Strana 6 z 8

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 25 Dec 2008, 23:40
od užívateľa ondrej
Neviem, či sú všetky údaje v popiske k T-128 presné, o názoroch Ing. Medunu publikovaných v spomínanej knižke tu však už bola reč. Je to škodovácky pohľad na celú kauzu, tatrovácky je spomenutý vo viacerých knižkách, prvýkrát bližšie tuším v brožúrke "Od Neutitschein k T-813" od Lj. Szpuka. O vtedajších zákulisných ťahoch je už dnes sa ťažko dohadovať, každá strana má iste svoju pravdu. Čo sa však dá objektívne zhodnotiť aj dnes sú technické parametre T-128, ktorá má skutočne nepriaznivú vysokú pohotovostnú hmotnosť, ako aj fakt, že jej výroba bola pomerne skoro zastavená a vyrobilo sa nie veľa kusov. Tie však, čo sa zachovali, slúžia aj dnes - nie je mi známe, či mali nejaké kritické stránky ohľadom životnosti.
Naopak o prototype V3T sa zachovalo pomerne málo údajov, takže zhodnotiť toto vozidlo si netrúfam. Aj tvrdenie, že V3S v mnohom vychádza z V3T je dosť odvážne a neviem, či by sa dalo dokázať. Nejaké údaje z tohoto obdobia sú letmo spomenuté v nedávno vyšlej monografii o P-V3S, kde je ak sa dobre pamätám aj nejaká nie veľmi kvalitná reprodukcia výkresu tajomného V3T.
Skôr si myslím, že pri vývoji V3S boli zohľadnené hlavné nedostatky T-128 (vysoké merné tlaky na terén a z toho vyplývajúce zadné dvojmontáže, inak vzhľadom na únosnosť pneumatík úplne zbytočné), ako aj koncepcia podvozku niektorých amerických nákladných vozov znýmych už z nasadenia počas vojny, čo Prage vzhľadom na jej koncepciu podvozku určite hralo viacej do kariet. Nedostatok vhodného motora bol narýchlo vyriešený pomerne ľahkým a trvanlivým, aj keď nie veľmi výkonným motorom T-912, takže na spevnených komunikáciách V3S zďaleka nedosahovala jazdných výkonov, akých bola schopná T-128.

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 25 Dec 2008, 23:49
od užívateľa D.A.
Ještě bych se rád, v reakci na DRracerův dotaz z Ne, 01 Okt 2006 18:25, zeptal na přesnou definici slangových výrazů bortna a sajtna.
Ve výkladech jsem u obou našel, jak jsem se předem domníval, že se jedná o "postranice valníku". Je mezi nimi nějaký rozdíl, nebo jde o synonyma? A znamenají "postranice" skutečně jen bočnice, nebo mohou označovat i přední a zadní (zhusta sklopné) čelo? Jaký by pak měl smysl obrat "boční sajtna"?
Předem prosím o shovívavost ze strany zdejších ostřílených truckerů, kachnařů a podobných brachů, já to mám tak maximálně na vozíku a s jeho fošnami si nepovídám :wink: .

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 26 Dec 2008, 12:47
od užívateľa michal heky
Díky za postřehy. Vámi zmiňované knížky se ke mně nedostaly, stavím se časem v knihovně;-)

V té knížce o Medunovi je výkres vozu V4,5T s poznámkou, že se jedná o konstrukčně i vzhledově analogický typ se zvýšenou nosností na 4,5 tuny. V3Sku to trochu připomíná, nicméně chybí mi tu třeba ty pro vejdu typické kolové redukce, které umožnily zvýšit světlou výšku podvozku.

Mimochodem, opravdu se vyrobilo 4060 kusů T128?

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 26 Dec 2008, 15:44
od užívateľa ondrej
ak ťa problematika V3S zaujíma bližšie, oboznám sa s koncepciou podvozku GMC CCKW 352,
aj keď som to nikde nečítal myslím, že do značnej miery nainšpiroval tvorcov V3S,
koncepcia bola pozmenená hlavne priestorovo výhodnejším polokapotovým usporiadaním
a použitím pre tento účel výhodnejšieho vznetového (a vzduchom chladeného :-) ) motora,
kolesové redukcie zase zabezpečili zvýšenie svetlej výšky a ťažnej sily vozidla..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 26 Dec 2008, 20:48
od užívateľa D.A.
Rád bych viděl fotečku (nákres, výkres, filmík) buď V3T, nebo V4,5T, ale ať guglím, jak guglím, tak nikde nic, jenom neznalci za to prohlašují mnohem mladší prototypy z Avie.

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 09:45
od užívateľa ondrej
V3T bol asi hlavne škodovácky vojenský (=tajný) projekt, ktorý sa do sériovej
výroby nedostal, takže fotografie postaveného prototypu (-ov?) budú skryté
niekde v hlbinách tajných archívov - nikdy som nevidel fotografiu, ani výkres...
auto malo byť údajne dosť ťažkopádne a neohrabané (z podania Tatry), takže V3S,
ktorá vynikala určitou ľahkosťou konštrukcie a aj funkcionalistickou eleganciou, z neho
asi veľa neprebrala.
Podľa určitých indícií mohlo V3T vyzerať podobne ako T-81, s predsunutým motorom,
ale rebrinovým rámom a tuhými nápravami. Či bola použitá dvojmontáž neviem, ale asi
nie. Berte to však len ako veľmi orientačné..
Výkres V4,5T nájdeš v knižke, ktorú spomína Heky. Dobové texty však zase V4,5T nespomínajú..
Takže si vyberte... :)

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 11:38
od užívateľa Matyjas
Z výše zmiňované knihy J.Králíka V4,5T. Vůz je prý identický s V3T,ale má zvýšenou nosnost. Omlouvám se za nekvalitní foto.

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 18:51
od užívateľa D.A.
Dík, pro představu je to dostatečné.

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 19:09
od užívateľa ondrej
V3T ale bolo myslím iba 4-kolesové..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 23:14
od užívateľa ondrej
Pre záujemcov prikladám nejaká scany z kopřivnických paperback-ov ("Automobily Tatra posledních 20 let 1945-1965" a "Od Neutitscheinek k T-813") pojednávajúcich o T-128 a V3T/V3S..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 23:16
od užívateľa ondrej
..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 23:17
od užívateľa ondrej
..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 27 Dec 2008, 23:19
od užívateľa ondrej
..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 13:56
od užívateľa DRracer
ondrej: v tomto textu je take zajimava strana 39. Autor se tam zminuje o ruznych uvazovanych variantach T130

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 18:53
od užívateľa D.A.
A osmsetsedmička vypadala jak, prosím?

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 19:06
od užívateľa ondrej
DRracer napísal:ondrej: v tomto textu je take zajimava strana 39. Autor se tam zminuje o ruznych uvazovanych variantach T130
áno, bolo o obdobie hľadania ďalšej cesty a určitým spôsobom tam zarezonoval už aj predobraz T-138 :)

T-807 VOŽ - pásový vojenský obojživelník..

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 19:15
od užívateľa D.A.
Děkuju, Ondro. A dovolím si hnidorýpnout - kdyby ve zdejších popisech nebyly takové "krátery" (na počátek by stačila i podobně strohá větička, jenom to podle čísel typů roztřídit - osobní luxusní / nákladní terénní / vojenský kolopásový / letadlo / lednice...), kolikrát bych se ani neptal :oops: . Nedávno jsem měl šok po zjištění, že "sedmistofka" se tam nevyskytuje ani jako samostatný model (pro příchozí offce), ale kupodivu ani na konci vyjmenovaných modelů T613. Bez jediné fotky. Proč to? Někomu leží v žaludku? Zapomnělo se? Nebo má jistý okruh lidí na tyto informace monopol? :shock:

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 19:28
od užívateľa ondrej
Mirku - popisky robí pár ľudí cez svoj voľný čas, preto myslím, že poznámka o "informačnom monopole" bola trochu nevďačná a zlomyseľná..
určite by uvítali, ak by im niekto potrebný text spracoval a poslal - zapojiť sa môže určite každý, veď - ako som tu už
pred časom spomenul - je to naše spoločné dielo, tento portál..
Viem, že ako agent máš sklon byť prezieravo opatrnický a za všetkým vidieť nejaké bočné úmysly, tieto tu sa však volajú "nedostatok času" a ťažko možno na niekoho naliehať a mu vytýkať, že to, alebo to tu ešte chýba.. nemyslíš?

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 19:43
od užívateľa D.A.
V případě "sedmistovky" - zde absolutně profláknuté, opravdu nerozumím, proč za propracovaný článek o T613 právě tito lidé nenapsali alespoň jednu holou větu, např. "V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700". Co jsi uvedl výše, to absolutně nevysvětluje. Sám chodíš na tatra-club.com a jistě sis všimnul, že tam jsou ta auta prakticky kus po kuse jmenovitě popsaná a zobrazená. Něco za tím je 8) !

Pro různé prototypy nebo rarity to chápu a vysvětlení přijímám.

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 28 Dec 2008, 19:51
od užívateľa D.A.
Vzkaz pro pár ľudí na Ondrejovu výzvu:

Prosím Vás, zařaďte do popisků, až budete mít čas, alespoň tyto stručné zmínky:

T700 a/nebo T613 model 1996
V letech 1996-1998 vyrobeno pár kusů modelu 1996 s obchodním názvem T700.

T-807 VOŽ:
pásový vojenský obojživelník


Děkuju!