Left-hand traffic >> Right-hand traffic in SK

Čo jednému chýba, iný môže mať...
KeesSmit
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 84
Dátum registrácie: 30 Jan 2005, 22:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Amsterdam
Kontaktovať užívateľa:

Left-hand traffic >> Right-hand traffic in SK

Príspevok od užívateľa KeesSmit » 25 Mar 2005, 01:36

Does anybody know when excactly Slovakia did change from the left side of the road to the right side?
The Sudetenland changed in October 1938, the Protektorat Bohemia and Moravia in April 1939 but I would like to know when the independent Slovakia did.
All answers and stories (and photos?) welcome
Tatra ahoj
Kees

Užívateľov profilový obrázok
matúš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 229
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 12:57
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Kamenná 22, Nitra 94901
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matúš » 25 Mar 2005, 02:24

Hard to find. I could not find it on the net. In the office i will maybe find more in the library, but that will be on tuesday.
Do you have some ideas about the date when it should be changed ? I have all law documents publicated from 1918 till 2005 but it is hard to search in these books.
Interesting question, i will try to find out.

Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

-

Príspevok od užívateľa carlos » 25 Mar 2005, 09:00

a mon avi en Slovaquie arrive chargement aussi pendant ľ année 1938,durant le samedi je regarde et prépare matériaux et lois,ensuite je enverrai

D.A:

Príspevok od užívateľa D.A: » 25 Mar 2005, 10:35

Co řiká????
V průběhu r. 1938?

Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

-

Príspevok od užívateľa carlos » 25 Mar 2005, 11:49

39 :oops:

KeesSmit
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 84
Dátum registrácie: 30 Jan 2005, 22:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Amsterdam
Kontaktovať užívateľa:

Left-hand traffic or right-hand traffic in SK

Príspevok od užívateľa KeesSmit » 25 Mar 2005, 20:46

I think SK must have changed after 15 March 1939 when Nazi Germany occupied Czechia and Slovakia declared itself independent.

Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

-

Príspevok od užívateľa carlos » 26 Mar 2005, 13:19

http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?r=dom ... _domaci_lfpreložte mu to do ang. na fr. sa nexytá 8)

Užívateľov profilový obrázok
Mojžo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 4098
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 21:46
Bydlisko: mám
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Mojžo » 26 Mar 2005, 13:37

Aproximate Translation of that article

German occupation takes no responsibility for right-side driving in Czech republic

On 26. May 1939, the biggest change in traffic organization of Prague came true.
Month before this day, there was a propaganda in form of traffic signs like "We drive on right" and so on.

It is not true that German occupation is responsible for this act. Czech government was discussing about this on September 1938 for the first time.
Date of this act was set on 1st May 1939 and occupation only accelerated that.

At the rest of Czech republic, right-side driving started on 17. May 1939. Some technical problems are responsible for the 9 days delay in Prague

They also write something about minor crashes, for example when someone has forgotten that he should drive on right and crashed in the in left lane and so on.
Naposledy upravil/-a Mojžo v 26 Mar 2005, 22:16, upravené celkom 2 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 26 Mar 2005, 17:03

Tak pro jistotu i pro Čechy:

Největší dopravní změna v historii hlavního města se odehrála 26. března před šestašedesáti lety. Po pražských silnicích a ulicích se od tohoto dne začalo jezdit vpravo.

Této novince předcházela masivní informační kampaň, ulicemi chodili skauti s tabulemi „Jezdíme vpravo“. Na tuto změnu upozorňovaly rovněž velké nápisy na čelech tramvají a obří poutače.

Mýty mívají tuhý kořínek a překonávají se velmi těžko. Tak je tomu i s tvrzením, že jízdu po silnicích vpravo zavedli v Československu Němci, kteří zemi v březnu roku 1939 obsadili.

Pavel Fojtík, který se zabývá historií městské dopravy, uvedl, že československá vláda jednala o této radikální dopravní změně již v listopadu v roce 1938 a datum zavedení jízdy vpravo stanovila na 1. května 1939. „Příchod německé armády do Čech a na Moravu toto opatření pouze o šest týdnů urychlil,“ potvrdil Fojtík.

Na jiných místech Čech a Moravy začala auta jezdit po opačné straně již od 17. března. V Praze se toto opatření kvůli technickým obtížím o devět dní odsunulo.

Taková velká změna znamenala pro lidi velké riziko. Všichni museli ze dne na den změnit své návyky.

„Nějaké drobné nehody se staly, když si řidič neuvědomil, že už má jet po pravé straně, vjel do protisměru a vrazil do protijedoucího auta, ale nic vážného to nebylo. Hlavním důvodem bylo jistě to, že provoz byl tehdy daleko menší než dnes,“ objasnil Fojtík.

Pracovníci tehdejších Elektrických drah, nyní Dopravní podnik, měli kvůli jízdě vpravo plné ruce práce. Například se to týkalo výměny dveří u autobusů, které se musely přesunout na druhou stranu. „Zpočátku lidé vystupovali do silnice mezi auta, takže jako první vylezl vždy průvodčí, který dával na cestující pozor,“ přiblížil Fojtík.

KeesSmit
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 84
Dátum registrácie: 30 Jan 2005, 22:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Amsterdam
Kontaktovať užívateľa:

Left-hand traffic >>> Right hand traffic in Slovaki

Príspevok od užívateľa KeesSmit » 26 Mar 2005, 22:48

I believe discussions about changing sides of the roads started in CS as early as 1926.
In the thirties it seemed nearby but was postponed several times. I have read somewhere that the T 87 prototypes on the 1937 Prague Motorshow had Left-hand drive to give them the image of a car of the (right-hand traffic) future.

Thanks all of you for answering in English and translating the Idnes article.

Stiil there is the question: when did SK change over to right-hand traffic?
Happy Eeaster!
Kees

Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

-

Príspevok od užívateľa carlos » 26 Mar 2005, 23:22

  • Významným miľníkom v histórii Bratislavy bol rok 1939, kedy došlo k obsadeniu a rozdeleniu Československa. Ešte v roku 1939 sa kvôli príkazu z Nemecka musela dovtedy ľavostranná premávka zo dňa na deň upraviť na pravostrannú. Električky boli obojsmerné, takže sa nemuseli robiť v podstate žiadne úpravy. U autobusov sa museli do pravej bočnice vyrezávať vstupné otvory a dvere na ľavej strane zadebniť
Kees si tu voudras langue francais tu écris :wink: Mojžo prosímt ta prelož 8)http://www.mestskadoprava.sk/1ba/dpb/historiaba.php

KeesSmit
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 84
Dátum registrácie: 30 Jan 2005, 22:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Amsterdam
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa KeesSmit » 27 Mar 2005, 00:54

Merci, Cést possible. Je comprend Francais, mais ce n'ést pas parfait.

KeesSmit
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 84
Dátum registrácie: 30 Jan 2005, 22:40
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Amsterdam
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa KeesSmit » 27 Mar 2005, 01:17


Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

traduction fidéle

Príspevok od užívateľa carlos » 27 Mar 2005, 15:19

En Slovaquie encore pendant ľannée 1939 elle se dú changer du côte droit á côté gauche au jour le jour/tout de suit/-ordre en Alemagne /exact date constalerai/.Plus loin le article decrire par le detail á le transport urbain/de la méme facon que en Protektorat Bohéme et Moravie/

Užívateľov profilový obrázok
matúš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 229
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 12:57
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Kamenná 22, Nitra 94901
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matúš » 27 Mar 2005, 17:40

Dúfam že nebudem nudný:

Máme rok 1938, v Československu od 1918 funguje samostatný štát s vlastnou legislatívou (zákonodarstvom), s klasickým usporiadaním hirarchie právnych noriem ústava, zákony, nariadenia, opatrenia, toto sú všeoobecne záväzné právne predpisy (okrem iných), ktoré majú k onému dátumu pôsobnosť pre celé územie predvojnového Československa, teda čechy, morava, slovensko, zakarpatská rus (zhruba). O silničnej doprave nám hovoria od roku 1935 zákony číslo 81 a 203. Jazdí sa vlavo.
Zákon č. 82/1938 z 8 dubna a vykonávajúce vládne nariadenie z 13. kvetna ( o dopravních značkách pro silniční dopravu ) nám dokonca udávajú označenie jazdy vlavo umiestnené na hraničných prechodoch ( značky uvedené v prílohe C pod č. 3a a 3b).
Stále v roku 1938 a to 10. listopadu ( teda za formálneho trvania ČSR ) vydáva Stály výbor Národného zhromaždenia opatrenie č. 275/1938 o smeru dopravy po verejných silnicích a verejných cestách.
§ 1. (1) Pri doprave po verejných silnicích a verejných cestách jest používati pravé strany jízdní dráhy ve smeru jízdy. ...
§ 8. Toto opatrení nabývá účinnosti 1. kvetna 1939. ...
Všimnime si teda že s platnosťou pre celé územie vtedajšej ČSR bola dňa 10. novembra 1938 schválená premávka na pravej strane vozovky a to z účinnosťou od 1. mája 1939. Jazdiť na pravej strane sa teda malo aj na Slovensku začať 1. mája 1939.
Čo sa však nestalo: Zákon č. 1 zo dňa 14. marca 1939 o samostatnom Slovenskom štáte. ( Šak to poznáte ) Slovenský snem usniesol sa na tomto zákone: § 1. Slovenská krajina vyhlasuje sa za samostatný a neodvislý právny štát. Snem slovenskej krajiny pretvára sa na zákonodarný snem Slovenského štátu. ... § 4. Vláda sa splnomocňuje, aby cestou nariadenia vykonávala všetko, čo je v prechodnom čase potrebné na udržanie poriadku a na zabezpečenie záujmou slovenského štátu.
No a tu je odpoved na Keesovu otázku:

Vládnym nariadením zo dňa 18. marca 1939 o smere dopravy po verejných cestách, č. 13/1939 Slovenského zákonníka, (pre fanatikou uverejnené v čiastke 4) Vláda Slovenského štátu nariaduje podla § 4 z. č. 1 Sl. z. o samostatnom Slovenskom štáte toto:

§ 1. Účinnosť opatrenia Stáleho výboru zo dňa 10. novembra 1938, číslo 275 Sb. z. a n., o smere dopravy po verejných cestách počína už dňom 18. marca 1939.
§ 2. Nariadenie toto splní minister vnútra.

Dr. Tiso v.r. Dr. Tuka v.r. ....

:shock:


A čil mu to niekto preložte mne sa už fakt nechce.

Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

-

Príspevok od užívateľa carlos » 27 Mar 2005, 17:50

ty si borec,kde si to našiel?to máš doma arxív všetkýx zákonov a vyhlášiek, :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 27 Mar 2005, 17:54

Slovenská podoba ASPI? :)

Užívateľov profilový obrázok
carlos
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 14 Okt 2004, 17:35
Tatry, ktoré vlastním: nechcem uviesť, akú Tatru mám
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa carlos » 27 Mar 2005, 18:02

Kees cette date est 18. mars 1939

Neregistrovaný

Príspevok od užívateľa Neregistrovaný » 27 Mar 2005, 19:31

Toto mam. Je to ale vela knižiek všetky zakony od 1918 do marca 2005. Komplet je to celkom rarita. V JASPI sa dobre hladá, ale nemusíš nájsť, v knižnici sa hladá zle, ale nájdeš vždy, niekedy aj to čo nehladáš. Ja mám vždy strašne zvláštny pocit keď čítam tie prvé zákony zo Slovenského štátu. Keď je to na nete je to o ničom ale držať v ruke originál zbierku napríklad z 1939 to je zvláštny pocit. Keby bolo ešte dačo treba pohladám.

Užívateľov profilový obrázok
matúš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 229
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 12:57
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Kamenná 22, Nitra 94901
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa matúš » 27 Mar 2005, 19:32

To som bol ja

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 22 neregistrovaných