Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 08 Okt 2008, 21:59

Dobrý večer, potřeboval bych poradit. Strávil jsem teď 2 odpoledne usazováním ložisek a klikové hřídele do skříně a mám trochu problém. Ložiska jsou ve velmi pěkném stavu, kliková hřídel taky. V každém zvlášť se klikovka dobře otáčí, nejsou tam myslím žádné nežádoucí vůle. Po sesazení do skříně se klikovka točí ale poměrně ztuha (rukou ji neprotočím, jen pomocí kliky. Nedostatečnou axiální vůlí to myslím není, zkoušel jsem zadní ložisko maličko oddálit zdvojením těsnění a na věci se nic nezměnilo. Klikovka by se myslím měla v ložiskách točit dost zlehka, protože když se pak přidá tření pístů ve válcích a odpor rozvodů, sotva by to šlo klikou protočit. Tak nevím, mohlo by to být nesouosostí ložisek? Podotýkám, že klikovka a ložiska jsou z béčka a skříň původní áčková. Díky za jakoukoli radu :cry: .

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa JáPavel » 10 Okt 2008, 18:57

Ivo napísal:Dobrý večer, potřeboval bych poradit. Strávil jsem teď 2 odpoledne usazováním ložisek a klikové hřídele do skříně a mám trochu problém. Ložiska jsou ve velmi pěkném stavu, kliková hřídel taky. V každém zvlášť se klikovka dobře otáčí, nejsou tam myslím žádné nežádoucí vůle. Po sesazení do skříně se klikovka točí ale poměrně ztuha (rukou ji neprotočím, jen pomocí kliky. Nedostatečnou axiální vůlí to myslím není, zkoušel jsem zadní ložisko maličko oddálit zdvojením těsnění a na věci se nic nezměnilo. Klikovka by se myslím měla v ložiskách točit dost zlehka, protože když se pak přidá tření pístů ve válcích a odpor rozvodů, sotva by to šlo klikou protočit. Tak nevím, mohlo by to být nesouosostí ložisek? Podotýkám, že klikovka a ložiska jsou z béčka a skříň původní áčková. Díky za jakoukoli radu :cry: .
já osobně Ti v tomto moc neporadím,vzhledem k tomu,že jsem vše zachoval a nebylo třeba nic upravovat.Ale v příručce pro Tatru 57 je popsané usazení kliky a případné vymezení vůlí nebo uvolnění ,pokud jde klika ztuha.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Okt 2008, 21:43

Máš ta ložiska opravdu nalisovaná dobře a nadoraz ? Nejsou nějak zkřížená ?
Někdy na tu axiálku nemusí stačit ani zdvojené těsnění, zkus povolit zadní víko a protočit kliku jestli se to nezmění. Obávám se ale že jde o nesouosost ložisek. Při řádné GO se hlavní ložiska soustruží až po osazení do bloku motoru a neměli by se už potom vyndávat. Zkus to namontovat zpět do toho Béčkového motoru (ale i tak se ti je nemusí podařit osadit přesně tak jak byly). Mmch. proč ho nepoužiješ. Pokud není nijak výrazně poškozen klidně bych ho použil (čísla se dají vybrousit a přerazit :twisted: ).

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 11 Okt 2008, 13:52

Díky Karle. Tu skříň z béčkového motoru nemůžu, alespoň bez závažnějších oprav použít, má vytržené šrouby pro spodní pero (a myslím, že už to bylo i převrtávané a řezané závity většího průměru, tudíž masa pro závit není myslím dostatečně silná). Už jsem to myslím vyřešil, lehkým zabroušením čelní plochy zadního ložiska, tam to zřejmě drhlo. Ještě to není optimální, ale to už dořeším. Jinak mám už v garáži válce po výbrusu a opravě ventilů a vodítek a nové osazené písty.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Okt 2008, 18:14

Tak přeci jen to byla axiálka. Doufám že to přední ložisko je zaraženo až nadoraz (samozřejmě prostřednictvím dřevěnného špalíku, aby se nepoškodila čelní kluzná plocha ložiska). Do některého bloku to přední ložisko vpadne skoro samo, do jiného se musí řádně natlouct.
V příručce ze 70tých let je sice uvedeno že axiálka se seřizuje podkládáním předního kluzného ložiska a vymezením vůle mezi předním a zadním ložiskem, ale to není zcela správný postup. Zadní strana klikovky a zadní ložisko nemají dostatečnou čelní kluznou plochu. Samozřejmě že při soustružení nových ložisek je potřeba mezi předním a zadním ložiskem vytvořit jistou axiálku, ale řádná axiálka se vymezuje pouze na předním ložisku prostřednictvím bronzového kluzného kroužku z přední strany bloku motoru, o který se opírá malé rozvodové kolo, které je přitlačováno roztáčecím ozubcem prostřednictvím unašeče ventilátoru. Ten bronzový (později litinový) kluzný kroužek je proti protočení zajištěn dvěma kolíky, které zaroveň zajišťují proti protočení přední hlavní ložisko. Pod bronzový kroužek se v případě potřeby vkládají podložky. Axiálka se tak dá zmenšit aniž by se musel rozebírat celý motor a vytloukat hlavní ložisko (které by se po vysoustružení už nemělo vyndávat). Dost často se také při pozdějších GO upravovala délka toho unašeče ventilátoru. Když byl ten čelní kluzný kroužek příliš silný došlo při utažení roztáčecího ozubce k ,,zatuhnutí,, motoru. Aby se nemusel rozebírat motor a snižovat to čelní kluzné ložisko dost často se prostě jen zkrátila ubroušením délka unašeče ventilátoru, aby tento tolik netlačil na rozvodové kolo.

Snad jsem to popsal srozumitelně :oops:

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 11 Okt 2008, 20:54

Díky Karle, to je fakt podstatně lepší postup, než pokaždé vyrážet přední ložisko, taky jsem o tom přemýšlel, že by to tak mělo jít, ale zas jsem si říkal, že by to "božská" příručka přece uváděla. Když jsme u té příručky a ložisek kliky, přiznám se že moc nerozumím obrázkům vysvětlujícím sražení hran u ložisek. Nějak si ty obrázky nemůžu vůbec srovnat s realitou.
Prílohy
ložiska.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Okt 2008, 21:15

Ivo napísal:nerozumím obrázkům vysvětlujícím sražení hran u ložisek. Nějak si ty obrázky nemůžu vůbec srovnat s realitou.
Někdy (záleží na brusírně) je přechod mezi obvodovou a čelní kluznou plochou klikovky zaoblený a proto musí být i zaoblená hrana mezi obvodovou a čelní plochou kompozice ložiska. Pokud by ta kompozice měla ostrou hranu (nebo menší zaoblení než klika) tak by ta ostrá hrana drhla v tom zaoblení a vytvářela dojem že je tam malá axiálka. Nevím jak to lépe vysvětlit.

Ani v ,,božské příručce,, všecho nenajdeš. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa ondrej » 11 Okt 2008, 21:43

na tom obrázku vpravo je nakreslený prípad, ak je zrazenie hrany nedostatočné - potom na seba axiálne vodiace plochy nemusia vôbec dosadnúť..

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Okt 2008, 22:05

Přesně tak. Na obrázku vpravo je to jasně vidět.
Taď mě napadlo jestli jsi při narážení předního hlavního ložiska do bloku nepoškodil právě to zaoblení mezi čelní a obvodovou plochou kompozice. Je to přeci jen olověná či cínová = tudíž měkká kompozice, které k poškození stačí málo.
Jinak samozřejmě to může být tou změnou bloku. Během těch let a počtu GO se ty díly od sebe mohou dost lišit.

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 11 Okt 2008, 22:38

Jo, už to v tom obrázku vidím, ale tohle mám v pořádku, klika má mezi čelní a oběžnou plochou v podstatě pravý úhel bez zaoblení. Čelní ložisko mám určitě v pořádku, zarážel jsem to samozřejmě špalíkem a určitě se nic nedeformovalo. Klika se myslím točí už docela dobře, prstama ji sice neroztočím (měl bych?) ale celou rukou, jemnou silou to jde. Díky.

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 26 Okt 2008, 11:38

Libor kolko ta nova vydreva stala?Aspon priblizne.Ja na Tatre 57 a mam z toho nekonecny pribeh zo stolarmi...A kde ty to vyrobily? :( .Dik za odpoved

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 16 Nov 2008, 12:40

Zaujimalo by ma kto ma taketo calunenie na Tatre 57 A.Je to zvlastne lebo je tam aj cervena kozenka.Co my jednej z Tatry 57 a zvlastne.Bud boli sedacky potiahnute cervenou kozenkou alebo z latkou co je na strope.Ja mam strop latkovy a zadne lavice su ties ta ista latka ale cervena kozenka tam nejak nesedi.
Prílohy
P4161952.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 16 Nov 2008, 13:03

Tu je kozene calunenie .Ma niekto modru Tatru 57 a na fotenu?Ale nie tie iste co su uz tu.Podajte nove.Moja Tatra mala povodne modru farbu.Preto ma zaujima.vdaka :D
Prílohy
w.jpg

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Richard » 17 Nov 2008, 08:34

Myslím, že se koženka nepoužívala vůbec, pouze látka nebo za příplatek kůže. Kůží potom byla potažena sedadla, celé dveře, zadní boky pod okny a vůbec vše do roviny oken, strop byl vždy z látky.
Foto vzorku originál koženého čalounění v červené barvě.
Prílohy
Vzorek  čalounění.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Nov 2008, 12:21

V zásadě souhlasím. Limusíny byly většinou v látce a otevřené vozy v kůži. Na objednávku (či v dražším provedení) měli i limusíny sedačky a boky do výše oken v kůži. U levnějších vozů se ale místo pravé kůže používala kůže umělá (např. Fabrikoid), která by se z dnešního pohledu dala nazvat ,,strukturovanou koženkou,, (to co nafotil Richard).

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 17 Nov 2008, 14:49

Tak to znamena ze vsade bola latka na normalnych limuzinkach.Karel ty mas povodne calunenie?Ak ano vsade je ta ista latka v interieru?Richard ty mas aku latku potiahnutu na svojej Tatricke?Ak mas fotky podaj sem.dik

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Nov 2008, 16:09

Já už mám čalounění částečně vyměněné (právě ty sedačky a boky do výše oken), ale původně byl celý vnitřek v jednom druhu látky, tak jak je to na dobové fotce od Michaela.
Prílohy
sedačky.jpg
seda_ky.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Nov 2008, 18:37

Ještě bych doplnil že proužek v látce směřuje vždy zepředu do zadu, nebo zezhora dolů (s vyjímkou rámečků kolem oken).
Prílohy
roletka.jpg
slun.clona.jpg
ovládání roletky.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 17 Nov 2008, 23:18

Dobrý večer, k tématu čalounění jsem se také chtěl zeptat, zda jsou v předních sedadlech v čalounění drátěnky, nebo jiné výplety. Já jsem tam měl drátěnky, ale čalounění už nebylo původní. Díky. Jinak jsem svou Tatru po 1,5 roce postavil zase na kola, čeká mě výfuk a pak zkoušky motoru.
Prílohy
podvozek.JPG

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Richard » 18 Nov 2008, 10:17

Ivo gratuluju, jak je podvozek na kolech vše ostatní už je s výjimkou slícování dveří ke karoserii legrace...Bohužel přední sedadla jediná z celého čalounění už nebyla originální (místo kůže koženka), ale nějaká drátěnka v sedáku je, snad by to neměnili :?:

V příloze posílám ještě původní čalounění stropu (šedivá látka) a větší část té původní kůže. Pochází z kapes na dveřích (kde jsem místo původního papíru použil zezadu taky překližku, a zbytečně velký záhyb jsem odstřihl). Ale Karle opravdu si myslím, že jde o pravou kůži, pokud by to byla kůže umělá, byla by to tedy úplná bomba, srovnával jsem to s novou opravdovou kůží a neviděl jsem žádný rozdíl (i ta struktura zespod se liší místo od místa a ani tloušťka není všude stejná).
Původní čalounění už bylo několikrát přebarveno, takže jsem vše musel opět přebarvit - na téměř černý odstín, aby se to sjednotilo.
Prílohy
Tatra interier.jpg
Tatra strop.jpg
Tatra čalounění.jpg

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 59 neregistrovaných