Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivo » 21 Jún 2007, 11:03

ještě foto
Prílohy
t_eln_vdeva_162.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivo » 21 Jún 2007, 11:07

A ještě jsem se chtěl zeptat na začištění plechu na střeše na boku a na zadních sloupcích. Myslím, že plech kopíruje výdřevu je zahnut a zakryt očalouněnou překližkou (viz foto)? Ozdobné nůžky na střeše plachtu také nějak vypínají, nebo ji jen drží pohromadě ve složené poloze?
Prílohy
t_1937_2_204.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivo » 21 Jún 2007, 11:17

A ještě: Plátěná střecha má velký dřevěný oblouk,(připne se zřejmě nějakými sponami k zadním sloupkům) a 2 oblouky ocelové. Všechny oblouky jsou uchyceny na pantech, které jsou zapuštěny do toho vybrání v zadní části výdřevy. Vyobrazení tohohle pantu jsem zatím nikde nenašel.Nemáte po ruce obrázek? Děkuju. A ještě mě napadá uchycení a vypínání střechy u čelního skla a na bocích. Vepředu je jakási lišta? (viz foto), ale jak tam střecha drží?
Prílohy
t_1937_3_108.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 21 Jún 2007, 16:02

Chce to sehnat někoho kdo právě renovuje polokabrio.
Nezlobte se na mě, ale já nemám žádnou dokumentaci (kreslil jsem si to jen na papírky a ty potom zahodil), moc si to už nepamatuji a střechu kvůli tomu párat nebudu. Navíc, jak jsem již psal celá moje střecha včetně konstrukce je samodomo. Snažil jsem se dodržet tvar i funkci, ale přeci jen jsem si něco občas zjednodušil (dělal jsem to v roce 1990 a moc možností jsem neměl).
Přední část plátěné střechy je napínána (a tvarována) sklopným rámem, který kopíruje tvar přední části střechy z limusíny. Já mám pouze část toho rámu (označeno červeně) na kterém má být ještě připevněna další část (zřejmě pevný tvarovaný plech - lišta) která tu střechu dopíná více do krajů (na fialovém voze potažena světle hnědou koženkou). Nevím jak je k tomu rámu uchycena plachta (já tam mám šroubky na které zaháknu dirky v plachtě). Rám je dotažen ke kastli napínáky nad čelním sklem, zaháknutými do háků na rámu.
Hlavní dřevěný oblouk je na dlouhém plechovém pantu (cca. dlouhý trojúhelník ze silného plechu), který má čep kývání pod ,,podokenním trámkem,,, který má u polokabria prohlubeň v kterém ten dlouhý plech pantu běhá (zakryt deskou čalounění). Plechové (ploché) oblouky (v horní části doplněné dřevěným pásem pro připevňovací hřebíčky plachty) mají čepy na ,,podokenním trámu,, (plocháček přichycený dvěma šroubky a na něm navařené dvě krátké trubičky v kterých jsou čepy)- označeno zeleně. V cca 1/2 zadního plechového oblouku je začepován další malý oblouk (kulatinka) - označen modře.
Ozdobné nůžky na boku dopínají hlavní dřevěný oblouk k zadním sloupkům dveří.
Plech je nahoře zahnut jen pár centimetrů (zhruba k těm obloukům) a přibit hřebíčky. Zadní strana sloupku je oplechovaná samostatným plechem, vyhnutým na vnější straně dozadu, kde je překryt venkovním plechem karoserie (vznikne tam jakési ,,závětří,, pro hlavní dřev. oblouk).
Prílohy
střecha 1.jpg
střecha 2.jpg
vnitřek čb.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 21 Jún 2007, 20:32

Tady je vidět to ,,závětří,, pro hlavní oblouk vytvořené překrytím plechů.
Prílohy
závětří.jpg
závětří.jpg (11.13 KiB) 12867 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 21 Jún 2007, 20:47

Nyní trochu mimo (doufal jsem že se najde někdo jiný kdo to nafotí abych si tady nepřipadal jako na ,,one men show,,) :lol:
Takto vypadají měrky oleje. Ta rovná je upravené pro snažší uchycení, neboť ty se zatočeným koncem (originál) jsou dost utopené za zapalovací cívkou. :roll:
Existuje ještě jeden druh měrky (kterou momentálně nemohu najít). Ta je součástí krytky nalévacího a odvětrávacího komínku přichyceného na motor přírubkou se dvěma šrouby. Těch motorů ale moc není.
Prílohy
měrka oleje.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivo » 21 Jún 2007, 21:32

Mnohokrát děkuji Karle za tu spoustu informací, potřeboval jsem si udělat představu a získat odvahu do té střechy říznout.

PavelT

Tatra 57A

Príspevok od užívateľa PavelT » 27 Jún 2007, 09:56

Děkuji Karle za fotky měrek oleje.Chtěl jsem se zeptat jaký olej máte v motoru.Jestli máte stále olej A nebo zda jste přešli na olej AD. Přivezl jsem v pondělí válce po výbrusu a nové písty a řešim zda motor rozebrat vyčistit a jestli to vůbec jde,aby se dal nalít olej AD. V případě, že je lepší přejít na olej AD, jak nejlépe vyčistit motor od karbonu?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 27 Jún 2007, 20:03

Já měl motor celý rozebraný (a vyčištěný) a tak používám M8AD. Velice důležité je vyčistit dutiny v klikách klikového hřídele, které jsou z čela uzavřeny velkými šroubovacími záslepkami. V jedné klice jsem měl tyto dutiny zcela vyplněny ,,betonovými,, úsadami, které jsem musel vysekat starým šroubovákem a kladivem. Neméně důležité je samozřejmě také vypláchnout i ostatní kanálky (nějaké zaručené rozpouštědlo snad někdo doporučí).

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JáPavel » 27 Jún 2007, 20:40

Já jsem čištění kliky řešil asi 14 dní :lol: Nalil jsem tam speciální rozpuštědlo Helmitin 694 ,které jsem koupil v obchodě kde prodávají barvy. Vždy jeden den to nechal působit a pak opět nalití nové. Neustále z kliky tekly hrozné věci. Po dlouhou dobu. Pak pročištění wapem asi o 120 barech kdy se dostal ven i zbytek usazenin a okamžité zalití olejem kvůli korozi.

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 27 Jún 2007, 21:28

ty měrky co o nich mluví Karel. S tím krytím odvětrání ,ty sou z Tatry 57b. Ale mohly se vyskytovat i na áčkových motorech na přelomu roku 1937. Pak se užívaly nejen na béčkách,ale i u nákladních 111 jako měrka oleje v kompresoru motoru.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 27 Jún 2007, 21:51

Bohužel tu svoji měrku nemohu najít tak alespoň sken z příručky T-57K a pro porovnání oba typy motorů.
Prílohy
měrka oleje T-57B.jpg
motor B 3 m.jpg
Motor T-57B/K a možná některé A s integrovanou měrkou oleje do komínku odvětrání a nalévání oleje.
motor A 3 m.jpg
Nejčastěji se vyskytující motor na Žehličkách a Áčkách (se samostatnou měrkou oleje a samostatným malým komínkem odvětrání.

PavelT

Tatra 57A

Príspevok od užívateľa PavelT » 29 Jún 2007, 15:19

Díky za odpovědi ohledně těch olejů do motoru.Od pondělí mám dovolenou tři týdny,tak asi už vím co budu dělat. :lol:

Užívateľov profilový obrázok
JiF
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 111
Dátum registrácie: 07 Mar 2006, 17:33
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57A
Tatra 97
Bydlisko: Ceske Budejovice, CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa JiF » 02 Júl 2007, 12:42

Při úklidu na půdě jsem zjistil, že disponuji mnoha kusy skel do zadních bočních oken. Pokud má někdo zájem, zde je má adresa jfranc@volny.cz Skla jsou u Českých Budějovic. Po dohodě je dovezu i na burzu - např. do Chotusic či do Brna.

PavelT

Tatra 57A

Príspevok od užívateľa PavelT » 12 Júl 2007, 13:43

Při GO motorů jsem zjistil,že mám popraskáné ložisko klikové hřídele u setrvačníku.Dělá někdo repliku? Nebo nemáte někdo doma jeden kus navíc v zachovalém stavu.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 13 Júl 2007, 14:57

Jestli máš na mysli vydrolenou ložiskovou kompozici zadního kluzného ložiska klikového hřídele, tak těžko seženeš nějaké použitelné a budeš si muset nechat vyrobit nové. V 70tých letech se to řešilo montáží kuličkového ložiska, tak jako to měly starší T-57. Buď se muselo sehnat zadní víko ze staršího typu, které je pro to kuličkové ložisko uzpůsobeno, nebo se otvor pro kuličkové ložisko prostě vysoustružil do původního víka. Dnes ale již funguje spousta renovačních firem, které jsou schopné přebrousit kliku a odlít novou kompozici ložisek. V Eccoře za to chtěli (v roce 2002) 10 tis. Mě to dělali v Liberci za 7 tis. Nebylo to sice úplně to pravé ořechové (na poprvé to zmastili, ale po mých připomínkách to udělali na podruhé již dobře), ale vyšlo mě to levněji, a hlavně jsem nemusel jet přes celou republiku. Nevím kde bydlíš, ale jistě by se nějaká brusírna klikovek našla i u vás (na internetu, v Motor Journalu nebo v Tip pro Oldtimeru jistě něco najdeš).

PavelT

Tatra 57A

Príspevok od užívateľa PavelT » 14 Júl 2007, 17:31

To ložisko je celé, vydrolené neni,ale má prasklinu,jde spíš o mechanické poškození.Ten motor byl dělaný v 70.letech podle papírů.Jsem od Rožmitála pod Třemšínem.Výbrus a nové písty jsem měl dělat v Praze.Koukal jsem na jejich stránky a ty to umí udělat,ale otázkou je cena.Uvidíme co a jak.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Jerry » 22 Júl 2007, 20:06

Čau Pavle, nebydlíš náhodou v Sedlici? pokud ano tak se těšim na společnou vyjížďku. Jiří Matějka.. :lol:

PavelT

Tatra 57A

Príspevok od užívateľa PavelT » 24 Júl 2007, 16:38

Ze Sedlice nejsem,ale z Hvožďan.Na vyjížďku bych jel také,ale asi to hned tak nebude.Renovace je zatím v začátku :wink:

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 57A

Príspevok od užívateľa JáPavel » 07 Dec 2007, 16:46

Pár fotek před a po nasazení kabiny před víc jak rokem . Ten výfuk byl jen na zkoušení a s tou délkou jsme to trošku přepískli :lol:
Prílohy
pz6.jpg
pz5.jpg
pz4.jpg
pz3.jpg
pz2.jpg
pz1.jpg

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 40 neregistrovaných