Strana 1 z 1

Tatra 43/52

Napísané: 24 Jan 2007, 13:23
od užívateľa Huty
Zdravím,
nevíte náhodou někdo jak je to s tímto autem, co se týče let výroby? Podle mých údajů se začala vyrábět roku 1931, kdežto Tatra 43 už 1929. Problém ale je, že všude nacházím fotky T 43/52 s novou maskou alá T 57a, což mi nějak nesedí na rok 1931. Nevíte o tom něco víc, jak opravdu vypadala původní T 43/52 a kdy se ve skutečnosti začala vyrábět? Nebo, že by použili novou masku poprvé právě tady?

T43 (T 43/30 a 43/52)

Napísané: 24 Jan 2007, 18:19
od užívateľa Laco
Treba si otvoriť na úvodnej stránke portálu pod modelom 43 a tam sú obe varianty....

Napísané: 24 Jan 2007, 23:09
od užívateľa Michael
Pár postřehů...

První verze valníku T-43 (motor T-30) vyráběná od roku 1929:

Kabina a blatníky jsou archaičtější jako u prvních T-30.
Na torpédu není "předěl" stejně jako u prvních T-30 ( viz foto ).
Hrany dveří jsou ohraničeny hliníkovýma lištama - podobnost s T-12.
Bočnice korby jsou uchyceny na čtyřech svislých plocháčích ( pantech ).
Zadní náprava nemá stabilizační tyče.
Olejový čistič byl uchycen na nádrži také jako u T-30.

Druhá verze valníku T-43 (použit motor T-30 nebo T-52) vyráběna asi od roku 1931/2
Model T-43/52 přišel na trh společně s T-52.
Podle mne se stále vyráběla i se slabším motorem T-30 !
Ovšem design přední části byl již trochu zakulacen.
Kapota byla stále žehličkového tvaru.
Blatníky jsou lehce zakulacené.
Kabina měla na torpédu předěl stejně jako u posledních T-30 a prvních T-52 ( viz foto ).
Dveře nejsou olištovány.
Bočnice korby jsou uchyceny na třech svislých plocháčích ( pantech ).
Zadní náprava má již stabilizační tyče.
Začíná se také používat celoocelový obal diferenciálu ( u prvních T-43 byla část, ve které je zasunuta roura ze slitiny hliníku ).
Tato karosářská verze se podle mne vyráběla do roku 1935/6.
Zajímavé je, že tyto dvě první verze nemají mechanizmus stahování okna ve dveřích, ale systém jako u starých vlaků ( viz foto ).

Třetí verze T-43 valníku s novou tváří ( motor T-52 ) vyráběna asi od roku 1936

Zde už nemusím moc rozdíly popisovat...

Kapota je použita z T-52 model 1936.
Vrchní lišta na kapotě je zakončena stejně jako zbylé tři - toto je jediný rozdíl od kapoty z T-52, protože u limuzíny navazuje vrchní kapotová lišta na dveřní l.
Pozor :idea: u některých továrních valníků je kapota použita přímo z limuzíny :shock: ( viz foto ).
Na přiloženém obrázku je zajímavé, že kapota má zajišťovací "packy" jako T-75 a také to, že střecha není celoplechová a právě ta zmíněná lišta...
Zřejmě neměli skladem kapoty s kratší vrchní lištou určené pro T-43 .
Řekl bych, že tyto verze T-43 s novou tváří jsou navzájem nesrovnatelné !!!
Je zde řada rozdílů, které bych rozepisoval hodně dlouho.


Tak toto bylo rozdělení továrních verzí valníků T-43 a T-43/52.
Pak byla ještě řada valníků vyrobena a přestavěna karosárnami.

Je zajímavé, že řada T-43 i T-43/52 byla za války přestavěna na pohon svítiplynem.

Velké množství vozů bylo po několika letech služby nebo po havárce odprodáno majitelem, zpět do Tatry.
Na tyto vozy se buď namontovala modernější sériová kára (např. na podvozek T-30 karosérie T-52...) a vůz továrna opět prodala.

Máme T-43, která právě tuto omlazovací kůru podstoupila.
Z továrny vyjela jako:
Tatra 43 omnibus
R.v. 1931
První majitel: Deutche lagerhaus genosseschaft Uničov

Koncem 30tých let byl vůz prodán zpět do fabriky a byl na původní podvozek omnibusu namontován valník T-43 s novou tváří.
Vůz byl také vybaven svítiplyn. pohonem.
Na přiložených poválečným fotech je fabriční T-43, která je také na
svítiplyn.

Napísané: 24 Jan 2007, 23:30
od užívateľa Michael
Zde jsou ještě fota "nízkého a vysokého" valníku.
Nízký má dokonce i záporku...
Oba vozy mají kapotu určenou pro T-52 ( budou to zřejmě první série ).
Zítra pošlu foto kapoty T-43 s krátkou lištou.

Tatra 43/52

Napísané: 25 Jan 2007, 08:19
od užívateľa Huty
Děkuji za naprosto vyčerpávající odpověď, Tatře zdar.

Napísané: 25 Jan 2007, 13:24
od užívateľa DRracer
Michael: :shock: :shock: opet skvela prace :!:
Co se tyka te lesanske T43 s kulometem - ma novejsi blatniky a predel mezi kabinou a torpedem ... to ukazuje tedy na pozdejsi verzi zehlickovite T43 (mozna dokonce s motorem T52). Je to tak?

Technicky popisek upraven:
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t43_sk&lang=sk

Napísané: 25 Jan 2007, 15:34
od užívateľa Michael
Lešanská T-43 je r.v. 1934.
Nyní je ve voze již několikátý motor... podle mne vyjela z fabriky s motorem T-30.

Napísané: 25 Jan 2007, 16:44
od užívateľa DRracer
ok, prerazena v popisku do "druhe verze" T43

Napísané: 25 Jan 2007, 18:52
od užívateľa Michael
Přikládám fota muzejního válníku T-43/52.
Na dalším fotu je pár součástí svítiplynového rozvodu, které jsem zatím sehnal pro T-43.
Poslední foto zachycuje T-43/52 ve skříňové úpravě pro hasiče.
Tento vůz byl původně nízký valník.

Napísané: 25 Jan 2007, 18:56
od užívateľa DRracer
zda se mi to, nebo taky T43/52 model 1936 maji blatniky v jenom kuse a kapotu zvedanou zvlast (jako T75 a T52 stejneho rocniku) ?

Napísané: 25 Jan 2007, 19:04
od užívateľa Michael
DR: Na scanech to nejde dobře vidět... kapota se zvedá i s blatníky.

Napísané: 25 Jan 2007, 21:02
od užívateľa Lukas,
Ta kapota je vlastně T75, zajímavý je ten její sklon oproti T75, Vypadá to že tenkrát tu kapotu použili jako z nouze ctnost....

Napísané: 25 Jan 2007, 21:35
od užívateľa DRracer
Lukas: sklon dobre patrny i na zehlickovitych T43. Je to dano podelnym sklonem centralni nosne roury. Vzadu je vyrazne vyse nez vepredu.

Napísané: 25 Jan 2007, 21:50
od užívateľa Michael
Lukas: Kapota pro T-43/52 není použita z T-75, ale z T-52!

Napísané: 25 Jan 2007, 23:47
od užívateľa Lukas.
Vždycky jsem si myslel, že nový typ kapot T52 je stejný jako T75...no asi tam nějaký rozdíl bude. S těmi lištami je to také zajímavé...

Napísané: 26 Jan 2007, 01:22
od užívateľa DRracer

Napísané: 27 Jan 2007, 13:21
od užívateľa Michael
"Showcar" T-43.

T43/52

Napísané: 25 Júl 2007, 23:12
od užívateľa LUFRA
Nemate niekto fotky valnika asi z roku 29 - 30 s kabinou len s platenou strechou, resp. neviete kde by sa to dalo nafotit? Mam torzo takejto kabiny ale chyba mi predne okno a strecha. Dik

Re: Tatra 43/52

Napísané: 10 Máj 2013, 19:06
od užívateľa tatraT30
Zdravím, trochu oživím diskuzi. Podařilo se nám zachránit tuto T43, co si myslíte o originalitě kabiny? korba určitě origo není, původně to měla být hasičská cisterna.