Tatraportal - TATRA forum

Diskusné fórum o automobiloch značky Tatra
Aktuálny čas je 26 Máj 2017, 18:44

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 11 ] 
Autor Správa
 Predmet príspevku: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 23 Okt 2016, 23:01 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 04 Apr 2006, 18:53
Príspevky: 200
Bydlisko: CR
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Ahoj
T613 Mi
otazka1: Vi prosim nekdo, jakou ma tachodynamo frekvenci pri 100km/h ?
otazka2: Vi prosim nekdo, proc ECU motoru potrebuje vedet jak rychle se jede ?

Dekuji za odpovedi.

Havrla


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 24 Okt 2016, 23:37 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 17 Aug 2006, 07:29
Príspevky: 1595
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Tyjo Zdenku, to jsou ale všetečný otázky. Všechny 613 (karburátorový) neberou pro tachometr frekvenci, ale napětí, který je úměrný otáčkám tachodynama. Frekvenci spočteš podle převodovýho poměru (diferák x soukolí k tachodynamu x počet pólů tachodynama)... Nejsem si jistej, ale asi je šestipólový (musel bych nějaký rozebrat).

A teď mě napadá: soukolí pro tachodynamo se dávalo v závislosti na diferáku, takže by z toho mohla bejt i konstanta. :idea:

Proč to jde do ECU? Že by kvůli spínání ventilátoru? Nebo ovládání relé klimatizace... Nevím. O tom se snad ani nikde nepsalo.


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 26 Okt 2016, 20:17 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 29 Okt 2004, 08:24
Príspevky: 1971
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Do ECU to jde jednoduše a logicky proto, aby rozeznala jedoucí auto od auta stojícího (zavírání vstřiků "0 ms" při brždění motorem, čili motor má otáčky větší než volnoběžné, ale poloha pedálu (TPS) je 0% a přitom Vss (rychlost auta) je nenulová!) a taky proto, že ECU neustále vypočítává poměr gear-ratio, sloužící k přechodu z režimu sběsilé lambda-regulace na velmi "líné" udržení stechiometrického poměru směrem k chudé směsi, kterýžto při dlouhodobě nízké zátěži motoru v přibližně konstatních otáčkách snižuje spotřebu paliva - takhle ECU pozná typickou "plavbu" po dálnici na "čtvrt" plynu bez potřeb náhlých zrychlení či vysokého výkonu. Funkce se jmenuje CRUISE a GEMS ji používá u všech svých ECU i u Range Roverů a Austinů. Protože je v Tatře mechanická převodovka bez jakékoli možné indikace zařazené rychlosti, z ničeho jiného než programového výpočtu hodnoty CRUISE z rychlosti auta, otáček motoru a zátěže motoru by ten režim ECU nepoznala.


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 26 Okt 2016, 20:20 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 29 Okt 2004, 08:24
Príspevky: 1971
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Co se týká tachodynama - oficiální kontrolní údaj od VDO hovoří, že při 2000 ot/min vstupní hřídelky tachodynama má být výstupní napětí Uef 19V. Jaký je převod z difu na tachometr a jaká hodnota ručičky odpovídá těm 19V, je třeba si spočítat či odměřit na stole v pokusném zapojení :-D


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 27 Okt 2016, 22:11 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 29 Máj 2004, 11:05
Príspevky: 3867
Pri deceleračnom režime motora, tj. ak jeho otáčky sú vyššie, ako zodpovedá otáčkam bez zaťaženia pre dané stlačenie akcelerátora (uhol klapky), ECU znižuje dodávku paliva, a to bez ohľadu, či sa kolesá auta točia, alebo nie. Myslím si preto, že by mala dokázať fungovať aj bez vedomosti o pohybe vozidla. Je však možné, že pri dhšie trvajúcej miernej decelerácii bude korigovať aj predstih, čo má význam iba v prípade malej (teda nie nulovej) dodávky paliva. Sú to ale iba domnienky..


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 28 Okt 2016, 20:50 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 29 Okt 2004, 08:24
Príspevky: 1971
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Ondrej: pokud si dobře pamatuju, jakmile je poloha TPS 0, tedy klapka zcela zavřená, je jediný parametr, který určí zda časy otevření vstřikovačů procentuálně krátit nebo rovnou nastavit na 0ms, tedy úplně zavřít, právě hodnota VSS, neboli rychlost vozidla....


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 05 Nov 2016, 14:17 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 29 Máj 2004, 11:05
Príspevky: 3867
Už som si dlho nepozeral ako funguje GEMS, takže nechcem tu tvrdiť, ako to je. Preto iba úvaha:
- ak je klapka úplne zatvorená (nie je pridaný žiadny plyn, teda vodič nechce z motora odoberať výkon) dodávka paliva by mala závisieť asi hlavne od stavu motora - teda jeho otáčok. Tie môžu byť voľnobežné ustálený stav, alebo prechodové - vyššie, alebo nižšie (veľmi obmedzene) ako voľnobežné. V prvom prípade sa jedná o deceleračný režim, tj. brzdenie motorom (v ktorom GEMS veľmi nevyniká) a teda dodávka paliva sa kráti, príp. môže byť nulová - čas otvorenia vstrekovačov môže byť ako písal Radek až 0ms. Pri otáčkach nižších ako voľnobeh ECU snaží zachrániť chod motora tými obmedzenými prostriedkami, ktoré má - dodávka množstva paliva a predstih (aj tu má však fungovanie GEMS-u značné rezervy).
- pokiaľ by sa dodávka paliva (=čas otvorenia vstrekovačov) riadila iba polohou škrtiacej klapky a rýchlosťou vozidla, tak by v prípade voľnobežných otáčok a rýchlosti vyššej ako nulová - bola krátená, až úplne obmedzená. V tom prípade by sa ale motor bežiaci na voľnobeh po vyradení rýchlosti a jazde na neutrál zastavil, čo sa ale nestane. Preto sa domnievam, že rýchlosť pohybu vozidla tu nie je rozhodujúca. O tom, čo sa s motorom deje a aké sú momentálne požiadavky vodiča, vie ECU hlavne zo signálov uhla otvorenie klapky, podtlaku v sacej komore a otáčok motora. Ostatné signály sú hlavne pomocné (tlak vzduchu okolitého prostredia, teplota motora, paliva atď). Či sem patrí aj info o rýchlosti pohybu vozidla však neviem..


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 06 Nov 2016, 12:04 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 06 Jan 2008, 12:52
Príspevky: 108
Bydlisko: Pardubicko
Tatry, ktoré vlastním: T2-603 rv.1968,1974
T613-3 rv.1989
Souhlasím co bylo napsáno je spousta činitelů co to ovlivňuje chtělo by to technický popis ke konkrétní jednotce.Při brždění motorem a vyřazení rychlosti se motor nezastaví jsou tam nastaveny min otáčky kdy zase motor jako by přejde na volnoběh.Právě při brždění motorem když je měřič spotřeby je patrné do určitých otáček že je nulová spotřeba a pak když se přiblíží hranici nastavených otáček se zvýší spotřeba.Mám to z knížky. :oops:


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 20 Nov 2016, 13:03 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 29 Okt 2004, 08:24
Príspevky: 1971
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Nu, k poslední Ondrejovo úvaze - nikdo tu nepsal, že se dodávka paliva do motoru řídí na základě úhlu pedálu plynu (TPS) a rychlosti vozidla (Vss). To jsou zbytečné úvahy, to není třeba řešit. Já od začátku píšu o tom, že BEZ signálu Vss nikdy nedojde za provozu vozidla k úplnému uzavření vstřikovačů (msecL a msecR = 0), a považuji jej za nikoli jen tak "doplňkový" pomocný signál, ale za poměrně zásadní parametr, protože provoz roztočeného motoru "MPI" s uzavřenou škrtící klapkou (TPS = 0) a v zvýšených otáčkách při decelaraci aniž by byla přerušena dodávka paliva, je nebezpečný, devastační a motor poškozující....


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 28 Nov 2016, 16:20 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 04 Apr 2006, 18:53
Príspevky: 200
Bydlisko: CR
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Ahoj

dekuji za zakopnuti, staci se preci kouknout do navodu.

Je to tak nejak jak napsal Radek, ja na tu funkci nejak uplne zapomel.

7. Cruise mode.
When running under Autobahn conditions (light load cruising) engine out NOx emissions are usually low. Stoichiometric fuelling under these conditions is not appropriate, as a significant fuel consumption penalty is incured. This feature enables the engine to be run at minimum specific fuel economy under these conditions without degrading emission performance. The calibration of this function is dealt with in a later section.

Highway/Cruise Mode:
Under steady state low load conditions Closed Loop may be inhibited such that fuelling and advance can be optimised for Minimum Specific Fuel Economy. This function is controlled by the following terms:
1. Oil Temperature (+50) >CRTEMP(1420)
2. Vehicle Speed >CRLVSS(1425)
3. Vehicle Speed <CRHVSS(1426)
4. Manifold Pressure (Note 1) <CRMAP(1422)
5. Gear Ratio (Note 2) <CRGEAR(1421)

Idle:
Idle functions enabled if vehicle speed below value defined in MINVSS(1365), throttle closed and expiry of time period defined by IDLDLY(1366) where delay value equals seconds times 128 to a maximum of 2.04 seconds.


Dekuji Zdenek


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: Frekvence tachodynama
PoslaťNapísal: 28 Nov 2016, 21:42 
Offline
Pravidelný diskutujúci
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 04 Apr 2006, 18:53
Príspevky: 200
Bydlisko: CR
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Radka bych jeste pro uplnost doplnil, ze pro deceleraci hraje tak eulohu tlak v sani:

Deceleration Fueling:

Decel Fuel Cut Off.

Injector output is disabled if all the following parameters are met:
1. Head Temperature (+50) > COHTEMP(1362)
2. Engine Speed (Note 1) > COSPD(1363)
3. Manifold Pressure (Note 2) < COMAP(1358)
4. Throttle closed.

Injection of fuel is re-instated if any of the following occurs:
1. Engine Speed > CISPD(1361)
2. Manifold Pressure > CIMAP(1359)
3. Throttle opened.


Muzu machtovat kdyz jsem si to po 2 letech zase precetl :-)

Havrla


Hore
 Profil Poslať súkromnú správu  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 11 ] 

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
POWERED_BY
Slovenský preklad: phpbb3.sk | phpbb.sk.