Tatra 57 "Áčko"
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
Má niekto skúsenosti s prechodom z oleja A na AD u T-57 ?
- lukas.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 129
- Dátum registrácie: 01 Máj 2009, 23:03
- Tatry, ktoré vlastním: samá T75
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
No osobně žádnou zkušenost nemám, dbal jsem vždycky rad starých tatrováků z M6A na M6AD nikdy nepřecházet s jedinou výjimkou a to je komplet vyčištění vnitřku motoru nebo GO. Jeden motor mi na M6A jezdí, aditivovaný olej bych se do toho neodvážil zatím nalít, prý hrozí rozpuštěnými nečistotami ucpání různých mazacích míst motoru. Je možné, že některé zázračné sajrajty co jsou v prodeji by mohla tento problém vyřešit, zatím jsem ale žádný nezkoušel.ondrej napísal:Má niekto skúsenosti s prechodom z oleja A na AD u T-57 ?
Re: Tatra 57 "Áčko"
Při přechodu z A na AD je nutné opravdu dobře vyčistit všechny kanálky a hlavně ,,dutiny v klikovce,,, které v minulosti fungovaly jako odstředivý čistič. Ten ,,bordel,, dokáže po letech ztvrdnout jako beton a žádná ,,vyplachovací chemie,, nemá šanci. Osobně jsem jej vysekával majzlíkem a dalo to dost fušku ty dutiny vyčistit.
Slyšel jsem i názor že u starých motorů by se měl nadále používat olej ,,A,,, protože motory jsou na něj přizpůsobené. Jednoduché olejové filtry starých motorů nedokážou zachytit jemné nečistoty a tyto jsou pak roznášeny dále do motoru, zvláště pokud je používán ,,AD,, olej, který netvoří úsady, a ty staré naopak rozpouští. Olej ,,A,, naopak vytváří úsady, ve kterých jsou tyto drobné nečistoty zachycovány a nekolují pak dále motorem. Právě v těch dutinách v klikovce se vlivem odstředivé síly usazují v úsadách neaditivovaného oleje i ostatní nečistoty, které jednoduchý filtr olejového čerpadla nedokáže zachytit. Předpokládá to ale při každé GO ty dutiny vyčistit, na což se v minulosti dost často zapomínalo.
Jelikož mám motor po GO a řádném vyčištění používám AD, protože A už se špatně shání.
Slyšel jsem i názor že u starých motorů by se měl nadále používat olej ,,A,,, protože motory jsou na něj přizpůsobené. Jednoduché olejové filtry starých motorů nedokážou zachytit jemné nečistoty a tyto jsou pak roznášeny dále do motoru, zvláště pokud je používán ,,AD,, olej, který netvoří úsady, a ty staré naopak rozpouští. Olej ,,A,, naopak vytváří úsady, ve kterých jsou tyto drobné nečistoty zachycovány a nekolují pak dále motorem. Právě v těch dutinách v klikovce se vlivem odstředivé síly usazují v úsadách neaditivovaného oleje i ostatní nečistoty, které jednoduchý filtr olejového čerpadla nedokáže zachytit. Předpokládá to ale při každé GO ty dutiny vyčistit, na což se v minulosti dost často zapomínalo.
Jelikož mám motor po GO a řádném vyčištění používám AD, protože A už se špatně shání.
- JiF
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 111
- Dátum registrácie: 07 Mar 2006, 17:33
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57A
Tatra 97 - Bydlisko: Ceske Budejovice, CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
U dvou motoru Tatra 57 (1xA, 1xB)) jsem presel z oleju A na AD. U prvniho auta to bylo pri generalce motoru. Vsechny kanalky jsem vycistil, usady vsude vyskrabal a prvni vymenu oleje jsem udelal po 50 km. Jezdim s AD olejem 20 let.
Druhy motor v jine Tatre byl v dobrem stavu s M6A olejem. Na dalnici D1 do cestou do Brna se uvolnila usada v klikovce a ucpala mazaci kanalek ojnicniho loziska. Nastesti kompozice trochu povolila a ja auto odstavil. Motor jsem kompletne rozebral, vse vycistil, poskozene lozisko se vymenilo za nove odlite. Vymenil jsem pistni stiraci krouzky a do slozeneho motoru nalil AD olej. Prvni vymena oleje po 50ti km, provoz bez problemu.
Druhy motor v jine Tatre byl v dobrem stavu s M6A olejem. Na dalnici D1 do cestou do Brna se uvolnila usada v klikovce a ucpala mazaci kanalek ojnicniho loziska. Nastesti kompozice trochu povolila a ja auto odstavil. Motor jsem kompletne rozebral, vse vycistil, poskozene lozisko se vymenilo za nove odlite. Vymenil jsem pistni stiraci krouzky a do slozeneho motoru nalil AD olej. Prvni vymena oleje po 50ti km, provoz bez problemu.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
Vďaka za reakcie - takže bez rozobratia motora a dôsledného vyčistenia úsad hlavne v kľukovom hriadeli to ako vidím nepôjde..
- T57Becko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 166
- Dátum registrácie: 19 Nov 2011, 19:22
- Tatry, ktoré vlastním: T 57B
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
moj nazor - ak motor ide pekne a bez problemov , preco si robit problemy s cistenim motora ? dobry olej pre veterany sa da kupit bezproblemov 5L za cca 30 - 40 eur
- Djss
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 386
- Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
- Bydlisko: Detva
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
Prosim vas aka je sirka plechu co je na kapote.Sluzi ako voditko ku stupackam.Je to zavarene na profile kapoty.vdaka
- JiF
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 111
- Dátum registrácie: 07 Mar 2006, 17:33
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57A
Tatra 97 - Bydlisko: Ceske Budejovice, CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
Jaký používáte akumulátor? Já měl Varta 6V 77Ah. Odešel před pár dny po 11 letech služby.
- Ivo
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 215
- Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
- Bydlisko: Praha
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
Používám ten samý, teď jsem jej na jaře zas kupoval, cena okolo 1500,- Předtím jsem tentýž typ používal asi 6 let, vydržel by možná taky dýl, ale nechci riskovat, že odejde někde cestou.
Re: Tatra 57 "Áčko"
Když se daří, tak se daří.
Obě Tatry mě vcelku spolehlivě sloužily spoustu let, ale vloni se mi začalo opravdu dařit.
Na podzim začal chcípat motor na volnoběh. Po několikerém demontování karburátou jsem prstem v sacím potrubí nahmatal jakousi ,,šlupičku,,. Po jejím odloupnutí jsem zjistil že mám propálený předehřev do sání. Sehnal jsem a namontoval jiné sání, ale už jsem ho neměl možnost vyzkoušet. Na jaře motor ve vysokých otáčkách prskal do karbecu. Opět několikanásobná demontáž karburátoru, výměna sání, karburátoru, kondenzátoru , rozdělovače, cívky, svíček, koncovek kabelů, kabelů, seřizování ventilů na menší a posléze i větší vůli – vše bez úspěchu. Při kontrole časování ventilu jsem zjistil že dva sací ventily otvírají pozdě a jen polovinu zdvihu. Po demontáži vačky (po rozebrání půlky motoru) jsem zjistil že 3 palce (co se o ně opírají rozv. tyčky) jsou vydřené o cca. 3mm. Po výměně vačky (poslední co jsem měl k dispozici) a složení motoru začal motor prskat už ve středních otáčkách. Po několikanásobné kontrole časování (už z toho fakt magořím), opětovné výměně, karburátoru i se sáním a celého elektropřísl. jsem opět rozebral motor. Výfukový ventil jednoho válce je zatlučený o cca. 3mm pod hlavu válce, tak že otevírá vlastně jen na půl. Rozpálená směs tak nestihne opustit válec a při otevření sacího ventilu šlehne zpátky do sání. Po 14 dnech usilovné práce jsem konečně našel příčinu, ale jak ji odstranit? Válce už mají vkládaná sedla a nová šroubovaná sedla mají menší průměr naž ty staré vložky. Asi tedy budu muset dát vybrousit jiné válce. To zas bude peněz. Pokusím se je alespoň nechat vybrousit na průměr pístů co už mám v motoru. Vím že to není to pravé ořechové, ale ty písty mají najeto jen 14 tis. km a mám k nim spoustu náhradních kroužků. Jaké máte zkušenosti s brusírnama? Když jsem dělal výbrus před 15 lety byl docela problém sehnat někoho kdo byl ochoten brousit neprůchozí válce.
Obě Tatry mě vcelku spolehlivě sloužily spoustu let, ale vloni se mi začalo opravdu dařit.
Na podzim začal chcípat motor na volnoběh. Po několikerém demontování karburátou jsem prstem v sacím potrubí nahmatal jakousi ,,šlupičku,,. Po jejím odloupnutí jsem zjistil že mám propálený předehřev do sání. Sehnal jsem a namontoval jiné sání, ale už jsem ho neměl možnost vyzkoušet. Na jaře motor ve vysokých otáčkách prskal do karbecu. Opět několikanásobná demontáž karburátoru, výměna sání, karburátoru, kondenzátoru , rozdělovače, cívky, svíček, koncovek kabelů, kabelů, seřizování ventilů na menší a posléze i větší vůli – vše bez úspěchu. Při kontrole časování ventilu jsem zjistil že dva sací ventily otvírají pozdě a jen polovinu zdvihu. Po demontáži vačky (po rozebrání půlky motoru) jsem zjistil že 3 palce (co se o ně opírají rozv. tyčky) jsou vydřené o cca. 3mm. Po výměně vačky (poslední co jsem měl k dispozici) a složení motoru začal motor prskat už ve středních otáčkách. Po několikanásobné kontrole časování (už z toho fakt magořím), opětovné výměně, karburátoru i se sáním a celého elektropřísl. jsem opět rozebral motor. Výfukový ventil jednoho válce je zatlučený o cca. 3mm pod hlavu válce, tak že otevírá vlastně jen na půl. Rozpálená směs tak nestihne opustit válec a při otevření sacího ventilu šlehne zpátky do sání. Po 14 dnech usilovné práce jsem konečně našel příčinu, ale jak ji odstranit? Válce už mají vkládaná sedla a nová šroubovaná sedla mají menší průměr naž ty staré vložky. Asi tedy budu muset dát vybrousit jiné válce. To zas bude peněz. Pokusím se je alespoň nechat vybrousit na průměr pístů co už mám v motoru. Vím že to není to pravé ořechové, ale ty písty mají najeto jen 14 tis. km a mám k nim spoustu náhradních kroužků. Jaké máte zkušenosti s brusírnama? Když jsem dělal výbrus před 15 lety byl docela problém sehnat někoho kdo byl ochoten brousit neprůchozí válce.
- T57Becko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 166
- Dátum registrácie: 19 Nov 2011, 19:22
- Tatry, ktoré vlastním: T 57B
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
ja som daval u Libora Macka - Jasena u Vizovic ale treba dat pozor aby to nevybrusili az po dieru co je vrtana medzi valcami co je priemer cca 74mm
Re: Tatra 57 "Áčko"
Mě ty dírky vylezly už při výbrusu na 73,5 mm. Pístní kroužky tak daleko neběhaj a pístu to nevadí a tak jsem je prostě zaslepil.Vyřízl jsem do nich na obou stranách závit a zašrouboval šroubek (červík) namazaný Hermetikem, abych to utěsnil (nic jiného tenkrát nebylo). Chce to jen hlídat aby se mezi válci nehromadil benzín z přeplaveného karburátoru, případně olej vyházený odvětrávacím komínkem.
- T57Becko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 166
- Dátum registrácie: 19 Nov 2011, 19:22
- Tatry, ktoré vlastním: T 57B
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
ved ano funkcny problem to nieje ale urcite by tadial kvapal olej , tak to treba nejako rozumne zaslepit
- JiF
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 111
- Dátum registrácie: 07 Mar 2006, 17:33
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57A
Tatra 97 - Bydlisko: Ceske Budejovice, CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
V Domažlicích mi udělali výbrus, Tatra jezdí dobře, olej nežere
Re: Tatra 57 "Áčko"
JiF: na kolik ti to brousili? Dodali písty, kroužky a čepy? Kolik to stálo?
Neví někdo kde dělají nová ,,vkládaná sedla ventilů,,.
Má někdo dlouhodobější zkušenosti s delšími písty (zvýšená komprese). Mám možnost koupit Válce 75.5 mm s delšímy písty (o 4 mm). Mám ale strach co by tomu řekla klikovka (dost na tom že už je větší obsah).
Neví někdo kde dělají nová ,,vkládaná sedla ventilů,,.
Má někdo dlouhodobější zkušenosti s delšími písty (zvýšená komprese). Mám možnost koupit Válce 75.5 mm s delšímy písty (o 4 mm). Mám ale strach co by tomu řekla klikovka (dost na tom že už je větší obsah).
- T57Becko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 166
- Dátum registrácie: 19 Nov 2011, 19:22
- Tatry, ktoré vlastním: T 57B
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
mne dodal vsetko vybrus jednej diery cca 950 kc , piest s kruzkami a capom cca 1500 kc ale bolo to davnejsie a ceny idu iba smerom hore , ten obsah aj kompresia by asi ta kluka nezvladla a nevidim dovod ved tatra taha celkovo dobre a ked nie tak to musi byt uz riadne vybehana mozno aj zle zabehnuta
Re: Tatra 57 "Áčko"
Mě tatra běhala dobře. Bohužel se vytlouklo ventilové sedlo a nemůžu sehnat nikoho kdy by ho opravil. Musím tedy nechat vybrousit jiné válce. Do nejbližší brusírny to ale mám 150 km a kolega z nedalekého města (30 km) mi nabízí čerstvě vybrousené válce s delšími písty. Mám z toho ale strach. Nerad bych ještě navrch vylágroval kliku.
- T57Becko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 166
- Dátum registrácie: 19 Nov 2011, 19:22
- Tatry, ktoré vlastním: T 57B
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
solidna firma je ochotna prevziat diel na opravu postou alebo kurierom a potom aj poslat
http://www.veteranweb.cz/firmy/opravy-m ... terany.php
http://www.zbynekpavlicek.cz/index.php?str=renovace
http://www.renova.cz/cs/opravy-motoru
http://www.vybrusy.cz/index.php/general ... u-vetaranu
keby si nic nenasiel mohol by som sa ti spytat na cenu u nas v Povazskej Bystrici , mas zle dve sedla alebo viac ?
http://www.motor-haidler.sk/index1.php?page=sluzby
http://www.veteranweb.cz/firmy/opravy-m ... terany.php
http://www.zbynekpavlicek.cz/index.php?str=renovace
http://www.renova.cz/cs/opravy-motoru
http://www.vybrusy.cz/index.php/general ... u-vetaranu
keby si nic nenasiel mohol by som sa ti spytat na cenu u nas v Povazskej Bystrici , mas zle dve sedla alebo viac ?
http://www.motor-haidler.sk/index1.php?page=sluzby
- T57Becko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 166
- Dátum registrácie: 19 Nov 2011, 19:22
- Tatry, ktoré vlastním: T 57B
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Áčko"
nasiel som aj orientacnu cenu
výmena ventilového sedla - od 43,00€ podľa veľkosti a rozsahu poškodenia pod sedlom
výmena ventilového sedla - od 43,00€ podľa veľkosti a rozsahu poškodenia pod sedlom
Re: Tatra 57 "Áčko"
Díky za odkazy, zkusím to prověřit.
U Tatry je bohužel problém v nesnímatelné hlavě válců. U všech firem, kterých jsem se ptal, to byl neřešitelný problém. Většinou jen vyměňují sedla u ,,běžných,, sériových motorů, ke kterým se vyrábějí sériově i opravné sady sedel ventilů. Opravit sedla u nesnímatelné hlavy neumí. Nedostanou se s nástroji tak hluboko do válce. Jediná firma (kterou jsem zatím sehnal) která je schopná udělat nová sedla ve válcích s nesnímatelnou hlavou, dělá sedla šroubovaná. Bohužel, u mého motoru už byla sedla jednou opravována vložkováním (někdy v 70tých letech) a nová šroubovaná sedla tak není do čeho chytit. Mám k dispozici jiné válce s dobrými (respektive opravitelnými) sedly, ale opět je problém s výbrusem, kvůli nesnímatelné hlavě. Nejbližší brusírna ochotná brousit válce s nesnímatelnou hlavou je 150 km. Samozřejmě že není problém tam zajet, jen mě zaujala možnost ,,ušetřit si cestu,, a koupit už hotové válce i s písty od kolegy, který bydlí nedaleko. Jak jsem ale již psal, z těch delších pístů a zvýšené komprese mám docela strach a proto se ptám, zda s tím nemá někdo zkušenost. Tato úprava se dělal už v 70tých letech, ale nikde jsem se nedozvěděl, jak dlouho takto upravený motor vydržel.
U Tatry je bohužel problém v nesnímatelné hlavě válců. U všech firem, kterých jsem se ptal, to byl neřešitelný problém. Většinou jen vyměňují sedla u ,,běžných,, sériových motorů, ke kterým se vyrábějí sériově i opravné sady sedel ventilů. Opravit sedla u nesnímatelné hlavy neumí. Nedostanou se s nástroji tak hluboko do válce. Jediná firma (kterou jsem zatím sehnal) která je schopná udělat nová sedla ve válcích s nesnímatelnou hlavou, dělá sedla šroubovaná. Bohužel, u mého motoru už byla sedla jednou opravována vložkováním (někdy v 70tých letech) a nová šroubovaná sedla tak není do čeho chytit. Mám k dispozici jiné válce s dobrými (respektive opravitelnými) sedly, ale opět je problém s výbrusem, kvůli nesnímatelné hlavě. Nejbližší brusírna ochotná brousit válce s nesnímatelnou hlavou je 150 km. Samozřejmě že není problém tam zajet, jen mě zaujala možnost ,,ušetřit si cestu,, a koupit už hotové válce i s písty od kolegy, který bydlí nedaleko. Jak jsem ale již psal, z těch delších pístů a zvýšené komprese mám docela strach a proto se ptám, zda s tím nemá někdo zkušenost. Tato úprava se dělal už v 70tých letech, ale nikde jsem se nedozvěděl, jak dlouho takto upravený motor vydržel.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 20 neregistrovaných