Strana 3 z 4

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 09 Sep 2009, 21:38
od užívateľa Mirek
Stříkačková 613 spaluje chudou směs? Co má za katalyzátor?
A ještě bych měl dotaz k oleji. Jaký je za provozní teploty rozdíl mezi 5w-50 a 20w-50 ?

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 09 Sep 2009, 21:53
od užívateľa Stevo
Radek: obdivujem Tvoju vytrvalost ...

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 09 Sep 2009, 22:10
od užívateľa jack
Pánové máte čuch, opravdu se v té krabičce skrývá něco, co mimo jiné zabraňuje opalování kontaktů...a sice tranzistor. Zatím jsem tolik s tím nenajezdil, ale zdá se mi, jakoby motor šel lépe do vyšších otáček. Uvidím jak se to bude chovat dál... Spousta lidí mě od tranzistoru odrazovala, tento je udělaný dle návodu z časopisu, tuším Radio amatér, nebo tak nějak zněl jeho název.

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 09 Sep 2009, 22:30
od užívateľa D.A.
placebo efekt?

Bez papíru ze zkušebny "s" a "bez" ... bacha na bráchu! :wink:

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 09 Sep 2009, 22:37
od užívateľa jack
V otcově Rapidu toto udělátko fachčí už nějakých 30 tisíc kilometrů bez jakéhokoli problému. Já se rozhodl do toho jít, když se mi za jednoho parného dne na koníku rozdělovače udělal "snopl" a musel jsem s rozborkou, čištěním a sborkou pitlíkovat u cesty.. Příčinu toho snoplu znám, ale jistota je kulomet, že...

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 09 Sep 2009, 23:20
od užívateľa team613
rozdíl v loleji 5w50 a 20w50
je takový , že oleje vizkozity SAE 5W50 jsou vyrobeny z pravydla ze zakladového oleje třídy č.4 to znamena
,že tento olej je vyroben na bázi polialfaolejfínů PAO a obsahuje syntetické složky na obale oleje bývá většinou
uvedeno FULLY SYNTHETIC MOTOR OIL ,ale co je psáno na obalu nemusí byt z cela pravda jako příkla můžu uvés
olej castrol magnatec SAE 5W40 ,který má na obalu napsný též tento nápis přitom tento olej je vyroben z
minerálního základového oleje je to napsané v bezpečnostním listu toho oleje . Tudíš tento olej nemůžebýt plně
syntetický .... tyto nápisy jsou jen takovým skrytým magnetem na budoucího zákazníka ,který na slovo syntetický velmi dobře slyší a produkt tedy olej se lépe prodává .......

Ale ted se vrátím zpěl k tomu rozdílu mezi vyzkozitou oleje 20w50 a5w50 při provozní tepoltě jak sem nasal na začátku textu olej SAE 5w50 je vyroben na bázi PAO díky tomu má olej leší vklasnosti co se týká odparnosti oleje a celkové
únosnosti mazacího filmu . Odparností myslím kolik procen oleje se odpaří při provozu ze sto procentního množství oleje
odparnos olejů vyzkozity SAE 5w50 bývá většínou mezy 6-9 procenty z celového množství .
To má vliv na celkovou spotřebu oleje při činnost motoru .

Kdešto oleje vyzkozity SAE 20W50 jsou vyrobeny většinou z mineráního základového oleje třídy 2-3 tudíž mají odparnos 15-25 procent z celokvého množsví olejové náplně při provozu motoru . To znamená ,že spotřeba oleje motoru je vyšší v porovnání s olejem vyskozity SAE 5w50.

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 07:39
od užívateľa team613
Dále musím zmínit ,že co se tíče náběhu mazání bude olej SAE 20W50 podstaně horší a doba promazání ventilového
rozvodu může trvat při mínus patnácti stupních až 30sekund což má velký vliv na opotřebení motoru ... u ole SAE 5W50
je doba promazaní vent. rozvodu při mínus patnácti stupních celosia podstatně rychleší a to 10sekund .
Co se týče pevnosti olejového filmu budou natom zminované viskozity SAE 5W50 a 20W50 na stejné nebo podobné úrovni ikdiž lepší složení oleje viskozity 5w50 tu hraje velkou roli a vyrobci uvadí ,že tyto oleje posrytují pevnost olejoveho filmu až do telpoty okolo 160-180. stupnů celosia provozní teploty motoru . kdežto leje viskozity SAE xW40 mají honotu teploty unosnosti mazacího filmu to je doba kdy ještě nedochází k trhání mazaciho filmu a jeto teplota okolo 130-140 stupnů celosia .
díky stenému čislu označení letní třídy podle normy SAE J300 což je hodna 50 .
Ale kde je zásadní rozdíl mezy temito vizkozitam je vhodnotě kin.viskozity pri 40a100 stupních celosia .
Olej SAE 20w50 ma kin.viskozitu při 40 stupních 155-175 a při 100 stupních 18-23 .
Olej sae 5w50 má kin .viskozitu při 40 stupních 105-135 a při 100 stupních 17-20
Díky vysoké kin visozite při 40.stupních je olej SAE 20W50 "hustčí" a tak mu bude trvat již zminované promazání motoru po
startu déle než oleji SAE 5w50 . Dale lze zmínit ,že olej SAE 20w50 bude klást při pohybu pístu ve válci motoru větčí odpor
a motor bude mit větší spotřebu paliva .

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 09:41
od užívateľa Mirek
Dobrý, proč je tedy 5W-50 vraždou motoru t613? Není to spíš naopak?
Odpověď od "team613" jsem moc nečekal, dík.
A jak je to spalováním chudé směsi? Neni to blbost?

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 18:54
od užívateľa team613
Olej SAE 5w50 není vraždou motoru T613 prtože mu poskitne dostatečnou ochranu jak za provozu při velkém zatížení
i při studeném startu kdy zas promaže rychle celý motor . V raždou motoru T613 jsou oleje viskozity xW40 které nemají
takovou stabylitu a únosnost mazacího filmu a diky nižšší hodnotě HTHS vyskozity nemají potřbnou tlošku mazacího
filmu . Všechny oleje Xw40 mají tu to hodnotu v rozmezí 3,6-3,9 CP což je pro motor T613 nežádoucí hodnota a
nedokáží "utěsnit" dokonale spalovací prostor motoru T613 kdo si tam tito oleje leje tak si sám sype popel na hlavu .
A ti co tam lijou castrol magnatec 5w40 dvojnásob :lol: :lol:
Tatra tu honotu hodnotu HTHS viskozity snanovila sama tím ,že předepsala oleje s letní honotou viskozity 50 a tim je řečeno ,že hodnota HTHS viskozity musí být v rozmezí 4,5-5,5 CP .
Já osobně bych viděl jako nejleší variantu oleje do všech motorů T613 ole SAE 5W50 na bázi PAO tudíš sintetické . :D :D

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 19:16
od užívateľa vasa26
[quote="team613"][/quote]


To jsi četl na etiketě obalu od oleje? leju do tatry 10 w40 a neni žádný problém ani při venkovní teplotě +30stupňů celsia a v zimě -20 neukápne ani kapka,teplota dle teploměru budíkového 80 max 85 stupňů celsia,při zátěži motoru 160kmh..navíc to hltím palivem bez olova přísad- octane N98.mám cihlově zbarvené koncovky výfuků, takže tvoje teorie je asi mimo prostor pro nalévání oleje do T 613 podobně jako u pánů při vývoji T 613 :wink: :idea:

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 19:39
od užívateľa team613
ne na obalu to nepíšou je to z mé hlavy protože se o oleje zajímám již hodně let navíc jsem to na žádném obalu ještě
neviděl napsáno a to mi jich prošlo rukama již moc hodně od různích výrobců .
Nevím co tím myslíš ,že ti při -20 neukápne ani kapka .
Jo a já leju do sví chromky už dva roky sto oktanoví benzín od shellu nebo omv . :wink: :wink:
Ale jesti ti vyhovuje používání oleje SAE 10w40 tak si ho tam lij já ti vtom nebráním .
Každý je svého motoru strujcem ..... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 20:16
od užívateľa vasa26
Jasné ,,leju a lejt polosyntetiku budu i když si to ten wergl nezaslouží ,,já mám nejblíž jen 98 oktanů ..a leju to taky do chromky. :wink:

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 20:29
od užívateľa vasa26
Lepší polosyntetika, než vykrádání bývalých kamarádů o fotky a pak si je podepisovat stupide nicky :lol: :lol: :lol: skoro je to to pravé slovo pro bastlle :lol:

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 10 Sep 2009, 21:21
od užívateľa team613
vasa26 napísal:Lepší polosyntetika, než vykrádání bývalých kamarádů o fotky a pak si je podepisovat stupide nicky :lol: :lol: :lol: skoro je to to pravé slovo pro bastlle :lol:
Nevím o jaké fotky jde ...... a ,že bych je měl já vykrádat.......a podepisovat .... :idea: :roll:

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 11 Sep 2009, 01:12
od užívateľa Michal B.
Radku, nevím jak na ostatní, ale na mne tvůj rozsáhlý příspěvek opět působí nadsazeně, v některých bodech i nepravdivě, čímž ztrácí na přesvědčivosti. Slušelo by se, abych takové tvrzení něčím doložil, nechci ale ztrácet čas stejně rozsáhlým psaním a vysvětlováním, zvlášť když by ke shodě nedošlo s nejvyšší pravděpodobností bez pokračování. Výměna názorů by jistě snadněji proběhla ústně a věřím, že bychom nakonec i došli v mnohém ke stejnému názoru.

Nechám raději mluvit pár fotografií motoru po 296 000 km, který byl servisován v předepsaných 30 000 km intervalech, vše bylo původní, vahadla ani vačky neměly žádné stopy nadměrného opotřebení v důsledku nesprávně dlouhého intervalu pro seřízení, na celkový proběh motoru byl jejich stav slušný. Svíčky měly najeto 31 500 km a byly vyměněny z důvodů prevence, neboť nejen podle subjektivně vnímaného bezchybného chodu motoru ve všech režimech, ale i podle emisních hodnot a diagnostiky svou funkci stále plnily. Používaný olej Valvoline Racing VR1 5W-50, spotřeba oleje byla 0,5 l / 1000 km. katalyzátor nezanesený, míru zakarbonování nekomentuji – viz foto. Motor běžně nekouřil, v určitých chvílích ano. Po výměně gufer a pístních kroužků zcela bez kouření, spotřeba oleje klesla na cca 0,1 l / 1000 km.

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 11 Sep 2009, 08:09
od užívateľa skrobik613
vasa26 napísal:Lepší polosyntetika, než vykrádání bývalých kamarádů o fotky a pak si je podepisovat stupide nicky :lol: :lol: :lol: skoro je to to pravé slovo pro bastlle :lol:
Něco málo o olejích vím:)
myslím si že v roce 75 a i později se do Tatry nelil olej 5W-50 natož 20W-50.
Takže otázka je spíš, aby motor měl olej, olej byl měněn v servisních nebo životnostních parametrech (v motoru max 1 rok), pokud je auto využíváno v rámci svých výkonů kvalitnější olej motoru neublíží, použití dle předepsaných hodnot výrobcem není na škodu:), ale každý svého štěstí (neštěstí) strůjce.

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 11 Sep 2009, 10:51
od užívateľa MarekK
je to teda bastel ked to bude mat 40cítku olej s 30 000km výmenným intervalom? :wink: ......... "....Většina současných olejů SAE xW/40 je střihově méně stabilní než oleje SAE xW/30 a při provozu se viskozitní rozdíly mezi nimi smazávají. Nižší střihová stabilita moderních motorových olejů SAE xW/40 je většinou záměrná, a jejím cílem je úspora paliva, o níž bude pojednáno v příštím dílu. Porovnáním údajů na obrázku 2 s hodnotami v tabulce je také možné zjistit, že oleje SAE xW/40 neudržují letní hodnotu své viskozitní třídy během celého výměnného intervalu (viskozita olejů může klesnout pod 12,5 mm2s-1). Nízkoteplotní vlastnosti však oleje drží po celou dobu svého provozu. ...." citace z http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju2 , obrázok som pridal pre tých čo sa im nechce čítat...
Myslím, že si stačí nechat spravit profesionálny rozbor oleja po 30 000km výmene , a bude jasnéšie..... takto je to všetko JPP......


Bastel u mna je hodne široký pojem, sahajúci od remeselného spracovania až po miešanie druhov. Nieje to u mna nadávka.

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 12 Sep 2009, 08:36
od užívateľa team613
Skrobik613: bohužel nemáš pravdu ty viskozity jsou přdepisovány výrobcem
20W50 pro T613-1,2
5w50 pro T613 od modelu 95 :D aspon to je psáno v dílenské příručce pro tyto vozy

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 12 Sep 2009, 14:23
od užívateľa Mojžo
T613-3 = 10W-40 predpísané výrobcom

Re: Čo sú to "bastle"... ?

Napísané: 12 Sep 2009, 18:30
od užívateľa ondrej
čo predpisuje výrobca, niekedy súvisí so situáciou na trhu,
napr. benzíny s min. OČ 96 pre karburačné T-613..
podobne to môže byž aj s olejmi, kedy boli zo začiatku predpisované myslím 20W-50, ktoré sa potom dlho nedali zohnať, lebo ich vo výrobe nahradil 15W-50.
Inak len pre zaujímavosť som práve dnes dostal ako vzorku 1 l oleja 20W-50 s komentárom, že ide o špeciálny olej pre veterány, bližšie som ho zatiaľ ešte neskúmal.. (je to MOL, ak by to niekoho zaujímalo)