Pár postřehů...
První verze valníku T-43 (motor T-30) vyráběná od roku 1929:
Kabina a blatníky jsou archaičtější jako u prvních T-30.
Na torpédu není "předěl" stejně jako u prvních T-30 ( viz foto ).
Hrany dveří jsou ohraničeny hliníkovýma lištama - podobnost s T-12.
Bočnice korby jsou uchyceny na čtyřech svislých plocháčích ( pantech ).
Zadní náprava nemá stabilizační tyče.
Olejový čistič byl uchycen na nádrži také jako u T-30.
Druhá verze valníku T-43 (použit motor T-30 nebo T-52) vyráběna asi od roku 1931/2
Model T-43/52 přišel na trh společně s T-52.
Podle mne se stále vyráběla i se slabším motorem T-30 !
Ovšem design přední části byl již trochu zakulacen.
Kapota byla stále žehličkového tvaru.
Blatníky jsou lehce zakulacené.
Kabina měla na torpédu předěl stejně jako u posledních T-30 a prvních T-52 ( viz foto ).
Dveře nejsou olištovány.
Bočnice korby jsou uchyceny na třech svislých plocháčích ( pantech ).
Zadní náprava má již stabilizační tyče.
Začíná se také používat celoocelový obal diferenciálu ( u prvních T-43 byla část, ve které je zasunuta roura ze slitiny hliníku ).
Tato karosářská verze se podle mne vyráběla do roku 1935/6.
Zajímavé je, že tyto dvě první verze nemají mechanizmus stahování okna ve dveřích, ale systém jako u starých vlaků ( viz foto ).
Třetí verze T-43 valníku s novou tváří ( motor T-52 ) vyráběna asi od roku 1936
Zde už nemusím moc rozdíly popisovat...
Kapota je použita z T-52 model 1936.
Vrchní lišta na kapotě je zakončena stejně jako zbylé tři - toto je jediný rozdíl od kapoty z T-52, protože u limuzíny navazuje vrchní kapotová lišta na dveřní l.
Pozor
u některých továrních valníků je kapota použita přímo z limuzíny
( viz foto ).
Na přiloženém obrázku je zajímavé, že kapota má zajišťovací "packy" jako T-75 a také to, že střecha není celoplechová a právě ta zmíněná lišta...
Zřejmě neměli skladem kapoty s kratší vrchní lištou určené pro T-43 .
Řekl bych, že tyto verze T-43 s novou tváří jsou navzájem nesrovnatelné !!!
Je zde řada rozdílů, které bych rozepisoval hodně dlouho.
Tak toto bylo rozdělení továrních verzí valníků T-43 a T-43/52.
Pak byla ještě řada valníků vyrobena a přestavěna karosárnami.
Je zajímavé, že řada T-43 i T-43/52 byla za války přestavěna na pohon svítiplynem.
Velké množství vozů bylo po několika letech služby nebo po havárce odprodáno majitelem, zpět do Tatry.
Na tyto vozy se buď namontovala modernější sériová kára (např. na podvozek T-30 karosérie T-52...) a vůz továrna opět prodala.
Máme T-43, která právě tuto omlazovací kůru podstoupila.
Z továrny vyjela jako:
Tatra 43 omnibus
R.v. 1931
První majitel: Deutche lagerhaus genosseschaft Uničov
Koncem 30tých let byl vůz prodán zpět do fabriky a byl na původní podvozek omnibusu namontován valník T-43 s novou tváří.
Vůz byl také vybaven svítiplyn. pohonem.
Na přiložených poválečným fotech je fabriční T-43, která je také na
svítiplyn.