T157, T815 geneze designu budky
T157, T815 geneze designu budky
Jak jsem před víkendem slíbil, zde jsou nějaké stopy z mého archívu. Pokud jde o T157, je to prototyp T815? Markanty: podlouhlé blinkry z T148, proporce čelního skla, udávaný rok výroby 1972... (mám to z jakési pohlednice, kde byla trojice T138, T148, T157).
- Prílohy
-
- T157detail.jpg
- (243.61 KiB) 1650 stiahnutí
Mně známé parametry (jsem zdechlý opisovat je z karty):
- Prílohy
-
- T157param.jpg
- (111.06 KiB) 1547 stiahnutí
A teď už T815, ať máme s čím porovnávat!
Nejprve nějaké "rané" kusy okolo r. 1980...
Nejprve nějaké "rané" kusy okolo r. 1980...
- Prílohy
-
- T815 Agro Z 22.jpg
- (264.97 KiB) 1486 stiahnutí
-
- T815Z.jpg
- (687.3 KiB) 1538 stiahnutí
-
- T815ZpokecABC.jpg
- (171.43 KiB) 1595 stiahnutí
Ještě jedna "podivnůstka" s maskou s méně otvory a potom už standardní T815 + varianta Arktik.
Pořád mi není jasné, kde máte ty 3 OTVORY? Já jich tam vidím vždycky 6, ve 2 sloupcích...?
Pořád mi není jasné, kde máte ty 3 OTVORY? Já jich tam vidím vždycky 6, ve 2 sloupcích...?
- Prílohy
-
- T815Arktik.jpg
- (170.15 KiB) 1494 stiahnutí
-
- T815typická.jpg
- (740.6 KiB) 1500 stiahnutí
-
- T815netypická ZTS AM 369.jpg
- Jasně, tahle fotka je naruby. Správně je jenom nápis "ZŤS".
- (192.05 KiB) 1512 stiahnutí
>Ondrej: Ano, ta velikost se trošku dokrkvila . Doma za skenerem to vypadalo kultivovaněji.
>DRacer: Doufal jsem, že se mi prototypování 815 potvrdí i z jiného zdroje, protože jediná pohlednice (starší než já), i když původem asi z n. p. Tatra, je jako důkaz trošku málo.
Taky si už neumím vybavit, jestli ta plná maska (6 otvorů) byla standardem u první série T815, nebo značila nějaké zvláštní provedení. Na nic takového si nevzpomínám, přičemž v klukovských letech kolem mne projížděly všechny podvozky s kabinou k dokompletování na Slovensko (pamatuju ještě na 148 a potom přechod k 815) - zdá se mi, že všechny od začátku vypadaly stejně, jako ta na největším obrázku.
>DRacer: Doufal jsem, že se mi prototypování 815 potvrdí i z jiného zdroje, protože jediná pohlednice (starší než já), i když původem asi z n. p. Tatra, je jako důkaz trošku málo.
Taky si už neumím vybavit, jestli ta plná maska (6 otvorů) byla standardem u první série T815, nebo značila nějaké zvláštní provedení. Na nic takového si nevzpomínám, přičemž v klukovských letech kolem mne projížděly všechny podvozky s kabinou k dokompletování na Slovensko (pamatuju ještě na 148 a potom přechod k 815) - zdá se mi, že všechny od začátku vypadaly stejně, jako ta na největším obrázku.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Agente, ako si to ja pamätám, tak tú odlišnú - a krajšiu - podobu búdky mali T815 Agro, ktoré sa mali vyrávať v TAZ Trnava. Vyrobilo sa ale iba málo vozov s nadstavbami. Sériové T815 mali zo začiatku nie veľmi pohľaný dizajn (viď ten gigantický obrázok). Až neskôr došlo k ich vizuálnemu zušľachteniu, čo vyvrcholilo modelom TerrNo_1.
Samozrejme prototypy sa vizuálne odlišovali od neskoršej série. Myslím ale, že sa to dá pekne vysledovať napr. v knihách p.Rosenkranza, takže to nie je žiadne tabu alebo neprístupné info...
Samozrejme prototypy sa vizuálne odlišovali od neskoršej série. Myslím ale, že sa to dá pekne vysledovať napr. v knihách p.Rosenkranza, takže to nie je žiadne tabu alebo neprístupné info...
Asi T 162:
http://www.liaz.cz/unifikovana_kabina_galerie.php
cit. Stanislav Monsport, 100 let automobilů Tatra:
"V r. 1970 byla vypracována obšírná studie uvažovaného projektu nové řady nákladních automobilů Tatra 161. Výsledkem měla být konstrukce moderního nákladního automobilu srovnatelného se světovou špičkou ve své kategorii. Dochovaný materiál formou výpočtů nastiňuje tvar i technické parametry nového vozu s využitím jako pohonná jednotka již popsaný motor T 948. Měl mít trambusovou kabinu nebo klasické kapotové provedení a motory šesti až dvanáctiválcové vzduchem chlazené přeplňované i nepřeplňované. Výkony motorů měly být v rozmezí od 200 k u šestiválce až po 533 k u dvanáctiválcového motoru s turbodmychadlem. Vůz měl být vyráběn s klasickým tatrováckým podvozkem v úpravě silniční i terénní ve všech požadovaných modifikacích. Součástí studie je i kapitola obsahující úvahy o možnostech využití netradičních pohonných jednotek jako je dieselektrický pohon, pohon spalovací turbínou nebo dieselhydrostatický pohon. Projekt nákladního automobilu T 161 nebyl realizován, vývojově však přešel na projekt Tatra 162.
Nákladní automobil T 162 je vývojově otevřený projekční úkol, jež by v blízké budoucnosti měl nahradit výrobní program nákladních vozů T 815. Základním cílem je konkurenceschopnost, snížení pracnosti, materiálové náročnosti a pracovních nákladů. Po zkušenostech se předpokládá zavedení tři kategorií nové typové řady odlišující se jen dimenzí podvozkových částí, zejména náprav. První kategorie (lehká řada) jsou vozidla určenápro smíšený provoz (silnice, terén) respektující předpisy evropských zemí. Předpokáldá značný podíl vozidel s nehnanými řízenými nápravami. Celková hmotnost by neměla přesáhnout 17 tun u dvounápravových vozidel, 26 tun u třínápravových vozidel a 32 tun u čtyřnápravových vozidel. Kategorie II. (těžká řada) budou vozidla určená pro terén, především mimo veřejné komunikace a pro export do specifických oblastí s odlišnými předpisy. Třínápravový vůz bude mít celkovou hmotnost 30 - 33 tun a čtyřnápravový vůz 38 - 40 tun. Kategorie III. (speciální aplikace) jsou vozidla, na která jso kladena diametrálně odlišné požadavky, jež není reálné splnit použitím agregátů předcházejících dvou kategorií (motor, převody, nápravy). Budou vyráběny v malých počtech a nebudou vybočovat z určité unifikace a technologie výroby (vojenské aplikace a těžké tahače).
U nové řady T 162 se předpokládá použití motoru řady T5. Byly postaveny funkční vzorky a vyzkoušeny v prototypech T 162, ale i ve speciálech pro Dakar. Předpokládaný výkon motoru T5 928-VTM byl 422 k. V současné době je již vývojově překonán a intenzívně se pracuje na novém typu. Předpokládá se s možností nabídky vodou chlazených motorů jiných značek. Nové unifikované kabiny trambusového i kapotového provedení by měly přispět k zlepšení pracovního prostředí posádky. Životnost vozidla by měla v silničním provozu dosahovat 750.000 km do první celkové opravy."
Co se týče T 815 v provedení Agro, tak ji mám na fotce v Katalogu zemědělských mechanizačních prstředků z roku asi 1981 (1982?) s tou netypickou maskou a snad i obdélníkovými předními světlomety. Jako nástavbu má RMA 10 (Rozmetadlo mrvy automobilové, nosnost 10 t).
http://www.liaz.cz/unifikovana_kabina_galerie.php
cit. Stanislav Monsport, 100 let automobilů Tatra:
"V r. 1970 byla vypracována obšírná studie uvažovaného projektu nové řady nákladních automobilů Tatra 161. Výsledkem měla být konstrukce moderního nákladního automobilu srovnatelného se světovou špičkou ve své kategorii. Dochovaný materiál formou výpočtů nastiňuje tvar i technické parametry nového vozu s využitím jako pohonná jednotka již popsaný motor T 948. Měl mít trambusovou kabinu nebo klasické kapotové provedení a motory šesti až dvanáctiválcové vzduchem chlazené přeplňované i nepřeplňované. Výkony motorů měly být v rozmezí od 200 k u šestiválce až po 533 k u dvanáctiválcového motoru s turbodmychadlem. Vůz měl být vyráběn s klasickým tatrováckým podvozkem v úpravě silniční i terénní ve všech požadovaných modifikacích. Součástí studie je i kapitola obsahující úvahy o možnostech využití netradičních pohonných jednotek jako je dieselektrický pohon, pohon spalovací turbínou nebo dieselhydrostatický pohon. Projekt nákladního automobilu T 161 nebyl realizován, vývojově však přešel na projekt Tatra 162.
Nákladní automobil T 162 je vývojově otevřený projekční úkol, jež by v blízké budoucnosti měl nahradit výrobní program nákladních vozů T 815. Základním cílem je konkurenceschopnost, snížení pracnosti, materiálové náročnosti a pracovních nákladů. Po zkušenostech se předpokládá zavedení tři kategorií nové typové řady odlišující se jen dimenzí podvozkových částí, zejména náprav. První kategorie (lehká řada) jsou vozidla určenápro smíšený provoz (silnice, terén) respektující předpisy evropských zemí. Předpokáldá značný podíl vozidel s nehnanými řízenými nápravami. Celková hmotnost by neměla přesáhnout 17 tun u dvounápravových vozidel, 26 tun u třínápravových vozidel a 32 tun u čtyřnápravových vozidel. Kategorie II. (těžká řada) budou vozidla určená pro terén, především mimo veřejné komunikace a pro export do specifických oblastí s odlišnými předpisy. Třínápravový vůz bude mít celkovou hmotnost 30 - 33 tun a čtyřnápravový vůz 38 - 40 tun. Kategorie III. (speciální aplikace) jsou vozidla, na která jso kladena diametrálně odlišné požadavky, jež není reálné splnit použitím agregátů předcházejících dvou kategorií (motor, převody, nápravy). Budou vyráběny v malých počtech a nebudou vybočovat z určité unifikace a technologie výroby (vojenské aplikace a těžké tahače).
U nové řady T 162 se předpokládá použití motoru řady T5. Byly postaveny funkční vzorky a vyzkoušeny v prototypech T 162, ale i ve speciálech pro Dakar. Předpokládaný výkon motoru T5 928-VTM byl 422 k. V současné době je již vývojově překonán a intenzívně se pracuje na novém typu. Předpokládá se s možností nabídky vodou chlazených motorů jiných značek. Nové unifikované kabiny trambusového i kapotového provedení by měly přispět k zlepšení pracovního prostředí posádky. Životnost vozidla by měla v silničním provozu dosahovat 750.000 km do první celkové opravy."
Co se týče T 815 v provedení Agro, tak ji mám na fotce v Katalogu zemědělských mechanizačních prstředků z roku asi 1981 (1982?) s tou netypickou maskou a snad i obdélníkovými předními světlomety. Jako nástavbu má RMA 10 (Rozmetadlo mrvy automobilové, nosnost 10 t).
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 18 neregistrovaných