Strana 4 z 4

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 17 Dec 2009, 01:59
od užívateľa radek
Mirek napísal:To není moc sofistikovaná odpověď. Navíc z Radkovo příspěvku se mi jeví, že odsuzuje kompletní konstrukční schéma podvozku
radek napísal:stačí ho z auta úplně odstranit, nahradit civilizovanou konstrukcí a jízdní vlastnosti jsou v tu ránu někde úplně jinde
Já něco odsuzuji? To jsou mi věci :D. Tak snad na vysvětlenou, podvozek sedanu pro reprezentaci je svou koncepcí a konstrukcí nahony vzdálen podvozku, určenému pro sportovní vůz. Pokud tedy potřebujeme zachovat z nějakého důvodu karoserii a agregát a vzniknout z toho vůz se sportovními ambicemi, je jedinou efektivní volbou odstranění původní komfortní gumozní sestavy a použití přesného systému vedení kol, v potřebné míře seřizovatelném, nastavitelném a přizpůsobitelném žádaným vlastnostem. Ze své konstrukční podstaty není schopen sériový podvozek T613, ani po osazení sportovních pružin a tlumičů splnit nároky a požadavky kladené na opravdu sportovní podvozek. To neznamená že je špatně zkonstruovaný, to znamená že je pro sportovní účely naprosto nevhodný. Ale chceš sofistikovanou odpověď, tady ji máš:

Zadní náprava: nápravnice v konfiguraci, v jaké je použita a do karoserie vetknuta, nepřenese zvýšené namáhání, vyvolávané adhezními silami od kol, nezachytí je. Nezachytí je z důvodu malé délky ramen a z důvodu, že je primárně konstrukčně určena jako díl, nahrazující nedostatečnou tuhost zadních partií karoserie - její vnitřní kotevní body jsou příliš blízko agregátu a jsou napojeny na měkkou část karoserie (komu se vybaví konstrukce skeletu 613SV v partii motor-nástavba, je mu to hned jasné). Nápravnice tedy funguje primárně jako výztužný a nosný prvek skeletu, teprve druhou funkcí je jakés-takés vedení kol, o jehož nepřesnosti se lze přesvědčit i geometricky, vyřešením si prostrorové křivky vedení osy náboje kola při změnách zatížení kola, jak ve svislém, tak zejména v příčném směru. U reprezentačního sedanu tahle konstrukce nevadí, u sportovního vozu je lístkem k postupnému trhání karoserie. Pro sportovní účely je mnohem vhodnější použít nápravnici ve formě přídavného rámu a zhotovit výztuhu v podlaze, čímž dojde k řádnému zpevnění skeletu a překlenutí problematické měkké části - svislé stěny za zadními sedadly a zoufale měkkými konci bočních podélníků (prahů). Nebo se nabízí nápravu uchytit na ústrojí pohonu a toto zavěsit na patřičně vytvořené body v karoserii co nejdále od sebe, tedy někde u konce převodovky.....

Přední náprava: Vzpěra McPherson je nejlevnější a prostorově nejúspornější řešení, umožňující vytvořit mezi takto zavěšenými koly maximum prostoru (ano, zavazadlový prostor). Původní řešení McPherson kotví ve spodní části vzpěry trojúhelníkový závěs, roznesený do "nápravnice". Nápravnice však kvůli kufru u T613 použita vůbec není a spodní závěs vzpěry tvoří příčné rameno (výkovek) a podélná vodící tyč. Uchycení vodící tyče i příčné vzpěry je přímo na skeletu karoserie, v místech symbolicky zesílených přidaným plechem. O velmi malém příklonu čepu kola nemluvě. Toto řešení opět plně a s rezervou dostačuje pro reprezentativní sedan, nikoli však pro sportovní účely, kde požadujeme přesné vedení kola, zachycení příčných suvných sil, reakce brzd a minimální změnu geometrie, což jsou základní nutnosti pro udržení potřebné směrově stability v přímém směru a zejména rejdu. Buď by bylo třeba obětovat dno kufru a zhotovit pomocnou nápravnici, ve které by se ukotvilo příčné rameno a vodící tyč (získáme stabilní nápravu, které se geometrie nemění podle momentálního zkroucení karoserie silami od pohonného ústrojí, působení přetížení a gravitace), nebo by bylo třeba spodní závěs nahradit úplně jiným řešením, např. vodící tyč by šla nahradit přímo stabilizátorem, který by ovšem musel být vedený více vpředu - zmizelo by víko pro rezervu.

Závěr tohoto příspěvku má být asi takový, že když obětuju x set tisíc do přemotorizace pohonného ústrojí, měl bych obětovat dalších X desítek tisíc do pořádného podvozku, abych si ten motor a jeho vlastnosti taky co možná nejlépe užil a nebál se otočit prudčeji volantem...... Výše uvádím jen některé nápady, co je vhodné udělat,aby to auto za něco "sportovně" stálo, a to se pořád bavíme v rovině civilního provedení, nikoli supersportu (u toho je svatou "povinností" samozřejmě na každém kole dvojitý lichoběžník).

Jo a ještě jedna věc, v říjnu 1973 (ano, před! náběhem seriové výroby T613) už v konstrukci zpracovali, na základě vyhodnocených zkoušek prototypů a ověřovací serie, kompletní rekonstrukci podvozku T613, měla se stát standardem pro modernizaci T613-2, v seriové produkci od roku 1980. Namátkou mohu jmenovat použití dvouřadých ložisek v nábojích (tedy bez nutnosti řešit a vymezovat jim vůli během provozu), brzdové kotouče montované zvnějšku nábojů kol (ano, u Favorita to bylo převratné řešení, ve světě dávno používané), zavěšení zadních ramen přímo na karoserii, diferenciál s omezenou svorností od ZF, rekonstrukce předních tlumících jednotek k odstranění rozdílu výšky mezi odlehčenou a plně zatíženou karoserií....

Ty 70 kg přední persony či nápravnice s rameny jak z trambusu, co vydržely ve výrobě až do M97 a jsou zde opěvovány jako rádoby "sportovní" podvozek, to bylo přímo dle konstruktérů vozů T613 řešení hodné, s ohledem na automobilový vývoj, tak maximálně roku 1980......

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 17 Dec 2009, 14:16
od užívateľa RADEK613
Dobové člámky o GT 9.11.1996

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 17 Dec 2009, 20:13
od užívateľa David ABA
s radkem plne souhlasím jako zásahovy vůz se tatra 613 dala se zavřenýma oběma očima použít, ale pro závodění je to naprosto nepoužitelné kdyz se s tím jela ostřejší zatáčka auto se štosovalo na jednu stranu naklánělo jak kačena a k tomu bylo v celku špatně řiditelnéve vyšších rychlostech ať už na trati či na silnici a sanita to bylo ďáblovo dílo s tím se muselo zvlášť opatrně v ostrých zatáčkách aby neměla snahu se převracet
Ano na pobavení je to pochopitelne ale na zavodění to je nesmysl a sportovní jízda to uz vubec takze jak jiz napsal radek vymeny ze podvozek ktery je svou konstrukci podobny tomu zavodnimu se da použít jak maji třeba formu dvakrát A rameno ale McPherson s "vlečnou" tyčí je takový ne moc košer způsob uchycení uz samotnou konstrukcí samozřejmě že to před 20ti lety měly i jiná auta např. (minimálně o 1 tunu lehčí) Peugeot 205, Ford Escort (s tím rozdílem že majií motor vepředu) ale konstrukce naápravy je vcelku dost podobná

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 18 Dec 2009, 14:41
od užívateľa Michal B.
Myslím, že to Radek velmi pěkně popsal. Popis je věcný a velmi správně diagnostikuje prostřednictvím technických zákonitostí charakter podvozku T613 kontra sportovní podvozky. Rovněž souhlasím.

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 18 Dec 2009, 20:50
od užívateľa jaro805
ako tak čitam čo radek napisal tak my ostavaju 3moznosti bud necham si poradit od radeka
bud kompletne vymenim podvozk za napr. audi a8
alebo na to vsetko zabudenem s upravov auta

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 18 Dec 2009, 22:03
od užívateľa Roman Maďar
jaro805 napísal:ako tak čitam čo radek napisal tak my ostavaju 3moznosti bud necham si poradit od radeka
bud kompletne vymenim podvozk za napr. audi a8
alebo na to vsetko zabudenem s upravov auta
tretia sa mi vidí najschodnejšia :-)

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 18 Dec 2009, 23:26
od užívateľa vasa26
jaro805 napísal: bud kompletne vymenim podvozk za napr. audi a8
Doporučuji podvozek z Audi A5 sportback a8 je už překonaná technologie :D

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 19 Dec 2009, 00:37
od užívateľa bazilisak
jaro805 napísal:
alebo na to vsetko zabudenem s upravov auta
Konečně rozumná řeč....... :wink: Zrenovuj do původních stavů co máš a nevymýšlej kraviny.........

Re: Zväčšenie objemu

Napísané: 23 Dec 2009, 22:29
od užívateľa Mirek
radek napísal: Já něco odsuzuji? To jsou mi věci :D. Tak snad na vysvětlenou, podvozek..........
Tak takhle už to dává trochu víc smyslu.
A ano, nenapsal jsi, že to odsuzuješ, ale rozhodně to nechválíš, neni teda třeba zas tolik chytat za slovo - i v tvém výkladů je pár nahrávek na pěkný chytnutí :wink: . S pár věcma bych tam tak uplně nesouhlasil, ikdyž to je asi spíš o úhlu pohledu a hlavně spíš můj problém :D
Takže zdarec a pěkný svátky