Strana 13 z 16

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 10:25
od užívateľa JáPavel
Já když jsem rozebral motor a pak ho znovu sesazoval ,tak mě to dělalo podobné klepání . V té době mých testů jsem to protáčel jen klikou.
Především jsem na hřídel vačky nasadil pertynaxové ozubené kolo napevno ,myslím, že jsem pod něj musel dát slabší distanční ocelovou podložku a pak jsem se snažil dobře vymezit jednotlivé patky ,které jdou přímo na vačku. Opíralo se to tam kde nemá. Respektive o sousední náběhy. Od té doby jsem měl klid. Přídávám foto jedné vyběhané.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 10:37
od užívateľa Karel
V nejhorším případě to může být i vydrolená kompozice na šále. Zkus víčkem navrchu motoru prostrčit ruku a zatahat za ojnice zda tam není vůle.
Vlivem provozu dochází k opotřebení vačky a zdvihátek (kladívek), které po ní klouzají (viz foto a rada od Pavla). Vlivem nastavení jiné ventilové vůle může dojít k tomu že ,,opotřebené kladívko,, se dotýká ,,opotřebené vačky,, v jiných místech než to bylo vychozené a kladívko se pak ,,šprajcne,, a dalším otáčením vačky pak odskočí a klepne. Dělá to hlavně pravá strana (po směru jízdy) kde ta vačka jde po kladívkách ,,proti srsti,, (tj proti směru jejich kývání).
Může to být ale také přidřený ventil či vahadlo, kdy se díky velkému namáhání prohne ventilová tyčka a někde ťukne (ta tyčka může být také ohnutá). Nebo prostě po tom seřízení někde něco běhá v jiné poloze.
Neťuká jen vahadlo o víko vahadlové komory ?

Takto po netu se blbě radí. Chtělo by to vidět, slyšet a moct si na to ,,sáhnout,,.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 12:28
od užívateľa Veterantatra
Pánové, děkuji! Myslím, že to bude něco podobného, co popisuje Pavel. Zvukově mi to připadá jako takové klepnutí na vačce při posunutém kladívku. To, co píše Karel mi nepřipadá pravděpodobné. Motor krásně běžel do posledního momentu, je po GO snad 1000 km, maže dobře - alespoň podle kontrolky. Myslím, že mlácení ojnice na klice zní jinak. Motor jsem vypnul, naklonil auto-motor, sundal poklice a seřídil vůle, byly hodně velké. Na mírně teplém motoru jsem dával 0,15 sací a 0,20 výfuk. Při plně vysunutém sacím jsem dělal výfukový a obráceně. Když jsem to pak nastartoval, začalo to klapat.
Pokud ale bude muset vačka ven - ještě jsem to nedělal - nemáte nějaké rady? Postup je popsaný v příručce Tatraklubu, ale pisatel, pan Uc, byl hodně stručný. Já nejsem odborná dílna... Speciální klíč na ventilátor pohledám, myslím, že mi ho bývalý majitel dával, možná i tu tyčku se závitem k vyklepnutí vačky ven. Nerozhodím si rozvodová kola, je tam nějaké značení zubů? A když sejmu rozvodové kolo z osy vačky - je tam nějaké značení správné sestavy nebo si to musím hlídat nějakými ryskami sám? Díky za všechny rady - zítra večer se do toho chci pustit. Vašek

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 12:51
od užívateľa Richard
To seřizování ventilů jak je popsáno v příručce TVCC Ostrava, není myslím moc vhodné. Zkušený tatrovák mi radil: ventily seřizovat tzv. křížem (podle pohledu shora na motor) - když střihají (výfukový zavírá, sací otvírá) ventily 3. válce seřizují se ventily 1. válce a naopak, totéž platí pro 2. a 4. válec. V podstatě jde ale o to, aby se vůle seřizovala v horní úvrati kompresního zdvihu.
Když jsem to poprvé seřídil - podle návodu v té příručce, nedošlo vůbec ke kompresi, protože sací ventil nedovřel, ale zčásti to bylo i tím, že mám neoriginální vačkový hřídel...

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 21:34
od užívateľa Karel
V té příručce je těch ,,nepřesnotí,, více.
Např. seřízení axiální vůle klikovky je tam popsáno naprosto špatně.


Demontáž vačky z motoru .
Před demontáží vačky je potřeba vypustit olej z motoru, odpojit dynamo (u Áčka navíc klakson, u Béčka ještě navíc trubičky centrálního mazání - případně další příslušenství na skříni ventilátoru), sundat klíňák, sundat krycí plech ventilátoru, odpojit tlumiče pérování. Vyšroubovat natáčecí ozubec (speciálním klíčem) proti směru točení motoru. Ten ozubec se utahuje natáčením motoru klikou a někdy je opravdu problém ho povolit. Já si ho povolím jen o pár závitů a pak ho použiju jako podpěru stahováku, kterým stahuju ventilátor za kladku klíňáku. Při stahování je třeba dávat pozor na to aby se ta kladka tím stahovákem příliš nedeformovala. Někdy stačí ventilátor z klikovky jen ,,utrhnout,, a pak už jde sundat rukou, jindy se musí stahovat stahovákem celý, pak je ale potřeba vyšroubovat ozubec celý a do dutiny klikovy dát nějakou kulatinku jako opěru pro stahovák. Za ventilátorem jsou matice držící skříň ventilátoru (prsa). Pozor dvě spodní matice mohou být zakryté vrstvou ,,šmíru,, a snadno se pak dají přehlédnout. Je dobré dát si pod spojení prsou a motoru nádobu na zbytkový olej. Po sundání prsou se objeví rozvodová kola. Před malým rozvodovým kolem je odstřikovací kroužek, který ale mnohdy zůstane přilepený na vnitřní straně prsou tak pozor ať ho neztratíte.

Před vyndáváním vačky je potřeba vytáhnout rozdělovač i s hřídelem. V 99% je ta hřídel přichycená k rozdělovači závlačkou, ale stalo se mi že u jednoho motoru ten hřídel nebyl přichycený a já vyndal pouze rozdělovač a hřídel zůstal v motoru. Při vytahování vačky jsem ho ohnul.
Také je potřeba vytáhnout všechny rozvodové tyčky.

Na rozvodových kolech nestačí označit pouze příslušné, do sebe zapadající zuby, ale také umístění klínku nejen ve velkém rozvodovém kole (má 2 drážky), ale také na vačce (má 3 drážky). Při sundávání velkého rozvodového kola proto musíme postupovat opatrně, protože to umístění klínku není přes příchytnou matici vidět. Povolováním příchytné matice (ze které jsme nejdříve vytáhly pojistnou závlačku) se zároveň stahuje velké rozvodové kolo z vačky a mohlo by se stát že po jeho úplném stažení ten klínek vypadne a pak je problém určit kde vlastně byl.
Pokud se ale bude dávat jiná vačka, či jiná rozvodová kola (je jedno jestli velké či malé) tak toto značení může být k ničemu, protože různá kola a různé vačky mohou mít ty drážky různě (osobní zkušenost). Potom je potřeba časování seřídit podle stupnice na setrváku.

Pod velkým rozvodovým kolem je několika maticemi přichycena skříň olejového čerpadla ve které je zároveň uložená vačka. Po povolení matic si na vačku našroubuju zpátky příchytnou matici velkého rozvodového kola (mám pro ten případ jednu starší - ožvejkanou) za kterou zaháknu stahovák, který opřu o kus železa vzepřený o ,,štefty,, (na které jsem si pro zvětšení plochy našrouboval matice) v bloku motoru
a skříň čerpadla i s vačkou tak snadno vytáhnu.

Snad jsem na nic nezapoměl. Už je to skoro 10 let co jsem naposledy rozebíral motor.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 21:39
od užívateľa Michael
Karle, super návod :!:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 08 Jún 2009, 23:20
od užívateľa Veterantatra
No, kdyby to šlo tak snadno, jak se to čte... Díky! VK

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 09 Jún 2009, 09:03
od užívateľa Veterantatra
Karle,Pavle, pro vymezení kladívek vačky na jejich osách jste používali nějaké speciální podložky nebo jste použili bežné ze železářství? Když vytáhnu rozdělovač, tak po jeho návratu může mít správná poloha jen jednu alternativu - pootočeno o 180 st, že? Jak stáhnu to pertinaxové rozvodové kololo z osy vačky? Je to měkký materiál.
Díky za rady!
V

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 09 Jún 2009, 10:23
od užívateľa JáPavel
Nyní tady budu hovořit sám za sebe , jelikož nevím jak tu vačku řeší profíci..
To větší spodní kolo se stáhne vlastně samo ,povolováním matky co ho drží. Pokud ten domeček ve kterém je matka ,respektive ty hrany nejsou ulomené. Hlavně nedávat jako brzdu při povolování šroubovák mezi ta dvě soukolí.
Již teď nevím kde to zabrzdit , já to dělal při sundaném motoru. Ale mělo by to jít zabrzdit přes zuby setrvačníku.
Pokud se rozebírají především staré motocyklové motory ,tak tam bývají vymezovací podložky.Ale je to náhoda, že
najdeš tu co potřebuješ. Jinak to chce obejít všechny své známé , co mají co dočinění s nějakými vraky převodovek atd..

Každopádně je zapotřebí kvalitních ocelových podložek, které se třením neopotřebují během krátké chvíle.Tudíž žádný měký plech, dle mého mínění.
Ale když jsem to poprvé rozebíral ,byly tam nějaké měděné nebo mosazné podložky..
Tu podložku kterou posuneš celou řadou od prvního kladívka nebo kterou vložíš mezi některé z kladívek si budeš muset sám určit nebo změřit podle potřeby.
Já veškeré tyto speciální podložky kupoval právě ve Fabory. Podle katalogu si vybereš vnitřní a venkovní průměr a rovněž tlouštku. Já tam dával podložky s průměrem 12/18mm a tlouštka 0,5 mm , ale prodají ti 0,2 až po 2 mm. Je to opravdu po desetinách.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 09 Jún 2009, 10:42
od užívateľa Djss
Paci sa my tato T57 tak som to sem dal. :lol:

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 14 Jún 2009, 23:34
od užívateľa Veterantatra
Díky návodům od Karla a Pavla jsem se dnes dostal k vačce a demontoval ji. Jak se ukázalo, můj problém byl způsobem pravdopodobně tím, že při GO motoru, kterou dělala "profesionální" firma, nepodložili podložkami rozvodové kolo na ose vačky, a ta cestovala dopředu dozadu v rozmezí 5mm. Vymezovala se jen tím, že ozubené kolo na vačce a náhon šneku k rozdělovači byly v jednom místě optimálně zaběhlé. Když jsem nastavoval nové vůle ventilů, vše se posunulo a kladívka začala klepat o sousední excentry. Nyní jsem tedy vačku - kladívka - nově sestavil a vymezil a sestavil jsem je s tím, že osa bude pod rozovodovým kolem vymezena ve vysunuté poloze několika podložkami (20/40 - doufám, že je také dostanu u Fabory). Ostatně jsou tam v nálitku připraveny jakési mazací kanálky. Navíc jsem objevil, že dvě tyčky měly vytržená víčka s kuličkami (zůstaly ve vačce) - to bych také neopravil bez vyjmutí vačky! Jsem dnes sám se sebou spokojen, a to je vždycky nebezpečné... :lol: Proto prosím guru Pavla a Karla o komentář! Přikládám pár fotek.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 15 Jún 2009, 08:51
od užívateľa JáPavel
Podle mě jsi tam tu silnou podložku musel mít když se motor rozebíral ,pak se na ni tak nějak pozapomělo...
Já jsem k té silné podložce ještě jednu slabší přidával. A jak jsem již psal, ty kladívka jsem vymezoval právě až po nasazení těchto velkých podložek , rozvodového kola na vačku a dotažení vše matkou . Ale pokud máš vačkou repasovanou ,tak ty slabé podložky nemusí být třeba. Je třeba to vyzkoušet.
Tu podložku bych ti poslal, ale nemám ji navíc. Na těch vyběhaných vačkách co mám není a z rezervního motoru ji vyndat nemohu.
Vyzkoušej zde přítomné jestli budou nápomocni nebo pana Bučka. Myslím ,že by nebyl problém ji poslat v obálce.
Jinak jsem viděl u známého co rozebíral motor rozdílnou délku tyček . Ty koncovky na tyčkách jsou tam stejně asi jen nalisované, takže je možnost ,že vytáhneš samotnou tyčku. Viděl jsem i tyčky, které měly ty koncovky "heftlé" svářečkou.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 30 Jún 2009, 22:26
od užívateľa lukas.
Na i-veteran je v inzerci jedna čistá T57 za krásných 320000,- :wink: No nekupte to.....

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 01 Júl 2009, 08:55
od užívateľa Veterantatra
Podle kufru bez prolisů, blatníků bez lemů a na dveřích jen dvou pantů se dá usuzovat na rok 1932-33. S těmi předělávkami na sání motoru soudím, že nejde o "veterána" posledních let, ale o "úloženku", kterou někdo vyhrabal ze slámy po 20 letech. Majitel se asi domnívá, že mu ta cena pomůže vyřešit jeho finanční problémy...
Poslední dobou se vůbec objevilo hodně pěkných aut na prodej, a asi z podobných důvodů. Jenže ceny nemohou být utržené od reality - na druhé straně musí být někdo, kdo na to má. Mám čistou v daleko lepším stavu, ale nemyslím si, že má takovou cenu.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 01 Júl 2009, 13:16
od užívateľa Michael
Co stálo před pěti léty 35.000,-Kč, stojí dnes 320.000,-Kč. Taková je doba...
Nemáte někdo číslo na pana Papa ? Mám pár zbytků Tatrovek.........

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 01 Júl 2009, 20:13
od užívateľa Karel
Těch 320 t. mi ale přijde stejně dost. Řekl bych že obyč. limusínka se dá sehnat i dnes podstatně levněji.
Zdá se mi ale že to není obyč. limusínka. Ten tvar zadní části střechy mi nějak nesedí,stejně tak jako chybějící prolis (lišta) pod zadním bočním oknem. Mohl by to být další ,,dokarosovaný,, polokabriolet.

Tady je také jedna podobná.
http://www.youtube.com/watch?v=Pm67dLaM ... re=related

To ,,položené,, sání se spádovým karburátorem svědčí o tom že vůz byl dost dlouho používán (a upravován) k běžnému provozu.

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 01 Júl 2009, 20:34
od užívateľa Michael
Karle, podobnost je velká !
Napadlo mne toto: Nebyl třeba odbyt pro polokabria.... Přímo v továrně byla dodatečně udělaná střecha. U kabrioletů T-75 se to tak dělalo, přímo ve fabrice !

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 15 Júl 2009, 09:37
od užívateľa Veterantatra
Kolegové, podělte se, prosím, se svými zkušenostmi se seřizováním naší spojky Mecano. Ještě jsem to nedělal a samozřejmě packy seřídit okénkem nejdou, musím vyjet s motorem. Spojka není seřízena v rovině, zabírá víc na jedné straně a trhavě se rozjíždí. Velmi přivítám praktické rady - s vačkou jste mi velmi pomohli! Díky Vašek :D

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 15 Júl 2009, 13:13
od užívateľa skrobik613
Karel napísal:Těch 320 t. mi ale přijde stejně dost. Řekl bych že obyč. limusínka se dá sehnat i dnes podstatně levněji.
Zdá se mi ale že to není obyč. limusínka. Ten tvar zadní části střechy mi nějak nesedí,stejně tak jako chybějící prolis (lišta) pod zadním bočním oknem. Mohl by to být další ,,dokarosovaný,, polokabriolet.

Tady je také jedna podobná.
http://www.youtube.com/watch?v=Pm67dLaM ... re=related

To ,,položené,, sání se spádovým karburátorem svědčí o tom že vůz byl dost dlouho používán (a upravován) k běžnému provozu.

nějaké foto motoru 57 čistá a 57 áčko

Re: Tatra 57 "Čistá"

Napísané: 15 Júl 2009, 17:37
od užívateľa Karel
Veterantatra napísal:Kolegové, podělte se, prosím, se svými zkušenostmi se seřizováním naší spojky Mecano. Ještě jsem to nedělal a samozřejmě packy seřídit okénkem nejdou, musím vyjet s motorem. Spojka není seřízena v rovině, zabírá víc na jedné straně a trhavě se rozjíždí. Velmi přivítám praktické rady - s vačkou jste mi velmi pomohli! Díky Vašek :D
Vůle vypínacího ložiska se seřizuje šroubem na spodní straně převodovky (nad spodním prostředním šroubem příruby motoru).

Jsi si jistý že spojka zabírá jednou stranou ? Dost často se stává že jedna z vypínacích pacek se hůře vrací a pak je (v klidové poloze) vypínací ložisko šikmo, ale při vypínání se to srovná a spojka zabírá dobře. Cukání při rozjezdu dělá většinou vyhřátá a popraskaná třecí plocha setrváku či spojky (většinou jsou popraskané obě plochy). Jsi si jistý že máš ještě původní MECANO ? V 60tých letech se dost často nahrazovaly spojkama z Warťase.