Príspevok
od užívateľa ondrej » 03 Okt 2007, 10:13
v zásade čím mladšie auto tým ťažšie je preň získať veteránistickú testáciu (vozidlo je prísnejšie posudzované), ktorá je podmienkou pre záskanie historických ev.č.,
ak má auto riadne ev.č., neriešil by som to prechodom na historické, nakoľko sa tým výrazne obmedzuje možnosť takéto vozidlo používať. U vozov s testáciou, ale s normálnymi ev.č. sa platí 1/4 zákonnej poistky, u vozov s H-čkami iba 1/12. Preto si treba najprv zodpovedať otázku, čo od toho auta očakávam.
Podmienky pre testáciu - okrem samozrejmej podmienky, že vozidlo musí byť v dobrom technickom stave (hodnotí sa prísne hlavne korózia karosérie a brzdy), musí pochopiteľne vozidlo s historickou testáciou splňovať aj kritérium "dobového stavu". Všetko toto treba pred testačnou komisiou obhájiť. Zásadne vadia rôzne neskôr montované dodatočné úpravy (napr. strešné okná, spojlery, ..) a neoriginálne diely (napr. elektróny na tatre, na ktorú sa nikdy nemontovali, nepôvodné čalúnenie atď.)
Vozidlo s historickou testáciou nemá byť používané na denné jazdenie, napr. do práce. Dlhé roky som vlastnil jedinú otestovanú T613 na Slovensku, takže viem, čo to obnáša a že aj toto kritérium má pri rozhodovaní o udelení preukazu HV značnú váhu. Teraz je už tuším s testáciou T613 niekoľko..
Voči tomuto systému môže mať niekto výhrady, ale skrátka - také sú "pravidlá hry", dané FIVA.
Ku kompetentnosti testačných komisií sa tu vyjadrovať nechcem, zažil som tam už rôznych "expertov", pokiaľ je však členom komisie napr. pán Váry, je to záruke seriózneho a odborného prístupu.