Trocha aerodynamiky

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Trocha aerodynamiky

Príspevok od užívateľa Michael » 25 Jan 2006, 21:59

Aerodynamické kreace Paula Jaraye.
Prílohy
J1.jpg
J1.jpg (187.54 KiB) 15946 zobrazení
J2.jpg
Tatra 77, Fiat Balilla, Maybach, Audi Front
J2.jpg (143.7 KiB) 15947 zobrazení
Maybach 2.jpg
Maybach Zeppelin typ SW 35 3,5 litr 140 PS, r.v. 1935
Maybach 2.jpg (183.82 KiB) 15947 zobrazení
Maybach 1.jpg
Maybach Zeppelin 8 litr 200 PS, r.v. 1933
Maybach 1.jpg (151.57 KiB) 15947 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 25 Jan 2006, 22:50

Návrh karosérie pro Tatru. Jako vzor si zřejmě vybral své předešlé dílo - Maybach 8 litr, který má skoro totožné linie.
Prílohy
model Jaray 3.jpg
model Jaray 3.jpg (222.56 KiB) 15920 zobrazení
model Jaray 2.jpg
model Jaray 2.jpg (53.87 KiB) 15918 zobrazení
model Jaray 1.jpg
model Jaray 1.jpg (138.18 KiB) 15920 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 26 Jan 2006, 00:35

Michael: velice zajimave!
Na tom Maybachu se mi moc nelibi to kulate predni sklo, vypada to jak gondola od vzducholode - nebo spis jako sklo letadel Tatra ;) . To sedmicka to ma daleko hezci, ikdyz take delene.

Na snimku "Tatra 77, Fiat Balilla, Maybach, Audi Front" mi vsechny ty auta pripadaji pouze jako takove demoverze :), az na sedmicku. Nevim cim to, ale sedmicka i mezi nimi pusobi jako skutecne vyrabeny a hlavne pouzitelny vuz.

Maybach Zeppelin 8 litr 200 PS, r.v. 1933: hm, vykon 200 poniku v aerodynamickem voze, to muselo asi litat :shock: . Kdyz uvazim, jak asi byly dimenzovany v te dobe brzdy, pneumatiky a podvozek vubec ... no proste (ne)rizena strela 8)

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 26 Jan 2006, 09:01

Nemôžem si pomôcť, ale tá T77 vyzerá aj oproti vtedajšej konkurencii minimálne o triedu ďalej. Jednoducho - funkcionalistická socha na kolesách!

DRracer - zaoblené predné sklo bolo súčasťou Jaray-ovho patentu na aerodynamickú karosériu.

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 26 Jan 2006, 09:36

Ta sedma byla reprezentační "limuzína", kdežto zbytek asi představoval "sportovní náčiní". :?

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 26 Jan 2006, 09:44

No jo, kdyby člověk nevěděl, jak to bylo, hned by si mohl myslet, že ta "sedmička" je sériově vyráběné auto, jak působí oproti ostatním hotově.

Fakt to myslíte vážně?

Jestli ono to není spíš tím, že je z těch čtyř aut nejhranatější a nejblíže obyčejnému autu té doby.

Mimochodem, ten název "sedmička" jsme si vymysleli nebo to udělal už nějaký zoufalec před náma? Když se T87 říkalo "osmička", nebylo to náhodou spíš kvůli počtu válců motoru než kvůli tomu, že si někdo náhodně vytáhl jedno číslo z označení typu? Kdyby alespoň T77 měla sedm válců do hvězdice... Nebo je snad Hadimrška "pětka"?

miloš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2574
Dátum registrácie: 05 Mar 2005, 14:29

Príspevok od užívateľa miloš » 26 Jan 2006, 10:44

Mám někde schovaný článek kde,autor vysvětluje,že Tatra 87 se nazývala osmičkou pro počet válců.Nepřipadalo mi to správné,protože i 77 měla 8 válců.Navíc tam snad ještě napsal něco jako "legendární Tatraplán Zikmunda a Hanzelky" a už jsem tomu nepřikládal význam.Teď to slyším podruhé.Jak to tedy pánové opravdu je?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 26 Jan 2006, 11:17

kvôli počtu válcov iba nepriamo - T87 mala vpredu odznak so štylizovaným nápisom V8, a povojnové modely s upravenou prednou časťou mali ten odznak otočený o 180° špicom dozadu (ako u Tatraplanu) a na ňom zostalo už iba číslo "8" - kvôli tomu nápisu. ktorý označoval nie typ auta, ale počet valcov, sa pre T87 zaužívalo ľudové označenie "osmička".
Prílohy
osmička.jpg
osmička.jpg (35.51 KiB) 15803 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
FÍK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 21 Mar 2005, 19:59
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: BRNO
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa FÍK » 26 Jan 2006, 12:00

Lidové označení pro lidové vozítko??

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 26 Jan 2006, 13:25

FÍK napísal:Lidové označení pro lidové vozítko??
Co tím chceš říct? Nějak to nechápu.

Užívateľov profilový obrázok
Mojžo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 4098
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 21:46
Bydlisko: mám
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Mojžo » 26 Jan 2006, 13:59

No čo jednoducho sa to ujalo a používa.

tu v Košiciach zvykneme hovoriť "trojka" a "trinástka"

trojka je T603 a trinástka je T613. Neviem čo je na tom špatné

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 26 Jan 2006, 16:58

DR: Maybach 8 litr měl údajně jet až 190 km/h
Další obrázky ukazují pokus firmy Panhard et Levassor o dynamičtější karosérie svých vozů.
Prílohy
Panhard.jpg
Panhard Dynamic r.v. 1936
Panhard.jpg (167.35 KiB) 15725 zobrazení
Panhard 1.jpg
Panhard Dynamic Coupé 3813 ccm, 6ti válec, r.v. 1936
Panhard 1.jpg (111.06 KiB) 15723 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 26 Jan 2006, 17:12

Ten Maybach 8l má niečo do seba,
voči T77 a nemu mi pripadajú napr. tieto Panhard-y ako zúfalé a ťažkopádne kreácie..

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 26 Jan 2006, 17:49

Kód: Vybrať všetko

#include "AT.h"
#define Tatra_77 sedmicka
nekdo treba rika tricitka Tatre 138 a ctyricitka T148. Ja rikam Tatre 77 "sedmicka", protoze se mi to libi, stejne jako rikam "cista sedmicka" tem prototypum. Necinim si naroky, aby se to stalo standardem ISO :).

Maybach vs. T77: u sedmicky si dokazu predstavit, jak tam sedi 5 lidi a ze se to auto skutecne pouziva. Design sedmicky je urcite kompromis mezi dostupnymi technologiemi pro seriovou vyrobu, predpokladanou uzitnou hodnotou a tak - proto je to "kulata krabice".
AT napísal: Jestli ono to není spíš tím, že je z těch čtyř aut nejhranatější a nejblíže obyčejnému autu té doby.
mozna...
Maybach a ty ostatni jsou velice zajimave kulaty auta, ale nedokazu si predstavit jejich seriovou vyrobu a kazdodenni pouzivani.

Mimochodem, tady jsou priklady hooodne kulatych celnich skel :idea:

Panhard et Levassor: to je asi jako Tatra 90 :) . Jeho linie jsou sice kulate, ale prijdou mi nejak neusporadane...

Tominec
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 298
Dátum registrácie: 01 Jún 2004, 21:30
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Tominec » 26 Jan 2006, 18:08

A jak to tedy bylo s tím prvním sériově vyráběným autem s aerodynamicky řešenou karosérií?
Tatra 77 vs Chrysler Airflow :?:
Ve většině článků (pravda ze západních zemí) se píše o Chryslerovi jako prvním, o Tatře často ani zmínka.
Prílohy
Airflow.jpg
(65.98 KiB) 679 stiahnutí

Zdenek

Príspevok od užívateľa Zdenek » 26 Jan 2006, 18:28

:shock: :shock: Copak to je za vláček??? To nebude pára, že? Je to turbínka? A kdepak to jezdilo???US??? Ví někdo více? Předem dík.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 26 Jan 2006, 18:31

Zdenek: nevim, co to je, ale tady je foto z jineho pohledu:
http://www.chrysler.com/design/vehicle_ ... ndex4.html

Jinak T77 predstavena verejnosti 5.3.1934, Chrysler Airflow se vyrabel od 1934, presneji jsem to zatim nenasel :?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 26 Jan 2006, 18:37

ehm , ak by tam mala byt turbínka malo by to byt odfotené po druhej svetovej vojne...

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 26 Jan 2006, 18:44

DR : Pokus firmy Panhard et Laverssor bych přirovnal k pokusu Pragovky viz. typ Praga Super Picolo z přibližně stejného období, kdy T-77 udělala rozruch. Jinak aerodynamičtější mi příde více Praga Golden než ten Chrysler Airflow.
Prílohy
Praga Golden 2.jpg
Praga Golden 2.jpg (180.42 KiB) 15659 zobrazení
Praga Golden.jpg
Praga Golden.jpg (169.47 KiB) 15660 zobrazení
Praga S Picolo 2.jpg
Praga S Picolo 2.jpg (168.51 KiB) 15664 zobrazení
Praga S Picolo.jpg
Praga S Picolo.jpg (172.1 KiB) 15665 zobrazení

Zdenek

Príspevok od užívateľa Zdenek » 26 Jan 2006, 18:51

DRracer -> Jo díky za odkaz, pěkné. Tipuju tak na 77%, že to je turbínka někde v US (si matně vzpomínám, že už něco takého zahlíd na fotká z Amer.) . I když na té fotce vpravo za autem mě připadne, jako že tam je pára, ale može to být aj výfuk z toho Chr.
MarekK -??? jsi si zcela jist, že amíci neměli před vojnou turbínky? :wink: Jistě, netvrdím že desítky typů v 1000ks sériích, ale pár desítek kusů, to by bylo reálné, ne?? Holt nesmíš srovnávat s naší Škoda Plzeň, tam se jim to ani cca po 20-ti letech od vojny moc nepovedlo :mrgreen: :(
P.S.Omluva autorovy za off-topic, ale US steam/turbines Locomotives mám moooooc rád.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 42 neregistrovaných