Tatra 128 a spol.

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 25 Dec 2008, 23:40

Neviem, či sú všetky údaje v popiske k T-128 presné, o názoroch Ing. Medunu publikovaných v spomínanej knižke tu však už bola reč. Je to škodovácky pohľad na celú kauzu, tatrovácky je spomenutý vo viacerých knižkách, prvýkrát bližšie tuším v brožúrke "Od Neutitschein k T-813" od Lj. Szpuka. O vtedajších zákulisných ťahoch je už dnes sa ťažko dohadovať, každá strana má iste svoju pravdu. Čo sa však dá objektívne zhodnotiť aj dnes sú technické parametre T-128, ktorá má skutočne nepriaznivú vysokú pohotovostnú hmotnosť, ako aj fakt, že jej výroba bola pomerne skoro zastavená a vyrobilo sa nie veľa kusov. Tie však, čo sa zachovali, slúžia aj dnes - nie je mi známe, či mali nejaké kritické stránky ohľadom životnosti.
Naopak o prototype V3T sa zachovalo pomerne málo údajov, takže zhodnotiť toto vozidlo si netrúfam. Aj tvrdenie, že V3S v mnohom vychádza z V3T je dosť odvážne a neviem, či by sa dalo dokázať. Nejaké údaje z tohoto obdobia sú letmo spomenuté v nedávno vyšlej monografii o P-V3S, kde je ak sa dobre pamätám aj nejaká nie veľmi kvalitná reprodukcia výkresu tajomného V3T.
Skôr si myslím, že pri vývoji V3S boli zohľadnené hlavné nedostatky T-128 (vysoké merné tlaky na terén a z toho vyplývajúce zadné dvojmontáže, inak vzhľadom na únosnosť pneumatík úplne zbytočné), ako aj koncepcia podvozku niektorých amerických nákladných vozov znýmych už z nasadenia počas vojny, čo Prage vzhľadom na jej koncepciu podvozku určite hralo viacej do kariet. Nedostatok vhodného motora bol narýchlo vyriešený pomerne ľahkým a trvanlivým, aj keď nie veľmi výkonným motorom T-912, takže na spevnených komunikáciách V3S zďaleka nedosahovala jazdných výkonov, akých bola schopná T-128.

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 25 Dec 2008, 23:49

Ještě bych se rád, v reakci na DRracerův dotaz z Ne, 01 Okt 2006 18:25, zeptal na přesnou definici slangových výrazů bortna a sajtna.
Ve výkladech jsem u obou našel, jak jsem se předem domníval, že se jedná o "postranice valníku". Je mezi nimi nějaký rozdíl, nebo jde o synonyma? A znamenají "postranice" skutečně jen bočnice, nebo mohou označovat i přední a zadní (zhusta sklopné) čelo? Jaký by pak měl smysl obrat "boční sajtna"?
Předem prosím o shovívavost ze strany zdejších ostřílených truckerů, kachnařů a podobných brachů, já to mám tak maximálně na vozíku a s jeho fošnami si nepovídám :wink: .

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa michal heky » 26 Dec 2008, 12:47

Díky za postřehy. Vámi zmiňované knížky se ke mně nedostaly, stavím se časem v knihovně;-)

V té knížce o Medunovi je výkres vozu V4,5T s poznámkou, že se jedná o konstrukčně i vzhledově analogický typ se zvýšenou nosností na 4,5 tuny. V3Sku to trochu připomíná, nicméně chybí mi tu třeba ty pro vejdu typické kolové redukce, které umožnily zvýšit světlou výšku podvozku.

Mimochodem, opravdu se vyrobilo 4060 kusů T128?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 26 Dec 2008, 15:44

ak ťa problematika V3S zaujíma bližšie, oboznám sa s koncepciou podvozku GMC CCKW 352,
aj keď som to nikde nečítal myslím, že do značnej miery nainšpiroval tvorcov V3S,
koncepcia bola pozmenená hlavne priestorovo výhodnejším polokapotovým usporiadaním
a použitím pre tento účel výhodnejšieho vznetového (a vzduchom chladeného :-) ) motora,
kolesové redukcie zase zabezpečili zvýšenie svetlej výšky a ťažnej sily vozidla..

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 26 Dec 2008, 20:48

Rád bych viděl fotečku (nákres, výkres, filmík) buď V3T, nebo V4,5T, ale ať guglím, jak guglím, tak nikde nic, jenom neznalci za to prohlašují mnohem mladší prototypy z Avie.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 27 Dec 2008, 09:45

V3T bol asi hlavne škodovácky vojenský (=tajný) projekt, ktorý sa do sériovej
výroby nedostal, takže fotografie postaveného prototypu (-ov?) budú skryté
niekde v hlbinách tajných archívov - nikdy som nevidel fotografiu, ani výkres...
auto malo byť údajne dosť ťažkopádne a neohrabané (z podania Tatry), takže V3S,
ktorá vynikala určitou ľahkosťou konštrukcie a aj funkcionalistickou eleganciou, z neho
asi veľa neprebrala.
Podľa určitých indícií mohlo V3T vyzerať podobne ako T-81, s predsunutým motorom,
ale rebrinovým rámom a tuhými nápravami. Či bola použitá dvojmontáž neviem, ale asi
nie. Berte to však len ako veľmi orientačné..
Výkres V4,5T nájdeš v knižke, ktorú spomína Heky. Dobové texty však zase V4,5T nespomínajú..
Takže si vyberte... :)

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa Matyjas » 27 Dec 2008, 11:38

Z výše zmiňované knihy J.Králíka V4,5T. Vůz je prý identický s V3T,ale má zvýšenou nosnost. Omlouvám se za nekvalitní foto.
Prílohy
DSC02033.JPG

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 27 Dec 2008, 18:51

Dík, pro představu je to dostatečné.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 27 Dec 2008, 19:09

V3T ale bolo myslím iba 4-kolesové..

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 27 Dec 2008, 23:14

Pre záujemcov prikladám nejaká scany z kopřivnických paperback-ov ("Automobily Tatra posledních 20 let 1945-1965" a "Od Neutitscheinek k T-813") pojednávajúcich o T-128 a V3T/V3S..
Prílohy
B 01.jpg
B 02.jpg

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 27 Dec 2008, 23:16

..
Prílohy
A 01.jpg

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 27 Dec 2008, 23:17

..
Prílohy
A 02.jpg

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 27 Dec 2008, 23:19

..
Prílohy
A 03.jpg

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa DRracer » 28 Dec 2008, 13:56

ondrej: v tomto textu je take zajimava strana 39. Autor se tam zminuje o ruznych uvazovanych variantach T130
Prílohy
Clipboard01.jpg

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 28 Dec 2008, 18:53

A osmsetsedmička vypadala jak, prosím?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 28 Dec 2008, 19:06

DRracer napísal:ondrej: v tomto textu je take zajimava strana 39. Autor se tam zminuje o ruznych uvazovanych variantach T130
áno, bolo o obdobie hľadania ďalšej cesty a určitým spôsobom tam zarezonoval už aj predobraz T-138 :)

T-807 VOŽ - pásový vojenský obojživelník..

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 28 Dec 2008, 19:15

Děkuju, Ondro. A dovolím si hnidorýpnout - kdyby ve zdejších popisech nebyly takové "krátery" (na počátek by stačila i podobně strohá větička, jenom to podle čísel typů roztřídit - osobní luxusní / nákladní terénní / vojenský kolopásový / letadlo / lednice...), kolikrát bych se ani neptal :oops: . Nedávno jsem měl šok po zjištění, že "sedmistofka" se tam nevyskytuje ani jako samostatný model (pro příchozí offce), ale kupodivu ani na konci vyjmenovaných modelů T613. Bez jediné fotky. Proč to? Někomu leží v žaludku? Zapomnělo se? Nebo má jistý okruh lidí na tyto informace monopol? :shock:

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa ondrej » 28 Dec 2008, 19:28

Mirku - popisky robí pár ľudí cez svoj voľný čas, preto myslím, že poznámka o "informačnom monopole" bola trochu nevďačná a zlomyseľná..
určite by uvítali, ak by im niekto potrebný text spracoval a poslal - zapojiť sa môže určite každý, veď - ako som tu už
pred časom spomenul - je to naše spoločné dielo, tento portál..
Viem, že ako agent máš sklon byť prezieravo opatrnický a za všetkým vidieť nejaké bočné úmysly, tieto tu sa však volajú "nedostatok času" a ťažko možno na niekoho naliehať a mu vytýkať, že to, alebo to tu ešte chýba.. nemyslíš?

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 28 Dec 2008, 19:43

V případě "sedmistovky" - zde absolutně profláknuté, opravdu nerozumím, proč za propracovaný článek o T613 právě tito lidé nenapsali alespoň jednu holou větu, např. "V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700". Co jsi uvedl výše, to absolutně nevysvětluje. Sám chodíš na tatra-club.com a jistě sis všimnul, že tam jsou ta auta prakticky kus po kuse jmenovitě popsaná a zobrazená. Něco za tím je 8) !

Pro různé prototypy nebo rarity to chápu a vysvětlení přijímám.

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Re: Tatra 128 a spol.

Príspevok od užívateľa D.A. » 28 Dec 2008, 19:51

Vzkaz pro pár ľudí na Ondrejovu výzvu:

Prosím Vás, zařaďte do popisků, až budete mít čas, alespoň tyto stručné zmínky:

T700 a/nebo T613 model 1996
V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700.

T-807 VOŽ:
pásový vojenský obojživelník


Děkuju!

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 34 neregistrovaných