Strana 8 z 11

Napísané: 07 Nov 2007, 20:09
od užívateľa Luboš
Tomáši, to si pleteš pojmy s dojmy. Brzdná dráha bude na vodě na "zimních" pneu asi vždy delší než na "letních". Pokud by ti chybělo 10-20 metrů, tak to ani s těmito pneu ale nezacháníš, buď budeš muset jezdit podle zákona a přispůsobit rychlost povaze vozovky nebo druhá možnost je jezdit v dešti jen na speciálních "mokrých" pneu, které se ale běžně používají jen pro sportovní účely.

MP7 se na sněhu chovají úplně příšerně, to jsem měl možnost si párkrát vyzkoušet. Záběr téměř žádná a stopu nedrží už vůbec. Univerzální OR38 jsou v tomhle ohledu lepší, ale také jsem je dřív měnil za M+S. Ale to byly doby, kdy tu ještě sněžilo a silnice se nesolily, pouze občas vyhrnovaly a zcela vyjímečně někdy i sypaly škvárou.

Napísané: 07 Nov 2007, 20:16
od užívateľa Mirek
Luboši pojmy s dojmy si pleteš ty. Když bude mrznout, zastavíš na zimákách rychlejc
Radku - nepřeháněj, 4cm jen u muzea

Napísané: 07 Nov 2007, 20:43
od užívateľa Mirek
Moje druhá T603 je ta z Přeštic
http://www.tatraportal.sk/forum/viewtopic.php?t=2073

První mám zatím na focenou jen klasickým foťákem a nemám skener.
Tu první teď děláme ( docela se do toho zbláznil i táta), je na ní potřeba vyměnit prahy a pospravit pár dalších drobností.

Napísané: 07 Nov 2007, 20:53
od užívateľa čadík
miloš bukáček napísal:... jestlipak si Čadíku vzpomeneš co se nosilo v období mezi bundokošilí a zimními doplňky,když už takhle mateš... pamatuji... se bundokošile povolovaly až denním rozkazem a stejným způsobem rušily...
Jak pak by ne Miloši, přece košile, kravata a sako! A povoleno bylo vkládat mezi košili a sako "civilní" svetřík, pokud měl barvu zelenou či hnědou a V-výstřih, který nezakrýval kravatu :D
No a o "libovůli" velitele, jaké oblečení nařídí/povolí jsem už psal, a stejně tak to může dopadat v případě zimních gum... Chtěl jsem jen ilustrovat onu nepružnost změn v těchto "přesných" zákonech a nařízeních, když se jejich účinek může minout cílem jen proto, že závisí na podmínkách, které nelze předem (=v době vydání nařízení) vždy zajistit (jako třeba vhodné počasí) nebo že nelze technicky zajistit přiměřenou průběžnou změnu zákona/nařízení v závislosti na změnách oněch podmínek :?

Když už tak filozofujeme o zimním obutí, proč si vlastně neumíme vystačit se základním paragrafem silničního zákona, že (volně citováno): "řidič je povinen vždy přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky, svým schopnostem, možnostem vozidla...atd." a zároveň také "nenarušovat bezpečnost a plynulost silničního provozu"... třeba pomalou jízdou na letních gumách na zasněžené dálnici, ale asi žádný soudný člověk nebude trvat na jízdě rychlostí kolem povolených 130km/h na téže dálnici jen proto, že má nové zimní obutí... Je to také hodně o předvídavosti a zkušenostech řidiče.

Pravda, mnozí výše zmíněné schopnosti/možnosti nedokážou správně posoudit, ale možná jen proto, že se je to nikdo ani nesnažil naučit - prostě chybí ta správná a intenzivní osvěta. Místo ní o to hlasitěji voláme po berličce - zákonu, který "problém" za nás/bez nás jednoduše a snadno vyřeší.
Jak je pak o mnoho snažší stanovit hned také represe... a vítaným vedlejším efektem bude příspěvek do státní kasy (od pokut od "provinilců" na letních pneu až po vyšší odvody daní prosperujících gumařských firem). Všichni budou vlastně spokojeni a vzájemnou úctu a toleranci vlastně už nebudeme potřebovat!? :roll:

Napísané: 07 Nov 2007, 21:18
od užívateľa tomas
Lubos, uz som napisal ... ;-)

Ak chces, pozri si napriklad tento clanocek http://matador.sk/index.cfm?module=Acti ... nter_drive

Ale mi nehovor, ze je to len test ;-)

A minule robili test, koli tomu, lebo chcu u nas znizit rychlost zo 60 na 50. Jedno auto brzdilo zo 60km/h a druhe 50km/h. Hodnoty uz presne neviem, ale to zo 60 malo o nejaky ten meter dlhsiu brzdnu drahu a v momente ked jedno auto uz stalo, tak to druhe malo este urcitu rychlost - radovo niekolko desiatok km/h. V tomto pripade tych 10-20m moze znamenat katastrofu. To len k tym nepodstatnym par metrom.

No a k tomu prisposobeniu jazdy. Ano treba, ale vies presne urcit, ktora ryhlost je este bezpecna a ktora nebezpecna? Ja nie, hoci sa to snazim vzdy odhadnut tak, aby som siel bezpecne. Pokial netrafim nejaky strom, tak som siel bezpecne. Ked by som trafil, tak nie.

Na druhej strane nemoze byt clovek prilis pomaly skrz opatrnu jazdu na letnych, bo by obmedzoval plynulost cestnej premavky. Tak bud vcul mudry.

Napísané: 07 Nov 2007, 21:44
od užívateľa Luboš
Tomáši, nemůžeš zase tak hltat reklamní žvásty nějakého výrobce pneumatik. Bez podobného účelového ovlivňování by dnes matador neprodal ani ventilek.

Mimo jízdy po sněhu jsou "letní" pneu vždy rychlejší a bezpečnější, tak já nevidím důvod přezouvat úpně zbytečně na M+S i auta, která ten sníh nikdy neokusí.

Napísané: 07 Nov 2007, 21:48
od užívateľa Mirek
Luboš napísal:
Mimo jízdy po sněhu jsou "letní" pneu vždy rychlejší a bezpečnější, tak já nevidím důvod přezouvat úpně zbytečně na M+S i auta, která ten sníh nikdy neokusí.
A to si vzal kde?

Napísané: 07 Nov 2007, 21:50
od užívateľa Mirek
Mirek napísal:Moje druhá T603 je ta z Přeštic
http://www.tatraportal.sk/forum/viewtopic.php?t=2073

První mám zatím na focenou jen klasickým foťákem a nemám skener.
Tu první teď děláme ( docela se do toho zbláznil i táta), je na ní potřeba vyměnit prahy a pospravit pár dalších drobností.
Pardon, já si spletl téma, sem to fakt nepatří

Napísané: 07 Nov 2007, 22:03
od užívateľa tomas
Lubos, koncim v tejto debate, bo to nema zmysel ...

Napísané: 07 Nov 2007, 22:18
od užívateľa Mirek
tomas napísal:Lubos, koncim v tejto debate, bo to nema zmysel ...
Ale Lubos nám přece ukázal pádné argumenty se kterými nelze polemizovat a nemůžeme než souhlasit.
Máš pravdu, Tomáši, nemá to smysl
Čadíku ani osvěta ani zkušenosti nezmění směs pneumatik, zimák není žádný marketingový trik.

Napísané: 07 Nov 2007, 22:40
od užívateľa Stevo
Len raz by domna nedobrzdil zkušeny, osvětovy sofer preto lebo mal letne gumy v zime, a svoje padne argumenty by mohol tukat lavym ukazovakom sestrickam na kramaroch.
Semtam mam fakt pocit ze niektorym ludom tuto nemali dat ani len obciansky preukaz, nieto este vodicak a pravo volit.

Napísané: 07 Nov 2007, 22:51
od užívateľa Luboš
Dokud si tu budou někteří lidé myslet, že nehody způsobují výhradně sama ta blbá auta a né jejich řidiči, tak to opravdu nemá smysl o nečem debatovat. Občanský průkaz bych takovým lidem nebral, ale ten řidičák je už na pováženou...

Napísané: 07 Nov 2007, 23:01
od užívateľa ziza
Mirek napísal:Zízo ty jsi asi nikdy nesrovnal chování auta za stejných podmínek (hlavně snih nebo i led nebo jen silně podchlazená silnice) na letních a zimních gumách, co?
Milý Mirečku, ty to nemůžeš vědět.... bydlím v takových opičích horách. Již týden tu máme (jako každý rok od podzimu do jara) nasněženo nebo aspoň ledovato a já, žel nemajetný, musím každé ráno cestou-necestou, za sucha i za mokra, sněhem i po ledu jet do práce. :cry: Auty rozličných značek i ročníků, na gumách fungl nových i ojetých i takových, které se pneumatikám už ani vzdáleně nepodobaly. Máš pravdu: za STEJNÝCH PODMÍNEK jsem chování aut nikdy nesrovnával. Nějak na to za těch jednaapůl milionu ujetých km nebyl čas a ani nálada či důvod. Ostatně netuším, jak bych to dělal? Prostě jsem těch 45 let odjezdil s tím a na TOM, co právě bylo. Jediný seriozní závěr, který mohu z mých skromných zkušeností učinit je ten, že někdy to klouže víc a jindy méně. A když to klouže, tak to klouže všem. Víc ovšem těm, kteří nemají ještě dost zkušeností a z nich plynoucí pokoru k plynu, brzdám a volantu. Mám takové neblahé tušení, že místo pokory ke stavu silnice jim "zimní" guma spíš přídá jen nezdravé sebevědomí a nemístnou důvěru.
P.S. Aby bylo jasno, nemám vůbec nic proti pořádným drapákům na hlubokém sněhu! Na mé čtyřkolce jsou obuté i v létě. Ale nesmysly ala "podchlazená silnice" - nooo.... asi jsem po takové ještě nikdy nejel. :wink:

Napísané: 07 Nov 2007, 23:02
od užívateľa Mirek
Luboš napísal:Dokud si tu budou někteří lidé myslet, že nehody způsobují výhradně sama ta blbá auta a né jejich řidiči, tak to opravdu nemá smysl o nečem debatovat. Občanský průkaz bych takovým lidem nebral, ale ten řidičák je už na pováženou...
A kdo tu něco takového psal?

Napísané: 07 Nov 2007, 23:41
od užívateľa Lucián
Luboši nemohu souhlasit s tím, že zimní pneumatika se v létě chová hůře, nějak mi to nepasuje. Jestli jsem to dopře pochopil, tak u zimních pneumatik nejde tak o vzorek (hlavně vliv na odvod vody) jako o směs, která zustává při nižších teplotách měkká, kdežto letní pneu bývají tvrdší. Mám vlastní zkušenost takovou, že jsem na pneu DUNLOP SP300 najezdil cca 30000 km v létě, a v zimě jsem používal MICHELIN M+S (takové ty klasické). Oboje pneu se na mokré vozovce nechovali nijak dobře a nikdy jsem nechápal, když bylo mokro, jak ostatní mohou jezdit tak šíleně rychle, když já cítím, že to auto prostě nedrží. S těma Michelinama jsem se na vysočině klouzal na sněhu a měl jsem co dělat, abych vůbec někam dojel. Pak mě to celé naštvalo a na zimu jsem si pořídil BARUM POLARIS 2, najednou jsem byl schopen vyjet zasněžený kopec, který jsem před tím nevyjel ani se zimníma MICHELINAMA. Pak jsem nějak na jaře neměl čas sehnat letní gumy, protož k tomu jsem chtěl i další disky a nějak to nevyšlo, tak jsem si zkusil léto na zimácích. A ono se nic nestalo, auto se chová normálně, gumy se holt více sjíždí, ale hlavně za mokra to je teda mnohem lepší než na původních letních DUNLOPECH. Nevím, proč by měkčí směs měla zhoršit brzdnou dráhu na mokré vozovce. Docela bych spíše předpokládal to, že měkčí směs bude mít i za tepla větší přilnavost, ale ta pneu se přece neroztaví. Takže závěr mám ten, že budu celoročně používat zimní gumy a nebudu letní vůbec kupovat, protože T613 je pro mě hlavně zimní auto.
Jinak souhlas s těmi, co píší, že je třeba jízdu přizpůsobit situaci a ne jet jako blázen a být přesvědčen, že zimní guma vyřeší vše! Ale souhlasím s tím, že ta zimní guma po tom sněhu přece jen jede lépe, ale na ledu klouže vše.

Napísané: 08 Nov 2007, 00:34
od užívateľa Luboš
Že se M+S pneumatika chová na sněhu absolutně nejlépe ze všech konstrukcí, o tom tu snad nikdo nepochybuje. Pokud ale jezdíme jen po městech a v nížinách, tak se dnes už se sněhem na silnici nemáme šanci setkat. Tak já absolutně nevidím důvod, proč nějaký vybraný typ pneu plošně od stolu nařizovat zákonem.

Příliš měkká guma strácí mnohem dříve přilnavost k asfaltu, to je prostě fakt. Ten speciální lamelový vzorek má velký význam na sněhu, to poznáš, až budou ojeté.

Napísané: 08 Nov 2007, 00:49
od užívateľa Luboš
Mirek napísal:
Luboš napísal:Dokud si tu budou někteří lidé myslet, že nehody způsobují výhradně sama ta blbá auta a né jejich řidiči, tak to opravdu nemá smysl o nečem debatovat. Občanský průkaz bych takovým lidem nebral, ale ten řidičák je už na pováženou...
A kdo tu něco takového psal?
Zpětně si pročti i SVOJE příspěvky. Jízdna na "letních" pneu na sněhu nemůže být nikdy příčina nehody. To řidič má přizpůsobit jízdní styl povaze vozovky a stavu pneu.

Párkrát jsem byl také nucen jet na vyloženě "letních" gumách na sněhu, ale rozhodně jsem nikdy neměl pocit, že bych mohl někde uvíznout nebo dokonce způsobit nehodu. To je naprosto nemyslitelné! Prostě je nutné přizpůsobit nejen rychlost, ale i bezpečnou vzdálenost, způsob rozjezdů, brždění atd. aktuálním podmínkám. Někdo to zvládá, jiný si myslí, že výměnou "letních" gum za M+S je zachráněn a může jezdit úplně stejně sněhu jako na suchém asfaltu a z toho jsou pak ty nehody, z ničeho jiného.

Napísané: 08 Nov 2007, 07:27
od užívateľa Štěpán
Luboš máš pravdu mnoho lidí má pocit že na zimákách může dělat co chce a pak je z toho hromada šrotu.
Jen zkušenost - pokud nasněží tak kopec domů na letních nevyjedu, na zimních bez problémů.
Jsem pro používání zimních pneu, v zimně na nich jezdím ale nařídít zákonem že se musí v určitém období používat zimní není dobré řešení.

Napísané: 08 Nov 2007, 08:51
od užívateľa radek
Ano dá se říci, že nepřekročí-li jistý člověk oblastní hranice své obce s řádně ošetřenými vozovkami, tedy volně řečeno "jezdí kolem komína", nemá třeba šanci se se sněhem potkat (holt náchodsko, to je ten bohatý kraj, kde silničáři zasahují kdykoli maximální silou, jen aby se na cestách neobjevila vločka sněhu), nicméně toto není zrovna reprezentativní vzorek k přispění do všeobecné diskuze. Pak mě ještě napadá Luboši, chceš-li dodržet literu zákona Tobě svatou, se kterou tu operuješ, tedy že při jízdě na letních pneu v zimě přizpůsobíš svou rychlost stavu a povaze vozovky + svým schopnostem (včetně rozjíždění, brždění, apod) tak, že se za sněžení povlečeš někde po hlavní silnici aktuálně maximálně bezpečnou rychlostí 27 km/h (protože při pokusu zrychlit už s vozidlem na letních opustíš nedobrovolně jízdní pruh či vozovku), obratem porušíš literu zákona ohledně bezdůvodného porušování plynulosti provozu, vytváření nežádoucích kolon a v nic markatně zvýšené možnosti střetu vozidel. Pak je otázkou, jak moc obstojí důvod toho zdržování provozu, když bude znít něco ve stylu "důvodem je to že jsem debil a jedu během sněžení na letních gumách, neb jsem přesvědčen, že zimní jsolu zbytečné". To jen naokraj, co mě zrovna napadlo....

Celkově se tato diskuze ubírá směrem, kde po jistém čase končí všechny obdobné debaty na téma letní/zimní, tedy vznikají skupiny, z nichž každá má "svou" pravdu (nepočítám neustálé přeběhlíky bez vlastního názoru mezi nimi ) a výsledek je žádný. Nicméně když tu čtu jak "pádné" argumenty tu občas někdo má, je fakt že uzákonění zimních pneu v této zemi by bylo částečně řešením, kterak zajistit aby jisté skupiny řidičů nebyly alespoň nebezpečím pro řidiče ostatní, když jednou za rok opustí bezpečí svých umetených a ošetřených obcí a měst a vyrazí na dušičky do jiného okresu.... :wink:

Napísané: 08 Nov 2007, 09:08
od užívateľa D.A.
Všechno, co bylo ve výše uvedených příspěvcích napsáno, je svatá pravda, jako že basák hraje dole a výškáč zase nahoře!