpadla, jejich zatížením by se mohl zvuk změnit a lépe by se mohlo vytipovat, odkud skutečně pochází. Na charakteru zvuku se však nic nezměnilo. Zůstávám u přesvědčení, že zvuk pochází od řemenice s tlumičem. Utahovací moment šroubu řemenice jsem dodržel dle dílenské příručky 250 Nm. Také mě napadlo, co když se spoj uvolnil a dochází k vibracím ve spoji. Dnes jsem provedl kontrolu utaženi (po 2000 km od montáže) a moment nadále odpovídal 250 Nm. Pro vizuální kontrolu jsem řemenici sejmul a nemá žádné stopy prozrazující něco nedobrého. Vůle v peru ve směru otáčení je sice postřehnutelná, ale považuji ji za odpovídající danému lícování v peru. Umím si sice představit, že kdyby stažení nebylo dostatečné, pak torzní vibrace mohou ve vůli vytvářet zvuk, ale stahující síla u závitu M28x1,5 po utažení na 250 Nm by při běžném tření 0,12 měla být cca 61kN. To by snad mělo stačit k zamezení pohybu. (?) Nebo ne ? Trochu o tom začínám uvažovat. Faktem je, že po sejmutí staré řemenice jsem našel na hřídeli i na díře lokálně kontaktní korozi, která je typická pro spoje, kde působí velký tlak a zároveň mikropohyb. Viz foto. Někteří praktici říkají, že řemenice se má utáhnout "na krev". Co to je ale na krev ? S tímto pojmem nerad pracuji, protože při malé páce může být na krev i méně než 250 Nm, při velké páce naopak mnohem víc a to už vůbec nemluvím o tom, že každý může umět vyvinout jinou sílu na stejné páce. Také mám teď po sejmutí řemenice sto chutí tam vrátit starou, abych je mohl znovu porovnat. Je také totiž možné, že nová mi vadí víc než stará jen proto, že jsem dříve tomu nevěnoval takovou pozornost. Jsem hold nevyléčitelný puntičkář, a tak místo, abych si na zvuk zvykl, vadí mi stále víc a víc.
Řešili jste někdy stejný problém ? Jakým momentem utahujete řemenici ? Kdo by měl chuť si zvuk poslechnout z video nahrávky (415MB), pošlete mi vaši e-mailovou adresu na: michal.b.tatra@seznam.cz. , záznam pošlu.
No, už jsem toho napsal dost, teď nechám prostor na vaše vyjádření zkušeností a předem děkuji.
řeším nepříjemný zvuk pravděpodobně torzního tlumiče řemenice na klice. Když měl motor původní řemenici (najeto cca 300 tisíc), k "zdravému" zvuku při volnoběhu (za provozní teploty, při studeném motoru ne) se přidával trvalý zvuk charakteru kolísavého hučení. Údajně tento zvuk vychází z torzního tlumiče řemenice, která když má už hodně za sebou, má kovová tělíska uložená v pryži volnější a vlivem kmitů, které mají tlumit, vyluzují charakteristický zvuk. Po výměně řemenice za novou tento trvalý zvuk sice zmizel, ale objevil se jiný zvuk, ne sice trvalý, ale možná ještě více nepřehlédnutelný, a to opět při volnoběhu teplého motoru, zpočátku jen při návratu do volnoběžných otáček po předchozím jejich zvýšení a po delším volnoběhu již i k trvalému zvuku. Ten bych připodobnil ke kolísavému "kňourání". Zvuk nepůsobí (alespoň pro mne) dobře, v lepším případě jde jen o "kosmetickou" vadu, v horším případě si představuji nežádoucí vibrace, které by mohly vyvolat únavový lom. Odborníci profesionálové mě uklidnili, že to některé Tatry dělají a že to ničemu nevadí a není důvod se znepokojovat. Doplnil bych, že s výměnou řemenice byly vyměněny i všechny klínové a rozvodové řemeny a že pro vyloučení jejich případného vlivu jsem zkoušel jejích namazání za účelem změny tření. Dále jsem zkoušel během volnoběhu motoru vyvolat zátěž elektrickým odběrem od spuštěných všech spotřebičů a dále zapnutím klimatizace a točením kol pro zatížení serva. Předpokládal jsem, že kdyby eventuálně zvuk vycházel např. z alternátoru, kompresoru nebo čerpadla, jejich zatížením by se mohl zvuk změnit a lépe by se mohlo vytipovat, odkud skutečně pochází. Na charakteru zvuku se však nic nezměnilo. Zůstávám u přesvědčení, že zvuk pochází od řemenice s tlumičem. Utahovací moment šroubu řemenice jsem dodržel dle dílenské příručky 250 Nm. Také mě napadlo, co když se spoj uvolnil a dochází k vibracím ve spoji. Dnes jsem provedl kontrolu utaženi (po 2000 km od montáže) a moment nadále odpovídal 250 Nm. Pro vizuální kontrolu jsem řemenici sejmul a nemá žádné stopy prozrazující něco nedobrého. Vůle v peru ve směru otáčení je sice postřehnutelná, ale považuji ji za odpovídající danému lícování v peru. Umím si sice představit, že kdyby stažení nebylo dostatečné, pak torzní vibrace mohou ve vůli vytvářet zvuk, ale stahující síla u závitu M28x1,5 po utažení na 250 Nm by při běžném tření 0,12 měla být cca 61kN. To by snad mělo stačit k zamezení pohybu. (?) Nebo ne ? Trochu o tom začínám uvažovat. Faktem je, že po sejmutí staré řemenice jsem našel na hřídeli i na díře lokálně kontaktní korozi, která je typická pro spoje, kde působí velký tlak a zároveň mikropohyb. Viz foto. Někteří praktici říkají, že řemenice se má utáhnout "na krev". Co to je ale na krev ? S tímto pojmem nerad pracuji, protože při malé páce může být na krev i méně než 250 Nm, při velké páce naopak mnohem víc a to už vůbec nemluvím o tom, že každý může umět vyvinout jinou sílu na stejné páce. Také mám teď po sejmutí řemenice sto chutí tam vrátit starou, abych je mohl znovu porovnat. Je také totiž možné, že nová mi vadí víc než stará jen proto, že jsem dříve tomu nevěnoval takovou pozornost. Jsem hold nevyléčitelný puntičkář, a tak místo, abych si na zvuk zvykl, vadí mi stále víc a víc.
Řešili jste někdy stejný problém ? Jakým momentem utahujete řemenici ? Kdo by měl chuť si zvuk poslechnout z video nahrávky (415MB), pošlete mi vaši e-mailovou adresu na: michal.b.tatra@seznam.cz. , záznam pošlu.
No, už jsem toho napsal dost, teď nechám prostor na vaše vyjádření zkušeností a předem děkuji.
- Honzík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 108
- Dátum registrácie: 06 Jan 2008, 12:52
- Tatry, ktoré vlastním: T2-603 rv.1968,1974
T613-3 rv.1989 - Bydlisko: Pardubicko
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Tak jestli mohu k té řemenici. Dotahování řemenice na krev nedoporučuji, to znamená na nějaký vyšší moment, než těch 250Nm. Doma jsem to nemohl ani za nic ničím povolit, tak jsem si to jel nechat povolit do bejvalého servisu v Lipníku a tam na povolení použili kladivo, matice s děrami prostě nevydržela. A do teď mám vidinu že ta hřídel je prohnutá a háže. To jen málo k tomu.
Zkoušel jsi odpojit všechny náhony řemenice at máš jistotu že to jen a jen pochází z motoru? Chrastivý zvuk vydává altík nabo kladky s více jak 100.000 Km mám odzkoušeno. Klimu ani posilovač nemam, nemohu sloužit.
Většinou co jsem čet a mám vyzkoušeno kňučivý a nepravidelný zvuk vydávají vadná kluzná ložiska. Nechci tě znepokojit i může být vadné olejové čerpadlo, otázka jaký tlak dává celkově. To jsem jednou měnil i to čerpadlo motor při vyšších otáčkách tak divně od řemenice vydával drnčící zvuk. Říkali mi že to je drnčící redukční ventil oleje. Tak jsem to nechal být a po dvou letech se zničeho nic sem tam sepla kontrolka oleje. A bylo to čerpadlo. Po demontáži motoru jsem zjistil že víko čerpadla drželo na dvou šroubech. Ostatní byly přestřižené to byl ten drnčivý zvuk víčka při vyšších otáčkách.
Ložiska v kladkách jsou ok? Rád bych si tu nahrávku pustil ale 415 MB je nad moje stahovací možnosti.
Zkoušel jsi odpojit všechny náhony řemenice at máš jistotu že to jen a jen pochází z motoru? Chrastivý zvuk vydává altík nabo kladky s více jak 100.000 Km mám odzkoušeno. Klimu ani posilovač nemam, nemohu sloužit.
Většinou co jsem čet a mám vyzkoušeno kňučivý a nepravidelný zvuk vydávají vadná kluzná ložiska. Nechci tě znepokojit i může být vadné olejové čerpadlo, otázka jaký tlak dává celkově. To jsem jednou měnil i to čerpadlo motor při vyšších otáčkách tak divně od řemenice vydával drnčící zvuk. Říkali mi že to je drnčící redukční ventil oleje. Tak jsem to nechal být a po dvou letech se zničeho nic sem tam sepla kontrolka oleje. A bylo to čerpadlo. Po demontáži motoru jsem zjistil že víko čerpadla drželo na dvou šroubech. Ostatní byly přestřižené to byl ten drnčivý zvuk víčka při vyšších otáčkách.
Ložiska v kladkách jsou ok? Rád bych si tu nahrávku pustil ale 415 MB je nad moje stahovací možnosti.
-
- Diskutujúci
- Príspevky: 36
- Dátum registrácie: 07 Feb 2011, 16:10
- Tatry, ktoré vlastním: t613/3, t613/3, t613/3, t613/3, t603/3, t613/3, t613/4, t613/3, t613/3, t613/2, t613/1, t613/3, t613/3, t613/4-long
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
V prvom rade by som fakt vyhodil remene z alternatora a z vrtule a potom uvidis ci to neprestalo, lebo uz sa mi stalo ze takýto zvuk pochadzal z alternatora, ale uz sa mi stalo, ze loziska na vrtule na chladenie boli zle a tiez to malo taky neprijemny zvuk
- michal heky
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 719
- Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
- Tatry, ktoré vlastním: T613-3
- Bydlisko: Praha, Kobylisy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Poslední dobou mi trochu vibroval a drnčel alternátor, objednal jsem jiný, repasovaný a jezdil dál. Včera mi za jízdy upadl - vlivem vibrací praskl ten veliký šteft, na kterém drží. Naštěstí v Praze a slyšel jsem to, takže jsem nezadřel motor.
Proto si nemyslím, Michale, že se z Tvé strany jedná o hnidopišství a také bych se to snažil řešit, nejprve odpojením všech možných jiných potenciálních zdrojů hluku a vibrací.
Proto si nemyslím, Michale, že se z Tvé strany jedná o hnidopišství a také bych se to snažil řešit, nejprve odpojením všech možných jiných potenciálních zdrojů hluku a vibrací.
- MarekK
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1912
- Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
- Bydlisko: Olomouc
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
prasknutý šrob ventilátora (ten šteft ) nám na jednom aute praskol tiež...zostal tuším zalomený v bloku, altík držal na svojom mieste...
- Eda
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 989
- Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
- Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
- Bydlisko: Moravská Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Michale,
kolik má motor (klika) najeto, jak jsou staré rozvodové řemeny? Zvuk po zvýšení otáček zmizí? Vibrace kliky na volnoběhu = centrifuga v otáčkách. Jedná se o litinové, AlFe, nebo nikasilové válce?
kolik má motor (klika) najeto, jak jsou staré rozvodové řemeny? Zvuk po zvýšení otáček zmizí? Vibrace kliky na volnoběhu = centrifuga v otáčkách. Jedná se o litinové, AlFe, nebo nikasilové válce?
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Zatím jsem nezkoušel odpojit všechny řemeny, ale stetoskopem přitisknutým na těleso alternátoru, kompresoru a čerpadla jsem poslouchal zvuky uvnitř a byla slyšet jen plynulá "zdravá šustění". Rovněž při jejich zátěži nedocházelo ke změnám. Proto si myslím, že od nich nevhodný zvuk nepochází. Dlouhý šroub alternátoru jsem teď při rozebírání měl opět v ruce a nevšimnul jsem si žádného poškození. Ale i tak to zkusím a odpojím je, ať je větší jistota v jejich vyloučení.
V napínacích kladkách jsem ložiska vyměňoval a dnes mají naběháno asi 10 000 km. Staré jsem měnil, když jedno z nich občas zaskřípalo. Byl to zvuk ale jiný a navíc jsem je teď při výměně rozvoďáků kontroloval. Ty to nebudou. A olejové čerpadlo ? Podle kontrolky mazání by mělo dávat dostatečný tlak, hned po nastartovaní zhasíná, neproblikává ani za vyšších teplot.
Edo, jak jsem už psal motor má cca 300 000 km. Klika je původní. Rozvodové řemeny byly vyměněny s řemenicí a maji teď cca 2000 km. Zvuk po zvýšení otáček zmizí. Co myslíš centrifugou ? Pokud máš na mysli, že klika ve volném ložisku vykonává přídavný pohyb (známý efekt např. u vyběhaných setrvačníků nebo motorků na hračkách), pak toto mě také napadlo, charakter zvuku by mi na to možná docela pasoval. Je to ale běžné, aby po 300 000 km už bylo vyběhané uložení kliky ? Myslel jsem, že běžné je až tak kolem 500 000 km.
Jinak doupřesním: Jedná se o motor 3,5 Mi s původními válci AlFe.
Nahrávka zvuku je všem k dispozici na adrese: www.ulozto.cz/8882269/mvi-1274-avi
V napínacích kladkách jsem ložiska vyměňoval a dnes mají naběháno asi 10 000 km. Staré jsem měnil, když jedno z nich občas zaskřípalo. Byl to zvuk ale jiný a navíc jsem je teď při výměně rozvoďáků kontroloval. Ty to nebudou. A olejové čerpadlo ? Podle kontrolky mazání by mělo dávat dostatečný tlak, hned po nastartovaní zhasíná, neproblikává ani za vyšších teplot.
Edo, jak jsem už psal motor má cca 300 000 km. Klika je původní. Rozvodové řemeny byly vyměněny s řemenicí a maji teď cca 2000 km. Zvuk po zvýšení otáček zmizí. Co myslíš centrifugou ? Pokud máš na mysli, že klika ve volném ložisku vykonává přídavný pohyb (známý efekt např. u vyběhaných setrvačníků nebo motorků na hračkách), pak toto mě také napadlo, charakter zvuku by mi na to možná docela pasoval. Je to ale běžné, aby po 300 000 km už bylo vyběhané uložení kliky ? Myslel jsem, že běžné je až tak kolem 500 000 km.
Jinak doupřesním: Jedná se o motor 3,5 Mi s původními válci AlFe.
Nahrávka zvuku je všem k dispozici na adrese: www.ulozto.cz/8882269/mvi-1274-avi
- Honzík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 108
- Dátum registrácie: 06 Jan 2008, 12:52
- Tatry, ktoré vlastním: T2-603 rv.1968,1974
T613-3 rv.1989 - Bydlisko: Pardubicko
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Jestli má 300000km tak jak jsem psal kluzné ložisko určitě bude chycené.Když se do toho pustíš a rozděláš motor tak se vsadím že to kluzné ložisko u setrvačníku bude nejvíce opotřebené bude prosvítat bronz.To je tím utahováním na krev a běžná praktika povolování kladivem.A vsadím se že spousta z Vás je to vidět na srazech pokud nikdo neměnil ten šruob kliky tak má v něm záseky v těch otvorech.To se dá ještě zjistit když sundáš řemenici a povolíš rozvodové řemeny motor musí mít aspoň 40°C a chce to trochu cviku.Pomalu ale razantně zahýbeš klikou nahoru a dolu a jestli ucítíš ťukání není co řešit.Při volnoběhu je tlak oleje malý a rozvodové řemeny a i další se snaží přizvedávat kliku.Tak jak zde Eda psal zažne vibrovat a jak jsi psal kolísavě kňourat.Po zvýšení otaček zmizí.A pak ještě jedna vychytávka motor na volnoběh sedneš za volant zařadíš 1 stupeň a pomalu pouštíš spojku a posloucháš zda při snižování otáček nezačne klika bouchat nebo tlumeně vibrovat podle toho jak snižuješ nebo zvyšuješ otáčky pomocí spojky.Jasně že u toho musí být zabržděno!!!!!! A jestli uslyšíš divné zvuky takové to bouchání podle otáček motoru tak ještě k tomu můžeš přidat ojniční kliková ložiska.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Poškozené otvory u toho šroubu jsou většinou způsobeny použitím nevhodné tyčky malého průměru na povolování/utahování.
Jen pro zajímavost, zkoušel už někdo na tenhle šroub nasadit momentový klíč? Kromě toho, že se tam bez demontáže tlumiče výfuku a celého zadního plechu prakticky nemá šanci vejít, tak bych rád věděl, jak by měla vypadat ta redukce...
Jen pro zajímavost, zkoušel už někdo na tenhle šroub nasadit momentový klíč? Kromě toho, že se tam bez demontáže tlumiče výfuku a celého zadního plechu prakticky nemá šanci vejít, tak bych rád věděl, jak by měla vypadat ta redukce...
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Ahoj, času málo, tak to trochu trvalo, než jsem některé věci ověřil. Shrnu, co všechno zde bylo vyjmenováno a následně ověřeno:
1- řemeny
2- čerpadlo servořízení
3- kompresor klimatizace
4- alternátor
5- ložisko ventilátoru
6- olejové čerpadlo
7- napínací kladky rozvodových řemenů
8- torzní tlumič
9- volné uložení kliky
10- volné upevnění řemenice
Add 1 až 5 jsem definitivně vyloučil, po odpojení všech řemenů zvuk zůstal beze změny. Zůstaly v běhu pochopitelně jen rozvodové řemeny, ty však opět namazány pro změnu tření, žádná změna však nenastala.
Add.6 - olejové čerpadlo: s tím jsem nadále nic nedělal, jen mohu potvrdit, že kontrolka mazání vždy (i za teplého motoru) hned po nastartování zhasíná, nikdy nepoblikává, nic jsem s olejovým čerpadlem nedělal, neměla by proto nastat změna vůči stavu, než se zvuk začal objevovat. Proto nepředpokládám, že by zvuk pocházel z olejového čerpadla.
Add.7 - napínací kladky: o nich jsem se již zmínil, jejich ložiska byla již měněna a navíc zvuk u poškozených ložisek kladek vychází zřetelně (zvláště při odejmutých krytech rozvodů) z příslušné strany, kdežto hledaný zvuk jde ze středu motoru.
Add.8 - torzní tlumič: Vyloučil jsem ho. Namontoval jsem totiž znovu starou řemenici s tlumičem a zvuk zůstal beze změn. Tzn. že původní zvuk, než byla stará řemenice poprvé sejmuta z důvodu výměny rozvodových řemenů, se již neopakuje. To stojí za pozornost. Nový zvuk tedy nesouvisí s torzním tlumičem, ale byl iniciován demontáží a montáží řemenice a všech řemenů. Myslím dost podstatné zjištění.
Add.9 -volné uložení kliky: Dílenská příručka praví max. přípustná radiální vůle hlavních ložisek 0,15 mm. Změřil jsem proto vůli na ložisku u řemenice a vyšla mi cca 0,09 mm. Honzíku, proč píšeš o volném ložisku u setrvačníku ? To byl překlep nebo zkušenost, že toto ložisko bývá dříve volné a zvuk se přenáší až na opačnou stranu motoru ? Dále jsem zkoušel, pro potvrzení či vyloučení volného uložení kliky, zda kliku "nedonutím" si zaklepat. Ani náhodou. Několikrát jsem pouštěl spojku se zařazenou rychlostí (pětkou) a zašlápnutou brzdou a nechal jsem motoru v zátěži pomalu klesat otáčky až do zastavení a ani jednou si neklepla. Navíc jsem si říkal, že když vůle ložiska před výměnou řemenice a řemenů zvuk nezpůsobovala (resp. zvuk byl jiný) proč by najednou měla.
A tak jsem začal nejvíce podezírat volné upevnění řemenice a znovu jsem si vzpomněl na pro mne neoblíbené doporučení utažení "na krev".
Add.10 - volné upevnění řemenice: Jak už zásady strojařiny říkají, tak tam, kde dochází k torzním vibracím nebo střídavému přenosu kroutícího momentu, není vazba válcový hřídel-náboj přes pero příliš vhodná. Lepší je na tento přenos kužel pojištěný perem, ale jak jsem nejednou slyšel, Tatra se již od pradávna kuželům vyhýbala na rozdíl např. od Škodovky, což má pochopitelně své výhody i nevýhody. Pokud se podívám na přípustnou max. vůli danou lícováním pera u nového neopotřebovaného spojení, může být až cca 0,03 mm. Schválně jsem provedl měření vůle. U nové řemenice vyšla vůle na cca 0,035 mm, u staré řemenice cca 0,07 mm. Jak již jsem psal v úvodu, při pohybu rukou je při neutaženém šroubu rukou zaznamenatelný zřetelný pohyb a na povrchu hřídele i náboje jsou stopy pravděpodobně kontaktní koroze, která právě vzniká při současném působení tlaku a mikropohybů. Jen je otázkou, jak velký moment vytváří vibrace a jak velké musí být stažení šroubem, aby bylo zamezeno pohybu. Než jsem přistoupil ke zvýšení utahovacího momentu, zkoušel jsem vsunout do vůle planžetu, ale 0,07 pro starou řemenici jsem nesehnal, s 0,05 zůstávala vůle, a 0,03 se mi nedařilo zasunout do vůle s novou řemenicí. Navíc přídavná řemenice pro pohon čerpadla a kompresoru má vůli ještě větší a kdo ví jakou vůli mají ozubená rozvodová kola. Jak jednoduché by bylo vše zalepit Loctitem, ale to by pak už nikdo řemenici nesundal. Řekl jsem si proto, že přistoupím ke zkoušce většího utažení. S ohledem na materiál kliky, šroubu a momentu, který umí přenést spojka, jsem zvolil "jen" 330 Nm. Přišlo velké očekávání - zkušební jízda. Víra v úspěch byla nemalá, nic méně přišlo jen zklamání. Ani o trochu se zvuk nezměnil a ani nezmenšil.
Ještě mě napadlo na to jít z druhé strany a to pokusit se alespoň trochu změnit buzení vibrací. Vibrace by měly být ovlivňovány chodem motoru - jeho spalováním. Do teď bylo vše zkoušeno na ADCIS a řekl bych, že volnoběh na ADCIS je sice stabilnější, ale "tvrdší". Na GEMS je jakoby "kulatější", "měkčí". Hodnoty řízených veličin jsou odlišné. Tak schválně, jestli nezaznamenám změnu, byla to z hlediska úkonů ta nejjednodušší zkouška. Ale ani v tomto případě k žádné změně nedošlo.
Tak a teď mi dochází fantazie. Co dál dělat, aby to mělo smysl ? Nadále se nemohu zbavit dojmu, že se jedná buď o volnou kliku, nebo volnou řemenici, charakter zvuku a jeho poloha tomu subjektivně nejvíce odpovídá. Ale přitom si říkám, proč klika, když si nezaklepe, vůli má menší než je max. přípustná a před výměnou řemenice a řemenů to nedělala a na druhou stranu proč by to měla být řemenice, když utažení o 30% větší než dle doporučení výrobce zvuk ani nezmenšila? A nebo jsme zapomněli ještě na další možnou nejmenovanou příčinu ? Ještě jednou shrnu. Za studena se zvuk neobjevuje. Za tepla po zastavení také ne. Pokud však motor delší dobu běží na volnoběh za tepla, začne se zvuk postupně více a více objevovat. Urychlit se to dá tím, že otáčky střídavě zvyšuji a nechám zpět vracet a při návratu se zvuk začne projevovat. S teplotou to skutečně souvisí, nechám-li motor delší dobu běžet na místě, trochu stoupne teplota motoru dle budíku na palubce a i řemenice je na omak teplejší. Úměrně s tím je zvuk výraznější. Nakonec (po 6 minutách) motor kňourá při volnoběhu téměř trvale, aniž bych si hrál s plynem.
Co je příčinou ? Jak to odstranit ? Poslouchat se mi to nechce a dělat GO motoru také ne, protože jinak jsem s motorem spokojen a i podle vyjádření jiných je na svůj proběh ve slušné kondici.
1- řemeny
2- čerpadlo servořízení
3- kompresor klimatizace
4- alternátor
5- ložisko ventilátoru
6- olejové čerpadlo
7- napínací kladky rozvodových řemenů
8- torzní tlumič
9- volné uložení kliky
10- volné upevnění řemenice
Add 1 až 5 jsem definitivně vyloučil, po odpojení všech řemenů zvuk zůstal beze změny. Zůstaly v běhu pochopitelně jen rozvodové řemeny, ty však opět namazány pro změnu tření, žádná změna však nenastala.
Add.6 - olejové čerpadlo: s tím jsem nadále nic nedělal, jen mohu potvrdit, že kontrolka mazání vždy (i za teplého motoru) hned po nastartování zhasíná, nikdy nepoblikává, nic jsem s olejovým čerpadlem nedělal, neměla by proto nastat změna vůči stavu, než se zvuk začal objevovat. Proto nepředpokládám, že by zvuk pocházel z olejového čerpadla.
Add.7 - napínací kladky: o nich jsem se již zmínil, jejich ložiska byla již měněna a navíc zvuk u poškozených ložisek kladek vychází zřetelně (zvláště při odejmutých krytech rozvodů) z příslušné strany, kdežto hledaný zvuk jde ze středu motoru.
Add.8 - torzní tlumič: Vyloučil jsem ho. Namontoval jsem totiž znovu starou řemenici s tlumičem a zvuk zůstal beze změn. Tzn. že původní zvuk, než byla stará řemenice poprvé sejmuta z důvodu výměny rozvodových řemenů, se již neopakuje. To stojí za pozornost. Nový zvuk tedy nesouvisí s torzním tlumičem, ale byl iniciován demontáží a montáží řemenice a všech řemenů. Myslím dost podstatné zjištění.
Add.9 -volné uložení kliky: Dílenská příručka praví max. přípustná radiální vůle hlavních ložisek 0,15 mm. Změřil jsem proto vůli na ložisku u řemenice a vyšla mi cca 0,09 mm. Honzíku, proč píšeš o volném ložisku u setrvačníku ? To byl překlep nebo zkušenost, že toto ložisko bývá dříve volné a zvuk se přenáší až na opačnou stranu motoru ? Dále jsem zkoušel, pro potvrzení či vyloučení volného uložení kliky, zda kliku "nedonutím" si zaklepat. Ani náhodou. Několikrát jsem pouštěl spojku se zařazenou rychlostí (pětkou) a zašlápnutou brzdou a nechal jsem motoru v zátěži pomalu klesat otáčky až do zastavení a ani jednou si neklepla. Navíc jsem si říkal, že když vůle ložiska před výměnou řemenice a řemenů zvuk nezpůsobovala (resp. zvuk byl jiný) proč by najednou měla.
A tak jsem začal nejvíce podezírat volné upevnění řemenice a znovu jsem si vzpomněl na pro mne neoblíbené doporučení utažení "na krev".
Add.10 - volné upevnění řemenice: Jak už zásady strojařiny říkají, tak tam, kde dochází k torzním vibracím nebo střídavému přenosu kroutícího momentu, není vazba válcový hřídel-náboj přes pero příliš vhodná. Lepší je na tento přenos kužel pojištěný perem, ale jak jsem nejednou slyšel, Tatra se již od pradávna kuželům vyhýbala na rozdíl např. od Škodovky, což má pochopitelně své výhody i nevýhody. Pokud se podívám na přípustnou max. vůli danou lícováním pera u nového neopotřebovaného spojení, může být až cca 0,03 mm. Schválně jsem provedl měření vůle. U nové řemenice vyšla vůle na cca 0,035 mm, u staré řemenice cca 0,07 mm. Jak již jsem psal v úvodu, při pohybu rukou je při neutaženém šroubu rukou zaznamenatelný zřetelný pohyb a na povrchu hřídele i náboje jsou stopy pravděpodobně kontaktní koroze, která právě vzniká při současném působení tlaku a mikropohybů. Jen je otázkou, jak velký moment vytváří vibrace a jak velké musí být stažení šroubem, aby bylo zamezeno pohybu. Než jsem přistoupil ke zvýšení utahovacího momentu, zkoušel jsem vsunout do vůle planžetu, ale 0,07 pro starou řemenici jsem nesehnal, s 0,05 zůstávala vůle, a 0,03 se mi nedařilo zasunout do vůle s novou řemenicí. Navíc přídavná řemenice pro pohon čerpadla a kompresoru má vůli ještě větší a kdo ví jakou vůli mají ozubená rozvodová kola. Jak jednoduché by bylo vše zalepit Loctitem, ale to by pak už nikdo řemenici nesundal. Řekl jsem si proto, že přistoupím ke zkoušce většího utažení. S ohledem na materiál kliky, šroubu a momentu, který umí přenést spojka, jsem zvolil "jen" 330 Nm. Přišlo velké očekávání - zkušební jízda. Víra v úspěch byla nemalá, nic méně přišlo jen zklamání. Ani o trochu se zvuk nezměnil a ani nezmenšil.
Ještě mě napadlo na to jít z druhé strany a to pokusit se alespoň trochu změnit buzení vibrací. Vibrace by měly být ovlivňovány chodem motoru - jeho spalováním. Do teď bylo vše zkoušeno na ADCIS a řekl bych, že volnoběh na ADCIS je sice stabilnější, ale "tvrdší". Na GEMS je jakoby "kulatější", "měkčí". Hodnoty řízených veličin jsou odlišné. Tak schválně, jestli nezaznamenám změnu, byla to z hlediska úkonů ta nejjednodušší zkouška. Ale ani v tomto případě k žádné změně nedošlo.
Tak a teď mi dochází fantazie. Co dál dělat, aby to mělo smysl ? Nadále se nemohu zbavit dojmu, že se jedná buď o volnou kliku, nebo volnou řemenici, charakter zvuku a jeho poloha tomu subjektivně nejvíce odpovídá. Ale přitom si říkám, proč klika, když si nezaklepe, vůli má menší než je max. přípustná a před výměnou řemenice a řemenů to nedělala a na druhou stranu proč by to měla být řemenice, když utažení o 30% větší než dle doporučení výrobce zvuk ani nezmenšila? A nebo jsme zapomněli ještě na další možnou nejmenovanou příčinu ? Ještě jednou shrnu. Za studena se zvuk neobjevuje. Za tepla po zastavení také ne. Pokud však motor delší dobu běží na volnoběh za tepla, začne se zvuk postupně více a více objevovat. Urychlit se to dá tím, že otáčky střídavě zvyšuji a nechám zpět vracet a při návratu se zvuk začne projevovat. S teplotou to skutečně souvisí, nechám-li motor delší dobu běžet na místě, trochu stoupne teplota motoru dle budíku na palubce a i řemenice je na omak teplejší. Úměrně s tím je zvuk výraznější. Nakonec (po 6 minutách) motor kňourá při volnoběhu téměř trvale, aniž bych si hrál s plynem.
Co je příčinou ? Jak to odstranit ? Poslouchat se mi to nechce a dělat GO motoru také ne, protože jinak jsem s motorem spokojen a i podle vyjádření jiných je na svůj proběh ve slušné kondici.
- Lucián
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 219
- Dátum registrácie: 17 Sep 2004, 19:55
- Tatry, ktoré vlastním: T2-603 1972
T613-4MiLong M'95 1995 - Bydlisko: Brno
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Jen takový malý nápad: nedrnčí náhodou pixla filtru sání? Není uvolněný filtr?
Není v motorovém prostoru uvolněný nějaký plech? Co když zdrojem zvuku není samotný motor, ale něco na motoru?
Jinak, také jsem si letos nechal dělat rozvody a mám pocit, že ten motor má jiný zvuk.
Není v motorovém prostoru uvolněný nějaký plech? Co když zdrojem zvuku není samotný motor, ale něco na motoru?
Jinak, také jsem si letos nechal dělat rozvody a mám pocit, že ten motor má jiný zvuk.
- Maxono
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 688
- Dátum registrácie: 25 Aug 2006, 21:46
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Krušovce, Topoľčany
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Michal, aký používaš motorový olej? Minerál alebo syntetiku?
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Pixla filtru sání? Není uvolněný filtr?
To ne. Mám pixlu M97, ta je komletně plastová, navíc je umístěná hodně vlevo a před (za) motorem. Zvuk se šíří ze středu motoru, nakláněním se vlevo nebo vpravo se dá snadno potvrdit.
Není v motorovém prostoru uvolněný nějaký plech? Co když zdrojem zvuku není samotný motor, ale něco na motoru?
To se mi také honí hlavou. Ale co? Levý nebo pravý plech oddělující horní část motoru od spodní by se neozýval ze středu a plech nad tlumičem ? Myslím, že stejnak ne. Ten zvuk má charakter jako když vibruje něco kovového hmotnějšího, právě např. ta volná klika nebo řemenice. Ale možná to je jen moje utkvělá představa, kterou nemohu opustit a přitom rád bych ji vyloučil. Ale to je to nejmenší, přiložím na plech a další části motoru nebo jeho okolí stetoskop, schválně jestli něco nezaznamenám. Šíření zvuků se někdy může projevovat klamavě. Také mě napadlo poslechnout si motor ze spodu.
Jaký používám motorový olej?
Tuto otázku jsem očekával, zvláště když jsem se zmínil, že projev je podmíněn teplotou. Používám syntetiku VALVOLINE VR1 RACING 5W-50 http://www.e-oleje.cz/index.php?akce=de ... &baleni=1l
Na tento olej jezdila ještě za služební éry, tak jí ho nadále dopřávám.
Jinak dnes jsem problém konzultoval s kolegou-strojařem, který pracuje na zkušebně a zabývá se měřením hluku a jejich příčinami. Než k nám nastoupil, dělal leta v automobilce a má zkušenosti i s motory. Když jsem mu odvyprávěl, co jsem vše zkoušel, tipuje spíš jinou příčinu než volnou kliku nebo řemenici. V případě volné kliky by spíš očekával projev na straně spojky. Doporučil mi proto, abych (až začne motor po delším volnoběhu sám kňourat) zkusil vyšlápnout spojku, zda se něco nezmění. Navíc se tím oddělí i převodovka, která z jeho praxe také umí své. Já sice tomu nedávám moc šance, ale zkouška je to jednoduchá, tak proč to nezkusit. Navíc k tomu znovu zkusím zařadit rychlost a zašlápnout brzdu a budu sledovat, zda postupné zvyšování zátěže a snižování otáček bude mít vliv. Kdyby to byla volná klika, skoro jsem si jistý, že zvuk se musí změnit.
Pokud bychom se vrátili k alternativní příčině - volné řemenici, pak se kolega domnívá (a k tomu bych se také přikláněl), že je nepravděpodobné, aby se zvuk nezměnil, když jsem řemenici zatížil zapnutím všech elektrospotřebičů a klimatizace. To by ovšem neplatilo, kdyby ve vůli pera vibrovala rozvodová kola na klice. Ale to už asi zacházím hodně daleko.
Zakončím to tedy ještě jedním doporučením druhého kolegy. Mám prý jezdit a ne poslouchat motor na volnoběh. To je dobrá rada, ale já to (alespoň zatím) nedokážu.
A tak jsem rád za každý tip, který tu zazní.
To ne. Mám pixlu M97, ta je komletně plastová, navíc je umístěná hodně vlevo a před (za) motorem. Zvuk se šíří ze středu motoru, nakláněním se vlevo nebo vpravo se dá snadno potvrdit.
Není v motorovém prostoru uvolněný nějaký plech? Co když zdrojem zvuku není samotný motor, ale něco na motoru?
To se mi také honí hlavou. Ale co? Levý nebo pravý plech oddělující horní část motoru od spodní by se neozýval ze středu a plech nad tlumičem ? Myslím, že stejnak ne. Ten zvuk má charakter jako když vibruje něco kovového hmotnějšího, právě např. ta volná klika nebo řemenice. Ale možná to je jen moje utkvělá představa, kterou nemohu opustit a přitom rád bych ji vyloučil. Ale to je to nejmenší, přiložím na plech a další části motoru nebo jeho okolí stetoskop, schválně jestli něco nezaznamenám. Šíření zvuků se někdy může projevovat klamavě. Také mě napadlo poslechnout si motor ze spodu.
Jaký používám motorový olej?
Tuto otázku jsem očekával, zvláště když jsem se zmínil, že projev je podmíněn teplotou. Používám syntetiku VALVOLINE VR1 RACING 5W-50 http://www.e-oleje.cz/index.php?akce=de ... &baleni=1l
Na tento olej jezdila ještě za služební éry, tak jí ho nadále dopřávám.
Jinak dnes jsem problém konzultoval s kolegou-strojařem, který pracuje na zkušebně a zabývá se měřením hluku a jejich příčinami. Než k nám nastoupil, dělal leta v automobilce a má zkušenosti i s motory. Když jsem mu odvyprávěl, co jsem vše zkoušel, tipuje spíš jinou příčinu než volnou kliku nebo řemenici. V případě volné kliky by spíš očekával projev na straně spojky. Doporučil mi proto, abych (až začne motor po delším volnoběhu sám kňourat) zkusil vyšlápnout spojku, zda se něco nezmění. Navíc se tím oddělí i převodovka, která z jeho praxe také umí své. Já sice tomu nedávám moc šance, ale zkouška je to jednoduchá, tak proč to nezkusit. Navíc k tomu znovu zkusím zařadit rychlost a zašlápnout brzdu a budu sledovat, zda postupné zvyšování zátěže a snižování otáček bude mít vliv. Kdyby to byla volná klika, skoro jsem si jistý, že zvuk se musí změnit.
Pokud bychom se vrátili k alternativní příčině - volné řemenici, pak se kolega domnívá (a k tomu bych se také přikláněl), že je nepravděpodobné, aby se zvuk nezměnil, když jsem řemenici zatížil zapnutím všech elektrospotřebičů a klimatizace. To by ovšem neplatilo, kdyby ve vůli pera vibrovala rozvodová kola na klice. Ale to už asi zacházím hodně daleko.
Zakončím to tedy ještě jedním doporučením druhého kolegy. Mám prý jezdit a ne poslouchat motor na volnoběh. To je dobrá rada, ale já to (alespoň zatím) nedokážu.
A tak jsem rád za každý tip, který tu zazní.
- Honzík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 108
- Dátum registrácie: 06 Jan 2008, 12:52
- Tatry, ktoré vlastním: T2-603 rv.1968,1974
T613-3 rv.1989 - Bydlisko: Pardubicko
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
To Michal ano opotřebení jsem myslel u řemenic byl to překlep ale navedl jsi mne i na vibrující setrvačník.Ale ten olej tomu take moc nedá.Sám jsem přešel 10W40 na 15W50 a motor se chová klidněji když je zahřátý.Nechci to směřovat jen na olej jaký používáš.A ty zvuky jak píšeš je třeba hodně rozlišovat.Sám jsem jel s jedním kámošem T603 a ten mi tvrdil že mu hučí ložisko v převodovce a byl to diferák špatně seřízen jen k tomu rozlišování zvuků.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Honzíku, jestli použiji 5W50 nebo 15W50, je za tepla jedno. Tam hovoří shodná 50-ka. Vlastnosti oleje za studena jsou pak dány prvním číslem, tam se oleje liší.
Jinak pánové jsem nepokročil, nemám teď na to čas. Ale posílám odkazy na další záznamy, první je s ADCISem, druhý s GEMSem.
http://www.ulozto.cz/9563261/mvi-2930-avi
http://www.ulozto.cz/9563311/mvi-2935-avi
V obouch záznamech je zvuk zřetelnější, než co jsem posílal na začátku. Je to dáno tím, že motor běžel delší dobu na volnoběh a navíc v garáži, kde se více vytemperoval na vyšší teplotu. Pro garáž je to skvělé vytápění. . Jak jsem se již dříve zmiňoval, s délkou volnoběhu a s vyšší teplotou se více projevuje.
Tak se můžete zaposlouchat, třeba místo televize (stejně tam nic kloudného nedávají)
Jinak pánové jsem nepokročil, nemám teď na to čas. Ale posílám odkazy na další záznamy, první je s ADCISem, druhý s GEMSem.
http://www.ulozto.cz/9563261/mvi-2930-avi
http://www.ulozto.cz/9563311/mvi-2935-avi
V obouch záznamech je zvuk zřetelnější, než co jsem posílal na začátku. Je to dáno tím, že motor běžel delší dobu na volnoběh a navíc v garáži, kde se více vytemperoval na vyšší teplotu. Pro garáž je to skvělé vytápění. . Jak jsem se již dříve zmiňoval, s délkou volnoběhu a s vyšší teplotou se více projevuje.
Tak se můžete zaposlouchat, třeba místo televize (stejně tam nic kloudného nedávají)
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Tak mám další zjištění. Jak jsem postupně zkoušel poslouchat stetoskopem různá místa, náhle jsem se zaradoval. Po přiložení hrotu stetoskopu na matici nebo rameno napínací levé kladky, bylo zřetelně slyšet hledaný zvuk. Kňourání se přesně ozývalo shodně se zaznamenávaným drnčením ve stetoskoupu. Po přiložení na pravou kladku nic podobného slyšet nebylo. Tím by mohlo být vyhráno v hledání. Špatné jedno nebo obě ložiska v levé kladce. Vím, že tip na ložiska kladek zde již zazněl a já ho odmítl, protože ložiska byla měněna před 10 000 km a navíc při jejich současné kontrole před nasazením nových rozvodových řemenů jsem shledal jen jejich zdravý chod při ručním točení. Po tomto zjištění jsem si to vysvětlil tím, že při zahřáté náplni a vyšších otáčkách než při ručním točení se hold projevují jinak. Připustil jsem též, že mohou mít vůli, která při ručním točení je maskována třením oboustranného pryžového těsnění. S téměř 100 % přesvědčením jsem se proto pustil do výměny ložisek. Japonské NACHI 6005 NSE jsem nahradil italskými SKF 6005 2RSH. Dnes jsem napnutý jak struna šel Tatru protáhnout zkušební jízdou. Skoro jsem měl až strach, jak to dopadne. No a dopadlo to ..... Hádejte.
Palec dolu. Zvuk zůstal a i ve stetoskopu levá kladka drnčí a pravá ne.
Možná je zvuk slabší a méně četný, ale to je buď jen subjektivní dojem nebo je to dáno přeci jenom menší vůlí nových ložisek. Předpokládám, že zvuk asi bude z kladky vycházet, ale je iniciován jinou příčinou než vadnými ložisky.
A co dál? Co dál zkoušet ? Co je příčinou, jak zvuk odstranit ? Napadá mě i zkušebně vrátit staré rozvodové řemeny (zvuk se objevil od jejich výměny), ale momentálně jsem již "unaven" asi "stopadesátou" rosborkou a sborkou. Rád bych šel do něčeho jistějšího.
Palec dolu. Zvuk zůstal a i ve stetoskopu levá kladka drnčí a pravá ne.
Možná je zvuk slabší a méně četný, ale to je buď jen subjektivní dojem nebo je to dáno přeci jenom menší vůlí nových ložisek. Předpokládám, že zvuk asi bude z kladky vycházet, ale je iniciován jinou příčinou než vadnými ložisky.
A co dál? Co dál zkoušet ? Co je příčinou, jak zvuk odstranit ? Napadá mě i zkušebně vrátit staré rozvodové řemeny (zvuk se objevil od jejich výměny), ale momentálně jsem již "unaven" asi "stopadesátou" rosborkou a sborkou. Rád bych šel do něčeho jistějšího.
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Jestli jsou vyloučené kluzy vaček u rozvodových kol, v další fázi ještě jednou zkouknout souosost rovin kladky a rozvodových kol (jednou se sundaným a poté s nandaným a našponovaným řemenem, a to na studeném i na teplém motoru), a když ani tady nic, pak mě napadá "vibrace" držáku kladky na čepu zalisovaném v zadním víku nebo vlastního čepu vůči víku (méně pravděpodobné)... pohyb nemusí být viditelný, leč zvuk vydat může....
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Řeším stejný problém. dle kňouravého zvuku si myslým že to vychází od čerpadla oleje. zkoušel jsem dát jiné a nepomohlo to. poradí někdo?
- JáPavel
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 513
- Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra
- Bydlisko: Západ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zvuk od torzního tlumiče
Motor na Tatře 613 neznám vůbec , takže se do toho nebude motat , ale tu souosost jak píše Radek bych také nepodceňoval. Něco podobné právě s kňouravým zvukem jsem před časem měl na své bývalém letitém Opelu Vectra.
Zvuk šel právě ze strany silného podélně drážkovaného řemene. Rozebral jsem skoro vše co tam bylo ,uhlíky altíku,ložiska atd..
Nakonec se ukázalo velmi nepatrné vyosení čerpadla pro servořízení. Řešil jsem to tenkrát povolením čerpadla ,vypodložením desetinového plíšku pod něj a najednou byl klid.
Zvuk šel právě ze strany silného podélně drážkovaného řemene. Rozebral jsem skoro vše co tam bylo ,uhlíky altíku,ložiska atd..
Nakonec se ukázalo velmi nepatrné vyosení čerpadla pro servořízení. Řešil jsem to tenkrát povolením čerpadla ,vypodložením desetinového plíšku pod něj a najednou byl klid.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 16 neregistrovaných