Paralerní zapojení baterií

Technické problémy s našimi tatrovkami

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 26 Dec 2007, 02:05

Honza. S- mám takový pocit, že sis to pořádně nepřečetl. Můžu mít dva druhy dvoubateriového systému. První, kde stejné aku spojím natvrdo paralelně a napájím všechno - myslím si, že vše potřebné tady bylo napsáno. Druhý, kde mám startovací aku a aku napájející doplňkovou výbavu. Tady nutně musím mít dva různé aku, které nemůžu mít trvale spojené paralelně, proto se připojí k sobě pomocí relé jen když je nastartovaný motor a můžou se oba dobíjet.

.....Pokud toto pravidlo nedodržíte tak se musí používat buď tovární dvoubateriový systém co se používá v Austrálii na ofech , dá se koupit v Pzni u Daybicha nebo amaterské odpojování jedné aku výkonovým relém, což není nejlepší....

Když se dá koupit v Plzni, tak se asi nepoužívá jen v Austrálii, ne? Nebo jsou jinde na světě tak hloupí? Nebo se vyrábí po celém světě, ale používá se jen v Austrálii? Copak je na továrním systému tak dokonalého, že relé je amatérské a není nejlepší? Že to neprovádí tajemná skříňka s modrým podsvícením a bombastickými nic neříkajícími nápisy a vyzdvihování v reklamních nabídkách, Bůhvíkolik že to neřídí mikroprocesorů? A pokud máš averzi vůči relátkům, tak Tě můžu informovat, že na to stačí pár tranzistorů. U 12V systému stačí IRL3803 - vyzkoušel jsem, funguje perfektně.

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Honza. S » 26 Dec 2007, 10:01

ladis napísal:Honzo, něco z toho padlo zde i na jiných fórech a taky tady padlo několik poznámek vyvracejících nesmysly, které jsi nám napsal - tj. když nejsou baterie naprosto shodné, není možné nastartovat.
Né, že není možno nastartovat ale, že se po několika dnech baterie vzájemně vybije a nebude možno nastartovat, což je rozdíl.

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 26 Dec 2007, 10:34

Honza. S napísal:
ladis napísal:Honzo, něco z toho padlo zde i na jiných fórech a taky tady padlo několik poznámek vyvracejících nesmysly, které jsi nám napsal - tj. když nejsou baterie naprosto shodné, není možné nastartovat.
Né, že není možno nastartovat ale, že se po několika dnech baterie vzájemně vybije a nebude možno nastartovat, což je rozdíl.
Nemajú dôvod sa vzájomne vybíjať, pokial sú to baterie s rovnakým napätím.

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Honza. S » 26 Dec 2007, 10:47

Nebudu ti to dokazovat elektricky. Je to fakt a nebudu se hádat, je to dlouholetá zkučenost a praxe cca 30let. Jinak mluvíme o paralelním zapojení baterii, resp. akumolátorů 12V.

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Honza. S » 26 Dec 2007, 10:50

Udělej pokus, zpoj dvě různé akumolátory 12 voltů paralelně a zapoj se mezi ně ampemetr, nějaký digitál a pod a podivej se co ti tam teče? Je to zajímavý.

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 26 Dec 2007, 10:59

Ked si odmyslíme detaily tak si vyrovnajú medzi sebou napätie a tým to končí. Dve rovnaké batérie pri lahšom defekte pri výrobe jednej z nich sa môžu správať podobne ako dva akumulátory inej farby s inými nálepkami.

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Honza. S » 26 Dec 2007, 11:43

Když myslíš.

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 26 Dec 2007, 12:14

Palo myslí, já si to taky myslím a ty si tam dej ampérmetr. A než ho najdeš, zkus si odpovědět na otázku, kam by asi ta energie mizela.

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Honza. S » 26 Dec 2007, 12:41

Samovibijení mezi deskama, různý vnitřní odpor atd. Jinak končím diskuzi na téma paralní spojení aku. zde se toho napsalo mnoho tak se zde nebudu na tomto foru opakovat:
http://www.4x4nazory.cz/phpBB2/viewtopic.php?t=770
http://www.offroadforum.cz/3/viewtopic. ... ie#p217172

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 26 Dec 2007, 12:56

Škoda že končíš diskuzi - stále jsi nám neřel o tom geniálním továrním systému na který jsme tady všichni krátký. Na jakých principech pracuje atd. Já se těšil že se dozvím něco zajímavého od člověka s třicetiletou praxí a ono nic. Pořád tady meleš dokola jako svíčková bába "nejde to" a basta. Jedna věc je "hrabat se v elektrice" a "rozumět elektrice." Bez urážky. A ampérmetr mezi aku jsem samozřejmě zapojený měl. Po vyrovnání tekl mezi nimi proud v řádech desítek uA. Měřeno Metexem s přesností 0,3%.

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 26 Dec 2007, 13:02

Když odhlédnu od gramatické chyby, stále mi není termín "samovybíjení mezi deskami" jasný a nebudu tě uvádět do rozpaků otázkou, co jsi tím myslel. Různý vnitřní odpor také nemá vliv (ten se projevuje nestejným rozdělením vybíjecích proudů). Ano, spojíš-li dvě baterie paralelně, je velmi pravděpodobné, že na začátku, vlivem jejjich nestejných napětí, bude procházet proud. A to tím větší, čím větší bude rozdíl potenciálů a menší součet vnitřních odporů obou zdrojů (ohmův zákon, že...). Velikost tohoto vyrovnávaccího proudu bude limitně klesat k nule, jak se budou potenciály vyrovnávat. Praxe si zde podává ruku z theorií - někde mám graf průběhu vyrovnávacího proudu mezi dvěma 55Ah olověnými akumulátory. Při počátečném rozdílu napětí 280mV klesl proud na (mnou) neměřitelnou hodnotu (<10uA) za necelých 5h. Paralelně spojené akumulátory provozuji já, Radek Žáček a někteří další na tomto fóru a tebou popsaný symptom nepozorujeme. A mimochodem, děkuji za ty odkazy. Vydržel jsem jen prvních pár stránek :roll:

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 26 Dec 2007, 13:41

To je mi krásná novoroční debata, chudáci "ofáci" (to je pojem, to kdo vymyslel, měl by dostat přes obličejovou část), musí utrácet tisíce za vysoce speciální zařízení, které jim po dni až dvou úplně nevycucá baterie, aby mohli nastartovat. Ladis holt vydrží víc, já ty sepsané myšlenkové plody "inženýrů" od "ofů" vydržel číst jen chvíli, zřejmě jsem příliš prakticky založený člověk a suchá nepodložená teorie na téma "mezi ofáky jednooký král ten, kdo zná název veličiny označující elektrické napětí" mě tak nebere....

Palo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1006
Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
Tatry, ktoré vlastním: ---
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Palo » 26 Dec 2007, 13:53

Mnoho krát sa to, nielen tu, končí útekom z diskusie. Málokedy si je niekto ochotný priznať omyl.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 26 Dec 2007, 14:13

[quote="Palo"]Mnoho krát sa to, nielen tu, končí útekom z diskusie. Málokedy si je niekto ochotný priznať omyl.[/quote]
dobrý postreh :)

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Re: Paralerní zapojení baterií

Príspevok od užívateľa ladis » 12 Nov 2008, 09:17

Včera jsem opravil trabanta. A protože byl v háji i akumulátor, trochu jsem zapátral a mám dobrou zprávu pro všechny odpůrce logiky a fyzikálních zákonů. Autobaterie 6 V, 77 Ah za 1850,- Kč.

A Honzo, už jsi našel ampérmetr? ;-)

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Re: Paralerní zapojení baterií

Príspevok od užívateľa ladis » 24 Nov 2008, 21:39

Zdá se, že Honza ještě ampérmetr nenašel, zato já jsem našel 6V akumulátor Varta za pouhých 1890Kč ;-).

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Re: Paralerní zapojení baterií

Príspevok od užívateľa ziza » 28 Nov 2008, 11:41

ladis napísal:...zato já jsem našel 6V akumulátor Varta za pouhých 1890Kč ;-).
A já konečně našel (včera kolem půlnoci) mírové řešení dlouholetého konfliktu kolem serio - paralelních baterek.
Stryci, heuréka :!: :!: :!:
Správně jsou dvě 6V Varty v serii a k nim jedna "dvanáctka" paraleRně.

Užívateľov profilový obrázok
Havrla
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 04 Apr 2006, 18:53
Tatry, ktoré vlastním: AEK
Autobus
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Paralerní zapojení baterií

Príspevok od užívateľa Havrla » 28 Nov 2008, 12:16

Zdar
Ja mam v AEKu dve baterie paralelne a to nasledovne.
Primarni baterie ze zapojena prez manualni origo odpinac a slouzi jako primarni zdroj el. energie pro vuz.
Sekundarni baterie ze pripojovana prez elektrickej stykac pouze pokud je otocen klicek zapalovani, nebo pokud zapnu kouzelnej prepinac.

Uz koloikrat se mi stalo ze jsem nechal rozsviceno nebo neco a vybyl primarni baterii, prisel jsem do auta, trapne otevrel klickem dvere, prepnul prepinac, auto ozilo jak ve Startracku, nastartoval jsem a odjel :-)

Havrla

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Paralerní zapojení baterií

Príspevok od užívateľa bazilisak » 28 Nov 2008, 13:32

Náhodou jsem narazil na tu 6V 77ah za 1157 kč ....http://autobaterie.heureka.cz/varta-sta ... 7ah-360-a/

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Paralerní zapojení baterií

Príspevok od užívateľa Honza. S » 23 Feb 2009, 12:09

Kdyby jsi potřeboval tak mám nové baterky 95-100Ah 800A za 1600,-
Prílohy
warta002sd2.jpg
warta002sd2.jpg (22.94 KiB) 9353 zobrazení
DSCI0015.JPG

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 26 neregistrovaných