akumulatory

Čo jednému chýba, iný môže mať...
Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa ondrej » 02 Sep 2008, 11:38

a čo tak si trocha zalistovať v archíve? táto problematika sa niekoľkokrát preberala tu, predtým niekoľkokrát na brnenskom fóre, možno že ešte aj na Michalovom fóre...

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa radek » 02 Sep 2008, 14:37

Asi se shodneme, že ideální je vzít flexu, chvíli působit na dně zavazadlového prostoru a výsledkem by měla být "ohrádka" pro jednu baterii 12V/100Ah, umístěná na přední nápravě, nikoli "na páce" za nápravou (chudák tlumiče). Vyjma definitivního vyřešení zdroje nápajecí soustavy pak ale člověk v odpadu z této činnosti nalezne mimo jiné i archaické teplovzdušné nezávislé topení a podobné věci, které instalaci baterie na dně toho kufru překážely :mrgreen: takže ač se to může zdát nelogické, při řešení vhodné baterie je nutno řešit ještě vhodné vytápění a několik dalších související věcí, přičemž se lze dobrat výsledku, že je efektivnější poohlédnout se po jiném vozidle :wink: . Ovšem, přestaneme-li hledat "ideální baterii" (což je v případě značně "neideální T613" více než vhodné doporučení), zmapujeme prostorové rozvržení skeletu a zůročíme léty prověřené zkušenosti uživatelů T613, vyjdou v principu dvě možnosti - buď ponechat originální koncepci dvou archaických akumulátorů 6V s problematickou životností a neúměrnou pořizovací cenou, nebo "přesedlat" na běžný 12V zdroj, ať již ve formě jednoho akumulátoru, či paralelního spojení dvou. Otázka vhodnosti výběru mezi jedním a dvěma akumulátory 12V je jednoznačně provozní - pokud člověk to auto opravdu (denně) používá a to celoročně!, je 1x12V/50-60Ah málo. Pokud však auto za rok najede pár set km na několik srazů a dovolenou, to vše zpravidla jen za suchého, bezvětrného počasí v létě (úloženkáři), k provozu ta jedna 12V baterie zcela v pohodě stačí. Zbytek polemiky "6V versus 12" a "serie versus paralel" je v historii tohoto fora popsán velmi detailně a mocně....

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa michal heky » 02 Sep 2008, 22:27

No, myslím, že se neshodneme. Rozhodně nespatřuji ideál v braní flexy do ruky a montování akumulátoru kamsi doprostřed kufru, aby netrpěl pravý přední tlumič. :P

Pro celoroční provoz mi bohatě stačí jedna 12V 75Ah v pravém kastlíku, montáž zabrala asi 5 minut, nic jsem neřezal, nepředělával topení ba jsem dokonce ani nic nesvařoval. :mrgreen:

IMFO
Diskusný nováčik
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 04 Júl 2008, 08:31
Kontaktovať užívateľa:

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa IMFO » 03 Sep 2008, 10:25

DJ EgO napísal:
Roman Maďar napísal:
DJ EgO napísal:Pokud je problém s tím že se nevejde do kaslíku tam můžeme přeci místo dvou sériově zapojených 6V dát dvě paralelně zapojené 12V. Pro uplnost komu elektrika nic neříká: Sériové zapojení akumulátorů sčítá jejich napětí tzn volty:6+6=12. Paralelní zapojení sčítá proud tzn ampéry. Když koupíš dvě 12V baterky s 50Ah (dobrá cena a malý rozměr) a zapojíš je paralelně tak získáš 12V a 100Ah.
Táto problematika sa tu už riešila v minulosti, ale ani toto riešenie nie je najideálnejšie? ver že mi elektrika "říká hodně" :lol:
Co je na tomto řešení podle tebe neideální? Mě připadá jako nejlepší....
Ano vyzerá to logicky, ale realita je iná: totiž nikdy nekúpiš 2 akumulátory s naprosto zhodnými parametrami - teda okrem kapacity napr. s rovnakým vnútorným odporom, rovnakou hustotou elektrolytu po dobití, životnosťou atd. Tieto "malé" rozdiely spôsobia po paralenom spojení problémy so vzájomným vyrovnávaním potenciálu a pri štartovaní
dochádza k stratám, takže tých sľubovaných 100 Ah nemáš naozaj k dispozícii :D

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa bazilisak » 03 Sep 2008, 13:20

Roman Maďar napísal:
DJ EgO napísal:Co je na tomto řešení podle tebe neideální? Mě připadá jako nejlepší....
Ano vyzerá to logicky, ale realita je iná: totiž nikdy nekúpiš 2 akumulátory s naprosto zhodnými parametrami - teda okrem kapacity napr. s rovnakým vnútorným odporom, rovnakou hustotou elektrolytu po dobití, životnosťou atd. Tieto "malé" rozdiely spôsobia po paralenom spojení problémy so vzájomným vyrovnávaním potenciálu a pri štartovaní
dochádza k stratám, takže tých sľubovaných 100 Ah nemáš naozaj k dispozícii :D
Tak nejlepší by bylo přejít na napětí 2 volty , abychom vyřešili problém s rozdílností jednotlivých akumulátorů, měli bychom jeden článek, který by se s ničím nehádal - (rovnaký vnůtorný odpor , vyrovnávání potenciálu ) .
Z vlastní zkušenosti - paraelně jsem zapojoval baterie- a žádný problém jsem s tím neměl, po celou dobu , co jsem auto s tímto zapojením měl , nespatřil jsem žádný problém , prováděl jsem i nějaké měření - ampermetr mezi 2 akumulátory měl ukázat, zdali z jedné do druhé teče nějaký proud, ale nic jsem nenaměřil, co by mělo nějaký negativní vliv mít.
Jinak v minulosti u zapojení s bateriovým přepínačem 12/24 V byly akumulátory také zapojované mimo start paraelně - a taky to bylo a nějaké velké problémy (kromě vypálených 50A pojistek ) při startování cizím zdrojem se neobjevovaly.
Osobně bych montoval do T 613 2x 12V a 50ah až možné maximum z hlediska prostoru.

IMRO

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa IMRO » 04 Sep 2008, 07:36

bazilisak napísal:
Roman Maďar napísal:
DJ EgO napísal:Co je na tomto řešení podle tebe neideální? Mě připadá jako nejlepší....
Ano vyzerá to logicky, ale realita je iná: totiž nikdy nekúpiš 2 akumulátory s naprosto zhodnými parametrami - teda okrem kapacity napr. s rovnakým vnútorným odporom, rovnakou hustotou elektrolytu po dobití, životnosťou atd. Tieto "malé" rozdiely spôsobia po paralenom spojení problémy so vzájomným vyrovnávaním potenciálu a pri štartovaní
dochádza k stratám, takže tých sľubovaných 100 Ah nemáš naozaj k dispozícii :D
Tak nejlepší by bylo přejít na napětí 2 volty , abychom vyřešili problém s rozdílností jednotlivých akumulátorů, měli bychom jeden článek, který by se s ničím nehádal - (rovnaký vnůtorný odpor , vyrovnávání potenciálu ) .
Z vlastní zkušenosti - paraelně jsem zapojoval baterie- a žádný problém jsem s tím neměl, po celou dobu , co jsem auto s tímto zapojením měl , nespatřil jsem žádný problém , prováděl jsem i nějaké měření - ampermetr mezi 2 akumulátory měl ukázat, zdali z jedné do druhé teče nějaký proud, ale nic jsem nenaměřil, co by mělo nějaký negativní vliv mít.
Jinak v minulosti u zapojení s bateriovým přepínačem 12/24 V byly akumulátory také zapojované mimo start paraelně - a taky to bylo a nějaké velké problémy (kromě vypálených 50A pojistek ) při startování cizím zdrojem se neobjevovaly.
Osobně bych montoval do T 613 2x 12V a 50ah až možné maximum z hlediska prostoru.
A čo v prípade, ked jeden z akumulátorov po čase "odíde" - to tam zaradíš jeden nový, alebo zasa kúpiš 2 nové? Lebo priradiť k staršiemu do tamdenu nový, to je ako na olympiade vedľa šprintera nasadiť chodca...
Skutočne nemá význam komplikovať vec: kontrola a servis dalšieho akumulátora, problém s dalšími vodičmi na pripojenie - straty vo vedení, prechodové odpory atd. Prax jednoznačne ukazuje na dostatočnosť energie pri použití 1 ks 12 V akumulátora kapacity 72 Ah.
Schválne som vynechal hlbšie teoretické rozbory problematiky paralelného radenia akumulátorov z dôvodu porozumenia aj pre neelektrikárov.

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: akumulatory

Príspevok od užívateľa bazilisak » 05 Sep 2008, 13:10

Pokud jeden "odíde" , tak zhodnotím, zdali má význam vyměnit oba, nebo jen jeden podle toho, jaké bude jejich stáří. U T613, kterou není vhodné roztláčet a je dobré, aby topila někdy déle než hodinu bez motoru, bych bral skutečně životnost baterií max 4-5 let, tzn, pokud jedna odíde v polovině této životnosti ještě bych nahradil pouze vadnou, po této lhůtě obě, ovšem s přihlédnutím na výrobce baterie... (polsko, germany) .
Kontrolu a servis neřeším, kupuji pouze bezůdržbové uzavřené akumulátory, takže kontrolu hladiny , nebo ošetřování zoxidovaných svorek díky agresivnímu okolnímu prostředí jsem vypustil. Jinak myslím, že "straty a přechodové odpore" nejsou neřešitelným problémem .
Bude tohle zcela na "vkusu", takže chápu, že někomu se ježí všechny chlupy při pohledu na paraelní zapojení, jinému při pohledu na orginál 6v baterie v sérii.....

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných