Hmm, už jsem pochopil že jsou nějaké veteránské regule nadnárodní(?) FIVA, uniká mi však tuzemské "veteránské hnutí" , ty v náznacích odkazované vztahy FKHV a AČR
Ambiciózní tajemníček napísal:Myslím, že je to navíc stejně velmi pomíjivé.... Co budeme ...až se světové zásoby ropy ztenčí natolik, že bude litr benzínu stát opravdový balík peněz...
Tato narážka by se asi měla spíše týkat lidí, kteří T613 používají dodnes ke každodennímu provozu, ne?!
Pokud se budu chtít třikrát ročně svést ve svém veteránu, bude pořád cena paliva tou nejmenší položkou v rozpočtu jeho udržovacích nákladů...
Sám bych dnes nejraději používal ke svým běžným cestám automobilem tříkolku Laurin&Klement dle nerealizovaného návrhu V. Krále (splňující jeho slova, že gentleman by dnes neměl spotřebovat více než tři litry paliva na 100 km...)
Ambiciózní tajemníček napísal:...každé vysloužilé staré auto je hned vzácný veterán, skládají se k tomu básně pro inzeráty na aukro a e-bay...
Celý humbuk kolem T700 a vlastně většiny "vzácných" T613 (nejenom jich...) vidím jako jen marketingový tah obchodníků či spekulantů (jak kdo chcete, třeba "překupníků"), kteří potřebují udržet své nabízené zboží v povědomí potencionálních kupců a pokud možno zvýšit či alespoň uchovat jeho dosavadní hodnotu a mnohdy jim nezbývá, než se snažit vytvořit umělou poptávku u těch, kteří nemají hluboko do kapsy. Samosebou, že se s vytvořenou poptávkou rádi svezou i obyčejní majitelé, mají-li zájem své vozítko prodat. Je to ve všech oborech a nevěřím v zásadní změnu tohoto chování.
Pokud necháme čas plynou bez těchto zásahů, bojím se, že časem si pod slovem TATRA 613 většina populace nebude umět nic představit, maximálně z názvu odvodí, že asi auto (jen pamětníci budou ve vzpomínkách lovit aspoň hrubý odhad její velikosti či tvarů karosérie), už dnes ji mladší ročníky zajímající se o motorismus překvapeně objevují...(jak velká, silná a dostupná
) Vždyť co se Vám automaticky vybaví (a to se o obor zajímáte), řeknu-li TATRA T401 či TATRA HB-500?
Ambiciózní tajemníček napísal:...Já sám mám ale rád ta prototypová či netypická provedení... "jé, tohle jsme měli doma", ale hned druhá je "No ale tohle se dělalo? Takhle jsem to ještě nikdy neviděl." ... může být atraktivní i pro laika.
Ano, také se tak mnohdy divím, můj zevrubný názor však je, že všeobecně zaměřená (i oborová) muzea mají sledovat to "nejtypičtější a nejběžnější" a ta všelijak specializovaná muzea, která jsou povětšinou suplována profesionálně vedenými amatérskými sbírkami (mnohdy už alespoň veřejně přístupné) by měly zejména tyto "lahůdky", nesoucí pochodeň pokroku ( a někdy i zpátečnictví) s patřičnou osvětou uchovávat.
Osobně mě zajímají všemožně upravené T613 pro specifické účely, i s vědomím (nebo právě proto), že vznikly mnohdy jako z nouze cnost. Ale o to více tam bývá myšlenek a "vychytávek", lépe či hůře obcházející nějaké nectnosti svého "nosiče" či dotahující se na původní (většinou zahraniční a tudíž nedostupný) vzor... (např. T613SV versus MB Binz či MB Miessen).
Přivítal bych například, kdyby zůstal zachován např. nějaký T613 Speciál v záchranářské úpravě Narexu či v pozdější úpravě hasičů. Zatím jen sleduji jejich fyzickou likvidaci či zpětné přestavby na reprezentační vůz... Obecně se v tuzemsku zachovalo málo skutečně původních (provozovaných) vozů sanitních, policejních či hasičských. A opět z této nouze dnes vznikají alespoň "repliky" zmíněných vozidel...
Ambiciózní tajemníček napísal:... Přitom existují daleko vzácnější a zajímavější auta, která nejde postavit na veteránské značky. Sám mám tak trochu takový problém.... A jde jen o to, jestli to auto stojí zachovat i za tu cenu, že se s ním holt nedá vyjet....
Vzácnější a zajímavější auta, která dosud nesplňují veteránský limit nebo jde ještě o jiný problém?
Jinak myslím, že pokud vozidlo nese nějakou (možná dnes i spornou)historickou hodnotu a kdosi podniká kroky k jeho zachování (a má možnost jej zachovat, nikoliv s ním jen spekulovat), pak stojí za pokus o zachování, přestože to dnes není ten "pravý veterán". Mnohé dnes z různých důvodů ceněných, ale fyzicky vůbec neexistujících vozů není právě z důvodu jejich dobového nedocenění. A naopak - jen díky "citovému" vztahu barona T. Liebiga ke svému prvnímu vozu je tento dnes vzácný vůz dochován...
A k přepravě vozidel po vlastní ose, které z nějakého důvodu nejsou v registru vozidel ale účastní se v odůvodněných případech silničního provozu byly tuším zřízeny tzv. manipulační RZ, jednorázově či trvale manipulační, mezi něž patří zkušební (s písmenem F) a veteránské (s písmenem V) RZ. Pokud si dobře pamatuji, každý typ má svá specifika - závazná pravidla používání a případně též vyjímky ze zákona. To by se skutečně obdobné případy jako s výše zmiňovaným vozidlem Petra H. nedaly vyřešit v mezích a možností současných zákonných úprav a zároveň v souladu se zájmy majitele?