Časování ventilů Tatra 57 A

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Časování ventilů Tatra 57 A

Príspevok od užívateľa Richard » 08 Máj 2007, 17:10

Prosím někoho ze zkušených tatrováků o radu ohledně časování ventilů u Áčka. Nemůžu se totiž dostat na hodnoty uváděné v příručce. Hlavní problém je v tom, že neladí časování sacích a výfukových ventilů. Když nastavím aby sací začal otevirat 10 stupňů po HÚ (jak je uvedeno v příručce), výfukový namísto uváděných 54 stupňů před DÚ začne otevírat až 25 stupňů před DÚ (a takto je to u všech 4 válců). Pokud nastavím kola podle doby otevírání výfukového ventilu, nesouhlasí zase sací (otvírá asi 20 stupňů před HÚ). Připadá mi to jako kdyby byly vačky jinak nastaveny - je to možné ?
Další problém je v tom, že i při přesném seřízení vůlí ventilů jsou u jednotlivých válců různé odchylky od těchto hodnot a taky vůle ventilů (kdy jde klepat s vahadlem) vydrží u některých ventilů polovinu otáčky vačkového hřídele, u jiných jen slabou třetinu. Vačkový hřídel jsem vytáhl, vačky přeměřil posuvkou, rozměry souhlasí a žádné viditelné opotřebení na nich není. Pouze zvedací páčky měly na okrajích výstupky vzniklé opotřebením středu, které jsem odbrousil, ale nemělo to žádný vliv.
Díky za jakoukoliv radu. :)

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Máj 2007, 18:16

Stejný problém jsem měl i já.
U motoru který byl generálkován někdy v 70 tých letech (podle pístních čepů a ventilů použitých ze Š-1203) mám naprosto stejné problémy. Po GO motoru jsem nastavil vačku na SO 10 po HÚ (jak praví příručka). Motor ale nešel do otáček a stále prskal. Překontroloval jsem tedy celé časování a zhrozil se. Rozebral jsem další 4 náhradní motory, které měly normální časování, ale ten 5. měl naprosto stejnou anomálii. Byl zřejmě rovněž generálkován někdy v 70 tých letech (dle čepů a ventilů) a tak se domnívám že se tehdy GO těchto motorů zabývala jedna firma (provedení GO obou motorů bylo naprosto identické, přestože pocházely každý z jiného konce republiky) která prováděla i renovaci vaček.
Řešil jsem to tak že jsem zvolil kompromis. Sací otvírají cca 10 před HÚ (nejčastější časování motorů ze 60 - 70 tých let je SO 15 před HÚ, VO 45 před DÚ). Vzhledem k nepravidelnostem vačky jsem při seřizování časování nastavil velkou ventilovou vůli a seřizoval tzv. na střed. O co déle ventil otevře (z důvodu velké vůle) o to dříve musí zavřít. Po nastavení časování jsem samozřejmě nastavil správnou ventilovou vůli (raději větší než menší). Motor šlape jak pila a dá se vytáčet do velmi vysokých otáček, oproti motorům s původním časováním.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Máj 2007, 18:58

Jen pro doplnění. Jeden kolega má v Čisté T-57 a v Béčku ,,sportovní - ostřejší,, vačky. Údajně je vyrábí někdo v Kopřivnici a stojí cca. 10 tis.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Richard » 08 Máj 2007, 19:29

Karle, moc díky za informaci, tušil jsem v tom nějakou čertovinu, ale že jde o úpravu od firmy by mě nenapadlo. Zkusím to seřídit tak jak doporučuješ, snad to dobře dopadne. Mám tam sice ještě 1 Béčkový vačkový hřídel, ale ten je už trochu opotřebený, takže zkusím ponechat tento "tuning".

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Máj 2007, 20:43

Na jedné té mé ,,tuningové,, vačce je při velmi podrobném zkoumání z boku vidět kde bylo vyvařeno vydřené místo. Celé to je ale velmi pěkně zabroušené a celá vačka byla zřejmě pokryta tvrdochromem, tak že na pracovní ploše není nic poznat.
Oba moje motory s ,,tuning,, vačkou měly sice původní sání (jeden dokonce i karburátor) ale v 60 - 70tých letech byly dost časté přestavby původního sání na spádové karburátory (jeden společný, nebo dva pro každou stranu zvlášť). To by mohl být důvod ke změně časování (a úpravě vačky). Otázkou zůstáva zda jde skutečně o změnu časování, nebo jen o úpravu náběhové hrany vačky, které sice naběhne dříve (vymezí vůli), ale skutečně možná otevře až podle původního časování. Proto jsem časování stavěl ,,na střed,,. V každém případě je potřeba zkontrolovat časování všech válců a zvolit případný kompromis.
V nářadí které jsem dostal s vozem byly lístkové měrky 0,20 a 0,25. Od starých Tatrováků jsem slyšel že u Tatry je lepší větší ventilová vůle, zvláště v případě když nejsou původní ventily (v mém případě Š-1203) a tak raději nastavuji větší ventilovou vůli ( měla by být 0,15 S a 0,20 V).

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Richard » 09 Máj 2007, 15:59

Těžko říct jestli jsou vačky na mém motoru jinak nastaveny, ale určitě jsou baňatější, takže aby vůbec docházelo ke kompresi musel jsem nastavit dost prasecké (veliké) vůle ventilů. (celého tohoto problému s vačkami jsem si všiml díky tomu, že 2 válce neměli kompresi - ventily při horní mrtvé poloze pístu nedovíraly). Problém je, že jsou baňatější po obou stranách, takže i když hlavní zdvih ventilu skončí, trvá to ještě dost dlouho než ventil úplně dosedne. Ńavíc se ventily otevírají u každého válce jinak, při původních vůlích byl rozdíl až 20 stupňů což mě teda dost šokovalo. Musel jsem nastavit vůle skoro dvojnásobné a to v horní mrtvé poloze pístu při kompresním zdvihu, takže v jiných polohách jsou ještě větší. (jinak se nedalo ale docílit toho aby byly při kompresi ventily úplně uzavřeny). Sací se teď začnou otvírat mezi 10 - 15 stupni před HÚ a úplně dosednou mezi 45 - 80 stupni po DÚ, výfukové začnou otevírat mezi 80 -60 stupni před DÚ a uzavřou u 3 válců na 5 a u zbývajícího na 10 po HÚ. Je to pěkný guláš, ale lepšího nastavení nelze docílit, nevím co udělá s chodem motoru to neúplné vyplachování při výfuku, ale myslím, že je lepší aby výfukový raději dříve zavíral než aby dříve otevíral (kvůli možnému opálení)
Ke spuštění motoru mám zatím daleko jako do Austrálie, takže nevím co mohu čekat :?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Máj 2007, 18:34

Jsem téměř přesvědčen že tvoje vačka byla při renovaci broušena podle stejného vzoru jako ty mé dvě tuningové vačky. Přesně ty samé problémy a nesoulad v časování u jednotlivých válců mám i já. Měl jsem sice po GO trochu problém s vyladěním spotřeby (13 l/100km), ale nakonec se mi to podařilo vyřešit. Dnes mám spotřebu 10,4 l/100 km, což při objemu motoru 1325 ccm (vrtání 75 mm) a karburátoru Zenith 30T není vůbec špatné. Dle záznamů původního majitele (které jsem dostal k vozu) měl vůz v roce 1938 při původním objemu 1155ccm spotřebu 10l /100 km.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Richard » 09 Máj 2007, 19:36

To je zajímavé, že to takto vyráběli, přece muselo být při prvním motoru jasné, že časování nejde jednoduše seřídit. Asi zfušovali přípravek a jiný se jim vyrábět nechtělo... :(
Uvidíme co to udělá, každý válec je jiný, aspoň, že už jsou všude komprese....
Když člověk pozoruje ventily, nejdříve zmizí vůle, pak dlouho nic a pak se teprve otevře, to samé při uzavírání, no ale takový fajnšmekr abych dal 10000 za ostrou vačku to přece jenom nejsem :D, ale je dobře že to někdo vyrábí, až jednou dojdou všechny staré díly, cena se už tak vysoká zdát nebude.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Máj 2007, 19:57

Těch 10 tis. za novou vačku chtěl kolega, je možné že přímo od výrobce by byla levnější. Zkus toho p. Bučka, příp. ten inzerát co jsem sem nedávno dal (a nyní ho nemůžu nalézt :cry: ).

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 09 Máj 2007, 20:06

p.Buček 605 858 869 ,556 801 857
Pan Buček se těmi vačkami zabývá.
Jinak, také jsem podobný problém s časováním a už jsem to chtěl vzdát.Při demontáži mě pomohál jeden známý,který neučinil základní věc a to ,že kola si při sundavání neoznačil :twisted: :twisted:
Pak jsem z toho měl velmi zamotanou hlavu.

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 09 Máj 2007, 20:15

Rád bych zeptal jaký je nejvhodnější prostředek na konzervaci dřeva v místech oplechování? Mám teď na mysli především spodky dveří zevnitř.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 09 Máj 2007, 20:41

Jelikož velké rozvodové kolo má 2 drážky a vačka dokonce 3 je potřeba si označit nejen zuby, ale i polohu klínku.Vzhledem k předchozím GO motorů, které byly mnohdy prováděny všelijak bych ale časování příliš nevěřil (vyjma motorů které ještě nebyly generálkované). O té nové vačce jsem také uvažoval, ale protože se mi již nechtělo nedávno generálkovaný motor znovu rozebírat upustil jsem od toho.Navíc mě GO vyšla na 13 tis. (polomontáž) a tak dalších 10 tis. jen za vačku mě také přišlo celkem dost (i když v porovnání s díly na některé soudobé vozy to není zase tak moc).
Prílohy
inzerát 3.jpg

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Richard » 11 Máj 2007, 16:34

Zatím tam nechám tento nepovedený aneb "tuningový" vačkový hřídel a uvidím jak to pojede.
Jen by mě ještě zajímalo, jestli se nechá použít vačka ze starého motoru, které se ještě stále nechají sehnat v ceně okolo 5 tis., nebo je-li pravděpodobné, že takovéto vačky budou všechny moc opotřebené :?: (rozebraný motor co jsem nedávno koupil má asi 3 vačky viditelně ožvejkané).

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Máj 2007, 18:45

Aby jsi sehnal motor s neožvejkanou vačkou musel by jsi mýt velké štěstí. Kolegovi se to podařilo. Koupil kompletní zachovalou T-57 která ještě neměla ani generálkovaný motor. Odhadoval jsem že měla najeto tak do 70 tis. km. Klidně mohl ten motor jen složit a jezdit, ale bohužel měl popraskané některé pístní kroužky a nové (tl. 3 mm) nemohl sehnat a tak nechal udělat GO se kterou měl pak obrovké problémy. Já měl z 5ti náhradních motorů ve 4 sice původní, ale velmi vydřené vačky. V 5tém motoru byla na pohled velmi pěkná , ale jak jsem později zjistil tuningová vačka. Další tuningovou vačku jsem měl v původním motoru ve voze.
On ten tuning má možná svoje opodstatnění. Původní vačky mají dost ostrou náběhovou hranu, která možná způsobuje větší opotřebení zdvihátek (kladívek u vačky), které byly u těch původních vaček také podstatně více vydřené, než u těch tuningových.
I přes problémy s nastavením časování a ventilové vůle si ale na tuningovou vačku nemohu moc ztěžovat :wink:
Prílohy
105 km.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 11 Máj 2007, 22:31

To jen upadla ručička nebo to opravdu tolik jede? :shock:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 12 Máj 2007, 04:02

:lol: Ta ručička neupadla a skutečně tolik ukazovala. :lol:
Nevím jaká je odchylky tachometru v této rychlosti, ale v 50 km/hod ukazuje přesně (několikrát potvrzeno radarem).
Přiznávám že této rychlosti se dá dosáhnout pouze na rovině (nejlépe mírně se svažující :wink: ).
Z kopce není problém přetočit tachometr nadoraz :lol: , ale to už je pak hukot. Sice mám při tom ,,sevřené půlky,, a doufám že v tom fofru nebouchne guma, nebo nefoukne nárazový vítr, ale to ,,opojení rychlostí,, je silnější než pud sebezáchovy. Samozřejmě že si to mohu dovolit jen když je volná silnice (nejen od aut, ale i od radarů :roll: ) a když jedu sám, neboť manželka pro to nemá pochopení :? .

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Richard » 12 Máj 2007, 20:22

No, tak to koukám :shock: , v příručce jsem se dočetl, že maximální rychlost je 90 km/h a to u nového vozu.
Zatím mám k podobným rychlostním zkouškám daleko, ale asi o tom nebudu moct ani uvažovat, protože i kdyby motor chtěl, kola řeknou ne.
Všech 5 totiž na vyvažovačce šajdalo a to dokonce i 2 nové disky, které nikdy nebyly na autě :?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 12 Máj 2007, 22:56

Nutno přiznat že těmito rychlostmi se nedá jet příliš dlouho. Řev a vibrace motoru, které se přenášejí do celé kastle dávají tušit že by to motor příliš dlouho nevydržel. Pouze rozjedu vůz na max. 100 - 105 km/hod a pak vyhodím kvalt a plachtím bez motoru. Optimální cestovní rychlost je tak 60-70 km. Motor při ní ještě příliš neřve a i vibrace jsou minimální.
V polokabriu mám původní vačku a pomalejší diferák z krátkého Áčka a víc jak 80 km/hod z něj nedostanu. U polokabria je také zajímavé že tak kolem 70 km/hod se objeví nějaké ,,kritické,, vibrace, které po překonání této rychlosti (ať už nahoru, nebo dolu) ustanou a dál už pokračují jen ,,obyčejné,, vibrace. U limuzínky, která má ,,tuningovou,, vačku se vibrace stupňují postupně podle zvyšujících se otáček motoru a celkově je ten chod motoru ve vyšších otáčkách kultivovanější, ale to nemusí být jen tou vačkou.
S kolama mám také problémy. Dost špatně se vyvažují (tehdy se to ani nedělalo) a tak také hází. Někdy to jde, ale někdy, když se tzv. ,,sejdou,, je to velmi nepříjemné (hlavně ty přední).

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 48 neregistrovaných