Dokument o startovani T613 nie-i

Forum venovane vytvaraniu pomocnej dokumentacie k vozidlam Tatra
etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Dokument o startovani T613 nie-i

Príspevok od užívateľa etienne » 24 Nov 2005, 12:19

V tomto fore mate vsetci (registrovani) moznost UPRAVOVAT tento prispevok. Bol by som rad keby sme vsetci spolocnym dielom vytvorili prvy dokument - nestartujuca Tatra.

Pri pisani kludne piste aj POZNAMKY a ZVYRAZNUJTE ICH

TATRA NESTARTUJE

Tento dokument vychadza z nasledujucich faktov:

- motor T613 vo verzii s karburatorom je zabudovany vo vozidle
- v nadrzi je benzin, ktoreho vek nepresajuje 2 roky
- nechybaju mu ziadne zo zakladnych zariadeni na start:

- sviecky
- svieckove kable
- indukcna cievka
- rozdelovac
- palivova pumpa
- ...

Co potrebujeme:

- voltmeter
- skrutkovac

Pokud se točí jen startér, je to k ničemu a startování je potřeba opakovat, případně startér opravit. Startét musí točit motorem.

Baterky mohou být vybité různě, takže při pokusu o nastartování se:

1) neděje vůbec nic
2) rozsvítí se kontrolky a uslyšíme "cvak"
3) startér velmi pomalu a líně otáčí motorem, případně otočí jen několikrát a dost
4) startér otáčí motorem "normálně"

V prvních třech případech je potřeba nejspíš akumulátorům dodat nějakou tu šťávu, buďto:

- připojením na nabíječku (akumulátory co nejrychleji trochu dobít, nabíječku odpojit a znovu se pokusit o start)
- připojením na startovací zdroj
- propojením pomocí kabelů s akumulátorem jiného vozu (pokud zdrojový akumulátor také není out, je možné vypnout motor zdrojového vozu - bude méně jisker )
- výměnou baterie/í za nové či v lepší kondici
- zahřátím baterie/í na pokojovou teplotu

Poté, co toto provedeme, opakujeme start.

V druhém a třetím případě je možné se pokusit o uvedení motoru do chodu i:

- roztlačením
- roztažením druhým vozem

Tento postup ovšem výrobce zakazuje, jsou tu určité obavy z poškození zejména rozvodového mechanismu, takže je potřeba si dát pozor zejména na:

- dobrý stav rozvodových řemenů a jejich dostatečné napnutí
- čisté kladky a ozubená kola
- zda je vůbec osazené a dobře seřízené zařízení proti přeskočení řemene
- zařadit 3 nebo 4 a opravdu opatrně pouštět spojku

Pokud se jedná o případ 4) závada nebude v bateriích. Je potřeba proto ověřit, zda v poloze klíčku 1 je slyšet pískat zapalování. Buďto

4.1) je
4.2) není

Pokud nastane případ 4.2), zkoušejte dokud nenastane bod 4.1) postupně:

- pohýbat všemi dráty co by mohly vést k té černé krabičce nad pravou ríšánkou
- všechny kontakty a spoje odšroubovat/rozpojit, něčím očistit a znovu přišroubovat a spojit
- vyměnit tu černou krabičku za jinou, o které se domníváte, že by mohla být funkční

Pokud jsme se dopracovali k bodu 4.1) vyzkoušíme, zda je funkční indukční cívka. Zapneme zapalování, odpojíme středový kabel od rozdělovače a zkusíme se s ním příblížit na malou vzdálenost k nějaké kostře. Pokud

4.1.1 jiskří, je to v pořádku
4.1.2 nic, řešíme postupně dokud nenastane bod 4.1.1.:

- utřeme hadrem víčko cívky
- očistíme kontakty na cívce
- vyměníme kabel od cívky
- vyměníme cívku (a ten kabel tam můžeme vrátit nebo máme do rezervy)

To už je divné, tak se přesvědčíme, zda jsou v pořádku i svíčky a kabely k nim a to tak, že každou svíčku postupně vymontujeme, s připojeným kabelem položíme někde na kostru a krátce otočíme motorem. Pozn.: pokud nemáte tatru vybavenou startovacím tlačítkem v motorovém prostoru (osazováno u typů T613, T613-2 a bastlů) je nutná součinnost další osoby. Nastanou případy:

4.1.1.1 svíčka jiskří, vše je v pořádku
4.1.1.2 svíčka nejiskří, dokud nenastane bod 4.1.1.1 postupně provádíme:

- výměnu svíčky za jinou
- výměnu VN kabelu s osazenou původní svíčkou
- osazení jiné svíčky

Pokud jsme v bodu 4.1.1.1, není závada v zapalovací soustavě vozu a pokračujeme kontrolou soustavy dodávky paliva. O které až někdy jindy...
Naposledy upravil/-a etienne v 28 Nov 2005, 11:06, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 25 Nov 2005, 00:00

Já vím, že mě Ríšan zase pomluví, že musím ke všemu něco poznamenat a Matěj mu zase bude nadálku úchylně tleskat a přidávat body, ale risknu to.

[text vystrihnuty a vlozeny priamo do dokumentu]

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 28 Nov 2005, 11:07

Lubos: Mne sa to velmi pozdava a paci ale mali by sme pokracovat este dalej :-) Co na to vravia ostatni ?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 28 Nov 2005, 11:34

Luboš pokračuj! :lol:

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 28 Nov 2005, 13:33

Ale už nic neříkám, Luboši, jen to tam piš. Napadlo mne v této souvislosti něco jiného. Onehdy jsem otevřel "přířučku pro opravy a údržbu motorů T613-4i-Kat" nebo jak se to jmenuje a tam jsem našel zrovna takový vývojový diagram "co dělat, když motor nestartuje" a moc jsem se u toho nasmál.

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 28 Nov 2005, 14:52

Aj my sa chceme zasmiat... :lol:

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 29 Nov 2005, 10:59

Tak tady to je:

Obrázok

juhas fero

Štartovanie Tatry nie a nie.

Príspevok od užívateľa juhas fero » 02 Nov 2006, 12:03

Už som písal v predchádzajúcom článku. Všetko bolo v poriadku len voz nie a nie naskočiť. Batéria nová, iskry skáču ako divé, ale chýba lávky - nie je kostra. Nie je cesta od bezkontaktného zapaľovania cez valček kostry na telese rozdeľovača a odtiaľ na statorok rozdeľovača. Prekontrolovať celú cestu či je schodná a nie sú také prechodové odpory, že nedovoľujú pevne uzatvoriť obvod cez kostru. Ošemetná a neskutočne zradná vec.

RNDr. František Juhás , 0907 46 46 00

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 1 neregistrovaný